Scalpers säljer förhandsbokningar av Steam Deck trots Valves åtgärder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tack, nu har jag fått min dagsdos av att skylla något hemskt på crypto
Detta med scalping var väl inget oväntat? Allt som har en begränsad tillgång (i detta fall är det ju hårdvara och inte steamkonton som är den begränsande faktorn) kommer att råka ut för scalping i viss usträckning.
Enda anledningen till att ni fortfarande kan köpa mjölk på ica är ju för att den har för låg hashrate (och för att ica inte kör visma...).

Jo fast det faktum att crypto brytning äter upp stora mängder enheter är ju en faktor till att scalping fungerar så bra. Finns ju inget kvar för andra att köpa. Nu menar jag inte människor som kanske "hobby" bryter lite hemma på sin dator utan gigantiska crypto farmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Faktum är att Valve själv kallar det för just en PC. Vad en skribent för SweClockers skriver eller inte skriver är ärligt talat inte relevant i sakfrågan, detta då Valve i sitt officiella material kallar det för en portabel PC.
Så det där med småsten, glashus eller vad man nu vill kalla det...

"Once you've logged into Steam Deck, your entire Steam Library shows up, just like any other PC." - Källa.

"Steam Deck is a powerful handheld gaming PC that delivers the Steam games and features you love." - Källa.

"You can also install and use PC software, of course. Browse the web, watch streaming video, do your normal productivity stuff, install some other game stores, whatever." - Källa.
https://i.imgur.com/NLAPKTv.png

Faktum är att jag inte heller kallade det för en konsol, faktum är att jag visade en skärmdump från vad Sweclockers redaktion har skrivit om Steam Deck.
Faktum är då att du måste förstå varför vissa väljer att kalla den för konsol då 9/10 inte faktagranskar vad Sweclockers skriver - därtill kanske inte skriva en tillrättavisande roman som personen gjorde som jag citerade.

Messerschmidts finns det för många av.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Men konsolen är inte låst till kontot du köpte det på, det är det jag menade.
Något som låser fast konsolen på köparen, vilket gör den ointressant för dom flesta i andrahand (första året).

Lite som att mobiltelefoner förr i världen var låsta till en viss operatör? Kan inte säga att jag längtar tillbaka till den typen av låsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

När jag läste den första nyheten om denna konsolen så tänkte jag direkt på Steam Machines.

Hur gick det för Steam Machines och hur gick det förresten för Steam Controller?

Skrivet av Elakekocken:

Faktum är att jag inte heller kallade det för en konsol, faktum är att jag visade en skärmdump från vad Sweclockers redaktion har skrivit om Steam Deck.
Faktum är då att du måste förstå varför vissa väljer att kalla den för konsol då 9/10 inte faktagranskar vad Sweclockers skriver - därtill kanske inte skriva en tillrättavisande roman som personen gjorde som jag citerade.

Messerschmidts finns det för många av.

Jo, det gjorde du. Men varför ens haka upp sig på det? Kalla det vad du vill, det är en dator och är inte låst på samma sätt som en traditionell konsol. Det är väl det han argumenterar om och vill också särskilja. Det är inte ordet utan funktionen som skiljer en PC mot en traditionell konsol.

Ett ord.
Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Alltså Valve har ju gjort allt för att ta hem pengar från återförsäljare. De kunde iallafall tillåta återförsäljare att sälja konsolen också. Gör mig inte ett skit om folk scalpar produkten.
De mer korkat av personer som lever efter fear of missing out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jo, det gjorde du. Men varför ens haka upp sig på det? Kalla det vad du vill, det är en dator och är inte låst på samma sätt som en traditionell konsol. Det är väl det han argumenterar om och vill också särskilja. Det är inte ordet utan funktionen som skiljer en PC mot en traditionell konsol.

Aa i ett helt annat inlägg, korrekt. Precis som du själv skrev, nu ska vi inte haka upp oss.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Elakekocken:

Faktum är då att du måste förstå varför vissa väljer att kalla den för konsol då 9/10 inte faktagranskar vad Sweclockers skriver -

Att kolla ursprungsmaterialet/den originella källan är det minsta man kan begära att folk gör innan de uttalar sig – oavsett om artikeln är bunden till en studie, journal, produkt eller omskrivning från annan nyhetssida.

Kallas att vara källkritisk om inte annat. Något som tyvärr verkar mer sällsynt för var dag som går med relation till internet...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Att kolla ursprungsmaterialet/den originella källan är det minsta man kan begära att folk gör innan de uttalar sig – oavsett om artikeln är bunden till en studie, journal, produkt eller omskrivning från annan nyhetssida.

Kallas att vara källkritisk om inte annat. Något som tyvärr verkar mer sällsynt för var dag som går med relation till internet...

Så är det

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Denna har alltså ungefär samma renderingskraft som en sjundedels RX 5700. Totalt inte värt det. Om ett år när den släpps kommer den vara hopplöst föråldrad.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem

lol det scalpas även TPM 2.0 moduler i och med Windows 11.. hur patetiskt kan det bli?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag har Q1 2022 på min order som preliminärt leveransdatum, d.v.s. Dec 21 - Feb 22.

Jag hoppas såklart jag var snabb nog att få min redan i December inför ledigheterna

Sjukaste. Nu när jag går in på steam står det "expected december", tjoho!

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Inaktiv

Ähh, så länge det finns en marknad så finns det alltid någon som vill förse den marknaden, ser inget konstigt med det. Det är som vilken affärside som helst i min värld. Och Cryptobrytning är väl det bästa de kommit på, kan inte bli enklare att tjäna pengar. Kräver ju noll insats från dig som person, och pengarna trillar in per automatik

Permalänk
Testpilot
Skrivet av danskung:

Sjukaste. Nu när jag går in på steam står det "expected december", tjoho!

Oh, vart fick du ett mer specifikt datum, eller månad snarare?

https://store.steampowered.com/steamdeck står det bara Q1 2022 för mig fortfarande nämligen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Nu är detta inte grafikkort, hårdvara som behövs för att spela valfritt spel.

Detta är mer som när folk köpte upp toapapper när pandemin startade, bärbara konsoler är en nisch som garanterat inte kommer ta slut, och om det gör det så varar det inte länge.

Folk är alldeles för hysteriska gällande saker som inte går att få tag på innan det ens släppts, främsta orsaken till att scalping ens existerar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte en JÄVEL e förvånad!

Kamrat @Ozzed Har du missat denna tråd? 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gandir:

Att vara en Scalper är att utnyttja de fria marknadskrafterna, och är dessutom fullkomligt lagligt. Däremot att låsa ned en produkt så du inte får sälja den vidare på något sätt är olagligt.

Skrivet av Durkadur:

Lite som att mobiltelefoner förr i världen var låsta till en viss operatör? Kan inte säga att jag längtar tillbaka till den typen av låsningar.

Det är lagligt att låsa mobiler i max 24 månader och sedan måste upplåsning ske kostnadsfritt, att låsa andra produkter för att motverka scalping borde man kunna argumentera för att det är en likvärdigt inlåsning/begränsning av köparens rättigheter och inget tvingar heller att låsningen måste fortgå i 24 månader om scalpingproblemet upphör.
Om viljan finns hos säljaren så borde inte juridiken innebära nått direkt hinder i denna delen av världen och det är ju inte heller nått som lär avskräcka de som tänkt använde spelet själva men scalpers är ju ute efter snabba pengar och de skulle troligen inte vilja chansa och behöva sitta på dem en något längre tid, säg minst ett år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Oh, vart fick du ett mer specifikt datum, eller månad snarare?

https://store.steampowered.com/steamdeck står det bara Q1 2022 för mig fortfarande nämligen.

Såg det för första gången igår på https://store.steampowered.com/steamdeck. Jag beställde som sagt inom de första 10 minuterna, gjorde du inte det finns det en chans att det står q1 eftersom det kommer januari-februari.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Dessvärre är det köparna som skapat denna nya marknad och trots det är ett gammalt fenomen har omständigheterna i världen eldat på detta rejält och gjort det gigantiskt.
Visar även att folk idag saknar tålamod "måste ha mikrokicken nu nu nu NU"
Jag kan spara och planera köp ibland månader medan många man känner tar ett sms lån på 10000 och sen får problem när de missar en avbetalning eller missar att räntan är skyhög.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dessvärre är det köparna som skapat denna nya marknad och trots det är ett gammalt fenomen har omständigheterna i världen eldat på detta rejält och gjort det gigantiskt.
Visar även att folk idag saknar tålamod "måste ha mikrokicken nu nu nu NU"
Jag kan spara och planera köp ibland månader medan många man känner tar ett sms lån på 10000 och sen får problem när de missar en avbetalning eller missar att räntan är skyhög.

Sen finns det även en hel del människor som tjänar extremt mycket pengar. De kanske inte följer med 100% i svängarna och känner att det är mer värt att betala någon 5-10k mer istället för att sitta och kolla internet hela dagarna i hoppet om att lyckas fiska in något.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Sen finns det även en hel del människor som tjänar extremt mycket pengar. De kanske inte följer med 100% i svängarna och känner att det är mer värt att betala någon 5-10k mer istället för att sitta och kolla internet hela dagarna i hoppet om att lyckas fiska in något.

Dom personerna är nog försvinnande små och drömmen för alla scalpers att ha som kund. Betydligt fler av sådana jag beskrev dessvärre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom personerna är nog försvinnande små och drömmen för alla scalpers att ha som kund. Betydligt fler av sådana jag beskrev dessvärre.

Varje ny lansering har ett antal tusen sådana användare, men de brukar ta slut inom ett halvår

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Varje ny lansering har ett antal tusen sådana användare, men de brukar ta slut inom ett halvår

Nu försvinner dom ännu snabbare

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Inte en JÄVEL e förvånad!

Kamrat @Ozzed Har du missat denna tråd? 🙂

Nej, men allt som finns att säga har redan sagts. Jag vill inte ytterligare bidra till ett infektera tonläge utan det är ju ett välkänt faktum vad jag tycker om scalpers och miners vid det här laget så jag väljer att kliva åt sidan så att inte varje tråd där jag kommenterar skall utvecklas till ett skyttegravskrig på sandlådenivå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.