Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ojdå! Har väl gått ca 5 timmar nu så jag kanske märker av värre snart då. Men så har jag inte haft smittan innan så kanske inte blir så illa.

De flesta får ju inte nåt. Frun fick huvudvärk i en dag efter andra dosen men det var det enda också.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mmm... och jag kommer att fortsätta att tjata på folk att INTE köra drogpåverkad för det kan påverka mig och/eller mina nära och kära ute i trafiken.

Du kan se det som så att den mänskliga kunskapen sedan Upplysningens tid har lett oss till detta ögonblick då flera decenniers forskning inom just mRNA-baserad teknologi gjorde så att just Moderna kunde ta fram ett mRNA-vaccin på bara några dagar efter att viruset hade fått sin (eng. "genome") kartlagd.

"Kunskap tillhör människan - människan ska göra anspråk på kunskap" - något dylikt citat jag hörde från en podcast när jag var ute och promenera 6 km nyligen.

Men om du är vaccinerad borde jag väl inte utgöra någon fara för dig? Att jämföra det med att köra drogpåverkad är helt ologiskt..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk

Känns sådär att folk i väst stängs av från arbetet om dom inte vaccinerar sig....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninotramp:

Känns sådär att folk i väst stängs av från arbetet om dom inte vaccinerar sig....

Jaså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Känns sådär att folk i väst stängs av från arbetet om dom inte vaccinerar sig....

Tro det eller ej: att få arbeta vid ett (kommunalt) företag är INTE en mänsklig rättighet. Jag ser då ingen från Amnesty International eller FN som hjälper till vid Arbetsförmedlingen!

Företagen har rätt att ställa vilka krav som helst och tar självfallet konsekvenserna av detta såsom färre antivaxxers och/eller vaccintvekande personer som söker arbetsrollerna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Men om du är vaccinerad borde jag väl inte utgöra någon fara för dig? Att jämföra det med att köra drogpåverkad är helt ologiskt..

Du har rätt. Jämförelsen är ej fullständig.

Vad det handlar om är att ta sitt världsliga medborgaransvar och offra en liten bit av sin individualism för stunden (ta två sprutor - det är okej att du är rädd för sprutor, säg som det verkligen är) för att inte hela världen skall komma i kapp Spanska sjukans slutgiltiga dödssiffror.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har rätt. Jämförelsen är ej fullständig.

Vad det handlar om är att ta sitt världsliga medborgaransvar och offra en liten bit av sin individualism för stunden (ta två sprutor - det är okej att du är rädd för sprutor, säg som det verkligen är) för att inte hela världen skall komma i kapp Spanska sjukans slutgiltiga dödssiffror.

Det handlar om att ens egna symtom blir mildare..att man tror att man tar ansvar för andra tycker jag inte stämmer, då om man bär på viruset och är vaccinerad, så kan man smitta andra precis som en ovaccinerad person. Jag redan haft skitet och jag kan säga att jag hade svårare influensa för ca 5 år sen. Nu begriper jag att folk reagerar olika, men det gör dom även på en influensa som inte har ett namn..jag tycker att det är värre när vaccinerade personer helt plötsligt börjar skita i restriktioner, för de fattar inte att de fortfarande kan smitta andra och det är ett tecken att de inte vaccinerade sig för att ta ansvar för andra, utan för att de själva inte kommer att bli hårt drabbade (förhoppningsvis).

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Det handlar om att ens egna symtom blir mildare..att man tror att man tar ansvar för andra tycker jag inte stämmer, då om man bär på viruset och är vaccinerad, så kan man smitta andra precis som en ovaccinerad person. Jag redan haft skitet och jag kan säga att jag hade svårare influensa för ca 5 år sen. Nu begriper jag att folk reagerar olika, men det gör dom även på en influensa som inte har ett namn..jag tycker att det är värre när vaccinerade personer helt plötsligt börjar skita i restriktioner, för de fattar inte att de fortfarande kan smitta andra och det är ett tecken att de inte vaccinerade sig för att ta ansvar för andra, utan för att de själva inte kommer att bli hårt drabbade (förhoppningsvis).

Ett otippat tips jag har då om du redan har gått igenom sjukdomsförloppet av COVID-19 är att ÄNDÅ vaccinera dig. Då får du ännu starkare respons av vaccinet än de som bara vaccinerat sig och inte fått sjukdomen "på naturlig väg". Det finns det forskning på!

