Veckans fråga: Har din dator RGB-belysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nu står datorn på golvet och saknar fönster men ibland ser det ut som nåt litet troll har disco därinne när man tittar genom fläkten på baksidan.

Tack för dagens skratt!

Ot: Min dator saknar RGB helt och hållet, kan vara för den är såpass gammal vid det här laget...

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett JA men i praktiken NEJ.

Nya moderkortet har RGB rengbågspya såklart men gick att stänga av i bios så gjort.

Annars har jag egenbyggd låda, helt svart, inte ett fönster eller glas panel att skåda så även om det var rengbågespyadisko på gång inuti lådan så hade ingen fått ögonen våldtagna av det ändå.

Har en gammal Athlon XP burk med LED belysning och fönster men det är inte per definition RGB så räknas inte heller. Var väl ungefär där mitt intresse för belysning dog ut, runt tidiga CCFL eran.

Permalänk
Medlem

Kommer alltid att tänka på Flight of the Conchords "Epileptic - Pepileptic" remix när folk kör RGB.

Bra låt, men RGB suger Har aldrig haft, kommer aldrig att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Jag tycker personligen att det är otroligt skönt för ögonen att ha RGB både i datorn och som bakgrundsbelysning, själva datorn är konstant inställd på en långtsamt skiftande regnbåge, medan bakgrundsljuset är konstant.

Jag är tvärtom, jag vill inte bli distraherad av en massa färger som inte stimulerar mig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag gillar egentligen inte RGB-belysning och tycker att det är klart onödigt. Nu har jag så mörkt i hörnet där min dator står att jag har slagit på den, jag har faktiskt en glassida till mitt chassi ändå.

Permalänk
Medlem

Ja men kör med statiskt grönt ljus, även en slinga som lyser upp bakom skrivbordet. Gillar inte när det blinkar eller skiftar färg, men statiskt ljus tycker jag är snyggt och behagligt.

Permalänk
Medlem

Var RGB-motståndare länge, men så bygge jag nytt och fick jättebra pris på ett 3pack RGB-fläktar från Arctic och innan jag hann slå av dom så kommenterade min sambo att de var så fina, så nu får de vara påslagna.

Permalänk
Medlem

Moderkort grafikkort och minnen sen följde det med fyra rgb fläktar med låda.
Inget jag satsar på de följde med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har det för att kunna se alla "pengar" som jag plöjt ned i burken,eller ifall det uppstår vattenläckage,dock så kör jag ett fast svagt sken på belysningen.. disco är inget för mig..

Permalänk
Medlem

Datorn är en egen ljuskälla i mitt rum här som jag styr direkt via Alexa, så det är perfekt. Och ingen julgransbelysning, utan diskret ljus som livar upp istället.

Permalänk
Medlem

Sorgligt nog har jag rgb belysning kör bara fast ljus inget fyrverkeri hade hellre varit utan & tänt en lampa när jag behöver meka

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Mitt MSI B560 Tomahawk moderkort har belysning men även en knapp för avstängning vilken jag använt. Förstår inte meningen med varken RGB eller fönster på datorn, bättre att kolla på skärmen.

Permalänk
Avstängd

Nej eller avstängt. Det enda som lyser inne i min dator är RADEON i rätt från grafikkortet som jag inte orkat stänga av, och dioden på moderkortet som visar att det är strömsatt(?). Men inget fönster så det gör inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Kör med fast svagt på ram, grafik och moderkort där ramen är det enda jag köpte specifikt med rgb.

Känns som en bra mellanpunkt hade varit en vanlig brytare på moderkort / grafikkort för rgb så man bara kan stänga av den utan mjukvara för dem som vill det.

Permalänk
Medlem

Usch nej.
Det enda som syns i min dator är de 2 fina beige + bruna Noctua fläktarna såklart!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Har ett par ledlampor som lyser upp på moderkortet för att visa felkoder. Det räcker.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag har en svart fractal design låda. Det enda ljuset är något på moderkortet som studsar ut lite svagt så man ser att det är igång. Givetvis är varken dioden visar att datorn är igång eller att hårddisken jobbar inkopplade.

