Sony snålar in på kylningen i Playstation 5

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av leafbranch:

Myten om att företaget går minus på varje enhet för att rättfärdiga försämringar?

Sony's chefer står nog inte och ljuger för sina aktieägare, får vi i alla fall hoppas.

"Sony Chief Financial Officer Hiroki Totoki said that the company’s key product, the $499 PlayStation 5, was no longer selling at a loss. The $399 PS5 Digital Edition is on track to have its loss offset by other hardware sales including peripherals and the PlayStation 4, the CFO added."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-04/sony-raise...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Så bra, då förväntar jag mig att den har samma prestanda, ljudnivå och blir billigare ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej nu räknar du fel, det skulle innebära att de minskat vikten 3 kilo per enhet och då får de nog ta bort hela kylningen och en hel del av elektroniken, både för att spara vikten och så att hallonpajen som blir kvar inte överhettar...

300g x 1000000= 300 000 000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldaria:

Konstigt resonemang att när uteluften är varmare så är kylningen sämre?
...
Om ufluften är varmare måste det väl snarare betyda att mer värme transporteras ut från systemet.

Man transporterar mer värme per gasmolekyl.

Effekt = Energi per tidsenhet.
Med ett sänkt luftflöde passerar färre molekyler kylflänsarna varje sekund. =>
För att avleda lika stor värmeeffekt behöver varje molekyl ta upp mer värme. =>
För att luften ska kunna ta upp mer värme behöver
a) flänsarna ha större yta (och här är den tvärtom mindre), eller
b) luftflödet vara turbulentare (vilket är osannolikt utan att flänsarna sitter tätare), eller
c) flänsarna vara varmare (vilket är det sannolikt faktiska förhållandet).
=> För att flänsarna ska kunna vara varmare utan att APUn blir varmare måste den termiska impedansen mellan APU och kylfläns minskas. Här verkar den snarare ökats, eftersom man bytt en rejäl kopparklump mot mindre aluminium och tagit bort en heatpipe eller två.
Härav kan man dra slutsatsen att APU sannolikt får arbeta vid en högre temperatur!

Jämför med en vanlig processorkylare och se hur temperaturerna på CPU och utgående kylluft varierar när fläktens varvtal ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Detta är inget att oroa sig för så mycket med just PS5.

Sony har lyckats minska rejält på ljudnivån sen PS4 och PS4 Pro, de är nu i princip knäpptysta även under tyngre belastning.

Skönt att höra ändå. Förväntade mig dock aldrig att en konsol skulle ha de problem som PS4 Pro t.ex. hade. Brukar alltid läsa på men just när jag köpte konsol trodde jag ljudnivå var en självklart aspekt som skulle fungera som det skulle. Framförallt konstigt att Pro versionen verkar ha några av de värsta problemen, en uppdaterad konsol med bättre teknologi. Men av allt att höra låter det positivt runt PS5 och de faktiskt är helt tysta 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Och vilken av dem är den "bra" respektive den "dåliga"? Vi vet inte ens det med säkerhet...

Exakt det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Exakt det jag skrev.

Då missuppfattade jag vad du menade, tolkade det du skrev mer som att du menade att det var tydligt vilken som var "bra" och vilken som var "dålig" men att man inte visste vilken man skulle få.
(Till skillnad från att man inte vet vilken variant som är "bra" och vilken som är "dålig")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ja skulle inte vara orolig, man använder ju flytande metall som kyllösning.

Permalänk
Medlem

urk... hela branchen är genom rutten, verkar vara standard nu förtiden att släppa en bra version så alla reviewers ger bra betyg sedan kör man en klassisk bait and switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Man transporterar mer värme per gasmolekyl.

Effekt = Energi per tidsenhet.
Med ett sänkt luftflöde passerar färre molekyler kylflänsarna varje sekund. =>
För att avleda lika stor värmeeffekt behöver varje molekyl ta upp mer värme. =>
För att luften ska kunna ta upp mer värme behöver
a) flänsarna ha större yta (och här är den tvärtom mindre), eller
b) luftflödet vara turbulentare (vilket är osannolikt utan att flänsarna sitter tätare), eller
c) flänsarna vara varmare (vilket är det sannolikt faktiska förhållandet).
=> För att flänsarna ska kunna vara varmare utan att APUn blir varmare måste den termiska impedansen mellan APU och kylfläns minskas. Här verkar den snarare ökats, eftersom man bytt en rejäl kopparklump mot mindre aluminium och tagit bort en heatpipe eller två.
Härav kan man dra slutsatsen att APU sannolikt får arbeta vid en högre temperatur!

