Apple lanserar Iphone 13 den 14 september

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elakekocken:

Någonting vill jag ha för den och inbyte är enklaste lösningen. Jag ger ju inte bort bilen till den lokale tiggaren heller.
Eftersom du inte verkar förstå resonemanget så bryr jag mig inte om de extra procenten pengar jag kan få om jag säljer telefonen privat.

Men nej utöver det så är pengar annars inte ett problem ändå, det betyder inte att jag skänker saker till höger och vänster till personer jag inte känner, däremot till familj eller vänner om någon känner sig behövande.

Vi tänker olika. Sambon gav dig rätt :). Osis för alla som köpte 12 PRO Max förra veckan :/

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vad spelar det för roll vem som tillverkar skärmen? Skärmen sitter på iPhones, och det blir inte Samsung bara för att det är deras fabriker.

Varför skulle den inte kunna vara bättre? Är du den som bara kollar megapixlar? I tester jag sett så är kvalitén likvärdig med S21 Ultra och bättre i vissa förhållanden. Kvalitén lär ju knappast vara sämre på iPhone 13 PRO.

Telefonen har en restriktion som du borde se. Du kan ej filma 4k med 128GB modellen. Skojar de med folk.

Senaste flip från Samsung har deras nya Eco2LED helt ny teknologi för att ge bra ljusförhållanden och spara på batteriet.
Vänta nu Iphone är ju framkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Telefonen har en restriktion som du borde se. Du kan ej filma 4k med 128GB modellen. Skojar de med folk.

Det går fortfarande bra att filma i 4K på modellen med 128GB utrymme (inklusive i HDR), dock inte med ProRes aktiverat.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Det går fortfarande bra att filma i 4K på modellen med 128GB utrymme (inklusive i HDR), dock inte med ProRes aktiverat.

Då får du inte bästa kvalitet som de skryter om. Det beskrivs att
ProRes är en codec. Då funderar man hur i alla dagar.

Permalänk
Viking
Skrivet av Buddaz112:

Telefonen har en restriktion som du borde se. Du kan ej filma 4k med 128GB modellen. Skojar de med folk.

Senaste flip från Samsung har deras nya Eco2LED helt ny teknologi för att ge bra ljusförhållanden och spara på batteriet.
Vänta nu Iphone är ju framkant.

Du kan fortfarande filma i 4k 60fps med alla modeller. Det är som någon annan svarade ProRes som är inaktiverat.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Du kan fortfarande filma i 4k 60fps med alla modeller. Det är som någon annan svarade ProRes som är inaktiverat.

Fortfarande det är en programvara och inte hårdvara så hur svårt kan det vara att ge även 128 modellen det hela.

Permalänk
Viking
Skrivet av Buddaz112:

Fortfarande det är en programvara och inte hårdvara så hur svårt kan det vara att ge även 128 modellen det hela.

Det finns antagligen en bra anledning. Antingen sätter hårdvaran stopp för det eller så anser de att utrymmet fylls för snabbt med 128GB.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Då får du inte bästa kvalitet som de skryter om. Det beskrivs att
ProRes är en codec. Då funderar man hur i alla dagar.

Det beror nog mest på att 128GB skulle ta slut otroligt fort. Fem minuter video inspelad med ProRes i upplösningen 4096x2160 och 30 bilder per sekund använder 35 GB lagring (enligt den här kalkylatorn). Så det går alltså inte att spela in 20 minuter film innan allt utrymme tagit slut. Gissar att det är den största anledningen till att Apple lagt till modellen med 1TB utrymme, eftersom det då går att spela in över 2 timmar (två timmar använder ca 830 GB utrymme).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vi tänker olika. Sambon gav dig rätt :). Osis för alla som köpte 12 PRO Max förra veckan :/

Dom hade nog råd att inte få den prissänkt med en tusenlapp.
Hade dom vart lite om sig och kring sig hade de vetat att Apple har event i september varje år och att äldre modeller ’i regel’ prissänks. Är man inte intresserad så är man inte, då vet man ju mindre per automatik. Dom har ju fortfarande köpt sig en redigt bra lur så dom behöver ju inte vara ledsna direkt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det fina med dagens smartphones är att de för många användare ersätter telefon, mp3/cd-spelare, kamera, dator och tv. På så sätt är det ganska litet fotavtryck man som individ kan lyckas med. Detta är inte unikt med apple dock, utan en smartphone från exempelvis Nokia kan uppnå det också.

Jag har inga siffror. Men jag skulle tro att en smartphone har betydligt lägre klimatpåverkan både i tillverkning och i drift jämfört med en stationär eller bärbar dator

En annan fördel, som är mer appleunikt, är väl att iphones håller rätt länge. Ex flickvännen har iphone 7 från 2016 och den tuffar på.

Sedan är väl alla iphones sedan typ iphone 6 helt återvinningsbara?

——
Jag håller dock med dig i sak. Att vi lever i ett konsumptionsamhälle och det är inte nödvändigtvis bra. Men jag tycker din kritik är felriktad, men det är ju en snygg oneliner (/twoliner) du droppa.

Kamera kanske en smartphone ersätter för vissa, men en dator/tv har många utöver smartphone. Sen är det dessvärre många som tycker att de måste ha denna nya 13 när de redan sitter på en 12a eller 11a. Behover styr inte längre utan snarare begäret.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Fortfarande det är en programvara och inte hårdvara så hur svårt kan det vara att ge även 128 modellen det hela.

Min gissning är att skrivhastigheten är lägre. Troligen är det bara ett ensamt chip meda de större har dubbla kanaler eller något liknande. Så har det ju varit med SDDer i alla tider

Använder vi exemplet ovan med 35GB på 5 minuter så är det ju

35000/300 = 117MB/s

Kanske är så enkelt att disken inte orkar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Eller räknar man att skärmen är som en Rektangel och skiter att räkna bort förlusten i notchen? borde väll vara falsk marknadsföring isåfall?

De räknar inte heller bort de pixlar som skärs bort i de rundade hörnen. De pratar dock om upplösningen på spec-sidan, samt specificerar att skärmens storlek i tum är baserat på diagonalen som om skärmen varit en rektangel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Kamera kanske en smartphone ersätter för vissa, men en dator/tv har många utöver smartphone. Sen är det dessvärre många som tycker att de måste ha denna nya 13 när de redan sitter på en 12a eller 11a. Behover styr inte längre utan snarare begäret.

Mja jag skrev det i någorlunda fallande ordning.

Det vill säga att en smartphone oftast ersätter de flesta telefoner som en användare har. Och att det oftast ersätter mp3-spelare och cd-spelare (dock inte för alla, finns endel som ändå kör på mp3-spelare). Sedan är det många som ersatt behovet av en dedikerad kamera med sin smartphone, dock inte alla. Därefter är det för många som en smartphone ersätter datorer, dock inte heller för alla. Och sedan så är det ett antal som klarar sig utan tv och bara konsumerar video genom telefonen.

Det krävs dock inte att 100% av smartphpneanvändarna har ersatt samtliga övriga enheter med en smartphone. Men det är en %-andel som gjort detta, och det är bra för miljöavtrycket hos den individen.

Sen finns det väl också andra aspekter som också hjälper till men kanske inte är enda förklaringen. Ex att det är smidigt att använda uber som app på min smartphone minskar behovet av egen bil. Att det sedan också är smidigt att kolla kollektivresor även detta på smartphone minskar behovet av bil. Men om frånvaron av smartphone hade påverkan i den grad så jag köpt en bil är svårt att säga. Men det bidrar. Vilket är bra.