3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Hur är zotac trinity korten i jämförelse med andra modeller på marknaden, kylningsmässigt, ljudnivå o.s.v. ?

Jag testade ett Zotac AMP Holo tidigare och den kylaren lät mycket. Efter lite googlande så verkar det som om många undervoltar Zotac-korten av just den anledningen. Såvitt jag kan se så är det samma kylare även på Trinity-korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag testade ett Zotac AMP Holo tidigare och den kylaren lät mycket. Efter lite googlande så verkar det som om många undervoltar Zotac-korten av just den anledningen. Såvitt jag kan se så är det samma kylare även på Trinity-korten.

Hhhmmm väntar sen 4e okt på mitt tuf 3080 som aldrig verkar komma, så funderade på ett qv dom där trinity 3080ti för 15k på komplett, men tvekar nu om kylaren är väldigt högljudd 😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Hhhmmm väntar sen 4e okt på mitt tuf 3080 som aldrig verkar komma, så funderade på ett qv dom där trinity 3080ti för 15k på komplett, men tvekar nu om kylaren är väldigt högljudd 😐

Här har du jämförelsen mellan några modeller. Trinity är ju Zotacs budgetmodell, och amp holo typ midrange, så skulle väl gissa på att den som bäst är likvärdig eller lite sämre. Bryr man sig bara om prestanda så är vilket kort som helst givet önskad modell okej, men är modell viktig så är de mest vettiga i min mening:

Msi Gaming z trio
Msi Suprim
Asus TUF
Asus Strix

Sen eventuellt gigabytes är vettiga kyl/ljudmässigt men där har jag dålig koll. De har haft problem med strömkontakter (vet ej om det är fixat heller), så jag intresserar mig inte så mycket för dem.

Så, man får ju vad man betalar för, och då är det väl inte en slump att priset reflekterar produkten. Men det lär ju prestandamässigt inte vara några större skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

3080 Trinity (ej TI) verkar vara väldigt tyst enligt detta testet:
https://www.techpowerup.com/review/zotac-geforce-rtx-3080-tri...

Kanske är stor skillnad på 3080 och 3080 ti dock?

Permalänk
Medlem

Till alla som har blivit erbjudna ett Gainward 3080 phantom från komplett, hur har er upplevelse (ljudnivå, prestanda, etc.) vart med kortet? Jag väntar själv på mitt 3080 phantom (icke-GS).

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3080 ti trinity och kortet låter ju inte jättetrevligt vid full fart. Vid 75% fläktfart tycker jag det är tolerabelt men ska faktiskt deshrouda kortet ikväll och peta dit två noctua 120mm fläktar. Gav för övrigt 14499kr hos komplett för det vid release.

Edit: hade ett 3070 phantom gs tidigare och det kortet väsnas också en del tyvärr Ska vara samma typ av kylare på 3080 och 3090 vad jag läst mig till

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Kan tipsa om det kortet beställde ett idag och fick betala 13990 efter en chat med deras kundtjänst

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

Kan tipsa om det kortet beställde ett idag och fick betala 13990 efter en chat med deras kundtjänst

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Vad sa du till supporten för att få den för det priset???

Permalänk

Komplett hade zorac kortet för 14990 tyvärr slut men väntas få in snart,
Så dom sänkte priset direkt utan diskussion till 13990
Inte snyggaste kortet men det gör väl jobbet iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

Jag fattar ingenting. Du chattade alltså med Elgigantens support och påpekade att Komplett har ett helt annat kort och vipps fick du 3000 kr i rabatt?!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

1000kr under!? Wow bra jobbat

Permalänk
Medlem

Fick svar att de inte kan prismatiska då det är olika märken 😂🤣

Permalänk
Skrivet av General Nord:

Jag fattar ingenting. Du chattade alltså med Elgigantens support och påpekade att Komplett har ett helt annat kort och vipps fick du 3000 kr i rabatt?!

Ja det stämmer, påpekade att dom hade ett zotac kort så bifogade länk till det och vips fick jag det för 13990
Inget strul eller krångel sänkte direkt priset med 3000kr så antar dom har bra marginal

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Fick svar att de inte kan prismatiska då det är olika märken 😂🤣

Ha ha sedär det gäller nog att få rätt människa, kan bigoga bild på kvittot sen så har ni kanske nåt att förhandla med

Permalänk
Medlem

Beställdes 2/8, Skickades idag

Permalänk
Webhallen

Liten Webbis update:
Har precis skickat iväg instruktioner till vår kundtjänst där RTX 3080 STRIX OC, TUF (ej OC) och Z TRIO kunder kommer bli erbjudna V2/LHR kort.

Se det som kompensation till er för min minskade närvaro här de senaste månaderna, men fruktar för er som ska fira 1-årsdag inom kort så snabbar på processen lite för er som väntat så länge även fast det inte är jag som ska piska på detta .

Upplägg:
Z Trio: In progress redan, 3 kort kvar som ska erbjudas

TUF icke OC: 25 kort kommer erbjudas till kön - Vill tömma nedrans 17e september så vi häller in alla TUF 3080 V2 modeller här för just denna batch (one time only!!)