Jämför med en vanlig processorkylare och se hur temperaturerna på CPU och utgående kylluft varierar när fläktens varvtal ändras.

Det verkade ju dock som de gjort förändringar av fläkten, gissningsvis för att flytta mer luft då de använt en mindre kylfläns.
Hoppas de lyckas göra en uppföljningsvideo där de någorlunda lyckas mäta chip temperaturen.
Du har antagligen rätt i att APU:n går varmare (svårt och se något annorlunda, ens med en mer effektiv fläkt)

Dock kan det ju vara så att första kylaren vart överdimensionerad. APU:n kan ju potentiellt fortfarande köras "In spec" även om den är någon/några grader varmare.

Den väsentliga frågan är ju egentligen; om du som slutanvändare märker någon skillnad?
Dvs, slänger man på det mest krävande ps5 spelet på de 2 konsolerna, har de samma prestanda och ljudnivå under en lång spel session?
Om den "nya" lösningen flyttar mer luft som är varmare, så kanske det även beror på hur instängt den är, kan vara knepigt att göra ett sånt test rättvisa.

Tur man har en tyst 10xx model

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Jag tycler inte man ska behöva vara orolig om man får den nya PS5. I Austin Evans video så hade den 55-56c i Astro playrom (tror jag det var). Visst den var helt öppen yta och inga hinder. Dock så borde den klara 70c t.ex utan problem. Om den throttlar om den når 60c, då är det fel någonstans.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Min enhet kommer från Webhallen den 20e augusti och är CFI-1116A, dvs den finns redan hos oss här i norden - eller så har Webhallen fått tag på sina enheter från annat håll? Nu har jag ingen äldre modell att jämföra med men som stående upplever jag den som tyst och då står den på skrivbordet bakom skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Min PS5 köptes på lanseringsdagen, en från Elgiganten, och min är ljudlös. Såvida inte en skiva läses då. Har haft alla Playstations sedan PS2 och detta är min första stationära som faktiskt är tyst. PS4 Pro och PS4 var de största förbrytarna.

Väldigt intressant att se den nya revisionen testas enligt konstens alla regler. Dessa har det ryktats om länge men nu är de ju uppenbart här och förändringarna kylningsmässigt behöver kollas upp. Förväntar mig en rejäl genomgång av DF eller motsvarande.

Om man av tveksamma skäl tar Sony på ordet ska klockfrekvenserna vara låsta oavsett temperatur. Innebär det att folk kan riskera att grilla sina PS5or framöver? De lär ju ha testat lösningen innan den dykt upp i produktion men Sony kan man verkligen inte lita på i detta läget.

Sedan bekymret med inbyggda SSDn. Den går inte att byta ut så när den tar slut är garantin slut och bara att kassera konsollen. Inget känns speciellt genomtänkt här.

Sedan bör man komma ihåg att inga nodförändringar heller gjorts, känns mer som ett sätt att spara pengar. Sony har inte uttalat sig om denna nya revision alls vad jag har sett. Hade den medfört något positivt för konsumenten hade PR-maskineriet kavlat ut det för längesedan.

Det sagt kan säkert en av dessa fungera riktigt bra. Men så mycket oklarheter. Kan vara bra att avvakta lite om man är på jakt efter en konsol.

Spara pengar...
Stålpriset är utan problem det dubbla sedan PS5an började tillverkas.
Koppar är knappt en fråga om pris längre du får inte tag på det.
På jobb hade vi ett projekt på gång innan sommaren som hade en koppardetalj vår leverantör sa koppardetaljer kan skickas först nästa år. Bara att lägga ner.
Och just det fraktpriset från Kina till Europa har tiodubblats sedan PS5an började tillverkas.

Oklarheterna är mest FUD och upplevda oförrätter.

Permalänk
Medlem

Det var som f*n. Fick hem 2 st för att testa olika fläktar (eftersom det varit ett problem). Samma fläkt satt i båda men den ena lät betydligt mer så jag tog ju naturligtvis den som var tystas. Ser nu att min är den nya modellen, jaha då åker den tillbaka eftersom det är under öppet köp perioden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

urk... hela branchen är genom rutten, verkar vara standard nu förtiden att släppa en bra version så alla reviewers ger bra betyg sedan kör man en klassisk bait and switch.

Skrivet av FreddeY2K:

Det var som f*n. Fick hem 2 st för att testa olika fläktar (eftersom det varit ett problem). Samma fläkt satt i båda men den ena lät betydligt mer så jag tog ju naturligtvis den som var tystas. Ser nu att min är den nya modellen, jaha då åker den tillbaka eftersom det är under öppet köp perioden.

Det är ju fortfarande inte säkert vilken version som är bättre här.

Det vi kan säga utifrån videon i nyheten är att de två konsolerna drar lika mycket effekt. Lika mycket ska kylas av.
Den nya konsolen blåser emellertid igenom luft långsammare i sitt system - och det är därför den luften kommer ut varmare.

Varför den nya versionen nöjer sig med lägre luftflöde vet vi inte riktigt ännu. Kanske är den nya kylaren helt enkelt så mycket bättre utformad att man kan dra ner på storleken på den och samtidigt finns utrymme att dra ner på fläkthastigheten.

Man skulle kunna gissa att mindre kylning ger mer throttling i spel. Eller något sådant. Det har vi emellertid inte stöd för att så är fallet från videon. Det vi däremot kan se är att fläkten verkar behöva jobba mindre på den nya... av någon anledning.

Samtidigt är det mått utifrån enstaka exemplar. Det finns variation mellan exemplaren. Det ska inte underskattas! Svårt att dra allt för långtgående slutsatser.

Men detn nya versionen ser väl egentligen ganska vass ut än så länge ;).
Edit:
Ja eller så kommer vi få se nackdelar av den nya versionens kylning. Jag vet inte ännu. Tror främst vi behöver lite mer information och tester innan vi får en bättre helhetsbild.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tack.

PS5ans "dynamiska frekvenser" är grovt missförstådda. Swec borde inte spä på det.

Precis. Enligt vad Mark Cerny sa när Sony släppte specifikationerna i videon Road to PS5 från våren förra året så säger han i klartext att CPU/GPU INTE throttlas/ändrar boostfrekvens beroende på temperatur utan endast beroende på vilka instruktioner/arbetslast som CPU/GPU kör.
Så här sa Mark Cerny ordagrant:

Citat:

The simplest approach would be to look at the actual temperature of the silicon die and throttle the frequency on that basis. But that won't work, it fails to create a consistent Playstation 5 experience. It wouldn't do to run a console slower simply because it was in a hot room.

So rather than look at the actual temperature of the silicon die we look at the activities that the GPU and CPU are performing and set the frequencies on that basis.

Källa: https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?t=2191
Så om inte Mark Cerny ljög eller har missförstått hur PS5 fungerar (båda vilket jag anser skulle vara väldigt låg sannolikhet) så ska temperaturen inte alls påverka frekvensen.

Detta under förutsättning att det är normal körning. Om konsolen överhettas pga att den är inlåst i en liten låda utan ventilation eller om fläkten har gått sönder så gissar jag att den kanske har något skydd som drar ner frekvensen samtidigt som enheten stängs av för att hindra att komponenterna tar skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Dock kan det ju vara så att första kylaren vart överdimensionerad. APU:n kan ju potentiellt fortfarande köras "In spec" även om den är någon/några grader varmare.

Var gränsen går för "överdimensionerad" är en definitionsfråga. För en spelkonsol är kylaren rätt dimensionerad om man kan använda utrustningen fyra, men inte tio, år i ett dammigt rum utan att den blir för varm.
Den nya kylaren verkar mest ha mindre yta per fläns utan att ha flänsarna glesare, så mängden damm som fastnar på kylflänsen blir i princip lika stort. Tappet i kyleffekt med damm på kylaren bör bli större med den nya designen.
(Det finns en anledning till att jag satt pollenfilter framför fläktarna i min dator.)

Permalänk
Medlem

Känns som man bara ska vänta på PS5 Slim. Hur långt kan det vara kvar?

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis innebär detta att man frångått de rent urusla fläktarna (Nidec) som satt i vissa PS5.

Jag hade en Nidec och skickade den på reparation och fick en ny konsol med Delta åter. Det är en extrem skillnad i ljudnivå, folk överdriver inte eller är petiga. Nidecfläktarna låter som en wobblig obalanserad fläkt som sitter löst som går i många fler hundra rpm än Delta. Det är lätt den värsta fläkten jag hört i någon elektronik för den gör ett sånt otroligt irriterande ljud.

Delta däremot är helt knäpptysta i full load. Man hör den inte alls. Sen har däremot konsolen massa coil whine, men det är ändå rätt okej. Jag skulle gissa på att en del av revision gjorts för att standardisera fläktarna med någon som låter rimligt.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag köpte en redig PS5.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vilken tur att jag köpte en redig PS5.

Vi vet dock för lite för och säga om den är bättre eller sämre ännu den här kanske kyler bättre trots att själva kyllösningen är mindre så att vi får vänta och se anser jag.

