Hur ska jag koppla in min Subwoofer?

Permalänk

Hur ska jag koppla in min Subwoofer?

Tjena!

Jag köpte nyligen en Pioneer VSX-923 som har stöd för 7.2 ljud.
Fick med 5 högtalare men inte någon sub.

Fick en sub av en snubbe på FB-Market som har vanliga klämkontakter med både in/ut & R/L, men där bak på förstärkaren är det 2 RCA-kontakter för att koppla in 2 olika subbar. Altså bara 1 RCA i ena änden och R/L-tråd i andra

Hur ska jag koppla in min sub på bästa sätt?

Finns det en sladd som har en enkel RCA i ena ändan och sen två lösa trådar i andra?
Funderar på typ en sån här: Enkel RCA-Hane till 2xRCA-honor, men då är nästa fundering hur jag koppla 2 RCA till enkla klämsladdar..

Kan jag koppla in subben till någon kanal på baksidan av receivern och få samma resultat även om jag inte använder sub-utgången?

Såhär ser det ut där bak på förstärkaren: https://imgur.com/a/iOQ3Dh9

Och på subben: https://imgur.com/a/RE392wb

Visa signatur

AMD Phenom II x4 965 BE @ 3.8Ghz | Noctua NH-U9B Cpu Kylare | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 4GB Corsair XMS3 1600mhz | XFX ATI Radeon 5850 BE | OCZ ModXStream Pro 600W | 2x SB Barracuda 500gb - RAID0 | NZXT Lexa-S |

Permalänk
Medlem

Den subben har ingen förstärkare inbyggd så tar du signal från rca utgången på förstärkaren så får du inget ljud.
Du lär alltså börja med att skaffa en förstärkare till subben.

Permalänk
Medlem

Din subwoofer har bara högnivå kontakter, så det du gör är att koppla högtalarkabel från förstärkaren till sub, vänster och höger. Och sedan från subben vidare till dina högtalare. Så till exempel:
Vänster framhögtalare utgång från förstärkare till ingång vänster på sub, sen ut från sub till högtalare vänster fram.
Och likadant för höger sidan.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Din subwoofer har bara högnivå kontakter, så det du gör är att koppla högtalarkabel från förstärkaren till sub, vänster och höger. Och sedan från subben vidare till dina högtalare. Så till exempel:
Vänster framhögtalare utgång från förstärkare till ingång vänster på sub, sen ut från sub till högtalare vänster fram.
Och likadant för höger sidan.

Jo, men hur kommer det låta? Vi pratar om en VSX här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jo, men hur kommer det låta? Vi pratar om en VSX här...

är väl bara testa och se om han är nöjd, högtalarkabel är inte dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

är väl bara testa och se om han är nöjd, högtalarkabel är inte dyrt

Det finns ingen anledning att de flesta förstärkare har lågnivåingångar, för just subwoofers?

Jag höftar bara nu med en rätt insatt höft och skriver;
För att effekten inte kommer räcka, det krävs rätt mycket för att driva en sub optimalt.

Undrar varför Onkyo, Pioneer, Rotel etc inte har anammat detta.
Skippa lågnivån...

Permalänk
Medlem

Går också att köra med en sån här om du vill lägga ännu mera pengar. Men enklast är som Flacon påstår att köpa en aktiv sub istället.

Reckhorn A-803i

Skrivet av MarcusHuddinge:

är väl bara testa och se om han är nöjd, högtalarkabel är inte dyrt

Alltså det kommer låta skit oavsett och han kommer få ut ~0 volym, sluta med vilseledandet är du snäll.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jo, men hur kommer det låta? Vi pratar om en VSX här...

Jag beskrev bara hur han kopplade in subben till sin förstärkare för att få ut ljud. Inget om ljudkvalitet eller tryck. Dock är den passiv, och borde vara rätt så lättdriven. Men jag vet inte säkert.

Det går ju att testa som någon annan sagt. Det skadar väl inte.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

Ok så om jag förstår rätt måste jag ha en aktiv bas för att kunna utnyttja RCA-utgången? Vad är skillnaden på aktiv och passiv? Varför skulle det inte komma något ljud om man bara kopplar in en passiv bas i RCA?

