Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonataan.host:

Vad jag läst så tappar den mycket i ljusstyrka också vilket straffar hdr upplevelsen.

Inte nödvändigtvis eftersom HDR bygger på högt dynamiskt omfång. Hög ljusstyrka är den änden av det omfånget. A1 är fortfarande en OLED och vinner dynamik i andra änden, svärta och kontrast. Så det är återigen rummet och situationen för jämförelsen som är avgörande för vad som är bättre eller sämre.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Inte nödvändigtvis eftersom HDR bygger på högt dynamiskt omfång. Hög ljusstyrka är den änden av det omfånget. A1 är fortfarande en OLED och vinner dynamik i andra änden, svärta och kontrast. Så det är återigen rummet och situationen för jämförelsen som är avgörande för vad som är bättre eller sämre.

Okej! Sjukt bra förklaringar du ger

TVn kommer sitta i vardagsrum som är i anslutning till kök och matsal med x antal fönster. Hade det varit separat tv rum hade jag inte tvekat men i detta fallet med mycket tv när det är ljust och begränsad möjlighet att dra för så.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonataan.host:

Okej! Sjukt bra förklaringar du ger

TVn kommer sitta i vardagsrum som är i anslutning till kök och matsal med x antal fönster. Hade det varit separat tv rum hade jag inte tvekat men i detta fallet med mycket tv när det är ljust och begränsad möjlighet att dra för så.

Det som ljusstarka LCD:er har som styrka är flexibiliteten att faktiskt kunna kräma på med ljus när det verkligen behövs. Det kan inte A1 matcha eller mot en Sony XH95.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Har funderat på en LG A1 eller B1 men hittade Outlet Sony a85 på elgiganten för 11k.
https://www.elgiganten.se/product/outlet/tv-bild-fyndvaror/35....
Jag undrar vad som skulle vara bästa deal för mig att köpa en LG A1 för 9k eller en Sony a85.
Jag kollar inte supermycket på tv och spelar inte heller någon konsoll. Har ganska litet vardagsrum (4x4m) och 2 fönster i det på 2 av väggarna mot tvn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Sonys A8 är den bättre modellen av de två. Inte en gigantisk skillnad men för dina behov väger fördelarna över för Sony A8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sonys A8 är den bättre modellen av de två. Inte en gigantisk skillnad men för dina behov väger fördelarna över för Sony A8.

Tack för svaret. Skönt att få lite info iallafall från någon som kan, alltid så velig när det gäller att köpa elektronik