Permalänk
Medlem

Vad är min gaminglaptop värd?

Hejsan!

Har en MSI GE602PE Apache Pro (löjligt långt namn) Länk till tillverkarens sida
Eftersom allt inte står på hemsidan uppger jag det som saknas nedan:
Processorn är en i7 4710HQ 2,50ghz
Det sitter en extra 1000gb HDD i den, inte 750 som de har uppgett.
Ramminnet är 16gb.

Har haft datorn i cirka 6 år. Väldigt fin och välskött för sin ålder och skärmen har inga repor, gängorna är inte lösa och batteriet är fortfarande relativt bra, håller minst en timme vid användning med hög ljusstyrka och normal belastning.

Jag köpte datorn för cirka 15 000:-, och förväntar mig givetvis inga jättesummor idag för den. Men jag har ingen aning om vad värdet skulle kunna vara idag, är väldigt dåligt uppdaterad gällande hårdvara de senaste åren.

Vad kan jag förvänta mig få för denna om jag vill få den såld relativt snabbt? Och är det något jag kan göra för att öka värdet?

Permalänk
Inaktiv

Svårt att uppskatta vad du skulle kunna få för den. Jag hade inte gett mer än 3500 förutsatt att batteriet blir bytt först. Detta då den är såpass gammal.

Byter till nytt batteri samt byter till misnt 500GB SSD så får du nog kanske 5000-6000 av någon annan människa?

EDIT: Läs tråden innan du svarar på ovanstående galenskap.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon334363:

Svårt att uppskatta vad du skulle kunna få för den. Jag hade inte gett mer än 3500 förutsatt att batteriet blir bytt först. Detta då den är såpass gammal.

Oj jag tänkte ungefär en tredjedel, 1000-1500 kronor. Det kanske var en gamingdator när den släpptes för ganska många år sen men idag är den inget mer än en ok kontorsmaskin.

Det här visar dock på svårigheten att värdera en laptop. Det beror helt på om du hittar rätt köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Oj jag tänkte ungefär en tredjedel, 1000-1500 kronor. Det kanske var en gamingdator när den släpptes för ganska många år sen men idag är den inget mer än en ok kontorsmaskin.

Det här visar dock på svårigheten att värdera en laptop. Det beror helt på om du hittar rätt köpare.

Min första tanke var också 1000kr, som gaminglaptop är den slut, ska jag ha en surflaptop kan jag köpa en ny för inte så mycket mer.
En gaminglaptop måste man sälja relativt tidigt om man ska få något för den eller så behåller man den tills den går sönder.

Permalänk
Medlem

Väljer inte att citera men vänder mig till er som svarat generellt: Ojdå så en gaminglaptop faller så mycket i pris? Låter nästan som att man får köra slut på den istället om det ändå inte genererar i någon betydlig summa.

Jag har planer på att bygga en stationär dator, finns det något i denna dator jag kan behålla och använda i den? Tänker i första hand på mina hårddiskar, men de kanske är rejält utslitna efter så många år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandt90:

Väljer inte att citera men vänder mig till er som svarat generellt: Ojdå så en gaminglaptop faller så mycket i pris? Låter nästan som att man får köra slut på den istället om det ändå inte genererar i någon betydlig summa.

Jag har planer på att bygga en stationär dator, finns det något i denna dator jag kan behålla och använda i den? Tänker i första hand på mina hårddiskar, men de kanske är rejält utslitna efter så många år?

Tänk på att citera är bra för dem som skrivet då blir informerade och kan komma åter till dig med ett svar. Vissa skriver i många trådar och missar då lätt just din tråd. Ett tips bara.

On topik. Nej, du kan inte återanvända något. Både RAM och SSD har olika fattningar/kontakter jämfört med stationär. Du lägger istället ut din dator på tradera, blocket eller lokal FB sida. Begär några tusen och se om någon nappar. Använd sedan de pengarna till ny dator. Bättre att sälja en komplett dator som fungerar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Skrivet av jjamie:

Min första tanke var också 1000kr, som gaminglaptop är den slut, ska jag ha en surflaptop kan jag köpa en ny för inte så mycket mer.
En gaminglaptop måste man sälja relativt tidigt om man ska få något för den eller så behåller man den tills den går sönder.

Ja sedär, då har jag lärt mig något nytt om marknaden. För mig hade den varit värd att lägga några tusenlappar på, men då tänker jag typ som gamingdator till min son eller dyl. (något att spela roblox/valheim på typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandt90:

Hejsan!

Har en MSI GE602PE Apache Pro (löjligt långt namn) Länk till tillverkarens sida
Eftersom allt inte står på hemsidan uppger jag det som saknas nedan:
Processorn är en i7 4710HQ 2,50ghz
Det sitter en extra 1000gb HDD i den, inte 750 som de har uppgett.
Ramminnet är 16gb.

Har haft datorn i cirka 6 år. Väldigt fin och välskött för sin ålder och skärmen har inga repor, gängorna är inte lösa och batteriet är fortfarande relativt bra, håller minst en timme vid användning med hög ljusstyrka och normal belastning.

Jag köpte datorn för cirka 15 000:-, och förväntar mig givetvis inga jättesummor idag för den. Men jag har ingen aning om vad värdet skulle kunna vara idag, är väldigt dåligt uppdaterad gällande hårdvara de senaste åren.

Vad kan jag förvänta mig få för denna om jag vill få den såld relativt snabbt? Och är det något jag kan göra för att öka värdet?

Försäkringbolagen har en värdeminskning på 30% per år (elektronik). Kör på ~25% och lägg ut den för det och se om du får den såld.
Att det är 250GB mer än vad specen säger spelar ingen roll.

