Gigabyte säljer "explosiva" nätaggregat med felfrekvens på hela 50 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan det vara så att problemen främst visar sig på versioner för USA-marknaden med 110V? Om jag tänker rätt måste vissa komponenter kunna hantera dubbla A för samma effekt som "våra nätagg"?

Det är exakt samma produkt som säljs överallt. Enda skillnaden är vilken stickpropp som sitter på kabeln till vägguttaget.
primärsidan ska lik- och växelriktare klara >250V spänning och den ström som kan genereras när man matar PSU med <100V.
Som jag uppfattat det har de spektakulära problemen uppstått på sekundärsidan, där matningsspänningen till aggregatet har mindre betydelse.

Skrivet av Hinkan:

... Inte en chans i helvete att Gigabyte inte visste om problemet när det sker i så hög grad som här. ... återkalla produkten omedelbart, ...

Här ställer jag mig tveksam till tempusformerna.
Det är rimligt att Gigabyte blev medvetna om problemet efter att modellen börjat levereras till kund och då genererat ovanligt många reklamationsärenden.
Därefter borde det snabbt blivit ett säljstopp.

Skrivet av Hinkan:

... en biltillverkare inte återkallade kunders bilar och ordnade det när de upptäcker ett allvarligt fel på en produktmodell? "Vi vet bältesspännaren ibland inte fungerar, men vi hade många på lager".

Bältesspännare är en dålig liknelse. Pröva motor. I en betydande andel av bilarna går det inte att starta motorn när bilen ska levereras till kund, och felet kan inte avhjälpas av den lokala auktoriserade bilverkstan. Bland de bilar där motorn inte krånglar vid leverans är det många som får motorhaveri inom en månad eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Förklara gärna för mig, jag ser inte det tydliga med att det fetmarkerade är ett försvar.
Utan kritik att Gigabyte inte har gjort sitt jobb.

Fel av mig, menade inlägget som Auris svarade på

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Efter att ha köpt 3 gigabyte skärmar där alla hade döda pixlar och enorm BLB svor jag mig för att aldrig köpa deras skit igen. Fick tom en AIO gratis nyligen o det tog emot att sätta in den.

Plus allt strul som det var med strömkontakterna på vissa RTX 3000 modeller. Och nu den här nyheten… Man undrar ju vad gigabyte sysslar med nuförtiden.

Jag har en Gigabyte-skärm (Aorus AD27QD) och är otroligt nöjd med bildkvalitén, ingen BLB eller IPS-glow. Däremot så beter den sig lite udda ibland. Kan ibland tappa 144Hz och bli suddig när skärmen startar upp från sleep. Kanske händer 1 gång varannan månad. Måste då rycka strömmen från skärmen och koppla tillbaka så funkar det igen.

Har även en LG 27GL850 som däremot har enorm BLB / IPS-glow. När jag har dem två bredvid varandra så är det dag och natt när det gäller bildkvalitén (om man nu räknar in BLB / IPS-glow i sånt?).

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jag har en Gigabyte-skärm (Aorus AD27QD) och är otroligt nöjd med bildkvalitén, ingen BLB eller IPS-glow. Däremot så beter den sig lite udda ibland. Kan ibland tappa 144Hz och bli suddig när skärmen startar upp från sleep. Kanske händer 1 gång varannan månad. Måste då rycka strömmen från skärmen och koppla tillbaka så funkar det igen.

Har även en LG 27GL850 som däremot har enorm BLB / IPS-glow. När jag har dem två bredvid varandra så är det dag och natt när det gäller bildkvalitén (om man nu räknar in BLB / IPS-glow i sånt?).

Ja min likadana LG skärm som din har också rätt grov BLB. Alla märken gör ju produkter som inte är felfria, såklart. Mitt förtroende på just Gigabyte är dock i botten nu pga egna erfarenheter och de olika nyhetsskandalerna.

Inget förtag gör ju bara dåliga produkter men det känns som att Gigabyte den senaste tiden har stått för mest snedsteg, av mina erfarenheter.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

På vilket sätt är första citatet ett försvar?
Själv läser jag det som att Gigabyte inte har lyckats med att följa upp sina ställda krav på en produkt. Alltså det är kritik och inte ett försvar.

