Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det skulle kunna vara ett arbetsmiljöproblem.

Och betalar de STIM-pengar för att spela musiken?

Skrivet av AplAy:

OOF. Gör som jag: lyssnar bara på fixad FLAC-musik och utvald musik på YT (mest pianobaserad musik av kända låtar och från spel). Var hos polare förra veckan dock som visade exempel på tragisk utveckling av den svenska musiken med massa "mumble rappers" och "gråtrunkande romantiklåtar".

Skrivet av serafim:

Du får ha egen musik i lurarna som överröstar skiten.

Jag ser det i allra högsta grad som ett arbetsmiljöproblem, lönen är för låg för att stå ut med utstuderad tortyr. Det gläder mig iaf att folk har förståelse för mitt problem och att jag fick gnälla lite. Har tänkt tanken att motarbeta förtrycket med egen musik i lurar men en servicetruck väger runt 8 ton så jag vill inte missa att det kommer en i min riktning, jag hoppas komma starkare ur denna fight snarare än mentalt nedbruten. 7 dagar muck nu, ibland får någon musikaliskt ej handikappad kontroll över musiken och spelar vettig musik, jag lever för de stunderna.

Egentligen vill jag gå in på kontoret och göra revolt, barrikadera mig och spela progressiv rock, synth, mörk electronica och metal tills de slår in dörrarna och släpar mig därifrån, men jag är för svensk och knyter handen i fickan.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Den amerikanska preferensen för militariserad polis och att spärra in fler människor per capita än något annat land verkar ju inte funka så bra, eftersom risken att bli skjuten där är är 5 gånger högre där än i Sverige.

Det kanske vore en bättre idé att titta på dem som faktiskt lyckas, än att försöka härma dem som lyckas sämst av alla i världen.

Är det större risk att bli skjuten i USA därför att de har en tuffare poliskår eller har de en tuffare poliskår för att risken att bli skjuten är större där? Problemet är snarare rätten att äga och bära vapen, inte att polisen är beväpnad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Att söka psykiatrisk vård är fritt fram för vem som helst, oavsett orsak. Det är inte så att någon kommer fram och bara ger en psykolog till en. För det är så du uttrycker dig.

Tycker det är lite larvigt faktiskt vad du gör här, man kan inte jämföra människors psykiska mående. Alla är i olika situationer. Det hjälper ingen att "man bör vara tacksam". Alla har olika förutsättningar. Är man utbränd är det väl inte konstigt att inte orka jobba efter semestern.

---

Jag vill gubbgnälla på människor som inte förstår sig på psykologiska problem. Känns som ett passande tillfälle.

Om du behöver en psykolog har jag inget emot det. Det jag vänder mig emot är alla artiklar i (framförallt kvälls-)pressen och inslag i TV med "psykologens tips för att orka tillbaka till jobbet" i samband med semesterslut. Att enskilda personer av en eller annan anledning kan behöva psykolog eller psykiatriker är en helt annan sak. Jag har t.ex. stor förståelse för kompisen jag nämnde i inlägget du klagar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag ser det i allra högsta grad som ett arbetsmiljöproblem, lönen är för låg för att stå ut med utstuderad tortyr. Det gläder mig iaf att folk har förståelse för mitt problem och att jag fick gnälla lite. Har tänkt tanken att motarbeta förtrycket med egen musik i lurar men en servicetruck väger runt 8 ton så jag vill inte missa att det kommer en i min riktning, jag hoppas komma starkare ur denna fight snarare än mentalt nedbruten. 7 dagar muck nu, ibland får någon musikaliskt ej handikappad kontroll över musiken och spelar vettig musik, jag lever för de stunderna.

Egentligen vill jag gå in på kontoret och göra revolt, barrikadera mig och spela progressiv rock, synth, mörk electronica och metal tills de slår in dörrarna och släpar mig därifrån, men jag är för svensk och knyter handen i fickan.

