SweClockers drop!

Gigabyte säljer "explosiva" nätaggregat med felfrekvens på hela 50 procent

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se, Gigabyte har väl rätt hög kvalitet på sina produkter annars?
Bra att GN tar upp det här.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

I hela denna soppa undrar jag också vad Newegg sysslar med? Märkligt att ett företag som har direkt kundkontakt och vars inriktning är att sälja datorkomponenter beter sig såhär. Hade jag varit amerikan hade jag inte handlat hos dem igen. Deras konkurrenter måste njuta av detta haveri.

Permalänk
Medlem

Fasen alltså, Gigabyte har en sträcka kvar innan de kan säga sig leverera nätagg med kvalitet

Något verkligen oroar mig är deras 80+ Gold-certifiering.
Hur kunde den göras utan att upptäcka detta?
Vad säger det om trovärdigheten över certifieringarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man kan ju argumentera för att folk betalar för sådan journalistik genom att faktiskt titta på GN, de har ändå 1.4miljoner subs på YT.

Gillar man inte denna typ av indirekt betalning, så kan man gå direkt till deras Patreon och faktiskt betala, där de har ungefär 3000 sponsorer och som ger dem 100 000 SEK i månaden.

Tycker inte riktigt det blir en rättvis bild av situationen genom att endast hävda att folk inte vill betala för journalistik, en väldigt svartvit syn på en ganska grådassig situation.

Snubben jobbar 24/7 från sitt garage typ. Han är en eldsjäl och all heder åt honom men det han gör är ett undantag och knappast en "rättvis bild".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har köpt många av Gigabytes produkter och är väldigt nöjd med de två moderkort som jag i nuläget använder i två datorer, men dessa nätaggregat var pinsamma och ovärdigt deras företag och varumärke.

För övrigt så är Gamers Nexus ett ljus i det oändliga mörker som annars är modern journalistik.

De undersöker, gräver, tar fram obekväma sanningar och redogör för dem oavsett om det är en känd person eller ett miljardbolag som står bakom.

Hade samtliga journalister haft samma form av yrkesheder idag så hade vårt samhälle varit betydligt bättre.

Mvh

Jag har kört en del Gigabyte-produkter tidigare också. Gillade deras "ultra durable"-serie som testades enl "mil spec" (dock en mildare variant).
Men har aldrig gillat deras plottriga BIOS, alltid svårt att hitta inställningar tycker jag. Körde några Aurous X399 (tror jag)-moderkort på förra jobbet och de var fan inte jättebra jämfört med äldre produkter alltså...

Kommer nog undvika dem i framtiden, även om jag tycker att även Asus har gått ner sig lite.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att man kanske inte hittar exakt samma kondensatorer etc i varje exemplar. Sålänge modellen håller samma kapacitet och kvalitet så är det ok. Så verkar inte fallet vara här.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Efter att ha köpt 3 gigabyte skärmar där alla hade döda pixlar och enorm BLB svor jag mig för att aldrig köpa deras skit igen. Fick tom en AIO gratis nyligen o det tog emot att sätta in den.

Plus allt strul som det var med strömkontakterna på vissa RTX 3000 modeller. Och nu den här nyheten… Man undrar ju vad gigabyte sysslar med nuförtiden.

Har haft 6 moderkort och tre grafikkort från Gigabyte och de har alla fungerat felfritt. Däremot har jag mindre bra erfarenhet av t.ex. MSI vars moderkort jag haft fyra av och alla dött inom ett halvår.

Känns dock som att Gigabyte bara köper in PSU:er från någon mindre känd OEM och rebrandar dem rakt av. Vilket i sig är ett riskfyllt tillvägagångssätt

Dessutom verkar det vara rent lotteri i vad man får för komponenter i dem.. vilket i sig är en stor varningsklocka.

Skrivet av norrby89:

Frågan är väll snarare vem som gjort dessa är det gigabyte själva eller en oem? Om det är gigabyte själva så är de kanske inte så konstigt annars så kanske detta är något som vi kommer se mer av =o

En snabb googling pekar på att Gigabyte inte gör nätaggen utan köper i dem från en ny OEM vid namn av MEIC. Nätaggen själva verkar (baserad på GN) innehålla en häxkittel av olika komponenter där man tom. inom samma segment kan få skiljt olika komponenter.. vilket vissa verkar ha betydligt större chans att börja brinna än andra. Med andra ord kan man inte ens hålla sig till en viss produkt utan att riskera att de brinner upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Redan bortplockat från Webhallens sortiment verkar det som.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hoppla! Finns det någon myndighet att tipsa?!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Fasen alltså, Gigabyte har en sträcka kvar innan de kan säga sig leverera nätagg med kvalitet

Detta drar också in 80-plus certifieringen in i skiten. De som har tillåtit detta nätagg att säljas på marknaden borde också stå till svars. Inte nog med att även ett icke 80-plus certifierat nätagg som riskerar att explodera är allvarligt utan att också det har en certifiering som lurar folk att detta är ett effektivt nätaggregat när det i själva verket kan bränna ned din lägenhet eller hus.