Gigabyte har precis som du skriver, satt sin klisterlapp på en kass produkt. Utan att stämma av att den klarar de ställda kraven.

Det han svarar på är ett försvar av Gigabyte. Hans inlägg är kritik. Men han ifrågasatte mig innan och menade att ingen försvaras gigabyte. Jag har satt det i kommentarer till videon, på reddit och nu även här, och jag tycker det är fruktansvärt. Det är klart att det är självklart att gigabyte skall ta det gilla ansvaret. Det är ingen som tvingat dem att jobba med en farlig OEM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det här är inte något nytt. Vet inte om det nämns i videon, men Igors lab rapporterade redan i februari om att det kunde hända. Då specifikt gällande P-750GM. Där framkom också att specificerade komponenter inte stämde med vad som verkligen satt i agget (fläkttyp).

https://www.igorslab.de/en/fireworks-in-pc-and-purchase-warni...

Så Gigabyte har haft lång tid på sig att reda ut/återkalla detta och vad MEIC levererat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Techpowerup gjorde en review på agget för nästan ett år sedan.. Det exploderade!
https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-gp-p750gm-750-w/1...

OEM är MEIC, och då var också en hel del caps av okännt märke.. och elektrolyten (ändå NCC!) underdimensionerad..

Gigabyte får bära skämshatten ett bra tag nu.. dom förtjänar det när dom låtsas som det regnar rörande dåliga produkter!

Inte nog med det, Igorslab rapporterade även om problemen i februari! Att det inte togs bort från marknaden redan då är ju skandal

https://www.igorslab.de/en/fireworks-in-pc-and-purchase-warni...

Suspekt också att MEIC hemsida inte längre är tillgänglig, finns dom ens kvar? Inte grävt så noga men verkar iaf som att gigabyte använde sig av dom redan 2018 för GP-AP850GM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det han svarar på är ett försvar av Gigabyte. Hans inlägg är kritik. Men han ifrågasatte mig innan och menade att ingen försvaras gigabyte. Jag har satt det i kommentarer till videon, på reddit och nu även här, och jag tycker det är fruktansvärt. Det är klart att det är självklart att gigabyte skall ta det gilla ansvaret. Det är ingen som tvingat dem att jobba med en farlig OEM.

Okej, då förstår jag hur du resonerar.
Tack för ditt tydliggörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Okej, då förstår jag hur du resonerar.
Tack för ditt tydliggörande.

Läste mitt inlägg igen och inser att det inte är jättetydligt om man inte läst tråden från början och läst vår tidigare ordväxling i frågan, så jag förstår att mitt svar kan verka goddag yxskaft

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nja, tycker folk går lite hårt åt Gigabyte här.

Detta är ju inget de själva tillverkat utan snarare beställt från ett företag som tillverkar produkten de önskar sätta sitt namn på.

Det de dock kan beskyllas för är deras QC som inte verkar ha legat på topp när serien skulle godkännas.

Givetvis är det olyckligt när något sådant här händer, men vi kan inte jämföra det med ACE of Sweden, de satte ju medvetet fel märkning på sina aggregat bara för att få sälja, lite som när en högtalarproducent bara anger peak-effekt.

Tror det är deras OEM som fått in dåliga komponenter nu när det är brist på dem, dessa har de sedan satt dit och Gigabyte har fått sin logga ditklistrad.

Pöl för Gigabyte som får sitt märke dragit i skiten, hade varit kul att se om samtliga tangentbordskrigare hade gått ut i strid om husguden Asus varit den som satt i kläm. ^^

Nu är det Gigabyte som grillas men den ni borde grilla är ju den som tillverkat de dåliga komponenterna som MEIC sedan lyckats få tag i och monterat i aggen.

/Lifooz

Att det blir fel en omgång är en sak, problemet är att Gigabyte inte agerat och återkallat produkten DIREKT när de fick kännedom om problemen, och dessa har de vetat om ett bra tag.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Här ställer jag mig tveksam till tempusformerna.
Det är rimligt att Gigabyte blev medvetna om problemet efter att modellen börjat levereras till kund och då genererat ovanligt många reklamationsärenden.
Därefter borde det snabbt blivit ett säljstopp.

