Intel Core i9-12900K spöar Ryzen 9 5950X i Cinebench

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Det va som tusen, jag trodde inte det skulle vara bättre i Cinebench.

Det kvittar visserligen för min del, jag kommer inte uppgradera på ett bra tag från min 9900KS. Men kul med konkurrens!

Skrivet av SweMerlin:

Roligt!

Visst skall man:

  1. Å ena sidan ta sådana här siffror med en nypa salt

  2. Å andra sidan ha klart för sig att drivisar med mera ännu inte är optimerade och det faktiskt kan bli ännu bättre

Men, det mest intressanta är ändock prestanda per krona, så vi får väl se vad de här kan tänkas kosta...

.

3. Cinebech tenderar inte alltid representera spelresultat speciellt bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

3. Cinebech tenderar inte alltid representera spelresultat speciellt bra.

Absolut, jag drog inga sådana slutsatser. Jag tänker mer på hur det kommer prestera i t.ex Blender. Liksom många andra här ser jag fram emot hur det presterar i spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Intel presterar bara när de har kniven på strupen. Intel-fanboys kan tacka AMD för de här resultaten.

detsamma gäller ju även AMD

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

detsamma gäller ju även AMD

Nja, AMD var krossade under många år. Intel låg på toppen för länge och började ta det lungt lite väl mycket dock.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Den obligatoriska kommentaren när det är en positiv nyhet om Intel.

Jag tror alla vet att konkurrens driver på utveckling.

Edit. Det/den är tydligen svårt ibland.

Papegojor får många likes.
Med papegoja menar jag att man tar ett inlägg som har fått många likes tidigare och så upprepar man det om och om igen. Lite så som vissa gör på youtubekommentarer.

Permalänk
Medlem

Det är så det är när man mjölkar, hade de gått fullt ut hade väl AMD vunnit atm.

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens, detta ihop med DDR5 gör att man blir sugen att uppgradera.

Det intressanta blir att se tester och recensioner och vad AMD har att komma med.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta driver ned priserna på en 5950X så man kan köpa en till hösten eller ännu bättre en 5950XT.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk

I 3D mark tester kom jay2c fram till att allt över 10 kärnor ger ingen förbättring. Detta var när han körde 3090 SLI.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Min 10900K får nog tuffa på fram till 14000-15000 serien av Intel.

Men roligt att se att Intel tar upp kampen igen.

Har svået att tro att en x86 cpu kommer vara det du suktar efter om typ 4 år.
De kommer framstå som Intels pentium 4 innan de gick över till corearkitekturen, varm, strömtörstig och innefektiv.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Har svået att tro att en x86 cpu kommer vara det du suktar efter om typ 4 år.
De kommer framstå som Intels pentium 4 innan de gick över till corearkitekturen, varm, strömtörstig och innefektiv.

Är nog beredd att hålla med, tror vi kommer se ett skifte mot ARM i framtiden.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Borde vara på tiden för Intel att dumpa K suffixet och låsa upp alla CPUs…

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jo, men nu har jag faktiskt en 5900x sedan slutet på 2020 och jag kan leva med den tills vidare!

Goda nyheter för de som inte valt ännu dock.

Har en 5800X och är är supernöjd. Dröjer nog 5 år tills nästa uppgradering, dessa syntetiska tester gör inte mycket skillnad i verkligheten. Ser fram emot att kunna bygga en kvant-dator i framtiden ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Har en 5800X och är är supernöjd. Dröjer nog 5 år tills nästa uppgradering, dessa syntetiska tester gör inte mycket skillnad i verkligheten. Ser fram emot att kunna bygga en kvant-dator i framtiden ;).

Ökningar i singeltrådprestanda i cinebench brukar väl gå att översätta till ökad spelprestanda rakt av typ? Däremot riskerar väl DDR5 bli så dyrt att man kanske ändå kommer vilja välja en äldre plattform. Jag ångrar att jag inte slog till på en Ryze. 5 5600X för 2300:- som dom såldes för av amazon härom dagen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

"Fördelen" Intel och AMD har mot Apple är dock att de kör x86/AMD64 (x86-64). Sedan behövs det inte övetallt, en många vill ha den kompatibiliteten fortfarande. Ja, det går att emulera, men det är långt från alla som vill ha det. Så tillverkare av dessa arkitekturer kommer nog ha en egen del av kakan under överskådlig framtid.