Ljuddämpat semipassivt och utan ljus.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Snusfri

Fläckvis.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skäggig legend

Ja. Man kan ju köra vitt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ja, men i mitt Phanteks P400 syns det ändå inte Däremot har jag låtit det vara i min vardagsrumsdator med ett Cooler Master NR200P. Det lilla som lyser ut blev ändå rätt mysigt.

RGB är dock ingen prioritet överhuvudtaget. Fanns två motsvarande modeller av komponent X hade jag utan att tveka sparat in en slant på att köpa den RGB-lösa.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Japp, kör en del. Tycker att det är roligt att pyssla med och tänker inte be om ursäkt

Moderkortet lustigt nog ett av de få från ASUS där de skippade dioder. Svårt att motivera på "WS" Men RGB och ARGB-headers fanns i all fall.

Har Phanteks LUX fan-frames så jag kunnat sätta RGB på icke-belysta fläktar som jag faktiskt vill använda.

RAM-minnet har RGB, typ "viktigaste" ljuset allt då det lyser upp från "mitten".

AIO'n från Fractal hade lite RGB men fann att det var snyggare att ha det avstängt.

Sen är det lite RGB på grafikkortet också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Blankt nej!
Vill att datorn ska synas och höras så lite som möjligt.
Har övervägt att koppla ur power- och diskaktivitetsdioderna, men kom fram till att den information de ändå ger är till fördel.

Permalänk
Medlem

Jag har RGB men stängde nyss av det för att det låg och tuggade en del prestanda i bakgrunden. Jag kör ett Asus-moderkort som nyttjar "Armoury Crate" för att styra RGB-belysningen, oklart om det går att använda något annat - har ej brytt mig tillräckligt mycket för att forska i det. Nåväl, det installerar en uppsjö med mjukvaror från andra märken för att kunna synka belysningen vilket kändes lite overkill. Så jag valde att skita i att köra RGB för stunden. Skulle jag mot förmodan springa på något verktyg som inte är Armoury Crate så kommer jag säkert köra igång det igen.
Körde det mest på skoj eftersom jag redan innan hade en neopixel-list från ett tidigare arduino-projekt i lådan, som kördes i min gamla rigg som saknade RGB-stöd på moderkortet. Blev glatt överraskad att aRGB-listerna är vanliga ws2811/ws2812B strips...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tänkte först: Inte vad jag vet, men röstade nej.

Kanske är någon komponent som ger ifrån sig lite ljus på insidan, men inget som syns ut. Har inte ens kopplat in LED:en till strömbrytaren och annat som lyser på utsidan för det har en tendens att lysa för starkt och det stör jag mig på

Permalänk
Medlem

Grafikkort, moderkort och ram. Men inget jag aktivt valt utan det följde med på köpet.
Har inget fönster på chassit så bryr mig inte så mycket om designen på de komponenter jag köper.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nya bärbara har en rand längs ytterkanten och belyst tangentbord. Om man bara ställer in det så att man trivs är det både trevligt och fint (jag har en långsam våg av rosa-till-gult och tillbaka). Dessutom lättare att skriva på kvällarna!

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

För mig är datorn en del av inredningen, ett konstverk, så för mig är det självklart att den ska fånga uppmärksamhet, och då snackar vi inte rainbow puke utan noga utmejslade effekter på de olika komponenterna.

Med det sagt så tycker jag att allt som har stöd för RGB skall kunna stänga av det smidigt så att de som inte vill ha kan slippa om de så önskar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

vet ej, mitt modekort har stöd för RGB men kör med vitt ljus, sen har jag en rgb fläkt som lyser lila.. räknas det?

Permalänk
Medlem

Komponenterna kom med RGB, tvingades installera Asus mjukvara för att stänga av det. Jävla mög rent ut sagt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Både ja och nej, minnesstickorna som jag köpte råkade ha RGB som jag inte har konfigurerat.

Men chassit har ingen genomskinlig sida.
Och är dessutom vänt bort från mig.
Inne i en garderob.