Intel i5 11600k defekt kärn temp 0 grader

Permalänk

Intel i5 11600k defekt kärn temp 0 grader

Hej!

Har nyligen uppgraderat datorn.

Samtliga kärnor går ner till 0 grader i CPUID HwMonitor, Core temp samt Msi afterburner i en 1 sekund då och då.
Både överklockad samt orginal.

https://imgur.com/aRrDc6d

https://imgur.com/1GNwl69

Moderkort:ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI

Vad kan vara fel?

Ska jag skicka in CPU:n för garanti till Intel?

Känns halvlöjligt att RMA för detta men tänker att den kanske lägger av i förtid då något redan inte står rätt till.

Permalänk
Medlem

Fet kylare!

Skämt åsido, händer samma sak i bios eller endast i windows?
Testa även HWinfo64, tycker den känns stabilare. Har själv haft problem med att visa korrekta temps i diverse andra program, såsom hwmontior.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Skrivet av kheldan:

Fet kylare!

Skämt åsido, händer samma sak i bios eller endast i windows?
Testa även HWinfo64, tycker den känns stabilare. Har själv haft problem med att visa korrekta temps i diverse andra program, såsom hwmontior.

Kört HWiNFO64 nu ett tag och verkar stämma mycket bättre där med min tempen.
Tackar för snabb repsons

Permalänk
Skrivet av easylife90:

Kört HWiNFO64 nu ett tag och verkar stämma mycket bättre där med min tempen.
Tackar för snabb repsons

Tar tillbaka mitt förra inlägg..

Även 0 som lägsta på HwiNFO64 nu när datorn stått på över natten.. Suck.

Permalänk
Medlem

jag låter som en gammal grammofon som hakat upp sig i mina inlägg, men har du uppdaterat BIOS på moderkortet? Kan ju vara en bugg i bios som gör att avläsningen inte fungerar

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

jag låter som en gammal grammofon som hakat upp sig i mina inlägg, men har du uppdaterat BIOS på moderkortet? Kan ju vara en bugg i bios som gör att avläsningen inte fungerar

mvh Lazze

Det var det första jag gjorde efter datorbygget, ser nu att det kommit en ny men den ska endast uppdatera för stöd av Win 11 ska självklart uppdatera.

Gjort ett support ärende till Intel för vad de har att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av easylife90:

Det var det första jag gjorde efter datorbygget, ser nu att det kommit en ny men den ska endast uppdatera för stöd av Win 11 ska självklart uppdatera.

Gjort ett support ärende till Intel för vad de har att säga.

Min 11900k gör likadant på maximus xiii MB, fast bara vid låga temperaturer på tomgång under 30c.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för mig om jag lämnar datorn igång en stund utan belastning.
Får den stå länge nog rapporterar alla kärnor 0 som lägsta temp.

11900K
ASUS Rog Maximus XIII Bios 1007(senaste)
Win10 Pro

Edit: Finns en tråd här om det https://www.overclock.net/threads/a-possible-defect-in-11th-g...

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

på min laptop dell xps 9310 med i7 1185g7 så säger HwInfo64 när den startar upp att denna dator innehåller en egen sensor från Dell för mina "core temps" o om den ska läsa av den så kommer troligen windows att bli instabilt.

Så något känns ju fishy med core-temps på dessa cpuer

// LZ

Permalänk
Skrivet av Pe3:

https://i.imgur.com/8hmFQDc.png

Så här ser det ut för mig om jag lämnar datorn igång en stund utan belastning.
Får den stå länge nog rapporterar alla kärnor 0 som lägsta temp.

11900K
ASUS Rog Maximus XIII Bios 1007(senaste)
Win10 Pro

Edit: Finns en tråd här om det https://www.overclock.net/threads/a-possible-defect-in-11th-g...

Fann också den tråden Pe3.
Fått svar från intel de bad mig uppdatera bios vilket jag gjort men felet kvarstår. Hänvisade även till den forum tråden.

Skrivet av Tea42BBS:

på min laptop dell xps 9310 med i7 1185g7 så säger HwInfo64 när den startar upp att denna dator innehåller en egen sensor från Dell för mina "core temps" o om den ska läsa av den så kommer troligen windows att bli instabilt.

Så något känns ju fishy med core-temps på dessa cpuer

// LZ

Får också felmeddelande "Sensor warning: ASUS EC: ASUS System Product Name"

Permalänk
Medlem

Min visade korrekt från början på 11900K, det var först efter en BIOS update den började vissa 0. Väntar några versioner och flashar igen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av easylife90:

Får också felmeddelande "Sensor warning: ASUS EC: ASUS System Product Name"

För mig är det dessa sensorer som försvinner om jag klickar i att inte visa:

Tre sensorer på MB som jag använder till vattenkylningen styr fläktarna med vattentemp.

edit: Sensorerna kan krångla lite och ta upp mycket systemresurser, antagligen för att ASUS programvara också läser av dom konstant.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm