Fraktkris hotar Black Friday och julhandeln

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

https://www.ted.com/talks/hans_rosling_global_population_grow...

Hans rosling visste vad han pratade om. Tror han reviderade siffran innan han dog till 20-21 miljarder människor på vår jord där vi förväntas föda lika många barn som gamla dör eftersom samtliga länder då förhoppningavis nått I-lands status. Men det ligger givetvis också i vårat intresse här i väst att också släppa upp dessa u-länder till denna nivå, istället för hot om att flytta produktionen nån annanstans vid höjd lägsta lön bara för att vi här i väst vill ha billiga produkter 😑

Hans var absolut inte dum men jag tror tyvärr inte vår jord skulle klara av 20-21 miljarder människor som alla ska äta, leva och jobba.
Jag är väl lite mer pessimistisk än Hans bara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ett perfekt tillfälle att avskaffa hetshandel som Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hans var absolut inte dum men jag tror tyvärr inte vår jord skulle klara av 20-21 miljarder människor som alla ska äta, leva och jobba.
Jag är väl lite mer pessimistisk än Hans bara.

Det går nog men vi får leva på ett helt annat sätt för att det ska vara möjligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jetblack:

Förlåt, men hur lyckas man med det ens?

Hur man lyckas? Ganska lätt, åk utomlands (I slutat av mars för min del) sedan får någon kärring på Skatteverket nys om det. Eftersom tanten med god rätt misstänker att du kommer vara utomlands i över 6 månader så har du inte längre rätt att vara skriven längre i Sverige. Hon skriver om dig som utlandsboende.

Vips så bor jag plötsligt inte kvar på min adress i Sverige enligt systemet. Och måste uppge en ny adress vilket jag inte har för jag bor ju kvar på samma adress även om jag kommer vara bortrest under en längre period pga. visum problemen som c19 ställer till med.

Permalänk
Medlem

Gör inget, vi behöver frakta mindre mängd med onödig skit, även mat. Vi har hur mycket mat som helst här i vårat avlånga land som vi är dåliga på att äta. Säger itne att vi ska sluta äta ris eller andra utländska matvaror, men vi kan äta mindre av det. Finns både flera typer av rotfrukter, grönsaker, frukter, bär och även ätbara blommor. Jag har börjat äta mer rotfrukter nu de senaste veckorna.

OffT:

Skrivet av anon56869:

Hur man lyckas? Ganska lätt, åk utomlands (I slutat av mars för min del) sedan får någon kärring på Skatteverket nys om det. Eftersom tanten med god rätt misstänker att du kommer vara utomlands i över 6 månader så har du inte längre rätt att vara skriven längre i Sverige. Hon skriver om dig som utlandsboende.

Vips så bor jag plötsligt inte kvar på min adress i Sverige enligt systemet. Och måste uppge en ny adress vilket jag inte har för jag bor ju kvar på samma adress även om jag kommer vara bortrest under en längre period pga. visum problemen som c19 ställer till med.

Tog de inte kontakt med dig först? Du borde ju ha all rätt att stå skriven i Sverige även om du är utomlands så länge. Finns ju något som heter dubbellt medborgarskap. Låter ju galet annars.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

OffT:
Tog de inte kontakt med dig först? Du borde ju ha all rätt att stå skriven i Sverige även om du är utomlands så länge. Finns ju något som heter dubbellt medborgarskap. Låter ju galet annars.

Har inget med medborgarskap att göra. Du får inte vara skriven på en adress du faktiskt inte bor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Det går nog men vi får leva på ett helt annat sätt för att det ska vara möjligt.

Frågan är bara om vi vill leva på det sättet?
Det pratas om att vi ska äta larver, syrsor och annat och jag som redan odlat dessa pga ödleägande kan väl säga att de inte ser jättesmaskiga ut😂 Sambon gillade dem inte heller och ännu mindre när någon syrsa smet och dök upp i hennes jeans när hon skulle ta på dem en morgon😂😂
Nu är väl tanken i så fall att man gör mjöl eller annat av dessa djur så man kommer inte ha massa larver som ligger direkt på tallriken men jag äter nog hellre en oxfile 😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Gör inget, vi behöver frakta mindre mängd med onödig skit, även mat. Vi har hur mycket mat som helst här i vårat avlånga land som vi är dåliga på att äta. Säger itne att vi ska sluta äta ris eller andra utländska matvaror, men vi kan äta mindre av det. Finns både flera typer av rotfrukter, grönsaker, frukter, bär och även ätbara blommor. Jag har börjat äta mer rotfrukter nu de senaste veckorna.

OffT:
Tog de inte kontakt med dig först? Du borde ju ha all rätt att stå skriven i Sverige även om du är utomlands så länge. Finns ju något som heter dubbellt medborgarskap. Låter ju galet annars.

Jodå tanten på skatteverket kontaktade mig och jag svarade ärligt att jag vet inte helt när jag är tillbaks i Sverige. Kanske till sommarn kanske nästa år. Hade kunnat ljuga ihop att jag kommer snart tillbaks, men det spelar egentligen ingen större roll för mig vart skatteverket anser att jag bor. Spar väl bara lite skatt på att vara utskriven tänkte jag. Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att jag plötsligt skulle få mina banktillgångar konfiskerade på obestämd tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Frågan är bara om vi vill leva på det sättet?
Det pratas om att vi ska äta larver, syrsor och annat och jag som redan odlat dessa pga ödleägande kan väl säga att de inte ser jättesmaskiga ut😂 Sambon gillade dem inte heller och ännu mindre när någon syrsa smet och dök upp i hennes jeans när hon skulle ta på dem en morgon😂😂
Nu är väl tanken i så fall att man gör mjöl eller annat av dessa djur så man kommer inte ha massa larver som ligger direkt på tallriken men jag äter nog hellre en oxfile 😂

Det där är ju inget du och jag behöver oroa oss över så vad vi känner för det är ganska oväsentligt. Men för de som lever när det blivit så har nog inte så mycket att välja på då den dagen kommer. I värsta fall kanske Soylent Green blir verklighet!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Sluta handla med diktaturen Kina, helt sonika.

Det är inte riktigt så ekonomi fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har inget med medborgarskap att göra. Du får inte vara skriven på en adress du faktiskt inte bor.

Ja just ja. Lite skevt det där.

Skrivet av anon56869:

Jodå tanten på skatteverket kontaktade mig och jag svarade ärligt att jag vet inte helt när jag är tillbaks i Sverige. Kanske till sommarn kanske nästa år. Hade kunnat ljuga ihop att jag kommer snart tillbaks, men det spelar egentligen ingen större roll för mig vart skatteverket anser att jag bor. Spar väl bara lite skatt på att vara utskriven tänkte jag. Kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att jag plötsligt skulle få mina banktillgångar konfiskerade på obestämd tid.

Ah, jag förstår. Nånting, nånting, banken vill att du har svenska adress förmodar jag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l33tn00b:

Det är inte riktigt så ekonomi fungerar...

Jaså du? Hört talas om embargo?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ja just ja. Lite skevt det där.

Nja, inte helt. Det har gett en del människor stora negativa konsekvenser, trots att de inte haft något tveksamt motiv till varför de inte bott där de varit skrivna, men det finns ändå anledningar till varför det är så som är logiska.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Så bra, då kan det kanske äntligen bli stopp på köphysterin. Den konsumtion som pågår idag är inte hållbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jaså du? Hört talas om embargo?

Jodå, men det är fortfarande inte så som ekonomi, och speciellt då handelsekonomi, fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Det där är ju inget du och jag behöver oroa oss över så vad vi känner för det är ganska oväsentligt. Men för de som lever när det blivit så har nog inte så mycket att välja på då den dagen kommer. I värsta fall kanske Soylent Green blir verklighet!

Jag tror det ligger närmare i tiden då sverige godkänt en del av detta som människoföda plus att ett företag i Dalarna håller på att startas upp just i detta syfte att odla maskar.

Om ett par år så finns det säkerligen i vissa butiker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är alla sjömän extra känsliga för covid eller vad är det frågan om egentligen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av l33tn00b:

Jodå, men det är fortfarande inte så som ekonomi, och speciellt då handelsekonomi, fungerar.

Jo, precis så är det som det fungerar, om stater lägger ett embargo på handel med Kina. Vilket vore en bra mycket vettigare åtgärd än plastpåsskatt, ur ett miljöperspektiv.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Känns som allt är riggat för att förstöra. Bäst att ha lagrena fyllda med sånt man behöver ett par år framöver. Växthus, jordkällare, en bössa, en kamin och gott om ved. Dina digitala "besparingar" kan försvinna över en natt. Paranoid? Mja.. se er runt, världen är har blivit helgalen, vilket tillfälligtvis samspelar perfekt med att det monetära systemet vi är uppväxta med börjar närma sig sitt sista dödsryck efter 13 år i respirator. Att ens digitala tillgångar kan försvinna över ett knapptryck har jag själv redan fått uppleva. Varit 2 månader utan tillgång till mina aktier eller kontanta medel nu efter att nordnet stängde ner mitt konto pga briställig "kundkännedom". Varit kund hos dem i 15år....