Testar inte Elsäkerhetsverket nätagg? För tydligen säljs dessa modeller också i Sverige och förmodligen Europa.

Permalänk
Medlem

Det man ska tänka på här är ju att detta inte är några sunkiga PSU från nån okänd aktör, utan 80+ Gold certade PSU'er från ett välkänt märke. Skydden som ska stänga ner PSU'n om den blir överlastad, är på tok för höga värden.

Det visar värdet av ordentliga tester, som Sweclockers gör/har gjort? , men också ett behov av att testa överlastskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Redan bortplockat från Webhallens sortiment verkar det som.

Ja jäklar, 850 wattaren fanns där igår! Jag skickade en recension på agget igår och hänvisade till Gamersnexus - kanske därför de reagerade?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har Ace återuppstått?

Vad hette den där tillverkaren som hade lagt en betongklump i nätaggregatet för att öka vikten?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Har Ace återuppstått?

Vad hette den där tillverkaren som hade lagt en betongklump i nätaggregatet för att öka vikten?

Sweclockers egna test av Ace of Sweden.

https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-o...

Mycket puff puff!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skrivet av Dinkefing:

Detta drar också in 80-plus certifieringen in i skiten. De som har tillåtit detta nätagg att säljas på marknaden borde också stå till svars. Inte nog med att även ett icke 80-plus certifierat nätagg som riskerar att explodera är allvarligt utan att också det har en certifiering som lurar folk att detta är ett effektivt nätaggregat när det i själva verket kan bränna ned din lägenhet eller hus.

Nu är inte 80-plus certifieringen en kvalitetscertifiering utan en effektivitetscertifiering.
Såvitt jag vet testar de aggen på de olika lasterna under relativt korta stunder för att få fram effektivitets-siffrorna, men tror inte de gör tex överspännings tester eller uthållighetstester osv... (har inte kollat upp det på sistone dock)

Och OEM-tillverkaren har väl antagligen skickat agg som haft bästa urvalet komponenter till 80-plus och då har de klarat av de tester som genomförs.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sjuka var ju att de krävde att man skickade med 3080't om man skulle reklamera PSU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sweclockers egna test av Ace of Sweden.

https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-o...

Mycket puff puff!

Hittade den med betongen också
https://www.sweclockers.com/nyhet/15330-hantols-felmarkta-nat...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Techpowerup gjorde en review på agget för nästan ett år sedan.. Det exploderade!
https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-gp-p750gm-750-w/1...

OEM är MEIC, och då var också en hel del caps av okännt märke.. och elektrolyten (ändå NCC!) underdimensionerad..

Gigabyte får bära skämshatten ett bra tag nu.. dom förtjänar det när dom låtsas som det regnar rörande dåliga produkter!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Kombinera dessa:
Komponentbrist
Mellanchefer som försöker pressa priser
Ingen QA, när efterfrågan är så stor (pressa snabbt till marknaden).

Personligen skulle jag aldrig köpa PSUs som har i sig kinesiska MOSFETar/dioder. Kollar man på alla +1kW PSUer från kända tillverkare är det halvledare från tillförlitliga och kända företag.

Permalänk
Medlem

Tänker att man i en lägre chefsnivå inom företaget som har hand om GPU-delen taget ett beslut om att välja en vissa tillverkare av OEM-produkter och sen inte följt upp produktionen utan litat på att allt gått korrekt till. Eftersom de själva inte tillverkar GPU. Det är ju inte hela företagets fel men eftersom man delar ett namn så blir det lätt riktat så. Kan inte tänka mig att man valt denna vägen för att hålla ner kostnaden. Denna typen av händelser kommer att kosta mer än vad det är värt oavsett om man är ett stort eller litet företag. Kommer att hänga i under flera år framöver. Huvud kommer att rulla...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Är det nån i USA som hunnit dra igång en class-action än? Eftersom datordelar också kan gå sönder kan det finnas skäl för en sådan.

Lite sjukt att de medveten säljer trasiga produkter... Det kommer få mig tänka till två eller tre gånger innan jag köper en gigabyte-produkt igen.

Permalänk
Medlem

Gamer Nexus är en youtuber jag helst undviker att titta på, men har sett andra youtuber göra videos om detta.

Värt att nämna är att Aurus highend psu:erna görs av samma företag, så kanske värt att ha i beaktning.

Här är en några månader gammal video om dessa PSU:er där reviewern skriver :

"• My sample blew sky-high during OPP evaluation
• Over power protection is not properly set
• Lousy transient response at +12 V and 3.3 V
• Low-quality FETs on the primary side
• Unknown caps used on the secondary side
• They advertise an HDB fan, but I found a rifle bearing one, instead
• Very low efficiency with 2% load
• Low efficiency at 5VSB
• Lower than 17 ms hold-up time
• Non-accurate power ok signal
• EPS cable should be 650 mm long, at least
• Short distance between peripheral connectors
• Not fully compatible with the newest ATX specification (v2.52)"

https://www.youtube.com/watch?v=hS0Mjw3BW94

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det framgick inte i artikeln men i Gamers Nexus test mätte dom Mostefet tempraturer på ca 190C.

