Blizzard bryter löftet – fimpar stöd för TCP/IP med Diablo II: Resurrected

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Folk är sura över att Blizzard med all önskvärd tydlighet bedyrade att TCP/IP skulle finnas kvar och nu kovänder de. Som det står i nyheten är det också enda sättet att spela multiplayer med moddar tillsammans med andra. Det går alltså inte att spela i multiplayer med moddar ens om man köper det.

Vi får väl se om Blizzard har någon plan längre fram eller om de helt enkelt dödar den möjligheten för gott.

Var det säkert att moddar skulle fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oernfan:

Diablo II har aldrig marknadsfört som modbart, och jag tycker inte att det ska vara det heller.
Om du gillar moddar kan du ju köra minecraft eller terraria. Annars går det ju bra att skapa ett eget spel också.

Ps
Jag antar att dina liknelser är ett försök till att logiskt bevisa att din åsikt är den rätta, kom ihåg att det fortfarande bara är en åsikt. Utvecklarna bestämmer över sin produkt och det finns inget rätt/fel, bara tycke och smak!

Kan man köra via TCP/IP i Minecraft Terraria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

You think you do, but you don't..

Någon kanske blir upprörd på riktigt, medans andra bara gnäller för att gnälla. För mig får dom gärna skrota det om det betyder att det läggs mer krut på att bevara battle.net upplevelsen. Att ett spelläge som fanns tillgängligt för 20 år sedan, kanske mest pga av dåvarade internet-situation, inte finns tillgängligt idag köper jag. Likaså att blizzard vill skydda sin produkt från att bli "hackad". Helt normalt för vilket företag som helst.

Alphan hade redan TCP/IP så det "krutet" har dom redan spenderat och nu när dom tar bort det kommer det ha varit ett slöseri på resurser.

Skrivet av Oernfan:

Det är sant!

Det är dock positivt för användarvänligheten att TCP/IP-alternativet stryks, exempelvis när vi ska ha gubb-lan så kommer det garantera att allas gubbar finns i samma universum, och om vi börjar samtidigt så kommer man inte behöva diskutera om hur vi ska göra.

Dock försvårar ju detta ett eventuellt tält-lan i vildmarken.

Hur gör det någon skillnad? Ni kommer fortfarande ha nån som kör singleplayer, nån på MP, nån på MP-ladder, m.m.
Och om ni började samtidigt och valde samma så kvittar det om TCP/IP fanns, som spoiler bara är möjligheten att köra online med singleplayer karaktärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oernfan:

Att man har hubris för att man inte vill att d2 ska ha mods.

Edit: Är det här en sekt där alla måste tycka likadant, annars skämmer man ut sig?

Patetiskt i så fall!

Envisas du med en arrogant hållning får du nog tåla att bli anklagad för att ha hybris. Verkar mest som du gottar dig i andras besvikelse än har någon riktig anledning till att inte vilja ha spelet modbart.

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Detta makes it or brakes it för mig. Fick full refund tillbaka tro de eller ej när jag skrev att TCP/IP är det enda jag använder i en "ticket" till deras support. Blizzard ruttnar inifrån och ut sakta men säkert. Get your refunds before its too late.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem

Så spelet kommer bara kunna spelas så länge Blizzards servrar är online och datorn kan kontakta dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Envisas du med en arrogant hållning får du nog tåla att bli anklagad för att ha hybris. Verkar mest som du gottar dig i andras besvikelse än har någon riktig anledning till att inte vilja ha spelet modbart.

Tycker det är värre att det inte blir någon Ladder från start.

Ang moddning: Jag tycker det är roligare om alla är i samma värld, som i MMO:s. Ni ska spela och tradea med mig, vare sig ni vill det eller inte! >:)

Permalänk

Så länge det kommer med stöd för IPX är jag nöjd.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

För folk some inte vet om det sedan förr:

ingen tcp ip multiplay : ingen multiplay med modding då spelet blir tvungen att kommunicera med blizzards servrar för att kunna spela multiplay. Ser serverarna att du har moddad ditt spel = ban

Har följande nackdelar
-Du kommer aldrig att kunna spela multiplay igen ifall activision bestämmer sig att lägga ned multiplay servers
-lag/login queues ifall servrar är överbelastade
-inga mods vilket betyder: inga mods, ngt som är broken/obalancerat/kasst/kan förbättras? får vänta på blizzard att patcha officielt, i många fall händer det inte alls. trött på spelet? inga makeover mods eller content addon mods, eller bara mods i singleplayer
-finns channs att de retroaktivt patchar diablo2 vanilla vilket skulle göra folk ännu mer sura (lol redan gjort vid wc3 remake)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