Bältesspännare är en dålig liknelse. Pröva motor. I en betydande andel av bilarna går det inte att starta motorn när bilen ska levereras till kund, och felet kan inte avhjälpas av den lokala auktoriserade bilverkstan. Bland de bilar där motorn inte krånglar vid leverans är det många som får motorhaveri inom en månad eller två.

Jag menar såklart de skulle agerat direkt när de märkte av problemen, och de bör inte tagit särdeles lång tid med den felfrekvensen.

Gällande det andra är nog EXPLODERANDE motor bästa jämförelsen tror jag...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Från artikeln:

"Båda nätaggregat har 80+ Gold-certifiering och bör därmed betraktas som bra enheter"

Certifieringen säger väl ingenting om kvalité utan enbart effektivitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Från artikeln:

"Båda nätaggregat har 80+ Gold-certifiering och bör därmed betraktas som bra enheter"

Certifieringen säger väl ingenting om kvalité utan enbart effektivitet?

Korrekt, dock är vi väl vana vid att de högre 80Plus-nivåerna brukar sammanfalla med åtminstone hyggligt bra nätagg. (Vilket är något helt annat än att någon 80Plus-certifiering, oavsett nivå, betyder detta)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gigabyte Firepower C4 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror också på chefer, någon jävel som varit stolt över hur han stramat åt projektets tid och pengar, att kvalitén blir lidande, är han för dum för att fatta.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=221725

Har för mig att ett av skälen till att Sverige hävdar sig bra i Teknikbranschen är att vi har mera transparens mellan chefer & arbetare. inte minst i spelbranschen, många har ju kvar verksamhet i Sverige pga. arbetsmetoderna i ett svenskt företag...
Man blir mera lyssnad på i svenska företag...mera arbete i arbetslag...
Alla som har fått en chef från England Eller USA tex...märker snart vem som bestämmer & har sista ordet.
Jag har haft både chefer från Österike & Skåne & nu England, Den senaste vill bestämma lite mera & har sällan "Fel", men så klart att hen inte sabbar allt...lite yrkesstolthet har hen iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Ja, var det jag tänkte på, för dessa produkter bör förbjudas säljas tills fler tester utförts, utifrån beskrivningen i artikeln låter det ju som en direkt livsfara. Alla läser ju inte Sweclockers.com trots all.

Dock är väl SEMKO ingen myndighet?

Nej, det är ingen myndighet men det är de som sätter S-märket på produkter. Anser dem att saker strider. mot elsäkerheten så förbjuds de att säljas här. Annars har du ju alltid elsäkerhetsverket, där kan du anmäla något som är farligt eller börjat brinna. https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/

----

Skrivet av Kibbo:

Det har ju pratats en del om att komponentbristen förr eller senare kommer att leda till mer produktförfalskning i form av fel-/om-/fuskmärkta komponenter och liknande. Jag undrar lite om det kanske är det vi börjar se här.

Tror ej det då de nämner i videon att en del av komponenterna kommer från, iaf för dem, okända tillverkare. Jag kände inte igen namnen heller... (inte för jag är någon expert på komponenttillverkare men finns ju ett par namn som anses vara bra på kondingar iaf)

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Helt jävla vansinnigt och ännu mer skrämmande är att detta fortfarande säljs.

vad jag kan se se började detta agg säljas nov/ dec förra året så 8-9 månader har dom haft på sig att återkalla dessa

Permalänk

Måste ändå ställa frågan.

Säg att man köper detta nätagg lyckligt ovetande.
Kommer hem monterar ihop sin dator.
Sedan börjar lira och poff så ryker nätagget och drar med sig alla övriga komponenter.
10års garanti på de flesta nätagg.

Vad har man rätt till?
Har man fått ett felaktigt nätagg som grillar hela datorn ersätts dina övriga komponenter av Psu tillverkaren?

Eller skrattar dom bara åt dig och du får ett nytt likadant nätaggregat ?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Nothorized:

Måste ändå ställa frågan.

Säg att man köper detta nätagg lyckligt ovetande.
Kommer hem monterar ihop sin dator.
Sedan börjar lira och poff så ryker nätagget och drar med sig alla övriga komponenter.
10års garanti på de flesta nätagg.

