Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du får väl byta datorspel då... vad sägs om Tetris eller Sudoku?
Behövs dessutom inget maffigt grafikkort så det kan du säja

Ok efter jag testade några gånger samt patchen som kom till
Cyberpunk 2077 kom jag vidare.
Jag tycker det spelet verkar ganska coolt än så länge.

Men tetris gillade man till gameboy, sudokuns grundare har dött
tror jag.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Skånerost är kaffe de, kan inte dricka något annat

Jag håller med, trots att jag inte alls bor i Skåne eller har kalkrikt vatten vilket väl var poängen med skånerosten. Men även Mollbergs Blandning är ju en "skånerost" (utvecklad för Mollbergs hotell i Hlesingborg) och Arvid Nordqvists Wayama har samma karaktär, och det är den jag föredrar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

När jag växte upp (född -85) hörde jag käring (eller käringa rättare sagt) väldigt ofta, och det var alltid som i hustru (eller fjälla).

Var var det? Det var så på Öland då jag växte upp (född -45). Bodde där när det var skollov men i Stockholm annars.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sugrören tycker jag är dumt, papperssugrör funkar inte bra och det kan inte handla om några större mängder plast. Än värre blir det på exempelvis McD när de har bytt ut sugrören men ändå har kvar plastlocken på alla muggar som har mer plast och som borde kunna ersättas av kartong eller något mycket enklare.

När det gäller plastpåseskatten var jag väldigt skeptisk till en början. Precis som du tyckte jag inte motiveringen höll, att det finns mycket plast i havet har väldigt lite att göra med våra plastpåsar. Men nu när skatten är där så har den ju haft en stor effekt ändå. Jag och enligt mina observationer de flesta andra tar med sig påsar när man ska handla snarare än att man bara köper fler hela tiden. Detta lär inte ha påverkat plastmängden i havet i någon större utsträckning men för miljön är det ju ändå en vinst att vi tillverkar mycket färre plastpåsar. Sen kan man förstås ifrågasätta varför priserna på papperskassarna också gick upp när skatten kom, de har ju ingen extra skatt, men på det stora hela har denna skatten ändå varit en win i mina ögon.

Nä, nu får man ju köpa sina sop-påsar på rulle istället för att återanvända de gamla matkassarna. Och soppåsarna är heller inte bra att handla med, så får oftast bli tygpåse då.
Enda skillnaden är att soppåsarna rymmer lite mera sopor än plast-matkassarna så går kanske åt lite mindre plast totalt ändå. Ändå så är det mer plast runt maten man bär hem än det var i plastkassen innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Nä, nu får man ju köpa sina sop-påsar på rulle istället för att återanvända de gamla matkassarna. Och soppåsarna är heller inte bra att handla med, så får oftast bli tygpåse då.
Enda skillnaden är att soppåsarna rymmer lite mera sopor än plast-matkassarna så går kanske åt lite mindre plast totalt ändå. Ändå så är det mer plast runt maten man bär hem än det var i plastkassen innan.

Soppåsarna är också rätt mycket tunnare än de vanliga "Ica-kassarna", så det sparar en del plast också. Plasten runt maten är ju sitt eget problem förstås, men det är inte riktigt relaterat till plastpåseskatten. Sen vet jag inte om det är positivt för miljön att köra med papperspåsar för grönsaker och dylikt inne i butikerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Var var det? Det var så på Öland då jag växte upp (född -45). Bodde där när det var skollov men i Stockholm annars.

Skogarna i gränslandet mellan Jämtland och Ångermanland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nej, det har jag inte.
Då det är en rätt stor kostnad att byta från direktverkande el så vet jag inte hur många som faktiskt gör det.
Gissar på att det är ca 200 000 bara i att dra vattenburet och sätta upp radiatorer, sen tillkommer någon form av värmesystem också, berg, luft/vatten eller liknande. Det blir nästan 200 000 till om man tar bergvärme.

Siffrorna är gissade då jag inte har räknat skarpt på det. Har vattenburet själv med fjärrvärme. Har kastat en tanke på att byta till luft/vatten då priset inte är för hemskt som bergvärme.