För folk some inte vet om det sedan förr:

ingen tcp ip multiplay : ingen multiplay med modding då spelet blir tvungen att kommunicera med blizzards servrar för att kunna spela multiplay. Ser serverarna att du har moddad ditt spel = ban

Har följande nackdelar
-Du kommer aldrig att kunna spela multiplay igen ifall activision bestämmer sig att lägga ned multiplay servers
-lag/login queues ifall servrar är överbelastade
-inga mods vilket betyder: inga mods, ngt som är broken/obalancerat/kasst/kan förbättras? får vänta på blizzard att patcha officielt, i många fall händer det inte alls. trött på spelet? inga makeover mods eller content addon mods, eller bara mods i singleplayer
-finns channs att de retroaktivt patchar diablo2 vanilla vilket skulle göra folk ännu mer sura (lol redan gjort vid wc3 remake)

Om de känner för det kan de stänga av single player servrarna också, då går det inte att spela alls.

Permalänk
Medlem

Tycker folk överreagerar. Det är väl knappast förvånande att Blizz vill köra onlinespelandet via battle.net med allt vad det innebär. Minns när man lanade, och skulle skriva in sitt ip etc, men hur många har skäl att använda den möjligheten idag? Det är därför battle.net finns.

Om att blizz vill ha kontroll, och data, och så vidare. Året är alltså 2021, all din data är redan därute.

Det som jag tycker är sorgebarnen gällande D2R är:
1) (minor) Inte ladder reset vid release. Helt och fullständigt obegripligt.
2) (major) Det allvarligaste tycker jag är att de hittills inte beskrivit en plan för att få bukt med bottar och annat som förstör ekonomin, eller ens en allvarlig ambition att lösa situationen. Om de inte tar itu med det, är det deras största misstag. "Vanliga människor" kommer vara ok att pröjsa 400kr för att spela D2R, men de kommer in på servrar där kinesiska farmers köper keysets för några dollar, som de bottar med, spammar öppna games med, och gör att minst hälften av alla öppna spel online är "DiabaalX-768". Känns extremt ghetto. Att ge "bara" detta är som att sminka en gris.
Jag tror dock att Blizz inte vill bli av med dem, då inga köper så många keys som bottare. Otroligt ledsamt. Är rädd för att det kommer en våg av nostalgiska gamers för att spela igenom det, men när de sedan nått lvl 80-90 och nått endgame så kommer "mattan" av bottande vara så stor, i öppna games och så vidare, att det blir svårare att nå fram till verkliga spelare. Jag har spelat D2 lite till och från sista två åren, har varit enormt svårt att hitta en enda baalrun/diarun som inte är bottad. Kommer säkert bli bättre nu när det kan förväntas komma en våg av riktiga spelare, vilket ska bli intressant att se, och jag hoppas att bottarna kan ta en väsentligen mindre plats online iaf.

Permalänk
Medlem

Detta är helt värdelöst.
Nog måste de kunna göra något always online läge även med tcp/ip?
crackare lyckas väl ändå alltid ta sig runt allt skit som de gör iaf för att försöka stoppa sånt? Jag visste inte ens att man kunde starta b.net launcher spel offline.

Vi kör faktiskt flera spel, inklusive D2 via en egen VPN server då vi bor i olika länder(regions till och med) och blir alltid skit me ping för någon annars.

Jag är dock för hypad av att slippa bostongurka-grafiken för att avboka. 😡😄

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

All nätverkskod där sändaren kan styra över innehållet är potentiellt problematisk för mottagaren, vilket i praktiken är all kod som körs på en någorlunda öppen enhet som en PC. Eftersom det här antagligen rör sig om en gammal implementation av i alla fall delar av nätverkskoden så är alltihopa antagligen helt utan kryptering och kryptografisk integritetskontroll vilket innebär att även en mellanliggande nod kan ändra på trafiken.

Om koden inte hanterar inkommande data korrekt så innebär det i värsta fall att sändaren kan köra valfri kod som den själv styr över med spelets rättigheter. I kombination med andra sårbarheter kan man ibland höja rättigheterna till systemnivå.

