Permalänk
Medlem

Skumtvätt

Hej Alla

Senaste tiden såg många bilägare som tvättar sina biler med skumtvätt. Tvättade min bil idag i en tvätthall och såg två stycken som tvättar sina bilar med skumtvätt. Till och med resultatet var bättre och gick snabbare än min vanlig tvätt.
Förra gången såg jag en till som monterar sin utrustning på tvätthalls utrusning. Han körde också med skumtvätt.
Var väldigt imponerat.

Kollade på nätet och såg att den är mycket effektiv än att köra med vanlig bilschampo. Beroende på medel så löser skummet upp smuts, flugor, och annat organiskt material samtidigt som det drar med sig smutsen nedåt och lossar det effektivt.

Jag vill ha en sådant. Undrar var man kan köpa en sånt? Helst hela kitet.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

Skumtvätt är verkligen kalas som underhållstvätt. bara skumma på och spola av.

Men det kommer fortfarande inte klå att schamponera själv. Men som underhållstvätt eller förtvätt vid riktigt skitig bil så är det riktigt bra!

Autodude har ett bra paket, tänk bara på att få med rätt anslutning till högtrycket.

https://www.autodude.se/sv/produkt/foam_lance_basic_paket

Permalänk
Medlem

Jag använder skumtvätt enbart för att lyfta smuts och annat bös från lacken, sedan spolar jag bilen med högtryck och efter det kommer traditionell schamponering med mikrofibertvättsvamp. Allt för att minska risk för tvättrepor.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det ser häftigare ut än vad det är, visst är det ett ganska smidigt sätt att få bort löst sittande organisk smuts innan man går på med schamponering, men förvänta dig inga underverk bara för att det skummar mycket. Bilen blir inte renare av ett skummande förtvättmedel från en "foam lance" än ett vanligt inte så skummande förtvättmedel som du lägger på med tryckspruta eller vanlig sprayflaska.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jag använder skumtvätt enbart för att lyfta smuts och annat bös från lacken, sedan spolar jag bilen med högtryck och efter det kommer traditionell schamponering med mikrofibertvättsvamp. Allt för att minska risk för tvättrepor.

Jag använder avfettningsmedel för det, skulle skummande schampo vara mer effektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag använder avfettningsmedel för det, skulle skummande schampo vara mer effektivt?

Ganska samma princip, det är alkalisk avfettning som är i skumform, och ska väl då verka längre

Permalänk
Medlem

Att lägga på avfettning med skumlans ger medlet längre tid att verka och är effektivt. Det går dessutom mycket snabbt.
Efter avspolning går det dessutom fint att lägga på schampo med samma metod.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag använder avfettningsmedel för det, skulle skummande schampo vara mer effektivt?

Skrivet av Vituraz:

Ganska samma princip, det är alkalisk avfettning som är i skumform, och ska väl då verka längre

Jag har behandlat min bil med keramiskt lackskydd och upplever faktiskt ingen större skilland på om jag använder avfettning eller ej.

På asfaltsfläckar kan jag behöva använda en speciell produkt, men annars är det bara schampoo x2 samt flygrostborttagare för fälgarna och det vid underhållstvätt.

På vintern använder jag också kallavfettning för att lösa saltet.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig