Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Snyft:

Vilken marknad är de ute efter? Gamingmöss handlar mest om låg vikt så om det bara är en uppdaterad återlansering går det förmodligen inte så bra...

gamingmöss handlar inte BARA om låg vikt för alla. Vissa bryr sig inte om möss i 60g-klassen utan vill hellre ha en bra form där framför allt Naos är väldigt omtyckt

Permalänk
Medlem

Fixa en trådlös Naos 8200 så kommer jag att bli riktigt intresserad!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Älskar formen på Mionix möss men vikten är för hög och sladdarna är värdelösa (åtminstone på Castor). Hoppas på något trådlöst

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Om man kunde önska, ett lite mer kvalitativ och tightare scrollhjul. Har ägt flera ur serien, och fick en ny QG här i nån tävling, bästa hittills men inte perfekt. Upplever t.ex. scrollen på min gamla Sensei (steelseries) som mycket bättre.

Kanske en ny variant på Propus (matta), kanske i full-desktop format?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Har en Naos QG som fick ersätta min 7000 när den dog, håller med att en ny trådlös Naos vore drömmen. Eller en Naos för vänsterhänta, men det är nog inte sannolikt tyvärr...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Schweizerost or bust?

Behöver inte vara Schweizerost för att ha låg vikt.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

För hoppas att de har tagit tag i deras kvalitetsproblem, har ägt båda Saiph 3200 och Naos 5000 och ingen av de höll särskilt länge. Väligt bekväma möss dock, förmodligen bland de bästa jag testat. Om de kan göra möss med likvärdig kvalitet som logitech så kanske det blir ett köp om min G402 någon dag skulle få för sig att lägga av

Permalänk
Medlem

Minns QPAD liknande musen Mionix Naos 8300 som jag hade väldigt länge tills sensorn började bete sig konstigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

gamingmöss handlar inte BARA om låg vikt för alla. Vissa bryr sig inte om möss i 60g-klassen utan vill hellre ha en bra form där framför allt Naos är väldigt omtyckt

Ja, formen är gudomlig, inget annat jag testat kommer i närheten av den bekvämligheten. Helt perfekt för handen, otroligt skön.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Eller en Naos för vänsterhänta, men det är nog inte sannolikt tyvärr...

Lustigt nog tror jag inte jag vet en enda vänsterhänt som inte kör med högermus. Hela min familj är vänsterhänta och några på jobbet också, men vi kör alla högermus så vitt jag vet. Vi vänsterhänta högermussvikare gör marknaden ännu mindre.

Men kan vara att jag är omedvetet dubbelhänt och extremt icke-uppmärksam också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar deras grymma musmatta, finns ingen liknande eller bättre. Glidet tar baske mig aldrig slut

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Naos 5000, använder den fortfarande och funderat på en ersättare. Men hittar inget som ligger lika bra i handen.

Permalänk
Medlem

Naos var en grym mus, men. Den hade för många bugs, dubbelklick. Har fortfarande inte hittat något som sitter lika bra i handen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lustigt nog tror jag inte jag vet en enda vänsterhänt som inte kör med högermus. Hela min familj är vänsterhänta och några på jobbet också, men vi kör alla högermus så vitt jag vet. Vi vänsterhänta högermussvikare gör marknaden ännu mindre.

Men kan vara att jag är omedvetet dubbelhänt och extremt icke-uppmärksam också.

Ska inte dra detta för långt OT men jag är också vänsterhänt och svikare, dock har jag börjat fundera på att skaffa en vänstermus att ha på jobbet. Jobbar mycket i CAD och hade en kollega som alternerade mellan höger och vänster hand (med två möss så klart) för att avlasta armarna, en god idé och ganska lätt att lära sig om man är naturligt vänsterhänt eller dubbelhänt.

Problemet är att jag föredrar "ergonomiska" möss som Naos, så att köpa en mus som passar både höger och vänster hand kommer inte på tal. Detta enda vettiga alternativet jag hittat på nätet är 3dconnexion's CAD-mouse wireless (left), men 1700:-+moms är lite väl saftigt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

...så det är bra med möss man kan laga.

Såklart, men bättre med möss som inte går sönder

Det är bara brytaren som behöver bytas ut, så allt beror ju på hur mycket tid man orkar lägga på det.
Den tar ju inte 5 minuter att dela på ens, sen får man kunna löda lite också, men det är ju inget avancerat egentligen.

Min kompis påminde mig dock om att det inte bara var scroll utan även vänsterklick som ofta dubbelklickade.
Generellt kass kvalité på dem helt enkelt, något som inte ens pastellfärger kunde åtgärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Detta enda vettiga alternativet jag hittat på nätet är 3dconnexion's CAD-mouse wireless (left), men 1700:-+moms är lite väl saftigt.

Razer Naga finns för vänsterhänta, man får givetvis betala (ytterligare) premium för detta. Dock inte så mycket som 1700 kr.
Kan inte tänka mig att den är så ergonomisk som CadMouse förstås. Jag använder Naga på jobb, också till CAD. Smidigt med de 12+ programmerbara knapparna.

Permalänk
Medlem

Gick från Logitech MX500 till Naos 7000, sen var man fast! Tyvärr så var kvalitén på sladden inte det bästa så den gav upp efter nåt år och då köpte jag en Naos 8200. Denna höll högre byggkvalité men efter otaliga timmars gibbande så slutade brytaren i höger musknapp att fungera. Slutligen så sitter jag nu med en Naos QG som jag köpte billigt på en utförsäljning för att ersätta min 8200, mest för att QG var det enda som gick att köpa vid tillfället. Bryr mig inte om de extra sensorerna, de går även stänga av.

Hoppas de satsar på hög kvalité och bra mjukvara denna gången!!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Inaktiv

Har köpt flertal mionix musar nämnvärt 7000 och 3000 serien. Alla har gått sönder inom ett par månader. Vänster eller höger musclick slutar fungera eller registrerar flera inputs. Muscrollen dör, m3 dör.

Allting något problem med dem verkar det som (iaf för mig) vilket är synd för jag köper gärna svenskt och gillar mössens ergonomi.
Min 7000 fungerade med musmatta men min 3000 fick frispel när jag hade musmatta under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Har köpt flertal mionix musar nämnvärt 7000 och 3000 serien. Alla har gått sönder inom ett par månader. Vänster eller höger musclick slutar fungera eller registrerar flera inputs. Muscrollen dör, m3 dör.

Allting något problem med dem verkar det som (iaf för mig) vilket är synd för jag köper gärna svenskt och gillar mössens ergonomi.
Min 7000 fungerade med musmatta men min 3000 fick frispel när jag hade musmatta under den.

Ja verkar rent ut sagt varit skitkvalité på dem, riktigt synd. När till och med Razer mössen på den tiden höll bättre, då vet man det var illa.

Permalänk
Medlem

Gillade den musen som fan men det var inte den bästa av kvallite, alla tre så började musknappen att glappa efter ett tag, hittade dock SteelSeries Rival 710 som är en mycker bättre mus överalag. Även när man har stora händer.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Expertgissare

Som många skriver så hoppas jag kvaliteten är högre denna gång, scrollhjulet var det som spökade för mig på Castorn, Naos'en hade jag dock inga problem med.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte en Naos 3200 som användes 1minut pga taskig passform på hålen för de två knapparna bakom scrollhjulet.
Fastnade jämt i nedtryckt läge.

Tog fram den i somras och filade upp hålen och har nu en nästan oanvänd Naos

Permalänk
Medlem

En av få möss som gått sönder i förtid för mig.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Är inne på min tredje Naos, gått igenom en 5000, 7200 och använder en QG nu.
Tycker helt klart att detta är den skönaste musen jag har använt, kvaliteten på 5000 och 7200 var väl inte den bästa men har ingenting att klaga på när det kommer till QGn.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Jag sitter för tillfället och skriver på ett Zebal 60, bästa tangentbordet jag någonsin haft.
Svarta MX Cherry brytare är det bästa.

Hoppas dom kommer med en TKL version, kanske med lite RGB för dom som tycker om det!

Har också haft Naos 3200 och 7000 men med åren har dom blivit lite sega så fick byta mig till en Logitech G pro wireless.

Permalänk
Medlem

Även om jag kan tycka det var ett kul inslag med att ta klivet till att introducera färg som inte är svart i gamingvärlden, så borde dom inte helt övergett deras rötter. Diggar faktiskt deras galna musmattor och äger några stycken. Men hade hellre sett att deras artist/lifestyle-koncept varit en kollektion och inte gått all-in med hela produktportföljen.

Kul att se vad dom har på G.

Permalänk
Medlem

Gaming produkter går alltid sönder i förtid det är en naturlag, man betalar för märket & fluff. Min Mionix mus gick sönder precis som alla andra gaming produkter men jag tar gärna en. Trots det här gnället så är jag är ganska bra kund för jag slänger istället för att hålla på med garanti.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en ny serie NAOS möss. Använder fortfarande mina NAOS 5000 och 7000, har fått byta switcharna i vänsterklicken bara men dom rullar på fortfarande. Enda riktigt bekväma mössen som har plats för hela handen. Håller tummarna att dom lanserar något vettigt på fredag.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Ge mig en NAOS 8200 med några extra knappar på sidan samt trådlös så köper jag på direkten!
Hade även en Zibal samt deras headset och det var bra grejer på den tiden.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Har haft Mionix i typ 8år nu. Haft Naos 3200, 5000, 7000, 8200 och nu QG.

Finns ingen annan mus som kommer i närheten av formfaktorn! Så sjukt underbara att hålla i. I början där 2012 testade jag Qpad 5K vilken har typ samma formspråk va dock alldeles för stor för mig med små händer.

Hade varit väldigt trevligt med en Trådlös Naos. Hade blivit direkt köp då jag nu kollat på trådlösa möss och enda jag kommit fram till som kan vara av intresse är Logitech Mx Master då jag måste ha "palm" grip, de små smala musarna kan jag inte hantera. Verkar finnas alldeles för många "claw" möss där ute.

Hade varit fint med en ny Mionix musmatta också. Min höll i kanske 3,4 år innan plasttoppen släppte från gummiundersidan. Kör idag med Logitech G440 vilket va det bästa jag hittade då.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