Om det nu verkligen handlar om säkerhet så bedömer man sannolikt att det är för mycket jobb att göra ett bra säkerhetsarbete från grunden. Beroende på vilka av mina antaganden ovan som är korrekta så är det inte osannolikt att även vanligt online-spelande mot Blizzards servrar kan innebära i alla fall en hypotetisk risk.

Blizzard har fortfarande battle.net servrar uppe för originalet, så skulle det vara något problem med nätkoden är dom redan exponerade. Det handlar enbart om att få kontroll över spelet och undvika multiplayermoddar/privatservrar.

Permalänk
Medlem

Påverkar mig inte då jag inte hade använt mig av det ändå.

Däremot tycker jag att det är dåligt av Blizzard att först gå ut och säga att TCP/IP ska finnas för att sen tvärvända med diskutabel ursäkt, för bevisligen så kommer påverka en noterbar del av spelarbasen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om varken IP eller TCP kommer vara tillgängligt då spelet släpps, vad kommer de köra då? IPX?
UDP kanske, men med vilket underliggande protokoll?

(Jag vet att de menar LAN servrar)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Bara de inte sabbar OG Diablo 2 så skiter jag i det. Blir inga fler pengar till Blizzard för min del. Nä, jag tänker inte pirata det. När man blir gammal så är pengar inte samma problem. Utan. Det blir inget köp och jag slösar inte min tid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hahaha men herregud, jag fattar. Jag vet att det inte är ett maphack, jag var skämtsam och kallade de sparade SP kartorna för "maphack", gick inte hem tydligen..

Singel player kommer ju fungera precis som vanligt. Det du förlorar är att kunna göra det online. Vilket jag inte fattar vitsen med. Du säger att ladder är infekterat men open bnet är ju rätt cleant från fusk... not

Med tanke på hur mycket skit det alttid varit på closed och open battlenet så går knappast liknelser mot maphack hem nej.

Singleplayer har kunnats köra med flera separata installationer för 1.08 samt 1.09c eller 1.10 some exempel då dom olika versionerna har föremål som inte kan spawna utanför dom versionerna.

sen har man kunnat köra med /players 8 satt upp till om jag minns rätt 32 för att få mer exp per dödad fiende.

Eftersom jag kört med offline stash program som ATMA så kan jag om jag vill hämta tillbaka nästintill alla föremål jag någonsin hittat i diablo 2 bara genom att hämta tillbvaka filerna från min mail.

Sen körde jag och flera medlemmar i spf med en mod som gjorde alla ladder only runewords tillgängliga i single player.

om jag minns rätt var det enligt den utvecklaren bara en enkel flagga som styrde det hela i diablo 2.

Hade aldrig spelat diablo 2 så länge om dom sakarna inte hade funnits.

Hade inte heller spelar Grim Dawn alls utan offline stash mods eller moddar likt Grim Internal och rainbow filter

Permalänk
Medlem

Att ett spel idag inte har LAN stödet (TCP/IP) är inte så konstigt, är ju få som har det av de stora spelen.
Det som upprör mig med detta är att det kommer ha samma följd som WC3 Reforged. De förstör orginalspelet då stödet slopas i det också.

Resurrected är vad jag förståt orginalspelet som körs i bakgrunden. Så alla moddar (som jag personligen inte spelat) eller möjlighet för folk som vill slippa B.Net delay/lag tappar den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oernfan:

Tycker det är värre att det inte blir någon Ladder från start.

Ang moddning: Jag tycker det är roligare om alla är i samma värld, som i MMO:s. Ni ska spela och tradea med mig, vare sig ni vill det eller inte! >:)

Lycka till med att få dom av oss som spelar sp att någonsin medvetet gå i närheten av online.

Har spel som redan är 20 år så lär ha spelat self found längre än många spelare nya spelare till d2 ressurected ens har funnits till.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av m4gnify:

Var det säkert att moddar skulle fungera?

Blizzard lovade det tidigare i år, så vi får väl se!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har en extra dator som folk kan lana med om de är här men det sker oftast på äldre titlar. har nog inte lanat på 1000 år känns det som. Jag och en kompis brukar köra Total Annihilation via lan samt tiberian sun. minecraft kör jag också via lan här hemma. det är nog det enda moderna spel som fortfarande stödjer det skulle jag tro.
Ingen funktion som jag använt mig av sedan kort efter spelets original släpp. Aldrig kul när företag ändrar sig och ljuger. dom kunde gått ut och sagt från början att dom tittar på det istället för att lova något. jag är för säkerhet då original spelet är fullt av bottar än idag. går jag in och kikar nu ser jag enbart spel med namn som: xtrabaal-768, hellobaal-965, diabaalrun-125, cowchantxp-8, osv. det gör att man definitivt tappar sugen och att det finns ingen utmaning längre. 99% av de är hammerdins eller uberbuilds av andra gubbar som i princip kan döda allt, även ubers utan större bekymmer. hoppar man in i ett sådant game kan man ibland luras av att det är folk därinne men snabbt inser man att de teambottar och utnyttjar att vanliga spelare trillar in för mer xp och bätttre drops.

Snackade med en kille in game som var snäll och gav mig väldigt dyra saker förra laddern. han sa att han livnärde sig på att botta diablo saker och att han enbart sökte perfekta saker och därför brukade han kasta ut "skit" ibland till folk. han hade väll en 20 diablo konton som alla bottade på samma dator. dagens datorer gillade han då nuförtiden är dom så starka att dom kan köra väldigt många bottar samtidigt.

Det måste bort. inte nog med att spelets ekonomi blir helt trasig, bot spelen är så många att dom dränker alla vanliga spel

Prova Project diablo 2. Mod som är 10 gånger bättre än vanilla spelet

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag använt TCP/IP en hel del för diablo 2. Men det var främst 2000-2002 som det användes. Därefter var det bnet all the way.
Så i praktiken är det väl inget jag efterfrågar riktigt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Tycker folk överreagerar. Det är väl knappast förvånande att Blizz vill köra onlinespelandet via battle.net med allt vad det innebär. Minns när man lanade, och skulle skriva in sitt ip etc, men hur många har skäl att använda den möjligheten idag? Det är därför battle.net finns.

Om att blizz vill ha kontroll, och data, och så vidare. Året är alltså 2021, all din data är redan därute.

Det som jag tycker är sorgebarnen gällande D2R är:
1) (minor) Inte ladder reset vid release. Helt och fullständigt obegripligt.
2) (major) Det allvarligaste tycker jag är att de hittills inte beskrivit en plan för att få bukt med bottar och annat som förstör ekonomin, eller ens en allvarlig ambition att lösa situationen. Om de inte tar itu med det, är det deras största misstag. "Vanliga människor" kommer vara ok att pröjsa 400kr för att spela D2R, men de kommer in på servrar där kinesiska farmers köper keysets för några dollar, som de bottar med, spammar öppna games med, och gör att minst hälften av alla öppna spel online är "DiabaalX-768". Känns extremt ghetto. Att ge "bara" detta är som att sminka en gris.
Jag tror dock att Blizz inte vill bli av med dem, då inga köper så många keys som bottare. Otroligt ledsamt. Är rädd för att det kommer en våg av nostalgiska gamers för att spela igenom det, men när de sedan nått lvl 80-90 och nått endgame så kommer "mattan" av bottande vara så stor, i öppna games och så vidare, att det blir svårare att nå fram till verkliga spelare. Jag har spelat D2 lite till och från sista två åren, har varit enormt svårt att hitta en enda baalrun/diarun som inte är bottad. Kommer säkert bli bättre nu när det kan förväntas komma en våg av riktiga spelare, vilket ska bli intressant att se, och jag hoppas att bottarna kan ta en väsentligen mindre plats online iaf.

För många handlar det nog inte direkt om att kunna köra offline-multiplayer på LAN - för det går ju utmärkt att göra online istället(om en uppkoppling finns såklart). Utan det handlar, vad jag förstått, om att inte kunna köra moddat D2 i multiplayer ö.h.t. nu. Ska du köra moddat så är det 100% singeplayer som gäller nu då battle.net inte tillåter moddat spel.

Detta är såklart riktigt ruttet när det framgick att detta skulle vara tillgängligt. För många är detta garanterat något som förstör hela upplevelsen.

Personligen bryr jag mig inte direkt om TCP/IP av den anledningen att jag faktiskt aldrig kört moddat D2 - trots hundratals timmar spenderat. Kör jag multiplayer så är det ändå med VoIP vilket såklart redan kräver en uppkoppling, så battle.net är redan givet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Nja, cracka spelet går ju alltid men om man samtidigt erbjuder att ansluta direkt via ip-adress istället för genom deras servrar så går det ju inte att kontrollera serienyckeln. Så, det är med andra ord 99% pga. att de inte vill att det ska finnas multiplayer-stöd på en crackad version, vilket är ganska rimligt.

