SweClockers drop!
Permalänk

Hemlarm...

Hej! Har ett hemlarm via Verisure idag som jag betalar 600kr i månaden för. Inga kameror, bara 3 st. rörelsedetektorer, en brandvarnare och en dörrmagnet. Det är dessutom gammalt så ingen koppling till app på telefonen möjlig. Ganska basic med andra ord, men dyrt i längden. Tittar nu på Ajax system vilket man kan koppla till väktartjänst Lövestad om man köper här https://smartlarm.se/ajax-smarta-paket-losningar-larm-utan-ab.... Länken går till paketet jag funderar på att köpa. Någon som har detta system och använder larmtjänst? Själv är jag skeptisk till väktartjänst, men andra i huset tycker det är viktigt... Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Hej! Har ett hemlarm via Verisure idag som jag betalar 600kr i månaden för. Inga kameror, bara 3 st. rörelsedetektorer, en brandvarnare och en dörrmagnet. Det är dessutom gammalt så ingen koppling till app på telefonen möjlig. Ganska basic med andra ord, men dyrt i längden. Tittar nu på Ajax system vilket man kan koppla till väktartjänst Lövestad om man köper här https://smartlarm.se/ajax-smarta-paket-losningar-larm-utan-ab.... Länken går till paketet jag funderar på att köpa. Någon som har detta system och använder larmtjänst? Själv är jag skeptisk till väktartjänst, men andra i huset tycker det är viktigt... Tankar?

Kolla hur lång tid det är på utryckning. I vårt fall var det ca 30 min så kändes inte lönt med larm överhuvudtaget. 600kr lät väldigt dyrt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

det är viktigare ha ett säkerhetsgaller än larm kopplade. Dom flesta tjuvar även om dom skulle få upp dörren snabbt kommer vända snabbt när man ser en sån eftersom det är sällan tjuvar bär runt på tunga borrmaskiner,vinkelslipar o annat för att ens försöka forcera upp en sån dörr än mindre oljudet det kommer göra så bara glömma i princip, det sa en snubbe som bytte lås för ett tag sen på våran dörr att säkerhetslarm är överskattade.

Nackdelar:
- Bostadslarm har lägst prio. Går ett företagslarm samtidigt så prioriteras det först
- Skickliga tjuvar kan i vissa fall koppla sig förbi larmet

https://www.dinbyggare.se/klassisk-gallergrind-satter-stopp-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Jag var platschef under många år vid ett säkerhetsbolag, jag kan säga såhär det spelade ingen roll om vi var på plats inom 5 min
det var ändå försent. sedan ska det tillägas att är det ett vanligt vaktbolag typ Securitas lär inte vakten kunna göra något ändå om dom skulle trilla in på en liga som gör inbrott. (blir snare att vakten kommer vara den som behöver hjälp) sedan har dessa bolag ofta långa rycktider.

fördelen med vaktbolag är att dom lagarupp tex krossade rutor brutna dörrar vilket kan vara värdefullt om man är på semester och inte har bra grannar eller släkt i närheten som kan fixa till det tills man kommer hem.

Personligen tycker jag ett eget system är klart bättre dvs ett larm tex baserat på smarthus via z-wave i kombination med kameror (jag föredrar dahua/imou och en ai nvr) sedan kan man naturligtvis läggar röksprutor och starkare sirener så det blir jobbigt för den som hälsar på. sätter du tydliga kameror så är det väldigt avskräckande. sedan säkerhetsfilm på rutorna så det blir jobbigt att ta sig in.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Hemlarm...

Tack för svar. Tänker också att larmet ska vara avskräckande i första hand, att en eventuell tjuv ska välja ett annat hus istället. Så den enskilt viktigaste delen av larmet är antagligen dekalerna på fönster/dörrar. Har inbrott väl skett (helst när ingen är hemma) så vill jag få reda på det, så att någon kan titta förbi och se hur statusen är. Har svårt att acceptera kameror inomhus, av den enkla anledningen att jag tycker man ska kunna känna sig oiaktagen hemma.
Lutar starkt åt ett system från Ajax, till att börja med med väktartjänst, kan ju eventuellt avslutas senare om det känns överflödigt.
Galler för dörrar och fönster är säkert effektivt men känns overkill i mitt fall. Sedan kan dessa kanske till och med framkalla en känsla av otrygghet, att man låser in sig.
Någon som kör Ajax? Kan man även koppla detta till elektroniska lås typ Yale Doorman?

Permalänk

Har en vän som är polis som säger att en skylt i princip är det ända som avskräcker. Struntar dom i den så struntar dem även i eventuella kameror osv. Kamera kan ju vara skönt för egen del för att kunna kika i realtid och få notiser om något händer, då kan man ju själv kontakta polis om det skulle vara något.