Om det inte är ett knapptryck så ska ni få se hur snabbt inflationen kan gå i taket när alla har massor "gratis" pengar på kontot men samtidigt måste slåss om den där sista produkten inne på lagret. Om inte grafikkorten vore en god nog förvarning, vänta tills det rör sig om något essentiellt i livet typ mat, bensin, värme eller liknande.

Känns bara som om någon är riktigt bitter för att den varit utanför och döljer något för svensk rättvisa.

Permalänk
Medlem

Tänker spontant på människor som tycker att ”gröna” alternativ skulle bli för dyra när det kommer till logistik och frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Känns som allt är riggat för att förstöra. Bäst att ha lagrena fyllda med sånt man behöver ett par år framöver. Växthus, jordkällare, en bössa, en kamin och gott om ved. Dina digitala "besparingar" kan försvinna över en natt. Paranoid? Mja.. se er runt, världen är har blivit helgalen, vilket tillfälligtvis samspelar perfekt med att det monetära systemet vi är uppväxta med börjar närma sig sitt sista dödsryck efter 13 år i respirator. Att ens digitala tillgångar kan försvinna över ett knapptryck har jag själv redan fått uppleva. Varit 2 månader utan tillgång till mina aktier eller kontanta medel nu efter att nordnet stängde ner mitt konto pga briställig "kundkännedom". Varit kund hos dem i 15år....

Om det inte är ett knapptryck så ska ni få se hur snabbt inflationen kan gå i taket när alla har massor "gratis" pengar på kontot men samtidigt måste slåss om den där sista produkten inne på lagret. Om inte grafikkorten vore en god nog förvarning, vänta tills det rör sig om något essentiellt i livet typ mat, bensin, värme eller liknande.

lite lätt konspiratoriskt skrivet av mig här, men det finns ju flera länder som inte vill att Kina skall växa något mer.
Detta är ju ett sätt att sätta stop för tillverkning i Kina.

Sen är det ju bara att hoppas på att tillverkning kommer tillbaka till oss, åtminstone där man kan kalla EU för "lokal tillverkning".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Gör inget, vi behöver frakta mindre mängd med onödig skit, även mat. Vi har hur mycket mat som helst här i vårat avlånga land som vi är dåliga på att äta. Säger itne att vi ska sluta äta ris eller andra utländska matvaror, men vi kan äta mindre av det. Finns både flera typer av rotfrukter, grönsaker, frukter, bär och även ätbara blommor. Jag har börjat äta mer rotfrukter nu de senaste veckorna.

OffT:
Tog de inte kontakt med dig först? Du borde ju ha all rätt att stå skriven i Sverige även om du är utomlands så länge. Finns ju något som heter dubbellt medborgarskap. Låter ju galet annars.

Jo tjena, tror du alla vill betala 100% mer för t.ex svenska tomater? Svensk livsmedel är rena lyxvaran och dessutom överskattad.
Ris håller dessutom längre än t.ex potatis, i princip inget slutdatum om du förvarar de torrt.

Permalänk
Skrivet av employed:

Hahahaha... det har du fan rätt i. xD Var som när jag uppgraderade. Många i ens omgivning undrade var jag fick pengarna ifrån och många tyckte det var ett onödigt köp. Samtidigt som de sitter på jobbet med nyligen uppgraderade ibooks och iphones för 10k plus.

Har de inget liv? Att hela tiden köpa nytt varje år gör inte livet bättre.

Skrivet av Black(1)cat:

Inflationen räknas annorlunda idag eller på två axlar inhemsk inflation och inflation emot världsmarknaden vad det kostar att producera inhemst gentemot resten av världen ex vad är priset att bygga en volvo i Sverige eller i Kina idag är detta den vanligaste mätningen av inflation.
Inflation baserat på varor och tjänster i Sverige har modifierats så kostnader för bostad energi bensin el räknas inte in, om man undrar vad Sveriges inflation är så är det en sanning som är lika tokig som att hyran har halverats bensinen har aldrig varit billigare och matpriserna har ståt stilla och statistik är som alltid manipulerad till att som du fråga får du svar.

