Anmäl dig till Roborock Challenge!

Snabbkoll: Vad använder du för spelkontroller?

Permalänk
Medlem

Just nu är det nån iteration xbox-kontroll, men den här tråden fick mig att minnas tillbaka till åtminstone två udda fåglar jag testat genom åren. Tiden kring millennieskiftet var en galen tid ...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SideWinder#Strategi...

https://xbox.fandom.com/wiki/Microsoft_SideWinder_Dual_Strike

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Avstängd

Räknas inte kombinationen av mus+tangentbord som en typ av "spelkontroll"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Mus borde räknas - i alla fall när man kör Cities Skylines.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Har varit sugen på joystick men det har inte blivit något av det.

Den korrekta termen är faktiskt glädjepinne.

Annars använder jag en XBOX-kontroller till diverse gubbspel och typ Dark Souls

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Använder Xbox One kontroller till dom spel det passar... ganska många spel nuförtiden är ju anpassade till spelkonsoler också, så det blir mycket handkontroll framför TV-datorn FPS kör jag dock alltid med mus och tangentbord.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag röstade Handkontroll och Joystick, för att jag använder TAC-II till retrodator-spel men Playstation eller Sega Saturn-controller till retrokonsoll-spel beroende på vilket spel det är.
Har komponenter på bordet för att bygga en arkad-joystick ...

Men till PC-spel är det mus och tangentbord som gäller.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Enligt legenden var det en man som hette Joyce som hade uppfunnit den för att styra flygplan med.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Handkontroll på PC enbart till Rocket League (världens absolut bästa spel).

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder inga spelkontroller, men jag har en Xbox-handmojäng som jag KAN använda, så jag kryssade i två av alternativen.

(Handmojängen köpte jag enkom till fordonskörande i Far Cry 5, men det gick mycket sämre än med tangentbord + mus så den ligger bara och möglar sedan dess.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Nostromo bästa som hänt

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KentKnutte:

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/191/035/135.png

Annars använder jag en XBOX-kontroller till diverse gubbspel och typ Dark Souls

Skrivet av Findecanor:

Enligt legenden var det en man som hette Joyce som hade uppfunnit den för att styra flygplan med.

Ni har fel, Fröjdepinne!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klarade just ut Final Fantasy VI med mus- och tangentbord, var fanns det valet?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buchno:

Klarade just ut Final Fantasy VI med mus- och tangentbord, var fanns det valet?

"Jag använder ingen spelkontroller" är näst längst ned

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

en 360-kontroll med sladd för jrpg, Microsoft Sidewinder Force Feedback 2 + Logicad Magellan Spacemouse XT Plus för Star Citizen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Lego Master

Xbox Elite series 2, eller Logitech x52.
Beroende på spel, såklart.

Har spelat Fallout 4 med både tgb/m och kontroll, beroende på build; melee med kontroll vs en gun nut med tgb/m.

Elite: Dangerous kräver HOTAS, och Squadrons funkar bättre med joystick.

Det mesta annat spelas med tgb/m.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Gör om hela quizen. Den var för vag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

köpte 2 stk logitech handkontroller för många många år sedan. Tyvärr använts allt för lite eftersom alla PC spel är oneplayer nu för tiden.. URK!!!

vill ha tillbaks multiplayer!! särskilt nu lär man lätt kopplar datorn till tv'n är det mer aktuellt än någonsin!

tekken fifa mariocart med splitscreen/shared screen till pc nu!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Avskyr handkontroller. Extremt ointuitivt och obekvämt. Funkar för enkla plattformsspel, som Super Mario och Ice Climber, men inte för avancerade spel. Testade en gång Skyrim med handkontroll hos en kompis med PS2:a och det var katastrofalt dåligt! Precis som det alltid är med handkontroll.

Joystick för flygsimulator räknar jag inte som handkontroll, men vill man klassa det som det så, ja, det har jag.

Det låter ju mer än något annat som att du är extremt ovan att använda dig av handkontroll och därför har svårt för den. Jag föredrar också mus och tangentbord i de flesta spel men handkontroll är i mitt tycke betydligt bekvämare när jag spelar spel som Zelda BOTW på TVn eller diverse motorsportspel som MXGP. Du måste komma ihåg att det finns många som bara spelar på konsol och är grymma i förstapersonsskjutare med handkontroll.

Permalänk
Skrivet av E-Zone~t§~:

Nostromo bästa som hänt

Håller med!

Har uppgraderat till en Razer Tartarus v2 men har inte hunnit att spela så mycket så jag har uppfattat om jag tycker den är bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem

Jag kör PS4-kontrollen i spel där det räcker att veva lite med armarna för att klå fienden (typ Skyrim). Om det krävs någon form av sikte växlar jag emellertid till mus och tangentbord. (Jag förstår ärligt talat inte hur somliga kan spela FPS och liknande med kontroll. För mig tar det ärligt talat 5-10 sekunder att få siktet på en stillastående måltavla. Om den rör dig kan jag inte träffa den alls. Fullständigt omöjligt!)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

Jag kör PS4-kontrollen i spel där det räcker att veva lite med armarna för att klå fienden (typ Skyrim). Om det krävs någon form av sikte växlar jag emellertid till mus och tangentbord. (Jag förstår ärligt talat inte hur somliga kan spela FPS och liknande med kontroll. För mig tar det ärligt talat 5-10 sekunder att få siktet på en stillastående måltavla. Om den rör dig kan jag inte träffa den alls. Fullständigt omöjligt!)

Dels handlar det om vana förstås, min femåriga son kan exempelvis sikta rätt bra med kontrollen i PvZ Garden Warfare men att peka på, och få tag i, rätt kort i Solitaire med musen är inte lätt. Men dels handlar det också om att acceptera begränsningen liksom. Precisionen är inte lika bra med kontroll, så ska man spela som en sniper i ett twitchigt FPS så är ju musen överlägsen förstås, men om man springer runt och sprutar kulor så är det inget problem. Sen har vi ju hela auto-aim-grejen. De allra flesta spel hjälper ju en något om man spelar med kontroll och det hjälper ju förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Enligt historia var det en man vid namn Loraine som skrev det i sin dagbok, först hette den dock "George stick" efter en man som hette så i efternamn, han började använda en spak mellan benen för att styra flygplanen han byggde mekaniskt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Ganska uppenbart från omröstningen att multi-select inte behövdes i alla fall. Väldigt få som har använt den möjligheten

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hACmAn:

Gör om hela quizen. Den var för vag.

Nej, men du kan alltid dela med dig i tråden om vad du använder (vilket vi uppmanar till i omröstningen).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Har själv använt Xbox-handkontroller i alla år. Från Xbox 360 till Xbox One och nu senast Xbox One Series. Alltifrån emulatorer till RPG-spel av olika slag, nu senast Phantasy Star Online 2 och Phantasy Star Online (1). Har blivit rätt många hundra timmar på ett år. Oftast är det dock tangentbord och mus som gäller på PC.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon218488:

Mus och tangentbord.

Samma här.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Är lite av en allätare rörande kontroller. VR kontroller, HOTAS, ratt och pedaler, XBox/Playstation kontrollers av olika generation, mus + tangentbord. Tycker de funkar rätt bra allihop. Jag har nog har flest XBox One-kontrollers då de har varit så enkla att para ihop med datorer/surfplattor/telefoner + att de går på vanliga AA batterier.

Packade faktiskt upp Rockband-trummorna till PS3 i helgen och trummade lite vilket var rätt kul. Skall låna ut dem till en kompis son så jag kände mig "tvungen" att testa dem i ett par timmar.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

~90% mus & tangentbord, men ibland plockas en gammal Logitech WingMan fram då det ska sprängas hårbollar i Wing Commander.
Då och då tvingar ynglingen på mig en PS/XBOX-controller när han inte vill spela själv.

Permalänk
Medlem

Har nog 4st 360 kontrollers, en svart, en halo edition, 2st vita sedan en original 360 laddstation och sedan ett antal batteripack varav mina två svarta är renoverade med nya Duracel 1200mAh, dom varar lätt 48 timmar tror jag utan force feedback aktiverat så avsevärt mer än original batteri packen som hade 2600mAh kina celler.

jag har även den trådlösa mottagaren, även denna är lagad då säkrigen i dom ofta går så ersatt med 0ohm resistor.

Det är vanliga AA batterier i dom så relativt enkelt att laga upp 2st batteripack för under 100Kr.

Har även en 360 ratt med pedaler, inte testat om den fungerar med trådlösa mottagaren men ser inte varför den inte skulle göra det.

Har 2st 360 konsoler med dock inte i bruk.

Så har reservdelar så det räcker att ha ett par handkontrollers i bra skick i många år till.

Så ja mycket av dett har jag haft sedan Halo 3 kom ut typ så bra valuta för pengarna får jag säga.

Permalänk
Medlem

Min solklara favorit är Slik Stik.
Har använt i alla tider!
Oslagbar, kort för snabba rörelser och lätt att underhålla.

Används nästan varje vecka

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.