Lite tröttsamt med folk som inte följt utvecklingen och gnälla på "botched" release osv. Beslutet är knappast Vicarius Visions. Jag rekommenderar er starkt att ta en titt på deep diven för att skaffa er en bättre uppfattning av deras arbete. Det är samma studio som gjorde Crash Bandicoots 'N sane triology och Tony Hawk 1+2 som kom förra året.

https://www.youtube.com/watch?v=D3dL7ZeIAsE

Som jag förstår det så lär spelet vara mycket enklare att cracka "på riktigt" om man erbjuder TCP/IP. Detta för att varje enskild installation kan agera server istället för bnet. Jag minns när D3 var nytt och det fanns någon form av "offline crack" som gjorde att det gick att spela utan bnet. Den upplevelsen var mycket sämre än att spela det på riktigt och det berodde inte bara på att man spelade för sig själv utan att spawns, loot, AI osv inte stämde överens med det icke crackade spelet.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Prova Project diablo 2. Mod som är 10 gånger bättre än vanilla spelet

ska nog göra det snart. hört mycket om det och något annat. dessutom är allt fusk förbjudet och tas om hand snabbt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ska nog göra det snart. hört mycket om det och något annat. dessutom är allt fusk förbjudet och tas om hand snabbt.

Har faktiskt bara positiva saker om den moden

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av hACmAn:

Om varken IP eller TCP kommer vara tillgängligt då spelet släpps, vad kommer de köra då? IPX?
UDP kanske, men med vilket underliggande protokoll?

(Jag vet att de menar LAN servrar)

De kommer inte erbjuda lan-servrar alls.
Troligtvis för att skydda produkten och då genom DRM låsa ner möjligheten att spela ihop med varann till att ansluta genom Blizzard’s servers, som fungerar som mellanhand.

Inget ovanligt, fungerar oftast väldigt bra och vem har inte internet idag?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Känner ungefär detsamma för folk som försöker sig på åsiktskontroll.

Oklart vad du menar, men om du menar det woke-pöbeln kallar "gate keeping" så har du rätt. Om jag fick välja skulle jag vilja diskutera med folk som spelat D2, eller åtminstone folk som har avsikt att spela det, utan att diskussionen behöver drunkna i "drive by"-åsikter som folk tvångsmässigt känner att de behöver få ur sig.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan det vara som så att Blizzard sneglat på turerna kring Titanfall 2 / Apex Legens (Ni som inte vet vad det handlar om kan Googla för kontext) och ser en onödigt stor potentiell risk där hackare mer eller mindre tar över kontrollen? Om så är fallet finns ju risken att Diablo blir en ren förlustaffär om spelare tvingas fly plattformen...

Högst orimligt, av ett antal anledningar:

1) Blizzard har redan kört D2 online i över 20 år. Om de behöver data tittar de troligtvis på exakt det spel de kommer släppa snarare än ett helt annat spel från en annan utvecklare.

2) Problemet med T2 har att göra med online-spelande, alltså motsvarigheten till Battle.net, och inte något TCP/IP-läge.

3) Hackare har redan kontrollen över D2 ladder (genom körandet av bottar) men det är en vinst-affär för Blizzard. (De bannar folk med jämna mellanrum, så att det är värt att köra bottar, men de som gör det lär köpa nya nycklar ett par gånger per år.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Har följande nackdelar
-Du kommer aldrig att kunna spela multiplay igen ifall activision bestämmer sig att lägga ned multiplay servers
-lag/login queues ifall servrar är överbelastade
-inga mods vilket betyder: inga mods, ngt som är broken/obalancerat/kasst/kan förbättras? får vänta på blizzard att patcha officielt, i många fall händer det inte alls. trött på spelet? inga makeover mods eller content addon mods, eller bara mods i singleplayer
-finns channs att de retroaktivt patchar diablo2 vanilla vilket skulle göra folk ännu mer sura (lol redan gjort vid wc3 remake)

This guy gets it!

.. och innan någon pekar på ett exempel där Blizzard eventuellt har haft servers online i x antal år, det handlar om att vi förlorar möjligheten att fortsätta använda den mjukvara vi äger. Det ska tydligen vara relativt enkelt att distributera mjukvara för servers när olika företag väljer att döda sina spel, men dem väljer helt enkelt att inte göra det. Det gäller både för singleplayer och multiplayer.

Om ett företag bestämmer sig för att stänga ner sina servers på grund av kostnadsskäl, vad förlorar dem på att inte möjliggöra för sina kunder att fortsätta använda deras mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hur stort var originalet?...