Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Sirens (1994)
En annorlunda men mycket bra film. Vet inte vilka ord man ska beskriva den med, vacker och förtrollande? Den gav iaf en positiv energi som håller sig kvar efteråt. En film måste inte innehålla tragedi för att vara bra även om det verkar vara standard.

Permalänk
Medlem

Snakeeyes: G.I. Joe Origin (Action, 2021)
Betyg: 5/10

Vet inte riktigt vart man ska börja med denna... det är definitivt inte någon Origin Story. Det är inte mycket av någon story alls i den om man skall vara helt ärlig. Inte mycket G.I. Joe heller...
Skådespelar-insatserna är mediokra som bäst.

MEN gillar man de så kallade "ninja filmerna från 80-talet" är denna helt klart sevärd, den känns faktiskt som direkt hämtad från dem fast med en lite högre budget och bättre effekter och fighting scener

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

12 Angry Men (1957)
8.5/10
Har skjutit fram denna filmen länge men kände att det var dags igår och jag ångrar mig inte. Kan vara svårt att vänja sig vid den lite annorlunda skådespelarstilen som äldre filmer har men efter ett par minuter är man fast.

Waterworld (1995)
8/10
Återkommer ofta till Waterworld, rullade ofta på VHS hemma när man var mindre. Underskattad och en skön nostalgitripp.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

12 Angry Men (1957)
8.5/10

Waterworld (1995)
8/10

Ouff, nu triggar du nog ett par filmälskare här på forumet. Mig inkluderat

Själv såg jag The Game igår. En film av Fincher som tyvärr saknar lite av ”det” som vissa av hans andra filmer har men den är fortfarande mycket sevärd. 7/10.

Permalänk
Medlem

Tropa de Elite - Film om Specialpolisen i Rio de janeiro. Väldigt välgjord och rå, med vad jag antar är autentiska miljöer och gatuscener. Handlingen i den är egentligen lite sådär, inte så djup precis men ändå tillräcklig för att man ska kunna lära känna en del karaktärer och så. 8/10

Maleficent - mistress of evil - Tvåan då. Rätt meh egentligen. Visst söta djur och fantasifyllda miljöer men allt är så utstakat så det nästan känns som att man tittar på en karikatyr av en Disney-film ibland. Och om den är gjord för barn så är den ju rätt grym ibland, vilket känns lite konstigt. Angelina Jolie får iallafall använda hela sin repertoar här, som verkar bestå av att titta lite grymt åt ena hållet, sen titta lite grymt åt andra hållet och visa tänder och inget mer. 5/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

The Sting

Kände suget efter att se om min favoritfilm häromdagen och den är fortfarande lika bra som alla de andra gånger jag sett den.
Bra story, grymma skådespelare (främst Paul Newman, Robert Redford & Robert Shaw) och ragtime-musiken i filmen är så jäkla skön.
En bra, rolig och lite spännande historia om två svindlare som ska blåsa en farlig gangster som hämnd för mordet på en kollega och vän. Många bitar som ska falla på plats, samtidigt som andra saker ligger och lurar i bakgrunden.
Newman och Redford har en härlig kemi och är riktigt bra i sina roller samtidigt som Shaw är perfekt som antagonisten.
Älskar den här filmen.
10/10

The Hitman's Wife's Bodyguard

Första filmen, "The Hitman's Bodyguard", var helt okej. Den visste vad den var och körde på det. Enkel underhållning med humor och action som lyftes av skådespelarna.
Uppföljaren kör på samma idé och gör det rätt okej, även om det inte är riktigt på samma nivå som första filmen.
Vi får återigen se Ryan Reynolds som numera f.d. livvakt, Samuel L Jackson som lönnmördare och Salma Hayek som lönnmördarens fru.
Alla tre gör ett helt okej jobb med materialet de fått och alla har en karisma som hjälper filmen.
Det som dock gör första filmen lite bättre är att det var mindre av Hayek. Hon är bra, men hennes temperamentsfulla, svärande karaktär var perfekt i små doser. Nu är hon med nästan hela tiden och det blir inte lika bra.
Men hon är ändå sevärd och även om både Reynolds och Jackson känns som att de typ spelar samma roll som tusen gånger tidigare så funkar det.
Okej film, inte mer.
5/10

Permalänk
Medlem

Plöjde igenom Robocop 1-3 ihelgen. Klassiker.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Hail, ceasar!

https://www.imdb.com/title/tt0475290/?ref_=nv_sr_srsg_0
Riktigt skön och rolig film med många kända skådisar!
4/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jurassic Shark 2: Aquapocalypse
1/10