Skulle inte lägga flera tusen per år personligen för någon tjänst. Självrisken är så pass låg om något skulle hända.

Sen kan det ju vara så att man vet med sig att man skulle må dåligt om någon gjort inbrott och känna sig osäker hemma, då kan det ju vara värt en slant med larm. Skulle du ringa Verisure idag och påpeka priset och att du vill avsluta pga det så skulle dom säkert nästan halvera kostanden.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv

Budgetlösning: Larm från aliexpress. Rörelsedetektorer, dörr-/fönstersensorer, siren, varningsljus/lampa som går att montera ute på en vägg t.ex, brandlarm, vattendetektor, gaslarm etc. med funktion som kan ringa/sms dig och dina grannar så fort det händer något. Du kan köpa färdiga paket med appfunktion och även fjärrkontroller (eller komplettera med delar du saknar, tex. kamera) med alla prylar jag nämnt för 1-2k.

Nackdel? trådlösa prylar går att störa ut för en kunnig tjuv. Lite installation, fixande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaskmapp:

Tack för svar. Tänker också att larmet ska vara avskräckande i första hand, att en eventuell tjuv ska välja ett annat hus istället. Så den enskilt viktigaste delen av larmet är antagligen dekalerna på fönster/dörrar. Har inbrott väl skett (helst när ingen är hemma) så vill jag få reda på det, så att någon kan titta förbi och se hur statusen är. Har svårt att acceptera kameror inomhus, av den enkla anledningen att jag tycker man ska kunna känna sig oiaktagen hemma.
Lutar starkt åt ett system från Ajax, till att börja med med väktartjänst, kan ju eventuellt avslutas senare om det känns överflödigt.
Galler för dörrar och fönster är säkert effektivt men känns overkill i mitt fall. Sedan kan dessa kanske till och med framkalla en känsla av otrygghet, att man låser in sig.
Någon som kör Ajax? Kan man även koppla detta till elektroniska lås typ Yale Doorman?

Jag kör själv med Arlo kameror så upptäcker rörelser om man inte är hemma och får notis till telefon. När jag köpte mina så fanns det utan månadsavgift, nu vet jag inte hur läget är. Vet att verisure nu använder sig av dessa kameror också men kanske av en bättre variant än vad jag har.
Mina dörrar har jag kopplat med dörrbrytare via Nexa så även här får jag information om något händer och jag inte är hemma.

Kostade i inköp för allt kanske 5000 kr men då har jag även automatisk belysning via nexa också i hela huset så alla fönsterlampor tänder när solen går ner. Funkar inte 100% men tillräckligt bra. Tror det beror mest på mig som installatör då jag gissar att några brytare inte var helt raderade när jag monterade dessa så de tar signal från två håll.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Beställde själv Ajax igår, blev dock från ett land i europa, blev ca 1500kr billigare
Yale doorman går inte att koppla ihop (ännu) men efter rätt mkt forskande känns de som att Ajax är de som utvecklar sitt system mest av de jag tittar på, och många önskar just den integrationen så förhoppningsvis kommer det...

Permalänk
Medlem

[quote postid="19229414" userid="333264" name="Slaskmapp"]
Någon som kör Ajax? Kan man även koppla detta till elektroniska lås typ Yale

sätt kamerorna ute, och koppla inte upp dom om du tycker det är olustigt med kameror,
kameror är väldigt mycket mer avskräckande än larm, särskilt dom med avskräckningsfunktion.
(kamerorna jag använder inne kör in linsen innanför skalet och stänger ner när någon är hemma)

Ajax gör ok larm, visonic är annars lätta och trevliga, vill du ha mer proffs så kolla på DSC trådat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

det är viktigare ha ett säkerhetsgaller än larm kopplade. Dom flesta tjuvar även om dom skulle få upp dörren snabbt kommer vända snabbt när man ser en sån eftersom det är sällan tjuvar bär runt på tunga borrmaskiner,vinkelslipar o annat för att ens försöka forcera upp en sån dörr än mindre oljudet det kommer göra så bara glömma i princip, det sa en snubbe som bytte lås för ett tag sen på våran dörr att säkerhetslarm är överskattade.

Nackdelar:
- Bostadslarm har lägst prio. Går ett företagslarm samtidigt så prioriteras det först
- Skickliga tjuvar kan i vissa fall koppla sig förbi larmet

https://www.dinbyggare.se/klassisk-gallergrind-satter-stopp-f...

Känns som det bara är att gå genom fönstret istället?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Känns som det bara är att gå genom fönstret istället?

tror han menar säkerhetsgaller på fönster med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tror han menar säkerhetsgaller på fönster med.

Vet inte vem som är beredd att göra sådana uppoffringar. Fan vad fult det blir haha.

Jag tror att larm 100% enbart är i avskräckande syfte, om någon väl skiter i att det är larm så kommer de ta dina grejer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vet inte vem som är beredd att göra sådana uppoffringar. Fan vad fult det blir haha.

Jag tror att larm 100% enbart är i avskräckande syfte, om någon väl skiter i att det är larm så kommer de ta dina grejer.

beror på hur man gör det, det finns infällda som åker ut vi behov, personligen föredrar jag säkerhetsglas eller budgetlösningen att lägga säkerhetsfilm på rutan.

exakt vanlig villalarm är inte alls så avskräckande vid rutinerade ligor. kameror är mycket bättre.
det går dock bättre på larm med elakare sirener som späckar trumhinnerorna och påverkar balansen, eller rökkanoner, (finns även versioner med pepparspray liknade dimma)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett Ajax-system med rörelsedetektorer och magnetdetektorer. Jag kommer att komplettera med branddetektorer så småningom.

Jag är jättenöjd med larmet, det fungerar precis som det ska. Jag använder mig också av deras smartplugs för att sätta på två separata kameror som spelar in till min NAS

Det enda som jag tycker är lite dåligt med Ajax system är att deras tutor är lite för klena, men det är ganska enkelt fixat. Jag köpte till en fjärrstyrd reläkontakt som drar igång några rejäla tutor. Om du bor i lägenhet så kommer det dock räcka alldeles tillräckligt med tutan som ingår i paketet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Köpte precis Ajax själv och ska montera det i helgen. Har sen tidigare ett larm från smanos men är gammalt och börjar strula.

Bor i lägenhet så bara en magnetkontakt på dörren och ir med glaskross vid dörren & fönstren mot balkongen.
Samt tre brandvarnare, som jag känner är mer viktigt för sinnesfriden. Ifall det händer något när man är på jobb.

Har inte det uppkopplat till någon larmfirma utan blir bara inom familjen som får varningar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

https://reolink.com/product/rlk8-520d4-a/
Sånt paket, Eller köra kameror med siren och larm stark lampa och dubbelsidigt ljud (höra och även prata ur kameran) kopplat til NVR.

Intjänad på nåt år jämfört med verisure.

Permalänk
Medlem

Jag vann verisures tävling med 12 mån gratis tillsammans med 2st Arlo kameror. Ni har säkert sett tävlingen på både facebook och instagram.

Var på landet och sabotagelarmet gick på en av glasdörrarna, som de hade gjort 3 kvällar i rad pga felmontering.
Då skickade de ut en väktare och jag såg vakten i kameran ca 10 minuter efter samtalet med Verisure-operatören. Jag visste ju att de va lugnt för jag kollade kamerorna från landet, men ändå smidigt med "fri" utryckning som ingår i priset. Änså länge (2 månader) är jag nöjd med mitt larm, efter 12 mån kommer det kosta 600 i månaden, det kommer jag inte betala, isåfall avslutar jag det alternativt bättre pris.

En kompis försökte avsluta sitt Verusire och de erbjöd då 50% av månadskostnaden, kanske kan va något för dig att försöka med?

Permalänk
Skrivet av aragon:

beror på hur man gör det, det finns infällda som åker ut vi behov, personligen föredrar jag säkerhetsglas eller budgetlösningen att lägga säkerhetsfilm på rutan.

exakt vanlig villalarm är inte alls så avskräckande vid rutinerade ligor. kameror är mycket bättre.
det går dock bättre på larm med elakare sirener som späckar trumhinnerorna och påverkar balansen, eller rökkanoner, (finns även versioner med pepparspray liknade dimma)

Kan inte låta bli att förställa mig samtalet från min fru när hon ringer och meddelar att vi fått falsklarm på pepparspray-larmet igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaskmapp:

Kan inte låta bli att förställa mig samtalet från min fru när hon ringer och meddelar att vi fått falsklarm på pepparspray-larmet igen...

hahaha jo det skulle vara fint 03.00 på natten när man går på toan och glömmer att man larmat inre zon.
Systemen jag sett har varit manuella, dvs du får larm med bild och kan välja att aktiver mer "effektiva åtgärder"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör Ajax hemma och är nöjd, väldigt lätt installation och bra batteritid. Har satt upp larmet även i garaget cirka 40m bort och inga störningar där.
Har inget att jämföra iofs men att man inte behöva betala nånting per månad var viktigt för mig. Ingick väktare 1a året men kopplade aldrig upp det. Har inga kameror men går att koppla in.
Har 3 brandvarnare och vattensensorer och det värdesätter jag mycket och känns säkert.
Eventuellt att det går att använda med iftt men jag kanske har fel hub, 🤨😀