Finns det någon laptoptillverkare som tillåter custom fläktkurva?

Permalänk
Medlem

Finns det någon laptoptillverkare som tillåter custom fläktkurva?

Hej!

Jag köpte en Lenovo Ideapad för någon vecka sen som lämnades tillbaka illa kvickt pga hårfönen till fläkt. Jag trodde ärligt högljudda laptopfläktar hörde till det förflutna. Den hade en i5-1135G7 och vid idle var datorn knäpptyst, CPU-temp låg runt 25C. Men Lenovo har en otroligt proaktiv fläktkurva och redan vid en så låg temp som 40C gick fläkten på högvarv. Man kan ställa in olika lägen i Lenovos programvara Vantage, det är tre lägen, performance, balance och quiet. Men det enda dessa gör är att minska tillåten maxbelastning på CPUn. Fläktkurvan styrs ändå helt av CPU-temp, så även i quiet kör fläkten på när temp når 40.
40C, dvs 60 grader lägre än TJ max, är enligt mig alldeles för låg temp för så aggressiv kylning. Upp till 50C anser jag att helt passiv kylning borde vara norm, kanske tom 60. På min desktop med luftkylning kör jag lägsta möjliga RPM på Noctua-fläkten upp till 60C.

Så min undring är, vet ni om någon laptoptillverkare tillåter skräddarsydda fläktkurvor? Jag har gjort lite research men tycker inte jag hittar nån vettig info. Jag har haft en Surface Pro 4 i många år som är helt fläktlös, så att gå tillbaka till lövblås känns som att åka tillbaka till 2003 då jag hade en Dell-laptop som lät förskräckligt. Jag vill dock ha en proper laptop nu, helst med Ryzen-CPU.

Permalänk
Medlem

Asus ska tillåta det på sinna. I alla fall på Zepherus vet jag.
Vet att någon datortästare på you tube hadde frågat lenovo om varför de inte tillåter egen fläkt kurva (på legion), och fick svaret att det skulle vara för avancerat och inte användarvänligt för konsumenten eller något i den stilen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Prova Argus Monitor ifall du inte gjort det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Asus ska tillåta det på sinna. I alla fall på Zepherus vet jag.
Vet att någon datortästare på you tube hadde frågat lenovo om varför de inte tillåter egen fläkt kurva (på legion), och fick svaret att det skulle vara för avancerat och inte användarvänligt för konsumenten eller något i den stilen.

Sitter och läser om det nu, man använder Asus egna programvara Armory Crate, och det verkar som man tom kan sätta fläktkurvan på 0% för passivt! Men det verkar tyvärr bara gälla deras gaminglaptops, men en G14 är högintressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Prova Argus Monitor ifall du inte gjort det.

Jag testade säkert 5 olika program med Lenovon, och det verkar som Lenovo verkligen ansträngt sig för att det inte ska gå att kontrollera fläktarna med tredjepartsprogram. Det finns ett som heter Notebook Fan control som många rekommenderade men man måste ha tur att någon tagit fram profil för just den modellen man har, och att göra det själv var alldeles för avancerat för mig, man måste typ leta efter förändringar i registret för datorns embedded controller när fläkten ändrar RPM.
Men det här Argus var dock inte en av programmen jag testade så det var synd för det kanske hade funkat.