Tänkte att det kanske skulle kunna vara någon skön B-rulle, har en förkärlek för dem till och från. Men nej! Det enda skälet till att denna inte får 0 är för att 0 är reserverade för "home-camera" skräp. Lyckades stå ut i 20 minuter... och då tvingade jag mig verkligen... Effekter görs bättre på en mobiltelefon. Redan som "intro" visar de kvaliten på vad du har att vänta dig, vilket är nog för de flesta att stänga av och intensivt tvätta sina ögon med tvål. Gällande skådisar så... greppa tag på valfri tjomme på stan, rikta mobilkameran mot dem och säg: "act!" och de skulle göra ett bättre och mer naturligt jobb

Hur någon ens vill associera sitt namn till denna är ett mysterium. Denna post är endast till som en varning för andra stackare, som likt mig, trodde att det kunde vara en trevlig b-film om en haj som käkar människor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Suicide Squad(2)

Betydligt bättre än 1:an (vilket kanske inte säger jättemycket), vilket direkt har gjort filmen historisk som en av få filmer där uppföljaren är bättre än originalet.
Till skillnad från 1:an så tar 2:an sig inte på allt för stort allvar, men det blir aldrig löjligt.
Fick mycket Deadpool / Thor: Ragnarok-vibbar av denna filmen som driver både med sig själv och liknande filmer.
Skrattade ofta och handlingen var intressant nog att följa.

7 gulliga råttor av 10.
(Som referens gav jag 1:an 5/10.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Cruella 2021. En Disney film som handlar om Cruella, hon som ville fånga in 101 dalmatiner för att göra kläder.

Denna film skulle berätta hur hon blev elakt och varför hon hatar dalmatiner. Visst filmen förklarade båda dessa saker bra. Väldigt många ger denna film toppbetyg (7,4 på imdb) . Men jag tycker raka motsatsen att filmen sög och detta av många anledningar.

De har en välkänd karaktär som de har byggt upp, denna förtjänar en bra film som berättar bakgrunden. Men det vi fick var en film som var otroligt seg, man satt där och väntade kan de ej visa slutet snart. Mitten var en sämre variant av filmen Djävulen bär prada. Det är en film som de enligt mitt tycke kunde göra bättre genom att enbart klippa ner den, filmen var sega 2h 13minuter.

Permalänk
Medlem

Tropa de elite 2 - enemy within - Mer av samma. Riktigt bra dock. 8/10

Boss level - Action med samma tema som groundhog day. Rätt ok faktiskt med lite humor inlagt här och där. Mel Gibson är rätt bra som elaking. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Cruella 2021. En Disney film som handlar om Cruella, hon som ville fånga in 101 dalmatiner för att göra kläder.

Denna film skulle berätta hur hon blev elakt och varför hon hatar dalmatiner. Visst filmen förklarade båda dessa saker bra. Väldigt många ger denna film toppbetyg (7,4 på imdb) . Men jag tycker raka motsatsen att filmen sög och detta av många anledningar.

Håller med, en av de sämsta filmer jag sett på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Plöjde igenom Robocop 1-3 ihelgen. Klassiker.

Tycker första fortfarande håller måttet, tvåan och trean är lite meh men fortfarandeklassiker

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Paterson med Adam driver
https://www.imdb.com/title/tt5247022/?ref_=nm_flmg_act_21

Gillar Jarmuschs filmer (the dead dont die var riktigt rolig!) men denna var lite väl artistisk för mig.
3/5 bussar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Green knight. Mycket fin film. Kanske den bästa jag nånsin sett. Gå in i filmen med ett öppet sinne och försök inte "hänga med" i allt så kanske du får en lika bra upplevelse som mig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hail, ceasar!

Är den inte fantastisk? Jag älskar Hail, Caesar. Karaktären Hobie Doyle är underbar och hysteriskt rolig. Skulle ha en egen film. En av Cohen-brödernas fantastiska karaktärer.

F8 (Fast & Furious 8) 2/10
Löjeväckande. Jag är inte en snobb. Jag kan uppskatta överdriven action om den har lite finess eller glimten i ögat. Men filmen saknar detta och är fullständigt pressad ur en kak-form. Fan service

Sin City 9/10
Fantastiskt snygg film. Häftig handling och högt tempo. Ej höjdare!

Miracle 6/10
En hockeyfilm som delvis handlar om USA och kalla kriget under 1970-talet. Bästa hockey-scenerna jag sett på film.

Permalänk
Inaktiv

Severance (2006)
https://www.imdb.com/title/tt0464196/

Säljare för ett försvarsbolag åker på teambuilding i öst europa. Otrevligheter uppstår. 7/10

Street Trash (1987)
https://www.imdb.com/title/tt0094057/

Hemlösa får tag i högst tveksam dryck, otrevligheter uppstår även här. 6/10

Permalänk
Avstängd

I Spit on Your Grave 3. Helt klart sämst i trilogin, inte samma regissör eller författare och det märks tydligt. 5.5/10

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har börjat titta på Parks and recreation. Är ju en exakt kopia av amerikanska The Office, men ack så roligt!
(Båda finns på Netflix, men upptäckte att The Office är i bra mycket bättre kvalité på Amazon Prime!)

Parks and recreation 4/5
https://www.imdb.com/title/tt1266020/?ref_=nv_sr_srsg_0

The Office 5/5!!!
https://www.imdb.com/title/tt0386676/?ref_=nv_sr_srsg_0

Du är i fel tråd
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558862-vilken-serie-s...

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Har precis kikat på "Vågen" på netflix. En norsk naturkatastrof-film. Riktigt bra. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

The Witcher: Nightmare of the wolf
Handlar om Vesemirs unga år och finns på Netflix. Förvånansvärt bra med sann witcher-anda!
4/5 Bruxa

https://www.imdb.com/title/tt11657662/?ref_=nv_sr_srsg_0

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Såg E.T. the Extra-Terrestrial för ett par dagar sedan. Min kvällsmat höll på att bli kall när jag inte hittade något jag ville titta på, så då blev det den här. Första gången jag sett den på ganska många år nu, så det var riktigt trevligt - särskilt som det var originalklippningen av filmen och inte den förstörda förlängda versionen som kom någon gång strax efter millennieskiftet, den med fejkade walkie-talkies, dålig CGI som ersätter E.T.s ansikte, och diverse onödiga scener som inte tillför någonting utan istället distraherar. Så ren nostalgi istället, så mycket bättre!

Återigen slogs jag av hur jävla välgjord den här filmen är. Så många små detaljer som finns däri som filmmakarna kunde missat men inte gjorde det som gör berättelsen och karaktärerna i den realistiska och levande. Fantastiskt foto (iallafall den versionen jag såg var tyvärr inte 4K, men bilden var ändå skarp och fin, samt med välgjord HDR.) Originalklippningen är genialisk, som tidigare nämnt; varje ögonblick tillför något till handlingen och filmen som helhet och musiken följer även den handlingen på ett mästerligt vis - såklart! Oerhört slipat filmmakeri på det hela taget. 1000/1000, typ...

Skrivet av griid:

The rock är den sämsta, bäst betalda skådisen någonsin. Tror bara de betalar för hans muskler. Hans filmer är inte bra någonstans.

Hm, rätt säker på att jag läste exakt de orden fast då om Arnold Schwarzenegger i någon dagstidnings recensionsspalt på 1980-talet...

Skrivet av 2000+:

Alita: Battle Angel (2019)
Orkade ungefär 40min innan jag började nicka till, får se om den blir bättre...

Filmen är tyvärr överbelamrad med karaktärer och handling. Den hade varit bättre om den enbart tagit sin berättelse från den första volymen av mangan, istället för en grabbnäve ur de tre första volymerna.

Dock, alltid intressant när man får se Ed Skrein i en roll, så får ett plus av mig av den anledningen.

Permalänk
Medlem

Don't breathe - 3 amatör-inbrottstjuvar bryter sig in hos en blind gammal man för att stjäla pengar. Den stackars gamle mannen visar sig dock inte vara så hjälplös som de trodde och döljer även en mörk hemlighet. Spännande och bra. 8/10

Don't breathe 2 - Den gamle mannen är tillbaka. Hans dotter blir kidnappad och nu jävlar ska det hämnas. Hur en blind man kan hitta bättre än icke-blinda personer i okända hus förklaras inte, men han är ju navy seal! Våld, blod och andra göttigheter men inget av det som gjorde den första filmen bra finns här, tyvärr. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De har en välkänd karaktär som de har byggt upp, denna förtjänar en bra film som berättar bakgrunden. Men det vi fick var en film som var otroligt seg, man satt där och väntade kan de ej visa slutet snart. Mitten var en sämre variant av filmen Djävulen bär prada. Det är en film som de enligt mitt tycke kunde göra bättre genom att enbart klippa ner den, filmen var sega 2h 13minuter.

Skrivet av Fulci:

Håller med, en av de sämsta filmer jag sett på länge.

Tycker helt tvärtom!
Tycker filmen var riktigt bra och inte alls seg. 7/10 från mig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv

Svårt (som ofta) att välja något att se och lätt hänt att man ser något man redan sett igen. I detta fallet:

Laputa: Castle in the Sky (1986)
https://www.imdb.com/title/tt0092067/

Flicka jagas av brottslingar och militären, får sällskap av en kille i jakten på ett mytologiskt svävande slott. Studio Ghibli-klassiker.

4/5

Permalänk
Medlem

Såg The Tomorrow War för ett tag sedan.
Som film, med vapen, explosioner, cgi, monster och så 7/10
Manus, röd tråd 2/10
Hela filmen e rätt hjärndöd och "makes no sense" egentligen. Hade höga förhoppningar men får hålla mig till Edge Of Tomorrow som jag sett ett antal gånger! Där både film och manus ligger runt 8.5 typ. Sedan hade jag hoppats att Yvonne Strahovski hade haft en större roll och varit med mer i filmen. (Ni som gillade henne kan ju kolla in serien Chuck där hon är CIA agent).

Såg WonderWoman 1984, mjo, rätt tråkig film. Men Gal Gadot får den ändå att bli sevärd. Manus och skurken är rätt b. Ger den 5.5/10

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Monster Hunter: Snygg action även om det är lite väl onödig slowmo på sina ställen. Men helt hjärndött manus....
3/10.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Don't breathe - 3 amatör-inbrottstjuvar bryter sig in hos en blind gammal man för att stjäla pengar. Den stackars gamle mannen visar sig dock inte vara så hjälplös som de trodde och döljer även en mörk hemlighet. Spännande och bra. 8/10

Don't breathe 2 - Den gamle mannen är tillbaka. Hans dotter blir kidnappad och nu jävlar ska det hämnas. Hur en blind man kan hitta bättre än icke-blinda personer i okända hus förklaras inte, men han är ju navy seal! Våld, blod och andra göttigheter men inget av det som gjorde den första filmen bra finns här, tyvärr. 6/10

Don't breathe
Passade på att kika på ettan efter att ha läst din recension. Lite roligt i efterhand när man läser stackars lilla gubbe, jag tycker inte så synd om han om jag ska vara ärlig.

Iaf filmen får 5/10 av mig, helt okey film att se. Om tvåan är sämre så skippar jag nog den. Iaf hittade jag ettan på netflix, de kanske har tvåan också det har jag inte kikat på.

Infinite
Sedan har vi hyrt Infinite på SF anytime. En scifi action film. Lite uttjatat tema om återfödelse etc. Känns som att tex Netflix har gjort 100 serier och filmer på detta tema och när de börjar prata om att ladda upp själen i chip så ah vad ska man säga. Så storymässigt är detta ingen film att hänga i granen. Men den har mycket häftiga scener med action. Så denna film är överlag helt okey. Även denna vill jag ge 5/10. Och då lämpar sig denna bäst om man söker lite hjärndött action utan något vidare djup.

Permalänk
Inaktiv

Sett ganska många filmer i helgen (Death Race 2000, House of Wax (1953), Insomnia (1997) och Scott Pilgrim vs the World). Men ska man vara petig så är det den sista filmen jag såg måndag kväll som bör räknas:

The Invitation (2015)
https://www.imdb.com/title/tt2400463/

Visste inte mycket mer än genren när jag började titta. Trodde det var en engelsk version av Perfect Strangers först (vilket det inte är).
Ett par vänner möts igen efter att inte ha setts en längre tid. Stämningen är... konstig, om man säger som så. Gillade den personligen, gillar upplägget.

4/5.

Övriga i spoilertag:

Death Race 2000 (1975)
https://www.imdb.com/title/tt0072856/

Inspiration till blandannat Carmageddon. Såg den för 20 år sedan första gången, minns inte intrycket, men gillade den desto bättre idag.
Carmageddon i 70-talsstuk över USA. Kontroversiell film när den kom, mest komisk idag.

3/5.

House of Wax (1953)
https://www.imdb.com/title/tt0045888/

Gammal skräckfilm. Gillar cinemografin och vad de trots allt gör med tanke på att filmen hastigt närmar sig 70 år. Har inte sett den nya versionen från 2005 men ville ta denna före.
Duktig vaxskulptör hamnar i tråkigheter, mystisk varelse är ute efter hämnd.

3/5.

Insomnia (1997)
https://www.imdb.com/title/tt0119375/

Svensk-Norska utgåvan, kommer se den amerikanska efter. En av ganska få Robin Williams filmer jag inte sett men föredrar att se orginalen före.
Svensk polis med insomnia försöker lösa ett mord i Norge. Komplikationer uppstår ganska snart.

5/5. Varför såg jag aldrig denna tidigare? :/

Scott Pilgrim vs. the World (2010)
https://www.imdb.com/title/tt0446029/

Kanadensisk film baserad på seriealbum i samma namn. Läste dessa för längesedan men först nu jag tog mig tid att se filmen.
Ung vuxen har ett stökigt kärleksliv, träffar ny tjej som har en massa ondeskulla ex i vägen.

4/5.

Dold text