Snabbtest: DLSS 2.2 – "hemlig" uppdatering för bättre bildkvalitet i spel

Permalänk
Cylon

Snabbtest: DLSS 2.2 – "hemlig" uppdatering för bättre bildkvalitet i spel

Nvidias uppskalningsteknik DLSS uppdateras i det dolda till version 2.2. Vi tar en titt på om uppdateringen medför någon bildkvalitetsförbättring i Death Stranding.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Häxmästare ✨

Inb4 ”Digital Foundry gjorde en video på det där igår”.

Matnyttigt om man vill se jämförelser från Cyberpunk och Metro Exodus.

Permalänk
Medlem

Death Stranding är faktiskt ett av de spel där jag ganska snart valde att stänga av DLSS mestadels på grund av problemen som tas upp i artikeln, men även att ett 3080 gav mer än tillräcklig fps i 1440p native. Känns som att DLSS i och med denna version fixat det mest uppenbara problemet som gjort att jag i de flesta fall valt att inte använda DLSS vid spelande i 1440p, nu är det bara att hoppas på att uppdaterade versioner av DLSS kan börja officiellt patchas in i fler spel så man slipper "fulhacka".

Permalänk
Medlem

2.2 ser lite suddigare ut när jag tittar på t.ex. klipporna nere till höger. Där är 2.1 lite närmare native.
Det är definitivt ingen inbillning men jag undrar hur det ser ut i den ursprungliga 4k-bilden.

Det är inte mycket suddigare iaf men det går att se när man har lite tid på sig att granska närmare.
2.2 åtgärdar helt klart det mest störande med bilden i Death Stranding så i just detta fallet skulle jag klart föredra det över 2.1.

Permalänk
Medlem

Nvidia håller kanske på informationen till en presentation där de släpper lite mer samtidigt, som en ny kvalitetsnivå som premierar kvaliteten högre än prestandan jämfört med dagens Quality-läge.

Permalänk
Avstängd

Undra när nvidia får motsvarighet till fsr. Kanske först kommer med 4000 serien

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Opartisk:

Undra när nvidia får motsvarighet till fsr. Kanske först kommer med 4000 serien

Motsvarighet på vilket sätt? De flesta är väl överens om att DLSS i regel ser bättre ut?

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Opartisk:

Undra när nvidia får motsvarighet till fsr. Kanske först kommer med 4000 serien

De ”har” ju redan FSR?

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans man kan hämta hem denna .dll utan att ha tillgång till Siege?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Finns det någonstans man kan hämta hem denna .dll utan att ha tillgång till Siege?

En post på reddit länka denna https://developer.nvidia.com/dlss/unreal-engine-pluginohc "Download UE4 Plugin" har filen nvngx_dlss.dll version 2.2.9.0. Fungerade då jag bytte ut dlss 2.1 filen under Ghostrunner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opartisk:

Undra när nvidia får motsvarighet till fsr. Kanske först kommer med 4000 serien

???

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande, synd bara att officiell implementation bygger på att det kommer en uppdatering från respektive spelutvecklare.

EDIT: LEGO Builder's Journey använder sig också av DLSS 2.2.6.0 kan jag meddela.

Skrivet av Thomas:

Motsvarighet på vilket sätt? De flesta är väl överens om att DLSS i regel ser bättre ut?

Skrivet av UndaC:

De ”har” ju redan FSR?

Skrivet av dlq84:

Inte mata trollet nu

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av Sanazin:

Finns det någonstans man kan hämta hem denna .dll utan att ha tillgång till Siege?

Om du inte har Siege kan du ladda ned filen via Nexusmods (kräver ett gratiskonto). Körde en MD5 Checksum på den filen och jämförde mot min egen direkt från Rainbow Six, och de är identiska.

Skrivet av hulkenstrong:

En post på reddit länka denna https://developer.nvidia.com/dlss/unreal-engine-pluginohc "Download UE4 Plugin" har filen nvngx_dlss.dll version 2.2.9.0. Fungerade då jag bytte ut dlss 2.1 filen under Ghostrunner.

Nu har jag inte hunnit testa 2.2.9.0, men enligt Alex på Digital Foundry verkar den versionen lida av en del ghosting artefakter i jämförelse med 2.2.6.0 som användes i den här artikeln.

Permalänk
Medlem

En mer korrekt rubrik vore: Snabbtest: DLSS 2.2 – "hemlig" uppdatering för fler fps med något förbättrad försämrad bildkvalitet i spel. 😉

Permalänk
Medlem

Mycket bra att de förbättrar de problem som fanns med DLSS 2.0. Det tog bara ett år.

Om mina ögon inte misstar mig så är 2.1 något skarpare? Kanske en del av att fler samples förkastas i 2.2? (och leder till markant färre artefakter, vilket det helt klart är värt) Eller så kan det helt enkelt ha att göra med ett lägre värde på sharpening pass. Det finns säkert sätt att korrigera det, så ingenting som jag oroar mig över.

Dock tyckte jag att videon från digital foundry var lite bisarr. Helt plötsligt hittar de en massa fel i metro och cyberpunk som de inte tar upp i recensionerna, och att de tar upp att temporala uppskalare kan ha artefakter? Ett perspektiv som helt saknas när de diskuterar FSR.

De säger "completely removes" på saker som är kvar, men i mycket lägre utsträckning. Sanningen "markant färre" och "någonting de allra flesta inte skulle märka" är ju galant, så varför överdriva?

Tycker man ska se DLSS för vad det är: En mycket bra temporal uppskalare som man definitivt kan använda, såvida man inte stör sig på de få artefakter som kan uppstå. Men med denna uppdatering så verkar det hända såpass sällan att man lika gärna kan köra med DLSS om man har den möjligheten.

Permalänk
Hjälpsam

Techpowerup verkar ha ett antal bibliotek med DLSS.
https://www.techpowerup.com/284182/techpowerup-hosts-nvidia-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

2.2 ser lite suddigare ut när jag tittar på t.ex. klipporna nere till höger. Där är 2.1 lite närmare native.
Det är definitivt ingen inbillning men jag undrar hur det ser ut i den ursprungliga 4k-bilden.

Det är inte mycket suddigare iaf men det går att se när man har lite tid på sig att granska närmare.
2.2 åtgärdar helt klart det mest störande med bilden i Death Stranding så i just detta fallet skulle jag klart föredra det över 2.1.

Jag satt precis och tänkte på samma sak.. Tycker alla texturer överlag ser mycket suddigare ut med 2.2 än 2.1.
Testade dra in dessa i PS och drog upp 200% och 2.1 ser faktiskt, bättre ut på bilderna än 2.2 :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av meanh:

Death Stranding är faktiskt ett av de spel där jag ganska snart valde att stänga av DLSS mestadels på grund av problemen som tas upp i artikeln, men även att ett 3080 gav mer än tillräcklig fps i 1440p native. Känns som att DLSS i och med denna version fixat det mest uppenbara problemet som gjort att jag i de flesta fall valt att inte använda DLSS vid spelande i 1440p, nu är det bara att hoppas på att uppdaterade versioner av DLSS kan börja officiellt patchas in i fler spel så man slipper "fulhacka".

Ja de där skalbaggarna gav tydliga artefakter i spelet.
Men de syns inte alltid. Själv hade jag större problem med death strandings aliasing som jag såg problem med konstant och överallt. Jagged edges var inge vidare snyggt i spelet alltså. Även i 4K är det problem.
DLSS 2.1 fixade den delen galant för mig. Bara här upplevde jag en kvalitetsförbättring som var värd tradeoffen mot spåren bakom skalbaggarna.

Men ovanpå det så fick man även 30-40% högre prestanda. Knäppt bra!

Så min upplevelse av DLSS i death stranding var den motsatta faktiskt

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till den perfekta grafiken dårå!

Permalänk
Medlem

Ja nära skjuter skynet ingen hare.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med AMD

För några år sedan köpte jag ett Nvidia-kort men tyckte att skärpan/krispigheten inte alls var densamma som AMD:s grafikkort, så jag bytte och är nu mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteå:

För några år sedan köpte jag ett Nvidia-kort men tyckte att skärpan/krispigheten inte alls var densamma som AMD:s grafikkort, så jag bytte och är nu mycket nöjd.

???

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteå:

För några år sedan köpte jag ett Nvidia-kort men tyckte att skärpan/krispigheten inte alls var densamma som AMD:s grafikkort, så jag bytte och är nu mycket nöjd.

Du tog inte en titt i nvidias kontrollpanel?

Standardinställningarna är lite kassa på nvidia, dra upp texturfiltreringen på hög kvalitet för att sätta stopp för optimeringar, sedan om spelet inte stöder ändring av anisotropisk filtrering, tvinga den till x16 per spel eller globalt.

Har kört nvidia sedan 2016, och fick då också intrycket av sämre bild, nu ändrar jag dessa inställningar av vana och har sedan dess inte tänkt på kvaliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Jag satt precis och tänkte på samma sak.. Tycker alla texturer överlag ser mycket suddigare ut med 2.2 än 2.1.
Testade dra in dessa i PS och drog upp 200% och 2.1 ser faktiskt, bättre ut på bilderna än 2.2 :/

Ja det är väl på ett sätt en avvägning med DLSS hur "smart" den ska vara. Är den för smart så börjar det hända konstiga saker som spår bakom rörliga saker. Är den inte tillräckligt smart blir det inte lika skarpt. Det är nog en mycket grov förenkling men någon sådan avvägning görs säkert.