Andrahandsvärdet på laptops är inte speciellt bra med tanke på att det är svårare att byta fläktar etc. än en stationär dator.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Du kan nog få 3000-4000 för den.

Här har du en likadan fast med sämre specifikationer som just nu har bud på 2550 :-

https://www.tradera.com/item/340260/487434077/gaming-laptop-m...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ja sedär, då har jag lärt mig något nytt om marknaden. För mig hade den varit värd att lägga några tusenlappar på, men då tänker jag typ som gamingdator till min son eller dyl. (något att spela roblox/valheim på typ).

2gb vram, går knappt att spela på när det kommer till modernare titlar, den uppfyller precis minimum kraven till valheim t.ex...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Byter till nytt batteri samt byter till misnt 500GB SSD så får du nog kanske 5000-6000 av någon annan människa?

Ger du 6000 för den där datorn, även med föreslagna ändringar, så tycker jag synd om dig. Det vore ett rejält överpris. Skulle ge 1000kr om den är i gott skick, å då som typ kontorsdator. Med nytt batteri och en SSD kanske 1500kr (mao inte värt att göra bytena).

Sen finns det såklart människor på t.ex blocket eller tradera som inte har kunskapen och köper en "gaminglaptop" i tron att de faktiskt ska gå att spela på den. Så möjligt att man kan få mera pga okunskap.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk

15.000 känns lite högt för en dator med gtx 860M även ny. gick dem inte för 11-12?

Har sålt liknande för 2500-3000, men detta var säg 3 år sedan. Ingen egentlig gaming-prestanda i denna dator längre tyvärr.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem

Bor ni i mälardalen kan ni köpa denna lenovo med 17 tums 144hz skärm rtx 2060 gpu och en ryzen 5 4600h med 16gb 3200mhz ram för 7000kr med garantier från elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/309...

Bara för att få perspektiv på priserna vissa dumpar i tråden.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tro att ca 1000-1500 är rimligt. Dock kan du ju testa tradera, där finns det ingen hejd på galenskapen.
3000 är nog fullt möjligt på auktion.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Weestman:

Ger du 6000 för den där datorn, även med föreslagna ändringar, så tycker jag synd om dig. Det vore ett rejält överpris. Skulle ge 1000kr om den är i gott skick, å då som typ kontorsdator. Med nytt batteri och en SSD kanske 1500kr (mao inte värt att göra bytena).

Sen finns det såklart människor på t.ex blocket eller tradera som inte har kunskapen och köper en "gaminglaptop" i tron att de faktiskt ska gå att spela på den. Så möjligt att man kan få mera pga okunskap.

Ja, jag skulle som jag skrev inte ge 6000 för den. Men jag tror att TS kanske kan få det för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Tänk på att citera är bra för dem som skrivet då blir informerade och kan komma åter till dig med ett svar. Vissa skriver i många trådar och missar då lätt just din tråd. Ett tips bara.

On topik. Nej, du kan inte återanvända något. Både RAM och SSD har olika fattningar/kontakter jämfört med stationär. Du lägger istället ut din dator på tradera, blocket eller lokal FB sida. Begär några tusen och se om någon nappar. Använd sedan de pengarna till ny dator. Bättre att sälja en komplett dator som fungerar.

Tack för tipset! Tänkte inte så långt.

Ajdå, jag förstår. Får testa att lägga upp den för försäljning helt enkelt, kan ju dra till med en lite högra summa (typ 3000?) för att se om någon nappar, om inte sänka priset osv. Men vad tråkigt att laptops sjunker så markant i värde, personligen tycker jag datorn är rätt så bra fortfarande och uppfyller mina krav, tänkte egentligen byta till stationär av anledningen att jag helt enkelt inte behöver en bärbar (och givetvis uppgradera mig).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brandt90:

Tack för tipset! Tänkte inte så långt.

Ajdå, jag förstår. Får testa att lägga upp den för försäljning helt enkelt, kan ju dra till med en lite högra summa (typ 3000?) för att se om någon nappar, om inte sänka priset osv. Men vad tråkigt att laptops sjunker så markant i värde, personligen tycker jag datorn är rätt så bra fortfarande och uppfyller mina krav, tänkte egentligen byta till stationär av anledningen att jag helt enkelt inte behöver en bärbar (och givetvis uppgradera mig).

Du kan definitivt få 3000 för den, kanske till och med lite mer än så. Tänk på att du frågar på ett entusiastforum.

Permalänk
Medlem

860M som är grafiken i den där laptopen är ungefär Vega 8 klass. (eller?)
Och processorn är ungefär som en Ryzen 3500U i prestanda.

(Och 3500U har en standard TDP på 15w mot intel på 47w)

en betydligt snabbare Ryzen 4500U laptop för under 6000kr :

https://www.komplett.se/product/1186292/dator-surfplatta/dato...

Så jag skulle nog säga 1500kr vore ett bra pris.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Grabben har fortfarande en laptop vi köpte här på marknaden för ett par år sedan. Han kör 1080 medium i vanligt förekommande e-sport spel med gott resultat (mer hans egna skills än att vad 60-80 fps ger till fördel). Jag tänkte att det inte är så stor skillnad då han har ett 970M, men jo det är det tydligen...

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-970M-vs-Nvid...

Vi betalade då (typ fyra år sedan) 5500 kr. De som säger 1500 kr skulle jag säga är ganska spot on värdet. Jag tror helt enkelt att 860 är för svagt idag för att klassas som spel-vänligt

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS