Amazon råkar avslöja ny Kindle Paperwhite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ja det där ser lite mer mänskligt ut!

Vem bryr sig om hur det ser ut, det viktiga är att den är bekväm att hålla. Som någon annan pekat ut så har vissa modeller(ex Kobra Libra H20, Kobra Forma och kindle oasis) ett bredare handtag på ena sidan(vändbart), det hjälper ergonomin en hel del. Jag håller med om att det vid första anblick inte ser något vidare ut men det är riktigt nice att använda.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vem bryr sig om hur det ser ut, det viktiga är att den är bekväm att hålla. Som någon annan pekat ut så har vissa modeller(ex Kobra Libra H20, Kobra Forma och kindle oasis) ett bredare handtag på ena sidan(vändbart), det hjälper ergonomin en hel del. Jag håller med om att det vid första anblick inte ser något vidare ut men det är riktigt nice att använda.

Jag bryr mig jättemycket!
Vill ha bra med yta på skärmen.

Permalänk
Medlem

Skiljer sig interfacet mycket jämfört med Kobo?

Det är precis denna typ av hårdvaruppdatering som man har väntat flera år på inom detta produktsegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag bryr mig jättemycket!
Vill ha bra med yta på skärmen.

Enkelt, köp en platta med större skärm, det behöver inte påverka kanterna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Skiljer sig interfacet mycket jämfört med Kobo?

Det är precis denna typ av hårdvaruppdatering som man har väntat flera år på inom detta produktsegment.

Ta en titt på youtube, där finns en hel del jämförelser, vad man gillar är ju högst personligt.

Vad är det som står ut i de nya modellerna tycker du?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ta en titt på youtube, där finns en hel del jämförelser, vad man gillar är ju högst personligt.

Vad är det som står ut i de nya modellerna tycker du?

Framförallt USB-C, men också den förbättrade prestandan och batteritiden.

Permalänk
Medlem

Det är synd att kindle/Amazon inte är med i framkant när det gäller e-ink färgskärm.
Alternativen idag är kanske inte så många, men en android läsplatta med 7.8" e-ink skärm och penna https://www.amazon.se/gp/product/B08XM3S786/ref=ox_sc_act_tit...
kanske inte är ett alternativ.
Jag funderar ändå skarpt på denna. Man har ju play biblioteket med appar som Kindle osv, men den är verkligen svindyr En liknande från Kindle skulle iof vara ännu dyrare gissar jag.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Enkelt, köp en platta med större skärm, det behöver inte påverka kanterna.

Tycker den blir så onödigt stor då, med tjocka kanter :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är synd att kindle/Amazon inte är med i framkant när det gäller e-ink färgskärm.
Alternativen idag är kanske inte så många, men en android läsplatta med 7.8" e-ink skärm och penna https://www.amazon.se/gp/product/B08XM3S786/ref=ox_sc_act_tit...
kanske inte är ett alternativ.
Jag funderar ändå skarpt på denna. Man har ju play biblioteket med appar som Kindle osv, men den är verkligen svindyr En liknande från Kindle skulle iof vara ännu dyrare gissar jag.

Det är väl ändå helt olika användningsområden? Formatet och avsaknaden av en färgskärm tyder väl på att Kindle främst är riktat till folk som vill läsa skönlitteratur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Framförallt USB-C, men också den förbättrade prestandan och batteritiden.