Vore kul att bli vittne till en sådan revolt trots att jag inte delar din musiksmak!

Jag själv tycker det är skönt om ingen trycker på mig musiklyssnande oavsett om de har samma smak som jag. Sitter gärna med bara vindens sus och lite fågelsång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det större risk att bli skjuten i USA därför att de har en tuffare poliskår eller har de en tuffare poliskår för att risken att bli skjuten är större där? Problemet är snarare rätten att äga och bära vapen, inte att polisen är beväpnad.

Att rätten att bära vapen skulle leda till mer våld är inte någon självklarhet, även om liberala politiker i USA och EU verkligen vill få det att framstå på det sättet.

Både Tjeckien och Schweiz har vapenlagar som liknar dem i USA, och båda dessa länder har betydligt färre mord jämfört med sin befolkning än Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Inte ett dugg konstigt om man öppnat en dagstidning det senaste året, motivationen är såklart att minska mängden bly i luften. Den svenska preferensen för att kasta fler socionomer på problemet får väl ändå sägas ha nått vägs ände i o m situationen i Göteborg. Hur påverkas din personliga integritet av att bli skjuten?

https://www.dn.se/sverige/larm-om-tystnadskultur-kommunanstal...

Jo jag håller med om att medias tendenser att spela allt mer på folks rädslor är en stor del av problemet.

Angående situationen här så är det absolut ett problem att vi har en pågående gängkonflikt, men på det stora hela är inte situationen här värre än normalt. Våldsbrotten går stadigt nedåt som de har gjort sedan många år även om skjutvapenvåldet har stigit det senaste. Att en polis blev skjuten i tjänsten är förstås fruktansvärt sorgligt och tragiskt, men inte heller det är något avbrott i statistiken. I modern tid så dödas ungefär en polis per decennium i tjänst och av en brottsling, så det följer linjen. Betyder det att vi ska ge upp våra personliga friheter? Det dör många gånger fler i självmord varje år än som dödas av uppsåtligt våld, ändå skär vi bara ner på exempelvis terapi och psykvård (och socialtjänst, missbrukarvård och så vidare). Borde inte det ha "nått vägs ände" vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att rätten att bära vapen skulle leda till mer våld är inte någon självklarhet, även om liberala politiker i USA och EU verkligen vill få det att framstå på det sättet.

Både Tjeckien och Schweiz har vapenlagar som liknar dem i USA, och båda dessa länder har betydligt färre mord jämfört med sin befolkning än Sverige.

Fler vapen leder inte nödvändigtvis till mer brott, ändå så läggs det stora resurser från den svenska regeringen och polisen på att försvåra för jägare och sportskyttar att utöva sin hobby.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Fler vapen leder inte nödvändigtvis till mer brott, ändå så läggs det stora resurser från den svenska regeringen och polisen på att försvåra för jägare och sportskyttar att utöva sin hobby.

Sportskytte är ju dock ganska onödig hobby. Jag tycker också det är kul att skjuta, men jag skulle faktiskt inte sätta mig emot att det blev förbjudet med exempelvis pistolägande för sportskytte. Det finns egentligen ingen vettig anledning att man ska kunna ha en pistol för skojs skull, vilket sportskytte faktiskt är.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Fler vapen leder inte nödvändigtvis till mer brott, ändå så läggs det stora resurser från den svenska regeringen och polisen på att försvåra för jägare och sportskyttar att utöva sin hobby.

Gängskjutningar med älgstudsare är trots allt vårt största samhällsproblem.

Skrivet av Nioreh83:

Sportskytte är ju dock ganska onödig hobby. Jag tycker också det är kul att skjuta, men jag skulle faktiskt inte sätta mig emot att det blev förbjudet med exempelvis pistolägande för sportskytte. Det finns egentligen ingen vettig anledning att man ska kunna ha en pistol för skojs skull, vilket sportskytte faktiskt är.