Jag testade att ta ett par sladdar och koppla in R&L på basens ingång till R&L-front på förstärkaren. Jag tror jag upplever en viss minskning i kvalité på de högtalarna nu när de måste dela ström med basen.
Jag testade även att dra ut alla 5 högtalare och bara lät basen sitta kvar och det kommer rätt ordentligt med bas från den, vilket också hördes när alla 5.1 högtalare var inkopplade. Men jag vet ju inte hur den "borde" låta heller.

Vill helst inte köpa något nytt just nu så det får väl funka för stunden.

Men finns det något annat jag kan göra? Går det koppla in något i RCA-uttaget också? För att på så sätt få mer kraft till den. Förlåt om detta är dumma tankar, men jag är rätt ny på allt detta.

Tack för alla era inlägg i diskussionen!

Visa signatur

AMD Phenom II x4 965 BE @ 3.8Ghz | Noctua NH-U9B Cpu Kylare | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | 4GB Corsair XMS3 1600mhz | XFX ATI Radeon 5850 BE | OCZ ModXStream Pro 600W | 2x SB Barracuda 500gb - RAID0 | NZXT Lexa-S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgess0n:

Ok så om jag förstår rätt måste jag ha en aktiv bas för att kunna utnyttja RCA-utgången? Vad är skillnaden på aktiv och passiv? Varför skulle det inte komma något ljud om man bara kopplar in en passiv bas i RCA?

Jag testade att ta ett par sladdar och koppla in R&L på basens ingång till R&L-front på förstärkaren. Jag tror jag upplever en viss minskning i kvalité på de högtalarna nu när de måste dela ström med basen.
Jag testade även att dra ut alla 5 högtalare och bara lät basen sitta kvar och det kommer rätt ordentligt med bas från den, vilket också hördes när alla 5.1 högtalare var inkopplade. Men jag vet ju inte hur den "borde" låta heller.

Vill helst inte köpa något nytt just nu så det får väl funka för stunden.

Men finns det något annat jag kan göra? Går det koppla in något i RCA-uttaget också? För att på så sätt få mer kraft till den. Förlåt om detta är dumma tankar, men jag är rätt ny på allt detta.

Tack för alla era inlägg i diskussionen!

En aktiv bas har inbyggd förstärkare, och kan anslutas till så gott som vilken hemmabioförstärkare som helst med RCA-utgång för subwoofer.

En passiv bas behöver en separat förstärkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av helgess0n:

Ok så om jag förstår rätt måste jag ha en aktiv bas för att kunna utnyttja RCA-utgången? Vad är skillnaden på aktiv och passiv? Varför skulle det inte komma något ljud om man bara kopplar in en passiv bas i RCA?

Jag testade att ta ett par sladdar och koppla in R&L på basens ingång till R&L-front på förstärkaren. Jag tror jag upplever en viss minskning i kvalité på de högtalarna nu när de måste dela ström med basen.
Jag testade även att dra ut alla 5 högtalare och bara lät basen sitta kvar och det kommer rätt ordentligt med bas från den, vilket också hördes när alla 5.1 högtalare var inkopplade. Men jag vet ju inte hur den "borde" låta heller.

Vill helst inte köpa något nytt just nu så det får väl funka för stunden.

Men finns det något annat jag kan göra? Går det koppla in något i RCA-uttaget också? För att på så sätt få mer kraft till den. Förlåt om detta är dumma tankar, men jag är rätt ny på allt detta.

Tack för alla era inlägg i diskussionen!

Bara en liten bra sak att veta..... Parallell koppla _aldrig_ högtalarna utan att veta vad alla värden ligger på
För att göra det enkelt.. säg att din förstärkare är anpassad för 4ohm högtalare.. Du har ordinarie högtalare som har 4ohm och du parallellkopplar den med basen som oxå har 4ohm.. då kommer du få 2ohm belastning på sluttrissan i förstärkaren och med högsta sannolik kommer du bränna förstärkaren om du börjar poppa på med lite volym, om du inte har tur och bara ett overload skydd går in o stänger av förstärkaren.
När du seriekopplar två stycken 4ohm högtalare så får du ut 8ohm.. Detta är liiite snällare mot förstärkaren, men ingen bra lösning.

På din fråga om du kan koppla in något i RCA uttaget för subben utan att gå o köpa aktiva subbar......
Har du någon gammal två kanals stereo förstärkare/kompaktstereo hemma... Om du har det kan du använda den som subb-förstärkare..
Från din Pioneer's subb-RCA ut kopplar du till två kanals förstärkarens Line in/aux in.. och från 2kanals förstärkarens högtalare ut till var sin subbwoffer
Sedan på 2kanals förstärkarens volymkontroll justerar du in basens nivå emot din Pioneer vad du tycker är lagom ljudnivåer ihop. tvåkanals förstärkarens volym kommer du aldrig behöva justera igen sedan, då basvolymen kommer skötas av din Pioneer via lågnivån.
Gå dock aldrig över 80% på tvåkanals förstärkartens volym, för kör man 100% kommer det bara dista o låta illa när du vrider på max på Pioneeren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UnkeN:

Din subwoofer har bara högnivå kontakter, så det du gör är att koppla högtalarkabel från förstärkaren till sub, vänster och höger. Och sedan från subben vidare till dina högtalare. Så till exempel:
Vänster framhögtalare utgång från förstärkare till ingång vänster på sub, sen ut från sub till högtalare vänster fram.
Och likadant för höger sidan.

Det kan funka, men då använder du inte lågbaskanalen, det vill säga .1-kanalen, där de riktigt djupa baseffekterna finns. Då får du 5.0-ljud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgess0n:

Går det koppla in något i RCA-uttaget också? För att på så sätt få mer kraft till den.

Du kan använda nästan vilken förstärkare som helst utom ett försteg för att driva basen, det är bäst om du använder ett slutsteg men det är inga problem att använda en integrerad eller nån sorts receiver heller. Har du inget stående så finns det gott om dem på begmarknaden och det behöver inte kosta mycket, du bör kunna hitta nått för nån hundring som löser det om du letar beg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det finns ingen anledning att de flesta förstärkare har lågnivåingångar, för just subwoofers?

Jag höftar bara nu med en rätt insatt höft och skriver;
För att effekten inte kommer räcka, det krävs rätt mycket för att driva en sub optimalt.

Undrar varför Onkyo, Pioneer, Rotel etc inte har anammat detta.
Skippa lågnivån...

Han svarade på frågan TS ställde, dvs hur han ska koppla för att det ska fungera. Jag sa att det inte skadar att testa.
Du verkar tro att det bara går göra det ena eller det andra, testa eller köpa nya grejer. Det är väl bättre att testa med det man har först och sedan ta det därifrån. Och nu har han tydligen testat och blev inte nöjd men tycker det får duga för stunden. Han har fått leka lite med grejerna, har någonting fungerande, och kanske har lärt sig något. Vad är skadan skedd?

Skrivet av 13ers3rk:

Går också att köra med en sån här om du vill lägga ännu mera pengar. Men enklast är som Flacon påstår att köpa en aktiv sub istället.

Reckhorn A-803i

Alltså det kommer låta skit oavsett och han kommer få ut ~0 volym, sluta med vilseledandet är du snäll.

"sluta med vilseledandet är du snäll" lol pls get over yourself. Är väl du om någon som vilseleder genom att föreslå en förstärkare på 3,5k till en gammal brölande låda från 90talet som knappt är värd en Astrid Lindgren. En förstärkare som han antagligen aldrig kommer ha användning för igen efter att han tröttnat på denna subben eftersom nästa sub han köper med allra största sannolikhet kommer vara aktiv. E-waste och slöseri med pengar

Permalänk
Skrivet av helgess0n:

Ok så om jag förstår rätt måste jag ha en aktiv bas för att kunna utnyttja RCA-utgången? Vad är skillnaden på aktiv och passiv? Varför skulle det inte komma något ljud om man bara kopplar in en passiv bas i RCA?

Passiv = ingen inbyggd förstärkare/slutsteg dvs kräver en separat förstärkare som gör om signalen från lågnivå till högnivå signal

Aktiv= inbyggd förstärkare/slutsteg kräver bara lågnivå signal som den sedan förstärker till högnivå och driver högtalaren med.