STRIX OC: 10 kort kommer erbjudas till kön (står ni i kö på ett svart STRIX OC/icke OC redan men kan tänka er ett vitt kort, PM mig med ert ordernummer)

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Qside:

https://i.imgur.com/JMOHfMm.png Beställdes 2/8, Skickades idag

yay ! Same for me. Dispatched today

Same card from Proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

TUF icke OC: 25 kort kommer erbjudas till kön - Vill tömma nedrans 17e september så vi häller in alla TUF 3080 V2 modeller här för just denna batch (one time only!!)

Väldigt positivt tycker jag för de som beställde 17 september.

Finns det någon plan för oss som har beställt efter den 17 september eller kommer dessa beställningar strykas?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av joakim99:

Väldigt positivt tycker jag för de som beställde 17 september.

Finns det någon plan för oss som har beställt efter den 17 september eller kommer dessa beställningar strykas?

Nä kommer fortsätta fördela v2 kort allt eftersom det trillar in

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nä kommer fortsätta fördela v2 kort allt eftersom det trillar in

/Patrik

Det låter bra.

Permalänk
Medlem

verkar äntligen ha rört sig en hel del i TUF kön hos inet.

3080 TUF (icke OC)

4/10 - Beställt
29/1 - #227
1/3 - #212
1/4 - #195
4/5 - #183
2/6 - #173
27/6 - #173
18/8 - #72

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Liten Webbis update:
Har precis skickat iväg instruktioner till vår kundtjänst där RTX 3080 STRIX OC, TUF (ej OC) och Z TRIO kunder kommer bli erbjudna V2/LHR kort.

Se det som kompensation till er för min minskade närvaro här de senaste månaderna, men fruktar för er som ska fira 1-årsdag inom kort så snabbar på processen lite för er som väntat så länge även fast det inte är jag som ska piska på detta .

Upplägg:

STRIX OC: 10 kort kommer erbjudas till kön (står ni i kö på ett svart STRIX OC/icke OC redan men kan tänka er ett vitt kort, PM mig med ert ordernummer)

/Patrik

Roliga nyheter även om jag inte är med i 17e september kön utan 20:e sept kön ;p Det blir bara närmre och närmre.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Liten Webbis update:

Upplägg:

/Patrik

Tack! Det gjorde mitt år! Äntligen! Blev inte riktigt ett år, men i alla fall 11 månader och 3 dagar i slutändan! Om det kommer på fredag som beräknat!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Ett 'ZOTAC GeForce RTX3080Ti Trinity' för 14,995 - är det rimligt? Har en sån order för leverans 1/9 men fick lite ångest.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Ett 'ZOTAC GeForce RTX3080Ti Trinity' för 14,995 - är det rimligt? Har en sån order för leverans 1/9 men fick lite ångest.

Hade också beställt ett sånt från komplett för det kändes som jag aldrig kommer få mitt TUF så segt som kön rörde på sig.
Men nu verkar ju kön kommit igång på allvar så blir också tveksam, få kort snart med typ 5-10% mer prestanda för 7000kr mer (mitt TUF kostade 8k) eller avbeställa det och vänta på TUF kortet i hopp av att inte kön tvärnitar igen (för man har ju ingen aning om hur lång tid det tar innan dom får 73st till TUF kort, kan bli månader)
Dock läst lite oroande saker om Zotac kort, att dom blir varmare än Asus korten, låter mer, samt flertal som haft problem med att kondensatorer går sönder på korten (undermålig kvalitet?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Hade också beställt ett sånt från komplett för det kändes som jag aldrig kommer få mitt TUF så segt som kön rörde på sig.
Men nu verkar ju kön kommit igång på allvar så blir också tveksam, få kort snart med typ 5-10% mer prestanda för 7000kr mer (mitt TUF kostade 8k) eller avbeställa det och vänta på TUF kortet i hopp av att inte kön tvärnitar igen (för man har ju ingen aning om hur lång tid det tar innan dom får 73st till TUF kort, kan bli månader)
Dock läst lite oroande saker om Zotac kort, att dom blir varmare än Asus korten, låter mer, samt flertal som haft problem med att kondensatorer går sönder på korten (undermålig kvalitet?)

Var har du läst att kondensatorer går sönder? Jag skulle själv hellre välja Asus men har också stått väldigt länge i en Tuf-kö så bokade ett Zotac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

verkar äntligen ha rört sig en hel del i TUF kön hos inet.

3080 TUF (icke OC)

4/10 - Beställt
29/1 - #227
1/3 - #212
1/4 - #195
4/5 - #183
2/6 - #173
27/6 - #173
18/8 - #72

Jag har rört mig från 26 till 25 (Inet, TUF non-OC) från 27/6 till 18/8 så det handlar antagligen om avbeställningar.

Edit: Alternativt har de skrivit fel på sista och det skall vara 172.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Tycker personligen Zotac gör riktiga skitkort (jämförelsevis) och känns också rimligt att ti kommer fortsätta sjunka i pris så låter inte som bästa dealen.

Permalänk
Medlem

Sjukt att se 3080 TUF tillslut trilla in i affärer? Fattar att de stack fort. Bra pris jämförelsevis med annat vi sett i det senaste, också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakire:

Jag har rört mig från 26 till 25 (Inet, TUF non-OC) från 27/6 till 18/8 så det handlar antagligen om avbeställningar.

Edit: Alternativt har de skrivit fel på sista och det skall vara 172.

Hhhmmmm börjar fundera jag med, kanske ska fråga inet om plats igen för att bekräfta att dom inte skrev fel