Synnex och Tech Data slås ihop – blir världens största IT-distributör

Permalänk
Melding Plague

Synnex och Tech Data slås ihop – blir världens största IT-distributör

Det nya bolaget TD Synnex får en sammanlagd omsättning om 60 miljarder dollar årligen och puttar därmed ned Ingram Micro från tronen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det inte kommer påverka den svenska marknaden nämnvärt, det som skulle kunna hända är att Tech Data stärker partnerskap med vissa tillverkare vilket på sikt kan slå ut andra distributörer vilket inte är så bra ur en konkurrenssituation.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Intressant! TD är riktigt bra, hade faktiskt ingen aning om att Gandalf var så pass stora.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av trickeh2k:

Intressant! TD är riktigt bra, hade faktiskt ingen aning om att Gandalf var så pass stora.

Det gick bra för dem 2020 kan man säga:
https://www.allabolag.se/5565369476/gandalf-distribution-ab

Att Elko köpte upp dem 2017 har låst upp ett par nyckelleverantörer för dem. Bland annat Intel. Det lär ha påverkat en hel del.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vet att det står i artikeln men jag förstår inte riktigt... Är det typ grossister för teknikprylar? Aldrig hört talas om dessa företag men det är ju många anställda och hög omsättning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det gick bra för dem 2020 kan man säga:
https://www.allabolag.se/5565369476/gandalf-distribution-ab

Att Elko köpte upp dem 2017 har låst upp ett par nyckelleverantörer för dem. Bland annat Intel. Det lär ha påverkat en hel del.

Jag minns när Gandalf var en liten aktör, på gamla windows 3.xx tiden, när jag var på jakt efter det vackert röda Gravis ultrasound ljudkortet. Vem kunde ana den utvecklingen då.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pellepelikan:

Vet att det står i artikeln men jag förstår inte riktigt... Är det typ grossister för teknikprylar? Aldrig hört talas om dessa företag men det är ju många anställda och hög omsättning...

Ja grossister kan man absolut säga att de är. Är väl bara lite arbetsskadad då det uttrycket inte används i branschen alls

De köper in prylarna i bulk från tillverkarna och säljer sedan vidare till återförsäljare, företagskunder och tex kommun, stat och landsting etc.

De flesta stora återförsäljarna köper ju dock väldigt mycket direkt från tillverkarna också, så de är absolut inte mellanled för allt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vet att det står i artikeln men jag förstår inte riktigt... Är det typ grossister för teknikprylar? Aldrig hört talas om dessa företag men det är ju många anställda och hög omsättning...

Ja grossister men det är B2B och inte till slutkund så förmodligen därför de inte är så allmänt kända.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gashemi:

Ja grossister men det är B2B och inte till slutkund så förmodligen därför de inte är så allmänt kända.

Grossist är något annat det.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av UndaC:

Det gick bra för dem 2020 kan man säga:
https://www.allabolag.se/5565369476/gandalf-distribution-ab

Att Elko köpte upp dem 2017 har låst upp ett par nyckelleverantörer för dem. Bland annat Intel. Det lär ha påverkat en hel del.

Visst, deras omsättning var skyhög. Men jag ser också ytterligare bevis på att marginaler i den branschen verkligen är rakbladstunna. De sålde varor för närapå 3 miljarder (alltså 3 tusen miljoner) och gjorde 37,7 miljoner i vinst innan skatter. Under 1,3% vinstmarginal alltså. Bruttovinsten är på 3,17% ...

Om vi vänder på det så kan man få ganska brutala exempel på hur illa det är. Om en av deras medarbetare köper in en kontorsstol för 8tkr så måste dem alltså sälja varor för 252 366:- för att få in tillräckligt med stålar för att betala den stolen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahl:

Grossist är något annat det.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Partihandel

"Partihandel, grosshandel eller grossistverksamhet är handel med stora volymer av varor så kallade varupartier.[1] Partihandel företas framför allt av partihandlare mellan tillverkningsindustrin och detaljhandeln. Handeln sker inte till enskilda konsumenter."

Permalänk
Medlem

Synnex? Har varit borta från IT-dist för länge..