Om alla som medicinskt talat kan vaccinera sig gör det så kommer majoriteten att enbart få milda sjukdomsförlopp och extremt få kommer att dö till skillnad från hur det är nu. Och ja, du har rätt att vaccinerade fortfarande smittar ickevaccinerade. Vaccinen togs ALDRIG fram för att förhindra smittspridning utan för att förhindra allvarligt och/eller dödligt sjukdomsförlopp hos infekterade.

De ickevaccinerade resonerar väldigt konstigt: de anklagar alla andra för att vara så rädda för COVID-19 och begränsa sina (och andras) liv medan de själva är livrädda för att två supersäkra sprutor. Tragedikomiskt enligt mitt eget tycke.

Om ickevaccinerade ändå kommer att bli smittade så är det lika bra att vaccinera sig då symptomen från vaccineringen är flera magnituder lägre än vad de är vid ett faktiskt sjukdomsförlopp som följd av naturlig SARS-CoV-2-infektion.

T.ex. är det flera gånger större risk att få jobbig hjärtmuskelinflammation från COVID-19 än vad det är att få det från Pfizer-vaccinet som orsakat det hos en del unga som vaccinerats. Dessutom är formen mycket behandlingsbar när det är orsakat av vaccinen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Företagen har rätt att ställa vilka krav som helst och tar självfallet konsekvenserna av detta såsom färre antivaxxers och/eller vaccintvekande personer som söker arbetsrollerna.

Tro det eller inte, men företag har INTE rätt att ställa vilka krav som helst, man får t.ex. inte diskriminera när man anställer och undvika folk av visst kön, ras, religion, politisk åsikt o.s.v. Man får inte heller ställa vilka frågor som helst under en anställningsintervju, t.ex. får man inte fråga om planer på att skaffa barn trots att det är en högst relevant fråga för arbetsgivaren som kommer påverka företaget. …i grunden tycker jag ovanstående bra, så låt oss inte börja införa vissa saker som är ok att sålla med, i så fall bör vi släppa alla typer av krav fria!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tro det eller inte, men företag har INTE rätt att ställa vilka krav som helst, man får t.ex. inte diskriminera när man anställer och undvika folk av visst kön, ras, religion, politisk åsikt o.s.v. Man får inte heller ställa vilka frågor som helst under en anställningsintervju, t.ex. får man inte fråga om planer på att skaffa barn trots att det är en högst relevant fråga för arbetsgivaren som kommer påverka företaget. …i grunden tycker jag ovanstående bra, så låt oss inte börja införa vissa saker som är ok att sålla med, i så fall bör vi släppa alla typer av krav fria!

Vaccinationskrav tycker jag är ett godtyckligt krav för företag att få ställa om de så vill. Vilket företag vill riskera att en stor del av deras personal blir sjuka eller till och med avlider på grund av att de blev "tvungna" att anställa en antivaxxer eller vaccintvekare på grund av att inte stämmas för "diskriminering"?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

…och här har vi nog anledningen till att delta sprids trots rätt hög vaccinationsgrad, folk måste hinna få bägge sprutor, synd att vi dragit ut så på intervallet mellan sprutorna. Var det inte tre veckor mellan sprutorna det SKULLE ha varit för pfizer? Hade nog varit bättre att ge dom så även om färre hade hunnit få första sprutan nu:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2108891?query=fea...

Effectiveness after one dose of vaccine (BNT162b2 or ChAdOx1 nCoV-19) was notably lower among persons with the delta variant (30.7%; 95% confidence interval [CI], 25.2 to 35.7) than among those with the alpha variant (48.7%; 95% CI, 45.5 to 51.7); the results were similar for both vaccines. With the BNT162b2 vaccine, the effectiveness of two doses was 93.7% (95% CI, 91.6 to 95.3) among persons with the alpha variant and 88.0% (95% CI, 85.3 to 90.1) among those with the delta variant. With the ChAdOx1 nCoV-19 vaccine, the effectiveness of two doses was 74.5% (95% CI, 68.4 to 79.4) among persons with the alpha variant and 67.0% (95% CI, 61.3 to 71.8) among those with the delta variant.”

