Permalänk
Medlem

Ny dator, bilden går ej att läsa av.

Hej,
har just byggt ihop en dator med en Asus PRIME Z590-P med passande minne samt cpu, Core i9 10850K 3,6GHz . Vid första starten visas bilden på detta sättet:

Jag vet inte hur jag ens ska försöka felsöka detta. Har inget eget grafikkort utan endast det via moderkortet. Har provat med endast en minnesticka i utan något som helst resultat. samt även provat 2 olika HDMI kablar samt skärmar. Med andra ord jag har provat med det som finns tillgängligt.

Tips på lösning vore tacksamt.

Permalänk
Medlem

Prova återställa CMOS.

Permalänk
Medlem

Antingen Fel på grafikdelen av mobo eller CPU eller fel på minneskort.
Eftersom Hdmi är digital signal med 1or och 0or så kan det inte bli såna problem av kontakterna eller sladden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har provat att ta bort batteri samt återställt CMOS, samma sak. Får väl ta en vända o köpa ett billigt grafikkort i morgon å se om det kan lösa problem. Surt dock att man inte kan bruka det interna grafiken. Kanske läge att skicka tillbaka det.
Delarna som sitter i är:

ASUS PRIME Z590-P , Core i9 10850K 3,6GHz , Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 64GB
Grafiken funkar ändå, får ju ändå en bild.

Permalänk
Medlem

Kan du få fram någon meny på monitorn som visar signalens upplösning och frekvens?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för monitor och är den kompatibel med utsignalen, du kanske gjort nån manuell inställning på den ? Kan du prova med en annan bildvisare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kan du få fram någon meny på monitorn som visar signalens upplösning och frekvens?

Har försök letat i menyerna men endast hittat att de två hdmi ut har "HD 1080P 60 Hz " . Kan inte hitta något som gör att jag kan ändra detta, skärmen är en Asus VN247h.

Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för monitor och är den kompatibel med utsignalen, du kanske gjort nån manuell inställning på den ? Kan du prova med en annan bildvisare ?

Har provat med en Tv, samt en asus vn247h , suttit o letat i menyerna men blir fasen inte klok på alla alternativ, Men båda visar exakt samma typ av fel.

Tack för att ni tar er tid att bistå.

Permalänk
Medlem

Du har ju provat vettiga saker. Så då slänger jag in en klassiker, Uppdatera BIOS - ditt MB kanske inte har rätt microcode för din CPU o så blir det så där.

Brukar finnas ett USB uttag som är gjort för automagisk BIOS uppdatering

kolla sidan 62 o framåt

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/13MANUAL/PRIME_PRO_TUF_...

mvh Lazze