Jag började min bana i arbetslivet (efter lumpen) på Expander Informatic, som senare blev Computer 2000, som senare blev Tech Data, som nu alltså går vidare i nästa merge

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Intressant! TD är riktigt bra, hade faktiskt ingen aning om att Gandalf var så pass stora.

Blev också väldigt förvånad... trodde Gandalf var på väg mot graven, de har ju aldrig något i lager!

Permalänk
Medlem

Ja nånstans måste man ju få fyrkantiga skärmar ifrån.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Xyborg:

Visst, deras omsättning var skyhög. Men jag ser också ytterligare bevis på att marginaler i den branschen verkligen är rakbladstunna. De sålde varor för närapå 3 miljarder (alltså 3 tusen miljoner) och gjorde 37,7 miljoner i vinst innan skatter. Under 1,3% vinstmarginal alltså. Bruttovinsten är på 3,17% ...

Om vi vänder på det så kan man få ganska brutala exempel på hur illa det är. Om en av deras medarbetare köper in en kontorsstol för 8tkr så måste dem alltså sälja varor för 252 366:- för att få in tillräckligt med stålar för att betala den stolen

Jo just distributionsledet är ju extremt pressat. Inte ovanligt att de säljer produkter med en bruttomarginal på 1 procent till deras större kunder. Däremot brukar de ju oftast ha ganska förutsägbara och låga kostnadsmassor jämfört med andra delar i ledet så som tillverkare och återförsäljare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om vare sig Tech Data, Synnex eller Ingram Micro. Borde jag skämmas?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag har aldrig hört talas om vare sig Tech Data, Synnex eller Ingram Micro. Borde jag skämmas?

För gemene man är det inte underligt, dessa firmor är väldigt anonyma för alla som inte "behöver" känna till dem. De marknadsför inte sig alls mot vanliga slutkonsumenter utan bara till de företag som är potentiella kunder.

Synnex är inte verksamma i Sverige så jag måste erkänna att jag själv inte hade stött på dem tidigare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har visserligen hört talas om Ingram Micro, Gandalf och Exertis Captech (antagligen bara för att deras namn har råkat stå på någon butikssida eller liknande, i något sammanhang), men har ingen egentlig koll på vad de varken är eller gör.

Tech Data och Synnex är däremot två totala okändisar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Näpp, aldrig hört talas om någon av dem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Passar på att pusha en gammal artikel här eftersom de kommer på tal i artikeln. Intervju med Gandalfs VD David Nicander som vi genomförde för ganska exakt ett år sedan:
https://www.sweclockers.com/artikel/30257-svenska-teknikprofi...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag är inköpsansvarig vid en mindre återförsäljare så har med dem alla att göra dagligen, ska bli intressant att se hur detta påverkar!

För info dem som undrar, dem importerar merparten.
Det som tillverkar själva säljer är främst till storbolag (500+, dock långt ifrån alla, merparten är nog snarare 2000+ anställda).
Vissa produkter går dock mer eller mindre enbart via distributörerna, t.ex. Microsoft säljer knappt Surface själva utan nästan endast via dist>återförsäljare.

Den stora fördelen med detta är att dem flesta av Sveriges återförsäljare helt enkelt inte är stora nog att importera stora lager själva (utom typ Dustin och några till), samtidigt som det är 3-4 veckor leverans från fabrik till Sverige.
Så för att jag skall kunna sälja t.ex. 1st Dell dator till min kund och dem behöver den inom 2 arbetsdagar så är distributör bästa alternativet, vi vill helt enkelt inte lagerföra själva, det är för dyrt och komplicerat.

Faktum är att dem flesta datorer/delar privatpersoner köper i Sverige skeppas direkt ifrån distributören, bara att dem använder en följesedel med vår logga.

Permalänk
Medlem

Handlar en del via TD på jobbet, har oftast bra priser på server med tillbehör men inte så bra på klienter. Problemet sen Corona är att t.ex. Dustin dammsuger allt som TD och Ingram har så då får man handla av Dustin ändå.

Nu har de ju världens chans att fixa sin otrolig dåliga hemsida i o m mergen. Ingram har ju bättrat på sin lite, men den känns mest som en sminkad gris. Där vinner Dustin alla dagar i veckan.