Vad har man rätt till?
Har man fått ett felaktigt nätagg som grillar hela datorn ersätts dina övriga komponenter av Psu tillverkaren?

Eller skrattar dom bara åt dig och du får ett nytt likadant nätaggregat ?

Tänk dig följande.

Du hängde på låset när RTX3080 släpptes, hann inte få ett, men hann beställa till riktpriset.
Nu har du äntligen fått det! Kopplas in, tillsammans med en 16 kärnig AMD 5950, finfint moderkort, NVMe som går på PCIe version 4 och 64 GB snabbt arbetsminne, allt drivs av ditt Gigabyte nätaggregat.

Jävlar här skall spelas!

Huj vad det går, vilket flyt, lyckan är total, Behovens nia dånar i högtalarna!

Freude (Freude), Freude (Freude)
Freude schöner Götterfunken
Tochter aus Elysium
Wir betreten feuertrunken
Himmlische, dein Heiligtum

POFF!

Ridå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Visst är det OEMs fel, men jag har inte sett något statement från Gigabyte. Men klart att du skulle tycka likadant som nätagget från Gigabyte hade slaktat ditt system för 45K.

Alla som sysslar med oems förstår att uppföljningen måste ske kontinuerligt. Ur varje batch så ett x antal plockas ut och isär för validering. Annars blir bara första batchen top notch och sen går det utför.

Jo precis, men QC kostar pengar och det brukar de flesta företag vilja spara in på.
Därför händer sådant här i slutändan.

/Lifooz

Skrivet av sweisdapro:

Absolut inte för hårt åt gigabyte, de har verkligen skitit ner sig med det här.
De har dessutom svarat GN att de inte upptäckt något fel med nätagget, när GN informerade om vad de hittat.
Man kan ALDRIG lägga ansvaret på en underleverantör, vill gigabyte sätta sin stämpel på det så är de också de som är ytterst ansvariga

Förmodligen hittade de inget fel för att de testade nätdelarna lite fort och sedan skickades de ut till återförsäljare.
Det är den slutliga användaren i det här fallet som får vara QC och det är fel ja, men hade komponenterna hållit lite högre standard från i första hand OEM och nästahand tillverkaren så hade det inte skett.

/Lifooz

Skrivet av Hinkan:

Att det blir fel en omgång är en sak, problemet är att Gigabyte inte agerat och återkallat produkten DIREKT när de fick kännedom om problemen, och dessa har de vetat om ett bra tag.

Hm, ja där är det ju problematiskt, de hoppas väl att det skall gå över och att alla som köpt felande agg skall skaffa nya.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jo precis, men QC kostar pengar och det brukar de flesta företag vilja spara in på.
Därför händer sådant här i slutändan.

/Lifooz

Förmodligen hittade de inget fel för att de testade nätdelarna lite fort och sedan skickades de ut till återförsäljare.
Det är den slutliga användaren i det här fallet som får vara QC och det är fel ja, men hade komponenterna hållit lite högre standard från i första hand OEM och nästahand tillverkaren så hade det inte skett.

/Lifooz

Hm, ja där är det ju problematiskt, de hoppas väl att det skall gå över och att alla som köpt felande agg skall skaffa nya.

/Lifooz

Fast allt du tar upp är ändå i slutändan på gigabyte, man kommer inte ifrån att de släppt en produkt (medvetna eller inte) med ett katastrofalt fel, som de sedan inte erkänner har problem.
Ansvaret, och då den som ska få den stora smällen, ligger hos gigabyte.

Neweggs fuling med bundle och hela den biten är en helt annan femma, och hade troligen varit olaglig i Sverige

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det som verkligen visar hur illa det är ställt är andelen kragg som verkar vara döda redan vid leverans till kund!
Testades de alls före nerpackning?
Går de sönder i transporten?

I normalfallet ska andelen DOA ligga klart under promillegränsen, men här verkar man kunna räkna i procent.

Permalänk
Medlem

Säg vad ni vill om Linustechtips, men följande lista är guld värd när man ska välja PSU. Skulle själv aldrig välja en enhet som inte finns med i A- eller B-tier där.

https://linustechtips.com/topic/1116640-psu-tier-list/