Lite beroende på mostfet som dom nämner är det 125-150C max och dom mäter dessutom extern tempratur då dessa mosfets inte har en intern sensor.

Jag mätte faktiskt upp en Mosfet till 190C, specificerad till ca 150C enligt databladet, den hade ett hål i kapsligen pga värmen.
Fick byta den mosfeten så klart då så höga temperaturer hade skadat den så temperaturerna blev ännu högre, thermal runnaway helt enkelt.

Temperaturerna kan rådas bot på med antingen bättre kylning, men kylningen i nätdelen såg lika medioker ut som vill vilken nätdel som helst så den borde vara god nog.

Mer tror jag att Mosfetsen är himla ineffektiva vid högre laster, det blir alltid förluster när man switchar mosfetsen av och på för att genrer rätt DC spänning men verkningsgraden sjunker ju mer effekt man tar ut.
Kombination med OCP (Over Current Protection) som verkar ligga på ca 140% så kan det mycket väl vara så att mosfetsen blir omöjlig att kyla ordentligt då dess verkningsgrad är allt annat än optimal.

Men oavsett mosfets ska inte gå i externa temperaturer om 190C, internt 125-150 ca beroende på modell är rätt normalt som MAX.
Finns dom som klarar mer men börjar man mäta 100C+ externt så är kylnigen otillräcklig eller effekten man valt att ta ut inte optimal för verkningsgraden man får med just sitt val av mosfet.

Hur en typisk mosfet i en nätdel kan se ut, se gamers nexus video för exploderade sådana XD

Dom borde verkligen sänka OCP till nåt mer rimligt som 110%, se till att mosfets har marginal till kanske 120% vad det gäller ström och temperatur.
Eventuellt sensorer runt Mosfetsen som kan trippa OTP om mosfetsen skulle börja över hetta.

Men i slutändan bör man nog inte köpa denna nätdel, den borde dras tillbaks och aldrig säljas igen då man bör anta att alla är skrot som kan förstöra datorn och elda upp kåken, inte ens en billig nätdel.
Det är nog flera fel i nätdelen av allt att döma som orsakar dom olika haverierna.
höga Mosfets temperaturer verkar bara vara ett problem.

Permalänk
Skäggig legend

Åååh @Jacob 🥰

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Snubben jobbar 24/7 från sitt garage typ. Han är en eldsjäl och all heder åt honom men det han gör är ett undantag och knappast en "rättvis bild".

Helt irrelevant, nu pratar vi om uttalandet att folk inte betalar för "sån journalistik", där "sån journalistik" betyder den typen av journalistik som GN gör. Den typen av journalistik betalar folk uppenbarligen för.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Testar inte Elsäkerhetsverket nätagg? För tydligen säljs dessa modeller också i Sverige och förmodligen Europa.

Elsäkerhetsverket har bara runt 50 anställda, de testar bara produkter om det finns anledning att göra det (t.ex. p.g.a. anmälningar).

Permalänk
Medlem

Det kanske är samma snubbe på Gigabyte som har hand om QA avdelningen för PSU som IT-säkerheten?
https://www.sweclockers.com/nyhet/32515-gigabyte-utsatta-for-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Hoppla! Finns det någon myndighet att tipsa?!

Om du menar i Sverige, så SEMKO (Intertek), de utför elsäkerhetstester på produkter som säljs i den svenska marknaden.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tråkigt att se, Gigabyte har väl rätt hög kvalitet på sina produkter annars?
Bra att GN tar upp det här.

Generellt sett. Jag gillar mitt Gigabyte mobo även om andra tillverkare skött BIOS uppdateringar bättre (tex ASUS vad jag förstått).

Dock var det ju inte så längesedan som Gigabyte hade problemet med strömkontakter som inte satt fast ordentligt på 3000-seriens grafikkort (var väl just specifikt 3080 om jag inte minns fel?).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fruktansvärt att vissa förnekar detta. Nu handlar det ju inte om ett Fanboykrig eller att man "hatar" på Gigabyte, utan grejen är att de här produkterna är farliga att använda. Att vissa låter kärleken till ens favoritmärke riskera andras liv hälsa och egendom är bedrövligt.

Sen tror jag säkert att Gigabyte själva kommer hantera detta på ett bra sätt, dvs återkalla hela serien och ersätta de som redan köpt produkten. Att som företag blunda för att ens produkter är farliga är liksom inget man tjänar pengar på i längden, särskilt inte när bevisen inte går bråka med.

Lika godtrogen som vanligt. Måste det ske en ”shitstorm” för att dra tillbaka serien? Klart newegg och Gigabyte ska ha skit för det här. Det går inte säga, oj. Vi visste inte. Klart de vet det, annars har ju den som är ansvarig för kvalitetssäkringen gjort fel. Dags att söka nytt jobb.