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Men varför ta sprutor bara för att?? Jag vet nu att det inte är så farligt för just mig. Sen är allt inte guld och gröna skogar med vaccinet, som 50-åriga sjuksköterskan från Hbg, helt frisk, fick vaccinet och blodpropp i lungor och dog. Det var konstaterat att det var vaccinet som orsakade det. Alltså jag har inget emot att folk vaccinerar sig, men man borde sluta bete sig som att man gör det för andra. Sen börjar snacket om att man NOG ska behöva ta en tredje, sen kommer någon läkare - som inte är virolog ”ähh, men har man redan haft Covid så kan det räcka med två”. Känns så oseriöst..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vaccinationskrav tycker jag är ett godtyckligt krav för företag att få ställa om de så vill. Vilket företag vill riskera att en stor del av deras personal blir sjuka eller till och med avlider på grund av att de blev "tvungna" att anställa en antivaxxer eller vaccintvekare på grund av att inte stämmas för "diskriminering"?!

Det är just det som är problemet, du tycker. Jag kanske tycker att det är rätt att få sålla på politisk åsikt? …så, nä, planet sluttar alldeles för mycket där nånstans. Viktigast är att de som vill skyddar sig med vaccinet, jag gör det, du gör det, bra så!

Håller med Agnes Wold (hon har alltid välbalanserade åsikter) att tvång är fel väg att gå:
https://www.expressen.se/gt/skarpa-uppmaningen--tvinga-ingen-...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Men varför ta sprutor bara för att??

Vad då "bara för att"? Vaccinet är inte nåt man tagit fram på skoj. Det funkar, och är hur vi kommer vidare med livet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad då "bara för att"? Vaccinet är inte nåt man tagit fram på skoj. Det funkar, och är hur vi kommer vidare med livet.

Men jag har haft Covid och inga komplikationer, så varför? Jag kan leva med ett par dagar med högt feber och ont i halsen. Varför ska jag ta det?
Det påverkar inte folk i min omgivning för 5 öre, jag belastar inte sjukvården och jobbar hemifrån.Vissa vaccinerade börjar bete sig som aggressiva veganer🤣

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Det är just det som är problemet, du tycker. Jag kanske tycker att det är rätt att få sålla på politisk åsikt? …så, nä, planet sluttar alldeles för mycket där nånstans. Viktigast är att de som vill skyddar sig med vaccinet, jag gör det, du gör det, bra så!

Håller med Agnes Wold (hon har alltid välbalanserade åsikter) att tvång är fel väg att gå:
https://www.expressen.se/gt/skarpa-uppmaningen--tvinga-ingen-...

Sålla ut folk beroende på politisk åsikt sker ju redan hos flera (kommunala) företag, bara att det sker under täckmanteln av "andra skäl till varför vi inte anställde just dig utan någon annan".

Hursomhelst så yrkar jag på att "Vaccinera dig och få skiten gjord" förutsatt att du inte har något ytterst bra medicinskt skäl. Alla som snackar om att just "tvångsvaccinering" skulle vara början på ändamålsglidning och leda till "Kommunistiska Kina i Norden" är löjligt.

Att vissa sedan är rädd för sprutor under en pågående pandemi? Tärt läge! Jag är själv rädd för att arbeta för att tjäna pengar så kan jag få slippa arbeta och ändå få tjäna pengar?!

Det är alldeles för mycket "barnfasoner" bland många vaccintvekare just nu... ja... "tycker jag".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Men jag har haft Covid och inga komplikationer, så varför? Jag kan leva med ett par dagar med högt feber och ont i halsen. Varför ska jag ta det?
Det påverkar inte folk i min omgivning för 5 öre, jag belastar inte sjukvården och jobbar hemifrån.Vissa vaccinerade börjar bete sig som aggressiva veganer🤣

Som jag sa till antingen dig eller någon annan som redan genomgått det: om du tar vaccin efter "naturlig COVID-19" så får du ännu större immunrespons än vad du _kanske_ har fått av det naturliga sjukdomsförloppet. Forskning på det finns!

Det står inte skrivet på din panna hur bra försvars du faktiskt fått efter ditt naturliga sjukdomsförlopp. Däremot finns det skrivet på papper hur bra skydd du kan väntas få av två härliga sprutor av mumsiga Pfizer-vaccinet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Det handlar om att ens egna symtom blir mildare..att man tror att man tar ansvar för andra tycker jag inte stämmer, då om man bär på viruset och är vaccinerad, så kan man smitta andra precis som en ovaccinerad person.

Nej, du har fel. Vaccinerade sprider smittan i betydligt lägre grad än ovaccinerade. Jag förstår inte hur du kommit till någon annan slutsats? Bara för att man kan bära virus och smitta även som vaccinerad betyder det inte att det sker i lika hög grad som för ovaccinerade.

Du kanske noterat att det just nu sker en ökning av covid-19-fall i Europa och delar av Sverige. Vilken grupp är det som står för ökningen? Ovaccinerade unga vuxna. Knappast en tillfällighet.

Förutom att skydda sig själv genom att vaccinera sig så bidrar man bevisligen till att minska smittspridningen i samhället. Även om man inte är orolig för sin egen hälsa finns det alltså goda skäl att vaccinera sig:

  1. Det finns de som inte kan vaccinera sig och därmed är oskyddade mot svår sjukdom.

  2. Även för vaccinerade finns det risk att insjukna, även om risken är kraftigt reducerad.

Att bidra till att minska smittspridningen genom att vaccinera sig borde vara en icke-fråga, särskilt med tanke på att allvarliga biverkningar är så otroligt sällsynta att det inte borde vara något hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, du har fel. Vaccinerade sprider smittan i betydligt lägre grad än ovaccinerade. Jag förstår inte hur du kommit till någon annan sliutsats? Bara för att man kan bära virus och smitta även som vaccinerad betyder det inte att det sker i lika hög grad som för ovaccinerade.

Du kanske noterat att det just nu sker en ökning av covid-19-fall i Europa och delar av Sverige. Vilken grupp är det som står för ökningen? Ovaccinerade unga vuxna. Knappast en tillfällighet.

Förutom att skydda sig själv genom att vaccinera sig så bidrar man bevisligen till att minska smittspridningen i samhället. Även om man inte är orolig för sin egen hälsa finns det alltså goda skäl att vaccinera sig:

  1. Det finns de som inte kan vaccinera sig och därmed är oskyddade mot svår sjukdom.

  2. Även för vaccinerade finns det risk att insjukna, även om risken är kraftigt reducerad.

Att bidra till att minska smittspridningen genom att vaccinera sig borde vara en icke-fråga, särskilt med tanke på att allvarliga biverkningar är så otroligt sällsynta att det inte borde vara något hinder.

Jaha, så du menar att vaccinerade kan skita i att hålla avstånd, använda de där alkohol baserade desinfektionsmedel som man har i affärer osv?
Jaha, vad är nästa steg i det här drevet. Ska vi icke vaccinerade bära ett gult band som judarna i Tyskland under andra världskriget, så ni vaccinerade kan unvika oss trots att ni är skyddade😃

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jaha, så du menar att vaccinerade kan skita i att hålla avstånd, använda de där alkohol baserade desinfektionsmedel som man har i affärer osv?
Jaha, vad är nästa steg i det här drevet. Ska vi icke vaccinerade bära ett gult band som judarna i Tyskland under andra världskriget, så ni vaccinerade kan unvika oss trots att ni är skyddade😃

Där kom den ja... Godwins lag

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Jaha, så du menar att vaccinerade kan skita i att hålla avstånd, använda de där alkohol baserade desinfektionsmedel som man har i affärer osv?
Jaha, vad är nästa steg i det här drevet. Ska vi icke vaccinerade bära ett gult band som judarna i Tyskland under andra världskriget, så ni vaccinerade kan unvika oss trots att ni är skyddade😃

Det var det där jag misstänkte: vissa drar på växlarna och tror att skarpt uppmana folk till att ta två sprutor vaccin mot en global pandemisjukdom är samma sak som att placera folk i koncentrationsläger på grund av deras religiösa åsikter? *insert facepalm emoji*

Kan du inte bara säga som det verkligen är? Du är rädd för att ta två sprutor, och det är helt okej ska du veta. Det är inte farligt även om det känns fel. Det känns obehagligt, och det är flera gånger säkrare än vad Joseph Mercola, Robert F. Kennedy & Co påstår.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jaha, så du menar att vaccinerade kan skita i att hålla avstånd, använda de där alkohol baserade desinfektionsmedel som man har i affärer osv?
Jaha, vad är nästa steg i det här drevet. Ska vi icke vaccinerade bära ett gult band som judarna i Tyskland under andra världskriget, så ni vaccinerade kan unvika oss trots att ni är skyddade😃

Någon verkar ha streamat lite Fox News, eller iallafall följt Marjorie Taylor Greene på Twitter.
Det är märkligt hur de här argumenten återvinns inom vissa grupper, som en repad skiva. Men det är ju enklare än att ha egna argument antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tro det eller inte, men företag har INTE rätt att ställa vilka krav som helst, man får t.ex. inte diskriminera när man anställer och undvika folk av visst kön, ras, religion, politisk åsikt o.s.v. Man får inte heller ställa vilka frågor som helst under en anställningsintervju, t.ex. får man inte fråga om planer på att skaffa barn trots att det är en högst relevant fråga för arbetsgivaren som kommer påverka företaget. …i grunden tycker jag ovanstående bra, så låt oss inte börja införa vissa saker som är ok att sålla med, i så fall bör vi släppa alla typer av krav fria!

Lite OT och med risk för att jag kanske har fel för mig... Jag tror man får ställa frågor om planer på att skaffa barn, etc, men man får inte diskriminera pga av dylika planer. Så om man ställer frågan och personen i fråga inte får jobbet så öppnar man upp för arbetsrättsliga påföljder.

Vad det gäller krav på vaccinering för arbetet så bli det självklart en balans och beror väl på jobbet. Väger t.ex. min mammas rätt att välja att få sitt vårdbehov (t.ex. hemtjänst) utförd av vaccinerad personal mindre än personalens rätt att vägra vaccin?

Jag personligen anser nog att för vissa arbeten så får man inse att antingen så vaccinerar man sig, eller så får man se sig om efter något annat arbete. För de allra flesta vaccinvägrare så handlar det om ett val och inte någon påtaglig reell risk och väljer man då att inte vaccinera sig så så finns där en konsekvens av det valet alldeles oavsett hur man ser på sakfrågan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

Men varför ta sprutor bara för att?? Jag vet nu att det inte är så farligt för just mig.
<klipp>

Delta-varianten slår hårdare mot unga och friska. De som nu behöver sjukhusvård är nästan uteslutande ovaccinerade och också alltmer unga. Läkare säger att dom ser fler unga som också dör snabbare. Det finns historier om svårt sjuka som ber läkaren om att få bli vaccinerade men att läkaren då bara kan säga att det är för sent. Efter att personen sedan dött av viruset är naturligtvis familjen hur ångerfull som helst inför hur man låtit sig lurats av desinformationen runt vaccinet. Läkaren kan bara be anhöriga att gå och vaccinera sig. Vilket dom gör. Då.

Källa:
https://edition.cnn.com/videos/health/2021/07/21/alabama-doct...

Så länge viruset har en publik det kan snurra runt i kommer det att fortsätta bildas nya varianter. Den variant som är bäst på att attackera unga ovaccinerade blir rimligen då den dominerande varianten. Delta-varianten är alltså inte den sista varianten.

Jag för alltså ett resonemang runt din strikta egennytta. Kanske fungerar det, kanske inte. Man kan föra olika resonemang runt solidaritet och allmännytta men det här att ta någon större hänsyn till sin omgivning verkar inte fungera på dig.

I hela det här kriget mot viruset, efter att kriget till slut är vunnet och man se tillbaka på det, vilken roll har du då spelat?

Edit:
Rättade 'vaccinet' till 'viruset' (tack Hurtigbullen!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Så länge vaccinet har en publik det kan snurra runt i kommer det att fortsätta bildas nya varianter. Den variant som är bäst på att attackera unga ovaccinerade blir rimligen då den dominerande varianten. Delta-varianten är alltså inte den sista varianten.

Jag utgår från att du menar viruset

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Delta-varianten slår hårdare mot unga och friska. De som nu behöver sjukhusvård är nästan uteslutande ovaccinerade och också alltmer unga. Läkare säger att dom ser fler unga som också dör snabbare. Det finns historier om svårt sjuka som ber läkaren om att få bli vaccinerade men att läkaren då bara kan säga att det är för sent. Efter att personen sedan dött av viruset är naturligtvis familjen hur ångerfull som helst inför hur man låtit sig lurats av desinformationen runt vaccinet. Läkaren kan bara be anhöriga att gå och vaccinera sig. Vilket dom gör. Då.

Källa:
https://edition.cnn.com/videos/health/2021/07/21/alabama-doct...

Så länge vaccinet har en publik det kan snurra runt i kommer det att fortsätta bildas nya varianter. Den variant som är bäst på att attackera unga ovaccinerade blir rimligen då den dominerande varianten. Delta-varianten är alltså inte den sista varianten.

Jag för alltså ett resonemang runt din strikta egennytta. Kanske fungerar det, kanske inte. Man kan föra olika resonemang runt solidaritet och allmännytta men det här att ta någon större hänsyn till sin omgivning verkar inte fungera på dig.

I hela det här kriget mot viruset, efter att kriget till slut är vunnet och man se tillbaka på det, vilken roll har du då spelat?

Holy shit. Jag lyssnade nyss på This Week In Virology Q&A Livestream där en i chatten kommentera om just någon de kände som hade bett läkaren om att få vaccin när de skulle intuberas men att det var för sent då. Det hela verkar utspela sig som en tragisk filmsekvens med en viktig livslektion: Du har bara ett liv och två sprutor av mRNA-vaccin är tillräckligt säkra!!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jaha, vad är nästa steg i det här drevet. Ska vi icke vaccinerade bära ett gult band som judarna i Tyskland under andra världskriget, så ni vaccinerade kan unvika oss trots att ni är skyddade😃

Ditt val att inte vaccinera dig påverkar även andra.

En mängd ovaccinerade kommer att behöva sjukhusvård och kommer därmed att ta sjukvårdsresurser i anspråk som kunde använts till annat, t.ex. att beta av kön med vård som pausats under pandemin. En annan konsekvens är att även om din sjukdomsbild troligtvis blir mild så är det är betydligt mer sannolikt att du som ovaccinerad smittar någon annan där det får allvarliga följder.

Sen är det nog dags att du gör en verklighetskoll om du på allvar jämför att folk tjatar på dig om att du bör vaccinera dig med folkmordet på judar som skedde i Nazityskland.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Jag har inget mer arbete denna vecka så jag översatte läkarens Twitterinlägg från din källa:
"Jag tar emot friska unga personer med mycket allvarliga COVID-infektioner på intensivvården. Det sista de säger innan jag tvingas intubera dem är att de ber mig om att få vaccinet. Jag håller då deras hand och säger: 'Jag är ledsen. Men det är för sent nu.'

Dagar senare när jag förklarar dem död så omfamnar jag deras familjemedlemmar och säger att det bästa sättet att hedra deras älskade barn är att vaccinera sig själva... De gråter och säger att de inte visste att det var på riktigt. De trodde att det hela var påhittat.

De trodde att det bara var politiskt prat... De trodde att det 'bara var en vanlig influensa'. Men de hade fel. Och de önskar att de kunde vrida tillbaka klockan, vilket de inte kan."

Jag valde att skriva "barn" eftersom en ung persons död är någon äldres barn.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jaha, så du menar att vaccinerade kan skita i att hålla avstånd, använda de där alkohol baserade desinfektionsmedel som man har i affärer osv?

Jag skrev om varför det är välmotiverat ur solidaritetssynpunkt att vaccinera sig, vilket inte har någon som helst koppling till det du nu skriver. Men eftersom du frågar: Vilka smittskyddsåtgärder som bör gälla beror på den aktuella smittspridningen och inte direkt på vaccinationsgraden. Kommer vi upp i tillräcklig vaccineringsgrad kommer också smittspridningen minska tillräckligt för att kunna lätta på restriktioner och rekommendationer. Om du redan haft en bekräftad covid-19-infektion och klarat dig bra har du haft tur och har förmodligen ett ganska gott skydd mot återinfektion. Vaccination ger ännu bättre skydd, men det är stor skillnad mot dem som är helt oskyddade. Det viktigaste är att så många som möjligt blir skyddade.

Också bra att veta är att hålla avstånd är betydligt viktigare än handhygienen (mot spridning av covid-19).

Skrivet av AplAy:

Dagar senare när jag förklarar dem död så omfamnar jag deras familjemedlemmar och säger att det bästa sättet att hedra deras älskade barn är att vaccinera sig själva...

Att som covid-19-behandlande läkare omfamna icke-vaccinerade anhöriga till covid-19-sjuka är ett exempel på något man bör undvika...

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Jaha, så du menar att vaccinerade kan skita i att hålla avstånd, använda de där alkohol baserade desinfektionsmedel som man har i affärer osv?
Jaha, vad är nästa steg i det här drevet. Ska vi icke vaccinerade bära ett gult band som judarna i Tyskland under andra världskriget, så ni vaccinerade kan unvika oss trots att ni är skyddade😃

Tänk såhär istället.

Du vill vaccinera dig för att inte bli sjuk på din resa ner till huset i Marbella. Visst du kan åka privat ner och slippa kontakt med okänt folk. Men ska du åka vanligt plan så KAN det finns personer som är smittsamma i din närhet.

Det suger ju när restriktionerna släpper och du får covid då... lika bra att vara vaccinerad så man är något förberedd iaf.