Lågnivå = en låg signal på typ max 200mW eller något sånt (ingen koll på exakta värden bara höftar lite men mer eller mindre signal stark nog att på sin höjd driva ett par hörlurar) bara menat att skicka signal mellan olika enheter och förstärkare i ljudsystemet.

Högnivå = förstärkt ljudsignal från lågnivåsignalen att driva högtalare med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Han svarade på frågan TS ställde, dvs hur han ska koppla för att det ska fungera. Jag sa att det inte skadar att testa.
Du verkar tro att det bara går göra det ena eller det andra, testa eller köpa nya grejer. Det är väl bättre att testa med det man har först och sedan ta det därifrån. Och nu har han tydligen testat och blev inte nöjd men tycker det får duga för stunden. Han har fått leka lite med grejerna, har någonting fungerande, och kanske har lärt sig något. Vad är skadan skedd?

"sluta med vilseledandet är du snäll" lol pls get over yourself. Är väl du om någon som vilseleder genom att föreslå en förstärkare på 3,5k till en gammal brölande låda från 90talet som knappt är värd en Astrid Lindgren. En förstärkare som han antagligen aldrig kommer ha användning för igen efter att han tröttnat på denna subben eftersom nästa sub han köper med allra största sannolikhet kommer vara aktiv. E-waste och slöseri med pengar

Så att bara säga åt folk att provkoppla lite för att möjligtvis ha sönder det man redan har är ett bättre sätt att gå tillväga? Bra att veta till nästa gång.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Efter att ha försökt hitta mer information om basen och förstärkaren så verkar det som att SB-90 har en impedans på 8 Ohm. Seriekopplade ger 16 och parallell 4 enligt manual. (Så då har basen 8, rätta mig gärna om jag har fel, ett tag sedan jag byggde ljud)
Han borde kunna använda sina extra två utgångar på förstärkaren, de som är till sidosurround till exempel enbart till basen, eftersom förstärkaren vill ha 6-16Ohms impedans.
Man borde även kunna ställa in så att den kanal han använder är fullregister. Basen har ett inbyggt delningsfilter så bara de lägre frekvenserna kommer spela genom den ändå.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Han borde kunna använda sina extra två utgångar på förstärkaren, de som är till sidosurround till exempel

Men kan man mappa om den kanalen så man faktiskt får ut baskanalen?
För Surroundkanalen lär väl inte säkert innehålla all basinformation?
Sen är det väl inte ovanligt att det bara är frontarna som kan konfigureras som fullregister? (Åtminstone var det nog så förr 🙂)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men kan man mappa om den kanalen så man faktiskt får ut baskanalen?
För Surroundkanalen lär väl inte säkert innehålla all basinformation?
Sen är det väl inte ovanligt att det bara är frontarna som kan konfigureras som fullregister? (Åtminstone var det nog så förr 🙂)

Ja, det är ju något man får undersöka lite. Om jag kommer ihåg rätt så kan jag välja storlek på mina högtalare både fram och bak på förstärkaren, men osäker på sidosurround.
Enligt manualen för VXS-923 så kan han välja Large på alla de olika surround, både sido och surround back.
Så det är då möjligt att få hela registret genom dom utgångarna.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Men kan man mappa om den kanalen så man faktiskt får ut baskanalen?
För Surroundkanalen lär väl inte säkert innehålla all basinformation?
Sen är det väl inte ovanligt att det bara är frontarna som kan konfigureras som fullregister? (Åtminstone var det nog så förr 🙂)

Surround brukar kunna konfas som fullregister i alla vettiga dekodrar men jag har aldrig sett att de kan konfas att återge lfe eller fungera för bas vid stereouppspelning.
Tycker också att det generellt är en dålig ide att parallellkoppla en bas med ett par toppar om de inte är anpassade för varandra, det blir ju kopplingsmässigt nått man brukar kalla basstöd men varken delningsfrekvens eller verkningsgrad är ju anpassade så att bas och top ska funka bra tillsammans, ljud blir det om förstärkaren klarar lasten men det låter troligen inte så bra, basnivån kan faktisk även minska vid vissa frekvenser pga utfasningar.
Kan vara roligt som ett experiment men inget man gör om man vill uppnå bra ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Surround brukar kunna konfas som fullregister i alla vettiga dekodrar men jag har aldrig sett att de kan konfas att återge lfe eller fungera för bas vid stereouppspelning.
Tycker också att det generellt är en dålig ide att parallellkoppla en bas med ett par toppar om de inte är anpassade för varandra, det blir ju kopplingsmässigt nått man brukar kalla basstöd men varken delningsfrekvens eller verkningsgrad är ju anpassade så att bas och top ska funka bra tillsammans, ljud blir det om förstärkaren klarar lasten men det låter troligen inte så bra, basnivån kan faktisk även minska vid vissa frekvenser pga utfasningar.
Kan vara roligt som ett experiment men inget man gör om man vill uppnå bra ljudkvalitet.