Ja, att ha skoj är ingen vettig anledning. Allt som sker för skojs skull borde förbjudas. ( <\sarkasm> kanske behövs med tanke på trådnamnet)

Permalänk
Avstängd

Problemet med sportskytte och hemvärnsmän bland annat men också i viss mån jägare och även mindre vapenhandlare vad jag förstår, är att "kriminella vapen" inte sällan kommer därifrån. Inte att de är kriminella utan mer från inbrott och liknande. Sportskytte och hemvärn borde vara mest utsatt för de vapnen passar förstås bättre till de kriminellas syften. Så man kanske skulle ställa hårdare krav på förvaring och liknande. Nu vet jag att hemvärnet betalar rätt rejäla vapenskåp till sina soldater (säger man soldater om hemvärnet?), men vapnen kommer ju ändå ut så något mer borde ju kunna göras.

Sen vet jag förstås att det smugglas in mycket vapen också, från gamla öststater och Balkan mestadels vad jag förstår, och det borde man ju också fokusera på förstås. Men det är svårare med alla transporter som sker inom EU och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med sportskytte och hemvärnsmän bland annat men också i viss mån jägare och även mindre vapenhandlare vad jag förstår, är att "kriminella vapen" inte sällan kommer därifrån. Inte att de är kriminella utan mer från inbrott och liknande. Sportskytte och hemvärn borde vara mest utsatt för de vapnen passar förstås bättre till de kriminellas syften. Så man kanske skulle ställa hårdare krav på förvaring och liknande. Nu vet jag att hemvärnet betalar rätt rejäla vapenskåp till sina soldater (säger man soldater om hemvärnet?), men vapnen kommer ju ändå ut så något mer borde ju kunna göras.

Sen vet jag förstås att det smugglas in mycket vapen också, från gamla öststater och Balkan mestadels vad jag förstår, och det borde man ju också fokusera på förstås. Men det är svårare med alla transporter som sker inom EU och så.

En snabb googling antyder att 97 % av de vapen som polisen beslagtar är insmugglade. Och skulle man bara titta på våldsbrott så skulle det nog vara en ännu högre andel eftersom jag gissar att en stor del av de övriga tre procenten beslagtas i samband med jaktbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med sportskytte och hemvärnsmän bland annat men också i viss mån jägare och även mindre vapenhandlare vad jag förstår, är att "kriminella vapen" inte sällan kommer därifrån. Inte att de är kriminella utan mer från inbrott och liknande. Sportskytte och hemvärn borde vara mest utsatt för de vapnen passar förstås bättre till de kriminellas syften. Så man kanske skulle ställa hårdare krav på förvaring och liknande. Nu vet jag att hemvärnet betalar rätt rejäla vapenskåp till sina soldater (säger man soldater om hemvärnet?), men vapnen kommer ju ändå ut så något mer borde ju kunna göras.

Sen vet jag förstås att det smugglas in mycket vapen också, från gamla öststater och Balkan mestadels vad jag förstår, och det borde man ju också fokusera på förstås. Men det är svårare med alla transporter som sker inom EU och så.

Nej, det är tvärtom väldigt sällan som legala vapen används i gängskjutningar mm. Fram till 2006 stals 5-10 hemvärnsvapen varje år, då oftast AK4. Sedan dess förvaras allt fler vapen i bevakade kassuner även om det finns en del kvar ute hos hv-män, främst i norr. Ett jaktgevär, t.ex. en studsare, är långt och otympligt och har låg eldhastighet, det är definitivt inget man tar med sig på en utekväll i Tensta för att skydda sig själv. (Det händer naturligtvis att jaktvapen används vid mord men då är det oftast vid relationsdraman, t.ex. en gubbe som fått för sig att frugan är otrogen och skjuter henne och/eller hennes påstådde älskare)

De vapen som används vid gängskjutningar och andra brott är så gott som uteslutande insmugglade, vanligast är halvautomatiska pistoler från Balkan eller Östeuropa. Ombyggda gas- och startpistoler har också blivit vanliga, tyvärr i stort sett riskfritt för vapensmederna på grund av en lucka i lagen.

Enligt Stockholmspolisen rapporterades 563 gängrelaterade skjutningar i Stockholmsregionen 2015-2019 där sammanlagt 444 olika vapen identifierades. 146 beslagtogs och av dessa var 8 hagel- eller kulgevär (5,5%) medan 87 stycken var insmugglade pistoler (60%).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

En snabb googling antyder att 97 % av de vapen som polisen beslagtar är insmugglade. Och skulle man bara titta på våldsbrott så skulle det nog vara en ännu högre andel eftersom jag gissar att en stor del av de övriga tre procenten beslagtas i samband med jaktbrott.

Skrivet av zarkov:

Nej, det är tvärtom väldigt sällan som legala vapen används i gängskjutningar mm. Fram till 2006 stals 5-10 hemvärnsvapen varje år, då oftast AK4. Sedan dess förvaras allt fler vapen i bevakade kassuner även om det finns en del kvar ute hos hv-män, främst i norr. Ett jaktgevär, t.ex. en studsare, är långt och otympligt och har låg eldhastighet, det är definitivt inget man tar med sig på en utekväll i Tensta för att skydda sig själv. (Det händer naturligtvis att jaktvapen används vid mord men då är det oftast vid relationsdraman, t.ex. en gubbe som fått för sig att frugan är otrogen och skjuter henne och/eller hennes påstådde älskare)

De vapen som används vid gängskjutningar och andra brott är så gott som uteslutande insmugglade, vanligast är halvautomatiska pistoler från Balkan eller Östeuropa. Ombyggda gas- och startpistoler har också blivit vanliga, tyvärr i stort sett riskfritt för vapensmederna på grund av en lucka i lagen.

Enligt Stockholmspolisen rapporterades 563 gängrelaterade skjutningar i Stockholmsregionen 2015-2019 där sammanlagt 444 olika vapen identifierades. 146 beslagtogs och av dessa var 8 hagel- eller kulgevär (5,5%) medan 87 stycken var insmugglade pistoler (60%).

Mest insmugglade absolut. Men inte uteslutande, se exempelvis DN:

Citat:

...
– Illegala vapen sprids även inom Sverige från jakt- och sportbutiker. Är du vapenhandlare och vill tjäna ordentligt med pengar på den svarta marknaden så kan du göra det. Vårt system är inte helt säkert. Det visste vi nog inte innan.

Jani Pirttisalo konstaterar alltså att vapenhandeln inte bara är ett importerat problem, som många tror, utan också ett högst allvarligt inhemskt sådant.

– Dubbelmordet på Norrköpings diskotek, det vapnet var en glockpistol som kom från en person som har vapenhandlartillstånd. Det var köpt i en liten kommun i en liten butik.
...

Nu går de inte in på hemvärn, jägare eller sportskytte direkt i den artikeln, utan mer strukturella problem med vapenhandlare och att de inte granskas tillräckligt. Och förstås "vapensmeder" som bygger om kolsyrepistoler och liknande. Men det har skett en del våldsamma rån mot personer som de kriminella tror har vapen hemma, och inte bara militärer utan också jägare och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mest insmugglade absolut. Men inte uteslutande, se exempelvis DN:

Är en låst artikel och jag är inte prenumerant

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mest insmugglade absolut. Men inte uteslutande, se exempelvis DN:

Nu flyttar du fokus. Det som beskrivs handlar (!) om personer som ägnar sig åt kriminell aktivitet, delvis i kombination med uppenbarligen undermålig eller obefintlig tillsyn. Något som vare sig är sportskyttarnas eller jägarnas fel.