Vad tillför USB-C i detta fallet merän att det är en vändbar kontakt? Inte kan väll det vara värt priset av en helt ny platta? Trådlös laddning är nice men då kommer vi in på betteritiden, de jag testat har ju varat iallafall 1 vecka, visst måste det vara merän acceptabelt? Prestandan vet jag inte så mycket om men den senaste Kobo H20 jag testade hade inget problem med hastigheten men visst, den har ju nackdelen av E-ink skärmen vilket kan uppfattas som seg men Kindle bygger fortfarande på samma teknik om jag förstår rätt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vad tillför USB-C i detta fallet merän att det är en vändbar kontakt? Inte kan väll det vara värt priset av en helt ny platta? Trådlös laddning är nice men då kommer vi in på betteritiden, de jag testat har ju varat iallafall 1 vecka, visst måste det vara merän acceptabelt? Prestandan vet jag inte så mycket om men den senaste Kobo H20 jag testade hade inget problem med hastigheten men visst, den har ju nackdelen av E-ink skärmen vilket kan uppfattas som seg men Kindle bygger fortfarande på samma teknik om jag förstår rätt?

För mig så är USB-C väldigt viktigt, min läsplatta är den sista enheten som fortfarande använder Mikro USB, det betyder att jag äntligen kan göra mig av med alla dessa kablar och bara behöver tänka på en USB-C kabel vid resor.

Självklart så är ännu längre battertid någon eftersträvande, det betyder att man behöver ladda enheten ännu mindre och därmed sliter man mindre på batteriet.

Även en uppdatering av prestandan är åtråvärt, istället för att det tar ett par sek att utföra de större uppgifterna så kanske nu enheten påminner om andra moderna mobila enheter där allt går snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker den blir så onödigt stor då, med tjocka kanter :/

Värsta i-lands problemet att plattan blir 2-3 cm bredare. Men självklart, gillar man inte tjock kant så ska man såklart inte köpa en med tjock kant. Men vad jag vill ha sagt är att det ökar ergonomin rejält, har man inte testat rekomenderar jag starkt att göra det oavsett hur man tycker det ser ut. Även om fördelen är uppenbar direkt när man tar upp plattan så är det än högre ju längre period man använder den.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det är väl ändå helt olika användningsområden? Formatet och avsaknaden av en färgskärm tyder väl på att Kindle främst är riktat till folk som vill läsa skönlitteratur.

Nja...skulle nog säga att den är riktad till fler användningsområden. Inklusive skönlitteratur istället för bara skönlitteratur.
Jag har T.ex en hel del serier i färg cbz format som jag inte läst på åratal.
Man kan ju även läsa månadsmagasin om man skulle vilja det.
Mer möjligheter alltså.
ok, färgerna är inte i närheten av en modern OLED skärm men det är bra mycket roligare att se kartor, omslag osv i färg. Tycker jag.
Det lutar åt att jag byter till denna, jag får ju hela kindle biblioteket plus att jag kan lägga in vilka bokfiler jag vill utan att först konvertera dem till MOBI format.

EDIT: Jag har en Kindle Voyager nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

För mig så är USB-C väldigt viktigt, min läsplatta är den sista enheten som fortfarande använder Mikro USB, det betyder att jag äntligen kan göra mig av med alla dessa kablar och bara behöver tänka på en USB-C kabel vid resor.

Självklart så är ännu längre battertid någon eftersträvande, det betyder att man behöver ladda enheten ännu mindre och därmed sliter man mindre på batteriet.

Även en uppdatering av prestandan är åtråvärt, istället för att det tar ett par sek att utföra de större uppgifterna så kanske nu enheten påminner om andra moderna mobila enheter där allt går snabbt.

Okay, är det värt pengarna för dig så kör på det.

För min del som använder plattorna bara hemma kan både USB-C och än längre batteri tid kvitta. Snabbare är såklart inte dumt men jag har än så länge inte stött på något som tagit störande lång tid att göra på Kobo H20?

Nu när jag väljer ny är ergonomi och skärmkvalité klart viktigare.

