Hallå där.
Till att börja med så har jag aldrig jobbat med bärbara datorer mera än att hjälpt till att rensa och installera windows från skiva typ
Och jag har inte stött på detta problem någon gång innan på mina stationära datorer innan, så jag har 0 koll på hur jag ska kunna fixa detta
Har en bärbar asus laptop dator utan dvd, och min kollega ville ha hjälp med att få in windows 7 (Viktigt att det är just windows 7)
Så det jag har är Windows 7 PRO, en st X86 iso fil och en X64 .iso fil.
Skapade en startbar usb via Rufus av x86 .iso filen.
Och rufus ger inte så många alternativ när man skapar en startbar usb, partition schema är endast MBR, något annat kan jag inte välja. Och på Target system kan jag bara välja BIOS (or UEFI-CSM)
Men kollegans bärbara dator kunde inte hitta någon usb alls inne i bios när jag testade den.
Bara inne i windows så kunde hittade den usb.
Kollade med min stationära dator, och den hittade den nyligen skapta windows 7 usb inne i bios.
Googlade lite... och fann att man kunde stänga av saker som Secure Boot Control och Fast Boot.
Så jag gjorde det. Och startade om.
Men den bärbara datorn kan fortfarande inte hitta usb inne i bios (Bara inne i windows)
Fråga 1)
Hur tusan ska jag göra för att den bärbara datorn ska kunne hitta usb stickan inne i bios på den bärbara datorn?
Är det ett äldre Windows än vad datorn hade när den lämnade ASUS fabrik och köptes av din kollega?
Finns det nått harddrive (hårddisk) alternativ i bios boot listan?
På äldre datorer bruka USB dyka upp där med märke modell som om datorn hade haft 2 diskar eller 2 USB att välja mellan.
Har du testat om USB med nyare Windows hittas i bios för att bekräfta att du letar på rätt ställe?
Är det ett äldre Windows än vad datorn hade när den lämnade ASUS fabrik och köptes av din kollega?
Finns det nått harddrive (hårddisk) alternativ i bios boot listan?
På äldre datorer bruka USB dyka upp där med märke modell som om datorn hade haft 2 diskar eller 2 USB att välja mellan.
Har du testat om USB med nyare Windows hittas i bios för att bekräfta att du letar på rätt ställe?
Ja det är en äldre verision av windows som ska in mot vad som satt i och sitter i nu.
Hårddisken finns med, eller windows boot manager finns med i listan.
Och igår så hann jag testa med att skapa en X64 verision av windows 7 via rufus.
Då med alternativen:
Partition Scheme: GPT
Target system: UEFI (non CMS)
Då hittar den bärbara datorn usb stickan och man kan starta den som:
UEFI: USB stickan....
Då läses några rader från usb, och sedan hamnar jag vid världens största felmeddelande som lyder:
Windows failed to start..... och en massa text till....
detta felmeddelande har kommit upp med olika usb stickor som i normala fall fungerar felfritt, så jag tror inte det är fel på själva usb stickorna.... testade även med 2 olika minneskort, med samma fel meddelande....
Men detta sker endast när man kör X64 verisionen.
Datorn hittar usb och man kan välja att boota den via usb, men felmeddelande dyker upp.
Och med X86 verisionen så hittas inte alls ubs stickan inne i bios på den bärbara datorn alls.
Jag har även testat att uppdatera bios verisionen på den bärbara, men utan resultat, samma fel kommer och ingen usb hittas inne i bios....
Och det ligger just nu en X64 verision av windows på datorn, så den klarar av X64 verisioner....
Nu förstår jag varför jag aldrig köpt en bärbar dator utan håller mig till stationära datorer
För satans så dom krånglar till det så fort det är en bärbar dator
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.