Det de flesta gör är att komplettera med luft/luft värmepumpar. Kostar från nånstans 20KSEK inkl installation för en mindre pump. En lite bättre anläggning med två pumpar kanske går på en 80-100 KSEK.

Dra vattenburet blir ju väldigt kluddit om man inte gör en helrenovering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så du tror att man startar och stänger av processen för vätgastillverkning beroende på elpriset?
Den behöver nog gå 24/7 för att hinna med i framtiden.

Vätgas tillverkar man med elektrolys. Det är bara att slå av strömmen så stannar processen. Vätgastillverkning är ett bra sätt att ta tillvara elöverskott. På https://www.vatgas.se/2021/07/09/almedalen-hur-sakrar-vi-en-r... kan man läsa:
"Här behöver utvecklingen accelerera och vätgas kan bidra genom att utgöra energilager för ökad flexibilitet i elanvändningen. Då kan värdet på vindkraft höjas, vilket annars skulle minska med ökad andel vindkraft i systemet, säger Filip Johnsson, professor vid Chalmers Tekniska Högskola."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

OK, vi får döpa om tråden till "plats för lite gubb- och gummgnäll (ska de va två m? ser bättre ut med gumgnäll)

Bryr mig inte så mycket om vad tråden heter men det är klart, gnälltråd blir lite mer inkluderande.

Skrivet av anon5930:

"Den stora gnälltråden" borde nog funka annars med tanke på trådens storlek.

Det låter helt klart bäst.

Skrivet av serafim:

Den gamla stavningen "käring" användes i tidig medeltid i betydelsen hustru, oftast numera i negativ betydelse på grund av ett par anekdoter, den om Motvalls käring (eller kärring) och den om "käringen mot strömmen" (klipp från SAOB):

"en man hade en motstridig hustru; vid ett gästabud i hans trädgård, som gränsade till en förbiflytande flod, satt hon med ryggen mot floden och besvarade hans upprepade uppmaningar att flytta närmare bordet med att rycka sin stol allt längre tillbaka, tills hon slutligen föll i vattnet och drunknade; mannen steg sedan i en båt och letade efter hennes lik uppför strömmen; på grannarnas förundrade fråga, varför han gjorde så, svarade han: jag tror förvisso att min hustru, som alltid gjorde tvärtemot vad man ville hon skulle göra, har gett sig i väg uppför strömmen och icke nedför som annat folk; hans antagande visade sig vara riktigt;"

Ursprungligen kärling, senare käring och ännu senare kärring.

Läs gärna om käring i SAOB, ganska kul läsning, bl. a. kan man se i 3) att uttrycket mycket väl kunde användas om en man med samma negativa egenskaper som motsvarande kvinna.

Intressant.

Skrivet av Meathim:

När jag växte upp (född -85) hörde jag käring (eller käringa rättare sagt) väldigt ofta, och det var alltid som i hustru (eller fjälla).

Jag trodde länge att käring/kärring bara var ett skällsord fram tills att jag hörde min pappas kompis omnämna sin fru som käring. Tyckte det var konstigt då jag inte uppfattade att han ogillade sin fru. Fick sen förklarat för mig att det även betyder just fru/hustru och käraste. Är själv född -90.

Tror det är skillnad på äldre och yngre generationer. Äldre kan säkert använda det i neutral/positiv klang men min uppfattning är att alla yngre bara använder det som skällsord.

Skrivet av flashen:

Skånerost är kaffe de, kan inte dricka något annat

Jag gillar som sagt även Mollbergs blandning och Svea från Arvid Nordqvist. Blir inte besviken om jag får någon av dessa tre.

Skrivet av snajk:

Jag håller med, trots att jag inte alls bor i Skåne eller har kalkrikt vatten vilket väl var poängen med skånerosten. Men även Mollbergs Blandning är ju en "skånerost" (utvecklad för Mollbergs hotell i Hlesingborg) och Arvid Nordqvists Wayama har samma karaktär, och det är den jag föredrar nu.