För mig är den största fördelen med Intel/AMD att jag kan gå till typ 2webhallen2, köpa moderkort ,processor minne för att sedan gå hem och skruva in i min burk. Apple visar vart man kan nå med ARM men inte så mycket mer för mig. Qualcomm kan bli intressant om de tar fram något för DIY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ökningar i singeltrådprestanda i cinebench brukar väl gå att översätta till ökad spelprestanda rakt av typ? Däremot riskerar väl DDR5 bli så dyrt att man kanske ändå kommer vilja välja en äldre plattform. Jag ångrar att jag inte slog till på en Ryze. 5 5600X för 2300:- som dom såldes för av amazon härom dagen.

Njae Cinebech är väl i princip bara flyttal, är väl inget ovanligt att IPC ökningen vid en ny arkitektur inte är samma för olika laster, t ex för rocket lake såg vi väl en ca 5% högre ökning för flyttal än heltal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ökningar i singeltrådprestanda i cinebench brukar väl gå att översätta till ökad spelprestanda rakt av typ? Däremot riskerar väl DDR5 bli så dyrt att man kanske ändå kommer vilja välja en äldre plattform. Jag ångrar att jag inte slog till på en Ryze. 5 5600X för 2300:- som dom såldes för av amazon härom dagen.

Yes, men samtidigt så begränsas de flesta av oss av GPUt mest ändå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Alltså, jag är i krokarna att uppgradera till en 5900X var det tänkt men kanske man ska invänta det här? AM5 samt DDR5 innan man bestämmer sig? Svårt val

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Glöm inte att Zen 3+ med extra cache kommer redan sent i höst

La de inte ner det spåret?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Nja, AMD var krossade under många år. Intel låg på toppen för länge och började ta det lungt lite väl mycket dock.

Då, jo, men även AMD måste pressas framåt så de inte tror att Intel är körd och lägger ner. Om Alder Lake faktiskt blir intressant så har AMD tillslut tvingat Intel att svara, men kräver också att AMD kan svara på Alder Lake.

Skrivet av fieskmask:

Alltså, jag är i krokarna att uppgradera till en 5900X var det tänkt men kanske man ska invänta det här? AM5 samt DDR5 innan man bestämmer sig? Svårt val

AM5 jag vill invänta också, såvida jag inte får tag i en 5900X eller helst 5900XT då. Hade varit fint med sista generationen AM4 även om jag är mer intresserad av en DDR5-plattform. Men jag räknar med problem inledningsvis likt tidigare introduktioner så jag vill inte köpa in mig dag ett direkt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ökningar i singeltrådprestanda i cinebench brukar väl gå att översätta till ökad spelprestanda rakt av typ? Däremot riskerar väl DDR5 bli så dyrt att man kanske ändå kommer vilja välja en äldre plattform. Jag ångrar att jag inte slog till på en Ryze. 5 5600X för 2300:- som dom såldes för av amazon härom dagen.

Cinebench och spel är ur ett par aspekter extremer och de är extremer åt helt motsatta håll!

För just Zen2->Zen3 råkade det slumpa sig att de största lyften i "IPC" just hände för Cinebench och spel. Lite oklart varför CB såg ett så pass stort lyft givet att t.ex. Blender såg en av de minsta IPC ökningar av alla program (var bara enstaka procent där).

Cinebench jobbar primärt med flyttal och har extremt hög data-lokalitet både över tid och över rum. Är denna extremt höga data-lokalitet kombinerat med att problemet i grunden är "embarrassing parallel" som gör att det skalar i stort sätt perfekt med CPU-kärnor (det är också orsaken till att den här typen av laster hanteras ännu bättre av GPUer).

Spel har typiskt hög datalokalitet i rummet, är ju i stort sätt samma objekt som spelmotorn jobbar med varje "frame". Fast jämfört med CB är "rummet" långt mycket större, CB jobbar nästan uteslutande ur L1$/L2$ medan (moderna) spel uppenbarligen i rätt stor utsträckning kraftigt beror av L3$.

Spel har inte speciellt hög lokalitet över tid, även om ~10 ms (tiden mellan två scener vid 100 FPS) kan kännas kort för människor är det eoner för en CPU då den hinner köra i storleksordningen ~1 miljon instruktioner på den tiden. L1$/L2$ är inte stor nog att i praktiken hålla all data som behövs över en hel frame, L3$ har framförallt för AMD på senare tid blivit stor nog att ge ett relevant bidrag (precis som L4$ gjorde för 5x75C och där var spel nästan enda där det spelade någon som helst roll).

Rocket Lake (Cypress Cove) presterar 15-20 % bättre per kärna jämfört med Skylake i princip allt utom just spel. Cypress Cove har 50 % större L1D$ och hela 5 gånger större L2$ jämfört med Skylake, vilket är en del av förklaringen till den generella IPC-ökningen, men den har samma storlek på L3$ och om man utöver det kör med samma RAM-hastighet så blev utfallet i spel ofta något bättre lägsta FPS men ingen relevant skillnad i genomsnittlig FPS (ofta är detta marginellt högre för Skylake!) för Rocket Lake.

Så CB-resultatet säger extremt lite om vad man kan förvänta sig kring spelprestanda. Enda potentiella värde detta läckta resultat har (potentiellt då vi inte vet om det stämmer) är att ryktet kring Golden Cove har ändå sedan Intel officiellt avtäckte den har pratat om att IPC-nivån ska ligga 40-50 % över Skylake (~20 % över "föregående", vilket är oklart om man menar Cypress Cove, Sunny Cove eller Willow Cove). Detta resultat, om det stämmer, ger en vink om att det kanske ändå blir så.

För spel såg vi med både med Cypress Cove och Zen3 att "generell" IPC inte längre verkar gå att applicera på spel, ena fick lägre ökning i spel än dess "generella" prestandaförbättring medan den andra såg det exakt motsatta.

Det som talar för att Alder Lake S ändå kommer se ett större lyft i spel är att L3$-storleken verkar gå upp med ~50 % och DDR5 borde ge en bra boost i spel. Spel har blivit ett extremfall, för gissar att L3$ och DDR5 (samt även AMDs V-cache) lär ha rätt minimal påverkan på majoriteten av övriga applikationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av anon5930:

AM5 jag vill invänta också, såvida jag inte får tag i en 5900X eller helst 5900XT då. Hade varit fint med sista generationen AM4 även om jag är mer intresserad av en DDR5-plattform. Men jag räknar med problem inledningsvis likt tidigare introduktioner så jag vill inte köpa in mig dag ett direkt.

Make sense. Min 7700K har servat mig väl sedan 2017 och förmodar att en 5900X rigg skulle ta mig till 2025 utan problem med en 3080 eller 6800XT.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fieskmask:

Make sense. Min 7700K har servat mig väl sedan 2017 och förmodar att en 5900X rigg skulle ta mig till 2025 utan problem med en 3080 eller 6800XT.

Om du ska ha en längre tid så skadar det ju inte att invänta iallafall Intel. Med tanke på hur svår 5900X och 5950X är att hitta i handeln så kanske det blir så oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Yes, men samtidigt så begränsas de flesta av oss av GPUt mest ändå.

Med den filosofin kan jag inte förstå varför folk i så fall köper annat än i3 10105f? Tricket är väl ändå att ställa ned allt på low det första man gör så slipper man känna att man slängt cpu-pengarna i sjön?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

5900X och 5950X

Skrivet av anon5930:

Om du ska ha en längre tid så skadar det ju inte att invänta iallafall Intel. Med tanke på hur svår 5900X och 5950X är att hitta i handeln så kanske det blir så oavsett.

5900X och 5950X finns hos Inet som 50+
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pauls711:

5900X och 5950X finns hos Inet som 50+
Mvh Paul

Oj, missat helt att de är i lager! Tog en titt och de flesta butiker verkar ha de i lager. Lite osäker på när jag senast kollade iofs.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Om du ska ha en längre tid så skadar det ju inte att invänta iallafall Intel. Med tanke på hur svår 5900X och 5950X är att hitta i handeln så kanske det blir så oavsett.

Finns dock gott om dom. Men jag har spenderat de senaste 2 veckorna på Youtube och forum med reviews på CPUs, PSUn, RAM, Moderkort, chassin och såklart GPUs för att få ut maximal prestanda och något jag kan ha en längre tid och som ser bra ut. Har inte hängt med riktigt det senaste åren så det var intressant läsning.

Har heller inte övervägt Intel den senaste tiden då AMD haft den uppgång som dom haft men om detta inte ligger allt för långt in i tiden kanske man skulle avvakta lite, kanske vänta in Black Friday

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

La de inte ner det spåret?

Nej, Lisa Su har redan visat upp processorerna med V-cache som det kallas dvs stackat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Så två år efter AMD (3950x lanserades november 2019) kommer Intel eventuellt att släppa en 16-kärnig processor för entusiastsegmentet som inte egentligen har 16 riktiga kärnor men som ser ut att slå AMDs lineup från 2020 i ett test.

Hoppas Intel lyckas, men tror det blir svårt för dem. Ryzen 59xx med v-cache ser ju ut att lanseras i samma veva på en MYCKET mogen plattform. DDR5 kommer säkerligen vara dyrt i början och nya moderkort likaså.

Men, den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Alltså, jag är i krokarna att uppgradera till en 5900X var det tänkt men kanske man ska invänta det här? AM5 samt DDR5 innan man bestämmer sig? Svårt val

Låter som det kommer en XT modell med upp till +15% innan nyår från AMD i befintlig sockel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090