Nej såklart, vid stereoljud så blir det ju inget bra alls. Enklast är att hitta en aktiv subbas såklart, betydligt enklare att koppla in och få rätt.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det finns ingen anledning att de flesta förstärkare har lågnivåingångar, för just subwoofers?

Förstärkare med lågnivåingång är väl inte direkt vanligt idag? För en drygt 20 år sedan, när DVD var nytt och dekoder för Dolby Digital/DTS ofta endast fanns i spelaren snarare än förstärkaren, ja då var det vanligt att koppla sex RCA-kablar mellan enheterna varav en var lågnivå/sub.

Men det är ju helt irrelevant för trådstartaren. Han bör koppla en sub till en lågnivåutgång.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Avstängd

Jag gissar att den här subben är gammal och från ett paket med två högtalare och sub. Då kopplade man en förstärkt stereosignal till subben som delade upp signalen mellan låga frekvenser (bas), som den tar hand om själv, och högre som den skickar vidare till satelliterna. Från förstärkarens synvinkel så gör det ingen skillnad att det är en sub och två satelliter eller ett par högtalare som hanterar allt. Hur bra detta funkar med andra högtalare kopplade till subben beror förstås på flera faktorer. Ofta hade denna typ av enheter ett inställningsbart delningsfilter så att man kan välja vart gränsen går mellan det som skickas till högtalarna och det som subben hanterar, så det kan gå men kanske kräver lite experimenterande.

Kan man få till så att förstärkaren ger liksom två front ut och koppla den ena till de faktiska fronthögtalarna och den andra till subben så kan det säkert bli bra, men annars tror jag man får köra en separat förstärkning av en av sub-utgångarna på hembioförstärkaren. En begagnad stereoförstärkare kan absolut fungera, eller en specifik sub-förstärkare. Enklare är förstås att köpa en aktiv sub, men sannolikt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgess0n:

Ok så om jag förstår rätt måste jag ha en aktiv bas för att kunna utnyttja RCA-utgången? Vad är skillnaden på aktiv och passiv? Varför skulle det inte komma något ljud om man bara kopplar in en passiv bas i RCA?

Jag testade att ta ett par sladdar och koppla in R&L på basens ingång till R&L-front på förstärkaren. Jag tror jag upplever en viss minskning i kvalité på de högtalarna nu när de måste dela ström med basen.
Jag testade även att dra ut alla 5 högtalare och bara lät basen sitta kvar och det kommer rätt ordentligt med bas från den, vilket också hördes när alla 5.1 högtalare var inkopplade. Men jag vet ju inte hur den "borde" låta heller.

Vill helst inte köpa något nytt just nu så det får väl funka för stunden.

Men finns det något annat jag kan göra? Går det koppla in något i RCA-uttaget också? För att på så sätt få mer kraft till den. Förlåt om detta är dumma tankar, men jag är rätt ny på allt detta.

Tack för alla era inlägg i diskussionen!

Nja, den subben du har såldes förmodligen i ett paket med två satelliter en gång för typ 30 år sedan. Så gjorde man på den tiden innan det fanns förstärkare med lågnivå utgång och aktiva subwoofers.

Kopplar du in lådan till din fronthögtalare kommer den att sortera bort de låga tonerna. Så dina fronthögtalare som är kopplade till subben kommer bara att spela diskant, och subben medioker bas.

Som andra har sagt tidigare - skippa den subben, det blir nog bara värre. Köp en aktiv bas istället. Har du ont om pengar så leta begagnat på tex Facebook Marketplace.