Visste faktiskt inte vad namnet kom ifrån eller att Mollbergs blandning också är Skånerost. Det förklarar kanske varför jag gillar båda. Kan inte minnas att jag har smakat Wayama från Arvid Nordqvist, den skulle man kanske prova. Tycker annars Svea från Ardvid Nordqvist är god också.

Man måste inte vara från Skåne för att gilla skånskt. Precis som man inte måste vara italiensk, kines eller nått annat för att man gillar deras mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Köpte verktyg från Conrad och enda leveransalternativet var UPS. Satt hemma och väntade på leveransen, ingen ringde på, ingen slog mitt mobilnummer på porttelefonen, ingen ringde eller skickade sms. Plöstligt stod det på mobilen att ingen var hemma i huset, jag bor i lägenhet, och att de lämnar paketet på närmaste "access point", en och en halv kilometer bort. Jag har ingen bil och svårt att gå. Sååå förbannad. Chaffisen kan inte har varit här, då hade han ju sett att det är ett flerfamiljshus. Kommer inte välja butiker med bara UPS och hemleverans som alternativ i framtiden. Jävla otyg!

Håller med!

Min beställning gick också fel. Insåg efter ett tag att jag inte kunde vara hemma dagen det skulle levereras så dirigerade om det till närmaste "access point". Tror du den gick dit då? Nej den gick tillbaka till Conrad. För säkerhets skull hade jag kollat hos "acces point" och de hade meddelande att den skulle komma, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Är Zoegas Skånerost ett bra alternativ då?

Skämt på jobbet - kör koffeinfritt kaffe i kaffemaskinen i 3-4 veckor, sedan byt till vanligt.

Mitt dagsgnäll - folk som inte borstar av kängorna innan de går in, trots att de varit ute i kletet. Vanligt på jobbet där det finns rejäla fotspår ibland efter de som inte gjort det.

Då får jag gnälla på de som inte orkar ta bort skylten "nymålat" när färgen torkat bara för att de tänker måla en gång till några veckor senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Håller med!

Min beställning gick också fel. Insåg efter ett tag att jag inte kunde vara hemma dagen det skulle levereras så dirigerade om det till närmaste "access point". Tror du den gick dit då? Nej den gick tillbaka till Conrad. För säkerhets skull hade jag kollat hos "acces point" och de hade meddelande att den skulle komma, men icke.

Ringde UPS och på frågan varför chaffisen inte ringde eller slog mitt telnr på porttelefonen fick jag till svar att de inte har krav på chaffisarna att de ska ha mobil med sig i bilen.

Det finns ju en anledning varför jag vill ha grejerna till porten, taskig balans och dåliga knän och höfter. Drygt en timmes promenad som jag får "betala" med en veckas extra ont för att komma till deras "access point" och hem igen. Så jävla irriterad! Dessutom kunde chaffisen inte leverera till deras "access point" i tid för att jag skulle hinna dit innan stängning utan meddelandet om att det gick att hämta paketet kom 19:50, drygt 5 timmar efter att han påstått sig vara vid dörren och kunnat se att "huset var tomt". Hur kan man se på ett flerfamiljshus att det är tomt? Det finns ju flera lägenheter och en port med porttelefon och på porttelefonen står det att man kan ringa telefonnummer direkt på porttelefonen så kopplas det till lägenhetsinnehavarens telefon.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Bryr mig inte så mycket om vad tråden heter men det är klart, gnälltråd blir lite mer inkluderande.

Det låter helt klart bäst.

Intressant.

Jag trodde länge att käring/kärring bara var ett skällsord fram tills att jag hörde min pappas kompis omnämna sin fru som käring. Tyckte det var konstigt då jag inte uppfattade att han ogillade sin fru. Fick sen förklarat för mig att det även betyder just fru/hustru och käraste. Är själv född -90.

Tror det är skillnad på äldre och yngre generationer. Äldre kan säkert använda det i neutral/positiv klang men min uppfattning är att alla yngre bara använder det som skällsord.

Jag gillar som sagt även Mollbergs blandning och Svea från Arvid Nordqvist. Blir inte besviken om jag får någon av dessa tre.

