Permalänk
Medlem

Redemption: High-end AMD burk

Hallå gott folk av SweClockers!

Den här tråden är ägnad åt mitt senaste projekt Redemption som jag startade tidigt i november förra året och som nu äntligen nått någon form av färdigt skick.

Lite backstory, jag som säkert många andra blev väldigt sugen på att hugga tag i alla nya feta produkter som kom ut under den andra halvan av 2020 men samtidigt ville jag passa på att göra något lite mer speciellt till mig själv.

Valet av chassi är nog enligt många väldigt tråkigt då det är såpass populärt att man ser det i var tredje bygge på Reddit, men det är det enda som uppfyllde mina krav utan att vara helt enormt eller dyrt att få tag på, nämligen att kunna köra dubbla 360mm radiatorer, en stor reservoar och ha gott om plats för allt på insidan så man slipper klämma fingrarna.

Grundplanen blev att ta de delar jag hade och börja skissa upp hur det kunde se ut, vilket faktiskt inte är så långt ifrån hur bygget ser ut idag. Det största avbrottet kom i samband med att AMD lanserade sin Radeon RX 6000 serie, där jag hade enorm tur att få ett av dom första referens-modellerna som tog sig till svenska butiker.

Problemet uppstod när jag skulle välja vilket vattenblock jag skulle slänga på. 2 månader senare sitter jag tillslut med ett Bykski 6900-XTX i nävarna men prestandan var inte alls där jag hade hoppats att den var, så efter lång modifiering och justering beställde jag istället ett motsvarande från Alphacool.

Efter det har det varit en enformig historia av att byta dragningar, placera om hur min loop var strukturerad och mitt byte från akryl rör till koppar. Andra modifikationer som gjorts är att ta bort chipset-fläkten slipa ner och lacka M.2-sköldarna samt att ta bort eller stänga av allt som har med RGB att göra. Jag blev väldigt nöjd med slutresultatet, men jag undrar vad alla ni tycker!

Komponenter:
AMD Ryzen 7 5800X @ 5.05GHz
Gigabyte X570 Aorus Master
AMD Radeon RX 6800 XT @ 2600MHz
G.Skill Trident Z RGB 4x8GB 3600MHz CL16
Samsung 970 Evo 1TB + två st 960 Evo 500GB
Corsair RM1000X med Cablemod Black+Red kabel kit
Lian Li O11-D Svart

EKWB Velocity Nickel AM4 CPU-block
Alphacool RX 6900/6800 Reference GPU-block
Aquacomputer Aqualis 450 nano coated reservoar+ D5 adapter
Alphacool VPP655T D5 pump
9x Arctic P12 PWM PST fläktar
Alphacool ST30 360mm + XT45 360mm radiatorer
EKWB HDC 12/10mm svårt + blandade förlängningar och böjda anslutningar
Kromat kopparrör från Biltema

Besök galleriet här

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Så rent, elegant och enkelt. Grymt snyggt, älskar rördragningen och enkelheten i utseendet! (Med det sagt menar jag inte att bygget är enkelt utan looken.)

Grymt jobbat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Så rent, elegant och enkelt. Grymt snyggt, älskar rördragningen och enkelheten i utseendet! (Med det sagt menar jag inte att bygget är enkelt utan looken.)

Grymt jobbat!

Tackar tackar! Jag förstår ändå hur du menar med enkelheten i bygget, tyckte att något som kan smälta in på skrivbordet på ett snyggt sätt är väldigt mycket trevligare i längden.

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av BettyBoo42:

Tackar tackar! Jag förstår ändå hur du menar med enkelheten i bygget, tyckte att något som kan smälta in på skrivbordet på ett snyggt sätt är väldigt mycket trevligare i längden.

Imponerande! Stilrent och cleant, mycket snyggt. Blir en 5a av mig.

Permalänk

Riktigt fint, ordning och reda. Skall bli kul att följa kommande bygge.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar!

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid