DNS-pekning för webb fungerar inte

Permalänk
Medlem

DNS-pekning för webb fungerar inte

Jag fortsätter med mina DNS-problem Problemen jag hade med email verkar ha löst sig (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1640604-outlook-mail-k...), men jag har även problem med att webben inte fungerar.

Har en VPS hos mvps med ip 93.115.23.19 och domänen www.vikaholm.se

Så här ser A-pekarna ut:
A @ 93.115.23.19 1 timme Redigera
A *.vikaholm.se 93.115.23.19 1 timme Redigera
A www.vikaholm.se 93.115.23.19 1 timme

På VPS:en har jag nginx proxy manager med en proxy host för min docker container med webbsidan på ett internt nätverk.
Den verkar fungera fint iom att jag kommer åt den via IP-addressen, men går jag mot domänen www.vikaholm.se så får jag istället DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN.

Let´s encrypt på proxy managern fungerar inte heller, men jag misstänker att det är samma grundorsak, då jag ser challenge-posterna bli skapade.

Domänen ligger hos GoDaddy (tyvärr), då de är de enda Microsoft stödjer för outlook på egen domän.

Permalänk
Hedersmedlem

Var har du lagt in dessa DNS-poster någonstans?

Dina DNS-servrar verkar ligga hos "domaincontrol.com", vilka de nu är. (Edit: Tydligen GoDaddy.) Det är där du behöver lägga in dina DNS-poster.

Jag kan bekräfta att www.vikaholm.se inte "slår upp" än, inte ens om jag frågar de primära namnservrarna direkt, det kan ju vara att din DNS-leverantör är seg på att uppdatera posterna eller att du måste köra någon "apply" eller liknande i din DNS-hanterare.

C:\Users\pvz>nslookup Default Server: UnKnown Address: ..... > www.vikaholm.se Server: UnKnown Address: ..... *** UnKnown can't find www.vikaholm.se: Non-existent domain > set type=ns > www.vikaholm.se Server: UnKnown Address: ..... *** UnKnown can't find www.vikaholm.se: Non-existent domain > vikaholm.se Server: UnKnown Address: ..... Non-authoritative answer: vikaholm.se nameserver = ns09.domaincontrol.com vikaholm.se nameserver = ns10.domaincontrol.com > server ns09.domaincontrol.com Default Server: ns09.domaincontrol.com Addresses: 2603:5:2180::5 97.74.104.5 > www.vikaholm.se Server: ns09.domaincontrol.com Addresses: 2603:5:2180::5 97.74.104.5 *** ns09.domaincontrol.com can't find www.vikaholm.se: Non-existent domain > server ns10.domaincontrol.com *** Can't find address for server ns10.domaincontrol.com: Query refused > www.vikaholm.se Server: ns09.domaincontrol.com Addresses: 2603:5:2180::5 97.74.104.5 *** ns09.domaincontrol.com can't find www.vikaholm.se: Non-existent domain > server 8.8.8.8 Default Server: [8.8.8.8] Address: 8.8.8.8 > server ns10.domaincontrol.com Default Server: ns10.domaincontrol.com Addresses: 2603:5:2280::5 173.201.72.5 > www.vikaholm.se Server: ns10.domaincontrol.com Addresses: 2603:5:2280::5 173.201.72.5 *** ns10.domaincontrol.com can't find www.vikaholm.se: Non-existent domain >

Nslookup från mitt perspektiv
Permalänk
Medlem

Nu har jag inte samma DNS men en vanlig fälla är också att man skapat DNS posterna men inte publicerat dem live

Permalänk
Medlem

DNS-posterna ligger hos GoDaddy, och senaste försöket jag gjort för att få det att fungera var någon dag sen, så det borde definitivt blivit uppdaterat.

Såg nu att de har en egen sektion för vidarebefordringar, kan det vara så illa att de struntar i a-pekare utanför sina egna tjänster och ”tvingar” en att använda vidarebefordringar ist?

Har nog aldrig varit så missnöjd med en tjänst tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag fortsätter med mina DNS-problem Problemen jag hade med email verkar ha löst sig (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1640604-outlook-mail-k...), men jag har även problem med att webben inte fungerar.

Har en VPS hos mvps med ip 93.115.23.19 och domänen www.vikaholm.se

Så här ser A-pekarna ut:
A @ 93.115.23.19 1 timme Redigera
A *.vikaholm.se 93.115.23.19 1 timme Redigera
A www.vikaholm.se 93.115.23.19 1 timme

På VPS:en har jag nginx proxy manager med en proxy host för min docker container med webbsidan på ett internt nätverk.
Den verkar fungera fint iom att jag kommer åt den via IP-addressen, men går jag mot domänen www.vikaholm.se så får jag istället DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN.

Let´s encrypt på proxy managern fungerar inte heller, men jag misstänker att det är samma grundorsak, då jag ser challenge-posterna bli skapade.

Domänen ligger hos GoDaddy (tyvärr), då de är de enda Microsoft stödjer för outlook på egen domän.

Vad det ser ut så är problemet att namnet som lagts in är www.vikaholm.se.vikaholm.se (inte www.vikaholm.se)

Jag är inte närmare bekant med Godaddys gränssnitt men förmodar att du antingen bara skriver "www" eller kanske att du kan skriva dit en avslutande punkt (som isf indikerar att det inskrivna namnet inte är relativt vikaholm.se).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tag bort din nuvaranda config för www och lägg till den som ett CNAME istället.

https://se.godaddy.com/help/lagga-till-en-cname-post-19236

Visa signatur

- none -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Vad det ser ut så är problemet att namnet som lagts in är www.vikaholm.se.vikaholm.se (inte www.vikaholm.se)

Jag är inte närmare bekant med Godaddys gränssnitt men förmodar att du antingen bara skriver "www" eller kanske att du kan skriva dit en avslutande punkt (som isf indikerar att det inskrivna namnet inte är relativt vikaholm.se).

Jag kan bekräfta, det verkar vara exakt det som TS gjort.

C:\Users\pvz>nslookup Default Server: UnKnown Address: ..... > server ns10.domaincontrol.com Default Server: ns10.domaincontrol.com Addresses: 2603:5:2280::5 173.201.72.5 > www.vikaholm.se.vikaholm.se Server: ns10.domaincontrol.com Addresses: 2603:5:2280::5 173.201.72.5 Name: www.vikaholm.se.vikaholm.se Address: 93.115.23.19 > www.vikaholm.se Server: ns10.domaincontrol.com Addresses: 2603:5:2280::5 173.201.72.5 *** ns10.domaincontrol.com can't find www.vikaholm.se: Non-existent domain >

Permalänk
Medlem

otroligt, med en A-pekare mot ip-addressen och en CNAME för www som pekar mot @ gjorde susen!

nu ska jag bara göra något vettigt med sidan som jag bara slängde ihop snabbt för 4 år sen

tack för hjälpen!