Permalänk
Medlem

Det pratas så mycket om fler poliser, hårdare straff, mer övervakning osv. Egentligen är det att börja i helt fel ände. Lägg mer resurser på förebyggande åtgärder istället. Se till så att ungar har det tryggt och bra, mer personal i skolan, mer aktiviteter där de kan få leka av sig och så vidare. Alltså helt enkelt göra omgivningen så att de inte hamnar i läget att de dras in i kriminalitet. Visst, det kostar massor, initialt, men i längden blir det mycket billigare. Problematiken ligger till stor del i att man har ettårsbudgetar med möjligtvis 3-5 års planering. Man ser alltså bara kostnaden man får för att starta upp allt.

Jag vet inte hur man ska få våra styrande i såväl stat som kommun att tänka om här men tyvärr så drar man in på de förebyggande åtgärderna för att ha råd med de akuta åtgärderna, som man hade sluppit om man satsat förebyggande i första läget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag går inte hemifrån för att handla. Om jag går förbi affären så är det på väg hem från jobbet.

I Visby på sommaren är det inte den smartaste strategin - parkeringen på ICA Maxi är full fram till runt 20:00, sedan blir det halvbra.

Om man nu inte slutar på udda tider.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Det pratas så mycket om fler poliser, hårdare straff, mer övervakning osv. Egentligen är det att börja i helt fel ände. Lägg mer resurser på förebyggande åtgärder istället. Se till så att ungar har det tryggt och bra, mer personal i skolan, mer aktiviteter där de kan få leka av sig och så vidare. Alltså helt enkelt göra omgivningen så att de inte hamnar i läget att de dras in i kriminalitet. Visst, det kostar massor, initialt, men i längden blir det mycket billigare. Problematiken ligger till stor del i att man har ettårsbudgetar med möjligtvis 3-5 års planering. Man ser alltså bara kostnaden man får för att starta upp allt.

Jag vet inte hur man ska få våra styrande i såväl stat som kommun att tänka om här men tyvärr så drar man in på de förebyggande åtgärderna för att ha råd med de akuta åtgärderna, som man hade sluppit om man satsat förebyggande i första läget.

Det är lika delar gulligt och tragiskt att du tror att den nuvarande situationen kan lösas med fler ungdomsgårdar. Ungdomsverksamheten i rinkeby fick stänga förra året bl a pga problem med beväpnade i lokalerna, natkotikaförsäljning utanför och att få vågar gå dit. https://www.mitti.se/nyheter/ungdomens-hus-och-reactor-stangs...

Men det kanske bara är lögnmedia som vill skrämma upp mig igen?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är lika delar gulligt och tragiskt att du tror att den nuvarande situationen kan lösas med fler ungdomsgårdar. Ungdomsverksamheten i rinkeby fick stänga förra året bl a pga problem med beväpnade i lokalerna, natkotikaförsäljning utanför och att få vågar gå dit. https://www.mitti.se/nyheter/ungdomens-hus-och-reactor-stangs...

Men det kanske bara är lögnmedia som vill skrämma upp mig igen?

Nu har jag inte pratat om ungdomsgårdar över huvud taget men de kan, om de får chansen fungera som de var tänkta, ha en liten del i det. Jag pratar om hela samhället i stort. Skolan har till exempel varit offer för neddragningar under väldigt lång tid. Den sociala backup som fanns en gång i tiden finns knappt alls idag. Föräldrar, i den mån de båda finns där, har många gånger inte tid och ork för att hålla koll på sina barn pga långa arbetsdagar, och så vidare. Det pratades om nyckelbarn redan på 70-talet, det är än värre idag.

Många sliter arslet av sig men får det ändå inte att gå runt, framförallt ensamstående. Det är inte konstigt att ungarna hamnar på glid när de lämnas vind för våg för att förälder/föräldrar inte har en chans att finnas där som de borde. Det går att vända på den utvecklingen men det är inte gjort över en natt.

