Skrivet av anon309108:
Det jag ville få sagt var det att OM man ska gå till attack på något som kräver fakta, så kan det vara bra att forska lite på specifik sak så det blir mer genomslag i ett påstående och mer trovärdigt.
Sedan slits elektronik mer av att slås på och av, på och av hela tiden än elektronik som står på.
Detta märks tydligt på hårddiskars livslängd exempelvis.
När man slår på datorn, tv'n osv så går det en liten strömspik genom kretsarna... Det är därför en tv dator sällan pajar medans den är på, utan man stänger av den och dagen efter när man ska starta den så blinkar det till och sedan startar den inte.
Det är påslaget som sliter på elektroniken.
För att göra klart att jag står neutral i diskussionen, så spelar jag varken spel eller minar.. jag har intels inbyggda grafik i mina datorer och jag har inte köpt eller fått med externt grafikkort de senaste 20åren.
Men skulle någon skänka mig en mining rigg/kort så skulle det nog vara kul att testa på.
Jag har provat att spela spel, så det kan vara kul att prova det andra oxå, för ren erfarenhet.
Ja, av och på sliter på komponenter men det gör ju värme också. Att Av och på några gånger om dagen skulle vara värre än konstant värme året runt har jag svårt att tro. Naturlightvis är det väl så att det för varje individuellt kort finns en för stunden rådande "X antal av och på motsvarar Y tid med konstant last", men att av och påslagningar skulle slita såpass mycket att konstant värmelast blir jämförelsevis obetydlig har jag svårt att tro.
Sedan gäller väl det här med strömspikar främst saker som ansluts till vägguttaget? Där får man ju i en bråkdels sekund allt vad säkringen håller för att leverera innan regulatorer och annat kickar in, men är det verkligen samma sak när det gäller likström? Rimligen kan man inte få mer kräm än nätagget klarar att leverera och skulle man få hela kapaciteten så skulle väl OCP kicka in och datorn stängas av i så fall?
Notera här att nu vet jag inte, jag säger att jag inte vet och frågar helt förutsättningslöst då jag antagit att strömspikar endast sliter på saker som ansluts till vägguttaget, så jag är nyfiken på hur det faktiskt funkar.
Igår slog blixten ner inte långt från där brorsan bor och hans nätagg dog, så pass att någon slags brun illaluktande vätska läckte från nätagget. Kanske en Bulk Cap som svällde och gav upp? Hur som helst så skaffade han sig ett nytt nätagg idag och allt verkar funka, så borde inte det då innebära att det bara är AC till DC som saknar skydd mot inrush current?
Skrivet av serafim:
Vad jag har sett i den här tråden har påståendet "... synd om de som köper då det är ett välkänt faktum att kort som begagnats av miners är I sämre skick än om de använts för spel eller andra normala laster" mötts av en hel hoper av motinlägg, där man knappast sparar på krutet och där "dina avgrundsvrål vid klagomuren" väl är bland de larvigaste. Ser vi lite sakligare på saken kan man konstatera att påståendet (åsikten) är dominerande på siter som är för gaming men att det inte är så att alla hävdar den åsikten. Och ser vi på mining-siter är motsatsen dominerande. MEN det är bara åsikter. De tester jag hittat på nätet, så kan varken de som hävdar att mining är förödande eller åtminstone skadligt eller de som hävdar att det inte är skadligt eller t.o.m. bra för korten knappast kallas vetenskapliga. Jag har inte heller sett tester av en omfattning som skulle kunna ge ett tillräckligt bra statistiskt underlag för något som är mer än gissningar.
Om vi sedan går till @Ozzed så är hans resonemang varken sämre eller bättre än meningsmotståndarnas och "motståndarsidan" har inte presenterat något av större värde än han, möjligen har enstaka "motståndare" saltat med lite osakliga personangrepp alternativt försök till förlöjligande.
Det man kan konstatera när det gäller elektroniska komponenters förslitning är att de flesta haverierna i kiselkomponenter sker ganska direkt och då oftast p.g.a. tillverkningsfel samt att om de fungerar till 20% av den "garanterade" livslängden kan de fortsätta fungera många gånger längre än de är garanterade att göra samt att andra komponenter som t.ex. elektrolytkondensatorer och mekaniska komponenter har en faktisk förslitning och är huvudorsaken till sena haverier. Vad gäller påståenden om att kiselkomponenter "tröttnar" har jag inte sett några sådana rapporter, de mest utförliga rapporterna är gjorda avseende elektroniska komponenter i kärnkraftverk, där man byter hela kretskort långt innan en enda av komponenterna på korten riskerar att hamna i farozonen och att det enligt rapporterna aldrig förekommer tecken på "trötthet" innan dess.
Jag tror inte jag har mer att tillägga i den här tråden som jag tror kommer fortsätta med meningslösa argumentationer tills alla tröttnat. Från början var det ju bara info om att Kinas politik i kryptovalutafrågan gjort att många slutar med kryptovalutabrytning.
Har jag en egen åsikt i frågan? Möjligen att jag tycker att energiåtgången per transaktion med kryptovaluta inte står i proportion till nyttan men det är en helt annan diskussion och jag vet på förhand att många inte håller med.
Det glädjer mig att någon med neutrala ögon objektivt kan se att så fort jag skriver minsta negativt om mining eller blir glad för att gamers förhoppningsvis får fler kort så tar det hus i helvete.
Jag bryr mig inte så mycket om personangreppen. För mig är det snarare ett kvitto på minst ett av nedanstående:
Personen är inte trygg i sina åsikter och blir retad av att någon påpekar bristerna i dennes resonemang.
Personentycker att hen har argument som borde räcka för att övertyga alla om att hen har rätt, och tolererar inte att så inte är fallet.
Personen tycker egentligen att jag har rätt, men vill inte erkänna det då hen är uppfostrad till att tycka att rovkapotalism och en oreglerad marknad är av gud givet, och det gör ont när saker man tror på sätts på prov, och hellre än att reflektera över att "aj fan... Jag kanske hade fel", så chansar personen på att ingen skall märka av de logiska felsluten och argumentationsfelen.
Personen har "minsann" någon slags examen, och har fått höra hela sitt liv att man inget vet om man inte blivit skolad och stöpt i det högre utbildningsväsendet, och det irriterar att någon som inte har en enda högskolepoäng ändå är vältalig, undviker personangrepp och vägrar gå i retoriska fällor, och därför görs försök att miskreditera mig genom en slags elitism där de som har bildning inom ett generellt ämne antas ha detaljkunskaper om något väldigt specifikt.
Personen känner inte till blockeringsfunktionen och tycker jag är störig, och lever i villfarelsen att om de bara bankar på mig tillräckligt så kommer jag bli ledsen i ögat och vara tyst.
Personen har ingen specifik åsikt i frågan, men har följt mina inlägg i många år och vet att brinner jag för något, då jävlar, och tycker bara det ärr förnöjsamt med lite banter.
Inget av ovanstående kommer någonsin få mig att vika en tum från att det är vi Gamers som har absolut företrädesrätt till Geforce-kort nu när det är brist.
Däremot tycker jag själv att jag som andra formas av de diskussioner som förs. Man blir såklart mer nyanserad i sitt synsätt och får nya infallsvinklar, och för mig är det det en diskussion handlar om, inte att skrika högst att man har rätt tills andra ger upp och går hem.
Just de som anser att rovkapitalism och en oreglerad marknad är i grunden bra saker är svåra att diskutera med. Dels därför att vi har så fundamentalt olika värdegrund och dels därför att det (tack och lov) numera är förbjudet att diskutera politik på Sweclockers. Men bara för att det är svårt betyder inte att det inte kan vara intressant och givande. Just Sweclockers community och de diskussioner som uppstår skänker mig oerhört mycket glädje i livet.