Visste faktiskt inte vad namnet kom ifrån eller att Mollbergs blandning också är Skånerost. Det förklarar kanske varför jag gillar båda. Kan inte minnas att jag har smakat Wayama från Arvid Nordqvist, den skulle man kanske prova. Tycker annars Svea från Ardvid Nordqvist är god också.

Man måste inte vara från Skåne för att gilla skånskt. Precis som man inte måste vara italiensk, kines eller nått annat för att man gillar deras mat.

Nej precis. Jag har fått lära mig att poängen med just skånerost är att den har lägre syra än andra typer, för att det passar bättre med det hårda kalkrika vattnet. Men det passar mig väldigt bra för syrligt kaffe är inte så gott, tycker jag.

Skrivet av serafim:

Ringde UPS och på frågan varför chaffisen inte ringde eller slog mitt telnr på porttelefonen fick jag till svar att de inte har krav på chaffisarna att de ska ha mobil med sig i bilen.

Det finns ju en anledning varför jag vill ha grejerna till porten, taskig balans och dåliga knän och höfter. Drygt en timmes promenad som jag får "betala" med en veckas extra ont för att komma till deras "access point" och hem igen. Så jävla irriterad! Dessutom kunde chaffisen inte leverera till deras "access point" i tid för att jag skulle hinna dit innan stängning utan meddelandet om att det gick att hämta paketet kom 19:50, drygt 5 timmar efter att han påstått sig vara vid dörren och kunnat se att "huset var tomt". Hur kan man se på ett flerfamiljshus att det är tomt? Det finns ju flera lägenheter och en port med porttelefon och på porttelefonen står det att man kan ringa telefonnummer direkt på porttelefonen så kopplas det till lägenhetsinnehavarens telefon.

UPS är verkligen katastrof. Det man borde göra är ju att klaga till butiken som använder dem, eller ännu hellre kräva ersättning för merarbetet deras val av transportör har inneburit, om det är möjligt enligt köpavtalet. Då hade de nog slutat använda dem ganska snabbt, eller i alla fall klagat ganska mycket.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nWLEwQ/regn-pa-gronlands...

"Regn på Grönlandsisen för första gången"

"Regnet ledde till att isarna började smälta. Men forskarna kunde inte att mäta nederbördsmängderna, eftersom det kom så oväntat. Över hela Grönland föll det uppskattningsvis sju miljarder ton vatten från skyarna.

Regnet föll under tre exceptionellt varma dagar på Grönland. På vissa ställen var det 18 grader varmare än normalt. "

Det ser ju dock ganska normalt ut när man kollar graferna på nederbörd på Grönland (här verkar man ha mätt nederbörd sedan tidigt 1900tal dock)

https://tradingeconomics.com/greenland/precipitation

Och 18 grader varmare än normalt. Enligt följande länk var det ca 10.8grader i Nuuk 2021, medans visitgreenland säger att normalt sett i nuuk är det runt 6.5grader i juli.
Står även att det brukar regna i snitt 12 dagar under julimånad

https://www.weather2visit.com/europe/greenland/nuuk-july.htm
https://visitgreenland.com/about-greenland/greenland-climate-...

Förra året var det dock rekordkallt på Grönland https://www.theweathernetwork.com/ca/news/article/wmo-confirm... med -69grader.

Jag kan ju ha fel, men jag kan inte riktigt lita på alla dessa rapporter om att Jorden går under imorgon.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

"Regnet ledde till att isarna började smälta. Men forskarna kunde inte att mäta nederbördsmängderna, eftersom det kom så oväntat. Över hela Grönland föll det uppskattningsvis sju miljarder ton vatten från skyarna.

Regnet föll under tre exceptionellt varma dagar på Grönland. På vissa ställen var det 18 grader varmare än normalt. "

Det ser ju dock ganska normalt ut när man kollar graferna på nederbörd på Grönland (här verkar man ha mätt nederbörd sedan tidigt 1900tal dock)

Och 18 grader varmare än normalt. Enligt följande länk var det ca 10.8grader i Nuuk 2021, medans visitgreenland säger att normalt sett i nuuk är det runt 6.5grader i juli.

Förra året var det dock rekordkallt på Grönland https://www.theweathernetwork.com/ca/news/article/wmo-confirm... med -69grader.

Jag kan ju ha fel, men jag kan inte riktigt lita på alla dessa rapporter om att Jorden går under imorgon.

Men kom igen nu, det är liksom ganska tjockt med uppenbara och allvarliga avvikelser i klimatet. 48,8 grader på Sicilien, högsta temperaturen någonsin i Europa. 18,3 grader på Antarktis, högsta någonsin. Regn på toppen av Grönland för första gången någonsin.

https://www.dn.se/kultur/sa-skapas-och-sprids-logner-i-klimat...

Edit: Angående "Förra året var det dock rekordkallt på Grönland https://www.theweathernetwork.com/ca/news/article/wmo-confirm.... med -69grader." så är det inte alls vad artikeln säger. Detta rekord bekräftades förra året men temperaturen det handlade om uppmättes 1991.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, du har fel. Grundligt och rejält fel utom på en punkt. Jorden går inte under imorgon, det har du rätt i.
Resten är fel, dumt och konspiratoriskt.

Dessutom är det inte gubbgäll, vilket den här tråden är till för och det får bli mitt gubbgnäll för stunden. Fördärva inte den här tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ja, du har fel. Grundligt och rejält fel utom på en punkt. Jorden går inte under imorgon, det har du rätt i.
Resten är fel, dumt och konspiratoriskt.

Dessutom är det inte gubbgäll, vilket den här tråden är till för och det får bli mitt gubbgnäll för stunden. Fördärva inte den här tråden.

För att göra humöret lite bättre så brukar jag trösta mig med faktumet att oavsett vad vi gör med jorden idag så kommer den återhämta sig helt efter x antal hundratusentals år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

För att göra humöret lite bättre så brukar jag trösta mig med faktumet att oavsett vad vi gör med jorden idag så kommer den återhämta sig helt efter x antal hundratusentals år!

Vi har ändå bara ungefär en miljard år kvar innan det blir för varmt för att solen då har svullnat upp för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Vi har ändå bara ungefär en miljard år kvar innan det blir för varmt för att solen då har svullnat upp för mycket.

Precis, oavsett vad vi gör lär det inte spela någon roll ur ett astronomiskt tidsperspektiv!
Vi skulle kunna smälla alla atombomber vi har och smälta alla isarna och ta död på alla djur vi ser och ändå skulle det återhämta sig relativt snabbt! Vem vet hur nästa "apex predator" kommer se ut!

Heck, "vi" (liv) har ju överlevt en jävla astroid som var 10km bred, den kunde inte ens ta död på oss!

Men nu är jag rädd att jag är alldeles för glad och positiv för denna tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Skrivet av ehsnils:

Och vill man bli på ännu bättre humör kan man fundera över påståendet att universum om 10100 år kommer att ha blivit så uttunnat att "allt kommer ha samma (låga) temperatur och då kommer inte något mer av intresse inträffa".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Och vill man bli på ännu bättre humör kan man fundera över påståendet att universum om 10100 år kommer att ha blivit så uttunnat att "allt kommer ha samma (låga) temperatur och då kommer inte något mer av intresse inträffa".

Det finns ändå nått bekvämt med det alltså! En trygg tanke. Total heat death.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det finns ändå nått bekvämt med det alltså! En trygg tanke. Total heat death.

Ja, lugnt och skönt! Alldeles tyst också! Inget mera gubbgnäll !

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Ja, lugnt och skönt! Alldeles tyst också! Inget mera gubbgnäll !

och inget mer skoskav av nya skor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Nej precis. Jag har fått lära mig att poängen med just skånerost är att den har lägre syra än andra typer, för att det passar bättre med det hårda kalkrika vattnet. Men det passar mig väldigt bra för syrligt kaffe är inte så gott, tycker jag.

Började faktiskt dricka mörkrost då jag ville undvika syrligt kaffe (hört det var sämre för magen). Nu tycker jag bara mörkrost smakar bra. Dock inte så förtjust i extra mörkrost utan vanlig mörkrost eller lätt mörkrost/mellanmörk. Skånerost är helt klart en favorit.

Permalänk
Medlem

Blev oerhört provocerad på bilbesiktningen häromdagen. Men eftergiven svennebanan som jag är bet jag ihop och gnäller här i ett forum på internet i stället.

Priset för besiktning är nu uppe och nosar en bra bit över 600 kr (Ja, det varierar ju, men det här var en vanlig bokning i god tid innan. Orka hålla på med kuponger och sista-minuten). Helt jävla otroligt för mindre än 10 minuters blinkande med lamporna, rulla lite på hjulen och läsa av de icke-existerande felkoderna. Dessutom hade de tagit bort kaffeapparaten och hårdrockstidningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Blev oerhört provocerad på bilbesiktningen häromdagen. Men eftergiven svennebanan som jag är bet jag ihop och gnäller här i ett forum på internet i stället.

Priset för besiktning är nu uppe och nosar en bra bit över 600 kr (Ja, det varierar ju, men det här var en vanlig bokning i god tid innan. Orka hålla på med kuponger och sista-minuten). Helt jävla otroligt för mindre än 10 minuters blinkande med lamporna, rulla lite på hjulen och läsa av de icke-existerande felkoderna. Dessutom hade de tagit bort kaffeapparaten och hårdrockstidningarna.

Mindre än tio minuter brukar det väl knappast ta totalt sett om de inte lider av mycket svår hemlängtan, åtminstone inte om de inte är flera samtidigt, men då är ju inte tiden rättvisande. I vilket fall betalade jag senast 529 kr bokat tre dagar innan, men det gick att få ned det på något på 400 kronor på samma station med lite flexibilitet och framförhållning. Nu pratar jag om utan "kuponger och sista-minuten".

Och ärligt talat, jag tar hellre högre pris än den pajasartade situation det var innan avregleringen där det var nära nog omöjligt att få tag i en tid om man inte var ute långt i förväg. Jag hade vid ett tillfälle körförbud på grund av detta. Och drive-in tog de ju bort* på grund av att den pajasartade situationen ledde till total överbelastning, långa köer, rena hot och slagsmål osv. Situationen blev bara värre och värre vartefter. Men visst, optimalt är lågt pris utan subventioner och god tillgänglighet, men nu såg det inte ut så i verkligheten.

*Det kan ha funnit någon enstaka kvar någonstans åt obygden till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Priset för besiktning är nu uppe och nosar en bra bit över 600 kr (Ja, det varierar ju, men det här var en vanlig bokning i god tid innan. Orka hålla på med kuponger och sista-minuten).

Själv får jag fem dussin lappar i brevlådan när det närmar sig så det är nästan mer arbeta att betala fullpris.

Trots att jag har "ej reklam tack" på bredlådan. Reklamerbjudanden om just bilbesiktning kan jag väl tolerera eftersom det måste göras men fan vad jag hatar adresserad reklam i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Själv får jag fem dussin lappar i brevlådan när det närmar sig så det är nästan mer arbeta att betala fullpris.

Trots att jag har "ej reklam tack" på bredlådan. Reklamerbjudanden om just bilbesiktning kan jag väl tolerera eftersom det måste göras men fan vad jag hatar adresserad reklam i övrigt.

Ej reklam omfattar inte direktadresserad reklam och du får den ju för att du står som ägare till fordonet. Även i mitt fall snöade det in en massa och jag hade kunnat få rabatt på SBP på vissa stationer, då de hade en rabattkod för att de stängt närmaste station i väntan på att öppna en ny. Givetvis för att man inte skulle välja konkurrent på mindre avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ej reklam omfattar inte direktadresserad reklam

Jupp, därav min sista mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jupp, därav min sista mening

På tal om reklamgnäll:
Vad är det som får mäklare att tro att jag vill anlita dem när de ej är läskunniga? Jag pratar om att de struntar i att det står Ej reklam på lådan och att de ändå spammar mig med sina lappar om att de har beslutsfähiga köpare, vi har nyss förmedlat jättedyrt i området osv. Det är mäklarna och en del pizzerior o dyl som struntar i Ej reklam systematiskt, men mäklarna är i särklass värst. Och det är tydligt att det även är vissa mäklarföretag och inte alla.