Men det är lätt att sitta där med en hög lön, arbeta hemifrån och ungarna i privatskolor och därmed inte se den krassa verkligheten väldigt många lever i.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Brukar parkera bilen långt ifrån ingången till Ica Maxi där det alltid finns typ 20-30 lediga platser -för att förhoppningsvis undvika bucklor och repor. När man sen har handlat färdigt så kommer man ut och nån jävel har parkerat så nära så jag knappt kan ta mig in i bilen, trots så många lediga platser både till vänster och höger om min bil. Hur korkad får man vara, hur går tankarna liksom?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Brukar parkera bilen långt ifrån ingången till Ica Maxi där det alltid finns typ 20-30 lediga platser -för att förhoppningsvis undvika bucklor och repor. När man sen har handlat färdigt så kommer man ut och nån jävel har parkerat så nära så jag knappt kan ta mig in i bilen, trots så många lediga platser både till vänster och höger om min bil. Hur korkad får man vara, hur går tankarna liksom?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Är en låst artikel och jag är inte prenumerant

Ok, det är svårt att se att artikeln är låst när man är inloggad. Men jag citerade en relevant del av artikeln.

Skrivet av ztenlund:

Nu flyttar du fokus. Det som beskrivs handlar (!) om personer som ägnar sig åt kriminell aktivitet, delvis i kombination med uppenbarligen undermålig eller obefintlig tillsyn. Något som vare sig är sportskyttarnas eller jägarnas fel.

Det var inte meningen att flytta fokus, jag bara läste på mer om ämnet. Men här exempelvis finns en uppsats som har gått igenom vapenstölder. Under perioden de har kollat på, vilket inte är helt nyligen då den skrevs 2012, så stals det i genomsnitt 269 moderna skjutvapen per år. Det är inte så många i relation till hur många vapen det finns, men det är ändå ett problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu har jag inte pratat om ungdomsgårdar över huvud taget men de kan, om de får chansen fungera som de var tänkta, ha en liten del i det. Jag pratar om hela samhället i stort. Skolan har till exempel varit offer för neddragningar under väldigt lång tid. Den sociala backup som fanns en gång i tiden finns knappt alls idag. Föräldrar, i den mån de båda finns där, har många gånger inte tid och ork för att hålla koll på sina barn pga långa arbetsdagar, och så vidare. Det pratades om nyckelbarn redan på 70-talet, det är än värre idag.

Många sliter arslet av sig men får det ändå inte att gå runt, framförallt ensamstående. Det är inte konstigt att ungarna hamnar på glid när de lämnas vind för våg för att förälder/föräldrar inte har en chans att finnas där som de borde. Det går att vända på den utvecklingen men det är inte gjort över en natt.

Men det är lätt att sitta där med en hög lön, arbeta hemifrån och ungarna i privatskolor och därmed inte se den krassa verkligheten väldigt många lever i.

Klart man har avkomman på internat, de kan ju inte gärna gå här på godset och lorta ned. 🧐

Det hörs att tankegodset kommer från 70-talet du, men nu är det hög tid att lyfta blicken från vinglaset och adressera den miljö pedagoger och föräldrar har att utgå ifrån idag. De har ingen hjälp av att bli läxade i hur det borde varit.

Citat:

Elever i fattiga områden – ”socialt utsatta” – får mer av våra skattepengar än elever i rika. Husbygårdsskolan till exempel tilldelas 42 644 kronor extra per elev medan Östermalmsskolan får 3 082. Pengarna ska kompensera Husbybarnens sociala och ekonomiska underläge.

och skulle man våga sig på att lyssna till de närmast berörda invånarna så låter det så här

Citat:

De kräver fler poliser, utvisning av brottslingar, indraget medborgarskap för den som missköter sig. Längre fängelsestraff. Även den före detta yrkeskriminelle Aweis Abdulkadir förvånas över milda påföljder: ”Någon åker dit med ett automatvapen och är ute igen efter åtta månader. Hur är det möjligt?”

https://laglostland.story.aftonbladet.se/

Tror du Aweis har barnen i privatskola?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Okej, öppnade precis elräkningen och blev irriterad minst sagt.