Permalänk
Medlem

Fick samtal från mediamarkt att min PS5 som jag beställt fanns att hämta ut, den hade kommit redan i torsdags. Den har modellnamn CFI-1116A, så de verkar som att de har kommit till sverige redan.

Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Förhoppningsvis innebär detta att man frångått de rent urusla fläktarna (Nidec) som satt i vissa PS5.

Jag hade en Nidec och skickade den på reparation och fick en ny konsol med Delta åter. Det är en extrem skillnad i ljudnivå, folk överdriver inte eller är petiga. Nidecfläktarna låter som en wobblig obalanserad fläkt som sitter löst som går i många fler hundra rpm än Delta. Det är lätt den värsta fläkten jag hört i någon elektronik för den gör ett sånt otroligt irriterande ljud.

Delta däremot är helt knäpptysta i full load. Man hör den inte alls. Sen har däremot konsolen massa coil whine, men det är ändå rätt okej. Jag skulle gissa på att en del av revision gjorts för att standardisera fläktarna med någon som låter rimligt.

Jag har haft fyra av den nya version hemma och alla hade Nidec. Så de verkar inte gått ifrån Nidec tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Jag har haft fyra av den nya version hemma och alla hade Nidec. Så de verkar inte gått ifrån Nidec tyvärr..

Ojdå. Låter de illa då? Det är ett distinkt högfrekvent tjutande kombinerat med wobblande.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Det känns väl mer som en optimering om man får ut varmare luft så har man ju fått ut mer värme från systemet och dessutom tystare. Givet att den klarar att boosta till samma frekvenser förstås.

Man kan nog få ut varmare luft genom att minska varvtalet eller stänga av fläkten
Om vi tittar på värmetransporten är den proportionerlig med luftflöde X temperatur

Permalänk
Skrivet av Ridebird:

Ojdå. Låter de illa då? Det är ett distinkt högfrekvent tjutande kombinerat med wobblande.

De låter förskräckligt, det är absolut inget naturligt fläktljud.

Permalänk
Medlem

Någon som har sett JokerProductions video? https://youtu.be/-tmD_F02xuk

Den handlar om att Austin Evans har mätt felaktigt och att den nya PS5 skulle kunna vara effektivare på att bortforsla all värme?

Edit: Skulle vara nyttigt med källkritik innan folk börjar returnera konsoler och publicera misinformation.

Permalänk

Jag fick hem en PS5 ifrån webhallen förra veckan. Då med den nya serien kylare CFI-1116A
Definitivt mer högljutt än testkitsen vi har på jobbet eller mitt Xbox Series X.

Har också ett störigt visslande under både last och idle.

Spelade in detta med telefonen
https://youtube.com/shorts/rC9v0ZlCWWc?feature=share

https://youtube.com/shorts/gSBSC34F39k?feature=share

Har dock sett andra videos med samma fel som är 6+ månader gamla och verkar vara relaterat till en viss typ av fläkt.

Dåliga fläkten, dåliga kylaren. GG

Permalänk
Medlem
Skrivet av doedsjollan:

Jag fick hem en PS5 ifrån webhallen förra veckan. Då med den nya serien kylare CFI-1116A
Definitivt mer högljutt än testkitsen vi har på jobbet eller mitt Xbox Series X.

Har också ett störigt visslande under både last och idle.

Spelade in detta med telefonen
https://youtube.com/shorts/rC9v0ZlCWWc?feature=share

https://youtube.com/shorts/gSBSC34F39k?feature=share

Har dock sett andra videos med samma fel som är 6+ månader gamla och verkar vara relaterat till en viss typ av fläkt.

Dåliga fläkten, dåliga kylaren. GG

Synd.. bara lämna tillbaka, Jag hade aldrig accepterat detta bonus ljud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av doedsjollan:

Jag fick hem en PS5 ifrån webhallen förra veckan. Då med den nya serien kylare CFI-1116A
Definitivt mer högljutt än testkitsen vi har på jobbet eller mitt Xbox Series X.

Har också ett störigt visslande under både last och idle.

Spelade in detta med telefonen
https://youtube.com/shorts/rC9v0ZlCWWc?feature=share

https://youtube.com/shorts/gSBSC34F39k?feature=share

Har dock sett andra videos med samma fel som är 6+ månader gamla och verkar vara relaterat till en viss typ av fläkt.

Dåliga fläkten, dåliga kylaren. GG

Vi har för lite information för och säga om den här kylaren är dålig tänk om den faktiskt trycker ut mer värme än den gamla sen är det ju viss diskussion om en särskild fläkt från Nidec så att den är förmodligen ett större problem en kylaren som mycket väl kan vara bättre enligt den fakta vi har nu.