Permalänk

Dåligt wi fi

Hej ,jag är inte så teknisk , men tänker att här kan jag få hjälp.

Vårt wifi böir helt plötsligt "utan tillgång till internet" så får man starta om routern och så går det ett slag till.

Har ni tankar på vad som kan vara orsaken.

Min teori är att då jag vet att det aqnvänts olika streamingtjänster här i huset , så kanske dessa tjänster går in och tar av vår kapacitet och däemed belägger wifi. Om det är så hur kan man bekräfta detta och vad kan man göra åt det.

Hwr ni andra tankar om vad det kan bero på?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke och modell på routern? De man får från operatörer är i regel rent skräp.

Permalänk
Skrivet av Christerb:

Hej ,jag är inte så teknisk , men tänker att här kan jag få hjälp.

Vårt wifi böir helt plötsligt "utan tillgång till internet" så får man starta om routern och så går det ett slag till.

Har ni tankar på vad som kan vara orsaken.

Min teori är att då jag vet att det aqnvänts olika streamingtjänster här i huset , så kanske dessa tjänster går in och tar av vår kapacitet och däemed belägger wifi. Om det är så hur kan man bekräfta detta och vad kan man göra åt det.

Hwr ni andra tankar om vad det kan bero på?

Mvh

Skulle kunna vara att routern inte klarar av belastningen i den värme vi nu har.

Permalänk
Medlem

Ladda ned en wifi-signal-test app på din mobil och undersök din lokala wifi-situation.

Många grannar? Hitta kanalen där det är så lite störning som möjligt

Dålig signal i köket? Överväg flytta routern eller sätta upp en AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Skulle kunna vara att routern inte klarar av belastningen i den värme vi nu har.

Detta kan absolut också vara en anledning. Typiskt är kylningen underdimensionerad i billga routrar. Har man schoffat in den i garderoben dör de fort, och är det lite varmare än vanligt gillar de också att lägga av ifall man inte monterar en fläkt på dem.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Detta kan absolut också vara en anledning. Typiskt är kylningen underdimensionerad i billga routrar. Har man schoffat in den i garderoben dör de fort, och är det lite varmare än vanligt gillar de också att lägga av ifall man inte monterar en fläkt på dem.

Ställde ett gäng glas med kallt vatten i på en telia router för två somrar sen och fick genast bättre wi-fi. Dock kunde man känna på den att den gick väldigt varmt innan. Så testa med någon väldigt improviserad kylning och se om det blir bättre

Visa signatur

Dator: Ryzen 5600X, GTX 1070, 32GB RAM

Permalänk
Skrivet av Rostbiff2:

Ställde ett gäng glas med kallt vatten i på en telia router för två somrar sen och fick genast bättre wi-fi. Dock kunde man känna på den att den gick väldigt varmt innan. Så testa med någon väldigt improviserad kylning och se om det blir bättre

Oj det var vågat. Tur inte kondens droppade ned på ELektroniken.