Vad menar du att statistik är manipulerad till att du som du fråga får du svar? Jag förstår inte vad du försöker säga här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tror det ligger närmare i tiden då sverige godkänt en del av detta som människoföda plus att ett företag i Dalarna håller på att startas upp just i detta syfte att odla maskar.

Om ett par år så finns det säkerligen i vissa butiker.

Soylent Green?

Jag menade att du och jag kommer troligen inte behöva offra så mycket av vår bekvämlighet och gå över till alternativ föda. Så snabbt växer inte befolkningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jo tjena, tror du alla vill betala 100% mer för t.ex svenska tomater? Svensk livsmedel är rena lyxvaran och dessutom överskattad.
Ris håller dessutom längre än t.ex potatis, i princip inget slutdatum om du förvarar de torrt.

Det stora problemet är inte spanska tomater, det är sådana som fraktas från andra sidan klotet som är problemet. Ris odlas för övrigt i Europa också och kan nog odlas i ännu större skala om behovet skulle komma. Ris från Asien är dock så oerhört billigt idag att det är närapå omöjligt konkurrera. Det kan förändras med dyrare frakt.

Personligen tycker jag det är fullkomligt vansinne att man kan köpa Nya Zeeländsk kronhjortsfärs för 78 kronor kilot och Brasiliansk oxfilé för 199 kronor när de inhemska kostar det dubbla eller mer. Frakten är helt enkelt för billig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jo jag menar det.

Jag tycker det vore bra om "Jorden" fick andas ut ett år i alla fall och slippa Black Friday och Julhandeln denna gång.

Men nu har jag inga skrikande barn så andra resonerar säkert annorlunda än mig!

Kanske är positivt för barnen också att de lär sig och inte få det de vill ha när de vill ha de. Kanske leder till mindre skrikande nästa år

Permalänk
Sötast
Skrivet av Aka_The_Barf:

90% eller mer av det man köper är helt onödigt. Gynnar nog miljön iallafall att minska båt trafiken. Har man mat, vatten och skydd mot väder o vind så är man all set.
Säkert det enda målet kommer vara om ett par generationer när ännu mer folk ska dela på en ändlig jord.

Ingen aning vad du handlar, men om 90% eller mer är helt onödigt så måste du ha flera hundra tusen kvm bostad/förrådsyta att förvara allt i.

Jag har då inte råd eller plats att köpa saker som inte används dagligen eller veckovis iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det stora problemet är inte spanska tomater, det är sådana som fraktas från andra sidan klotet som är problemet. Ris odlas för övrigt i Europa också och kan nog odlas i ännu större skala om behovet skulle komma. Ris från Asien är dock så oerhört billigt idag att det är närapå omöjligt konkurrera. Det kan förändras med dyrare frakt.

Personligen tycker jag det är fullkomligt vansinne att man kan köpa Nya Zeeländsk kronhjortsfärs för 78 kronor kilot och Brasiliansk oxfilé för 199 kronor när de inhemska kostar det dubbla eller mer. Frakten är helt enkelt för billig.

De flesta kan väl förstå att kött har större miljöpåverkan.

Men om du vänder på steken

Vilket tror du bidrar till mer eller mindre frakt rent i volym dvs.

EU/Sverige fortsätter importera flera miljoner ton proteinfoder = soja till att föda vår nötkreatur i lador större delen av livet.

EU/Sverige tar bort sina import tullmurar som skyddar sina bönder och får konkurrera emot Brasilianska bönder som bränner skog och låter nötkreaturen ströva fritt i landskap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Soylent Green?

Jag menade att du och jag kommer troligen inte behöva offra så mycket av vår bekvämlighet och gå över till alternativ föda. Så snabbt växer inte befolkningen.

Kanske inte men Sverige ska alltid ligga i framkant när det gäller vissa saker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/foretagare-hoppas-p...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jo jag menar det.

Jag tycker det vore bra om "Jorden" fick andas ut ett år i alla fall och slippa Black Friday och Julhandeln denna gång.

Men nu har jag inga skrikande barn så andra resonerar säkert annorlunda än mig!

Skulle gärna skippa julen helt jag också men har heller inga barn. Är absolut ingen julälskare och sitter gärna hemma med sambon och bara slappar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10