Varje kwH inklusive skatt kostade i Juli månad 1,30kr (!)
Detta ska jämföras med samma månad förra året då jag hade 61öre / kwH.

I Januari i år kostade elen 1.11kr här.. men då gick det åt 5ggr mer el också.

Får vi se 2kr / KwH i Jul kanske?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Klart man har avkomman på internat, de kan ju inte gärna gå här på godset och lorta ned. 🧐

Det hörs att tankegodset kommer från 70-talet du, men nu är det hög tid att lyfta blicken från vinglaset och adressera den miljö pedagoger och föräldrar har att utgå ifrån idag. De har ingen hjälp av att bli läxade i hur det borde varit.

och skulle man våga sig på att lyssna till de närmast berörda invånarna så låter det så härhttps://laglostland.story.aftonbladet.se/

När du uppenbarligen medvetet missförstår vad jag menar så är det ganska meningslöst diskutera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ungdomsverksamheten i rinkeby fick stänga förra året bl a pga problem med beväpnade i lokalerna, natkotikaförsäljning utanför och att få vågar gå dit. https://www.mitti.se/nyheter/ungdomens-hus-och-reactor-stangs...
Men det kanske bara är lögnmedia som vill skrämma upp mig igen?

Likaså i Sollentuna, där stängdes ett antal anställda av och fritidsgårdar stängdes på grund av en massa oegentligheter häromåret.
Och tom kriminologen Jerzy Sarnecki säger att fritidsgårdar inte förebygger brott, snarare tvärtom.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

När du uppenbarligen medvetet missförstår vad jag menar så är det ganska meningslöst diskutera.

Tyckte jag också när du automatiskt tillskrev dina meningsmotståndare vissa socioekonomiska egenskaper, därför får du stå ut med att bli tagen på begränsad mängd allvar.

Tror du att Aweis från citatet i mitt förra inlägg har barnen i privatskola?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av CubaCola:

Varje kwH inklusive skatt kostade i Juli månad 1,30kr (!)
Detta ska jämföras med samma månad förra året då jag hade 61öre / kwH.

Du bor söder om Dalälven? Mitt rörliga exkl moms 1 km norr om Dalälven här nedan:

El 2021-05-01 - 2021-05-31 47,48 öre/kWh
El 2021-06-01 - 2021-06-30 43,80 öre/kWh
El 2021-07-01 - 2021-07-31 62,77 öre/kWh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Likaså i Sollentuna, där stängdes ett antal anställda av och fritidsgårdar stängdes på grund av en massa oegentligheter häromåret.
Och tom kriminologen Jerzy Sarnecki säger att fritidsgårdar inte förebygger brott, snarare tvärtom.

Det är många under årens lopp (Brynolf Wendt, GW's föregångare på Efterlyst, var ganska rabiat emellanåt exempelvis) som har framhållit att fritidsgårdar är dåliga, att ungdomar bara är där för att planera brott och ta droger och liknande. Men det är ju bara löjligt. Självklart kommer det att finnas viss kriminalitet i en lokal i ett fattigt och utsatt område där ungdomar träffas liksom, det gäller allt ifrån skolan och biblioteket till kaféer och parker. Fritidsgårdarna däremot gör (eller snarare gjorde) mycket gott för väldigt många även om de inte kunde fånga alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Likaså i Sollentuna, där stängdes ett antal anställda av och fritidsgårdar stängdes på grund av en massa oegentligheter häromåret.
Och tom kriminologen Jerzy Sarnecki säger att fritidsgårdar inte förebygger brott, snarare tvärtom.

Men blir det mindre brott för att rastlösa ungdomar hänger kring på köpcentrum eller i parker?

Jag säger inte att fritidsgårdar aldrig skulle kunna vara en grogrund för brottslighet, men det kan vilken mötesplats som helst vara. Och jag tror ändå att det är bättre att ungdomar som inte har bra hemförhållanden och liknande samlas på platser där det finns vuxna än att de driver omkring.