Oavsett, härligt att det kommer ut mer alternativ så att alla kan hitta något som passar dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@henkiii
Flera i tråden har ställt frågor om nämnda problem med bibliotek och avsaknad stöd för läsplatta.
Jag har inte glömt att svara utan inväntar färskt svar från biblioteket för att veta om det blivit åtgärdat eller ej.
Jag bråkade i våras med bibliotek och fick då som svar att det tyvärr inte fungerade längre och att endast biblio-appen till android och iOS fungerade nu mer sedan la de skulden på leverantören och hänvisade till att jag skulle klaga hos deras leverantör istället, jag började efter ett tag att använda en släktings bibliotekskort för att kunna låna e-böcker som fungerar på läsplatta.
De hänvisade även till att om jag vill ha e-böcker som fungerar på läsplatta så kunde jag köpa det hos Adlibris, Bokus och Amazon.
Jag hoppas att jag får ett färskt svar från biblioteket så jag inte sprider information som stämde i våras men nu har åtgärdats, med tanke på de missnöje jag tidigare uttryckt så kanske dom inte är alltför pigga på att besvara min förfrågan.

Edit: Biblioteken har uppdaterat sina lösningar igen och nu mer fungerar åter läsplattor samt att läsa på windows datorer.
Jag testade att låna en bok då jag inte fått svar på förfrågningen och märkte då att det börjat fungera igen.

Permalänk

Någon som vet vart man kan köpa denna nya kindle?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Någon som vet vart man kan köpa denna nya kindle?

Den finns att beställa hos Amazon, men verkar inte skickas förrän 1a januari: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08N2QK2TG/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Den finns att beställa hos Amazon, men verkar inte skickas förrän 1a januari: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08N2QK2TG/

Redan slut på lager? Tur jag köpte en på lanseringsdagen istället för att vänta tills julafton som jag först tänkte göra.

Permalänk

Hur mycket sämre är de Kindle som finns att köpa idag än den nya?
Är tänkt som julklapp men verkar ju va osäkert leveransdatum på denna.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Skrivet av bjornsson:

Hur mycket sämre är de Kindle som finns att köpa idag än den nya?
Är tänkt som julklapp men verkar ju va osäkert leveransdatum på denna.

Rätt olika faktiskt. Den gamla är bättre att ha i fickan på kortare resor och lättare att hålla i en hand, den nya är rätt skön med den större skärmen. Nu har jag båda och använder faktiskt båda två fortfarande.

Permalänk
Medlem

Om nån försökt köpa Kindle på svenska Amazon så är 8GB-versionen inte i lager förrän i januari.

På tyska amazon.de är den dock i lager och dessutom kan man få den utan reklam och med 3 månader gratis Unlimited access till vad jag förstår hela Kindles bibliotek med e-böcker, E-magasin m.m. Det är dock inget där på svenska. 130 Euro inklusive reklam och 150 Euro utan.

Vad som ingår i svenska varianten framgår inte, där finns bara en variant för 1540 kr. Gissar baserat på priset att det var utan reklam.

EDIT: Det går inte alls att beställa. Har man en adress i Sverige så slår det stopp.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Om nån försökt köpa Kindle på svenska Amazon så är 8GB-versionen inte i lager förrän i januari.

På tyska amazon.de är den dock i lager och dessutom kan man få den utan reklam och med 3 månader gratis Unlimited access till vad jag förstår hela Kindles bibliotek med e-böcker, E-magasin m.m. Det är dock inget där på svenska. 130 Euro inklusive reklam och 150 Euro utan.

Vad som ingår i svenska varianten framgår inte, där finns bara en variant för 1540 kr. Gissar baserat på priset att det var utan reklam.

Svenska versionen är utan reklam ja. Förr var det bara att ringa dem och be dem ta bort reklamen men nu när Amazon finns i Sverige kanske det inte är lika lätt eller kostar pengar?

Permalänk
Medlem

Funkar tyvärr inte alls att beställa, ens varianten med reklam. Det slår stopp i sista steget när man angett address. Sverige = nono. Tydligen kan man bara beställa Kindle för Sverige i Sverige, trots att den inte har stöd för svenska. Suck.
Blir ingen julklapp av denna då.

Permalänk
Medlem

https://www.mailboxde.com/

Kan ju fungera, vet inte vad de kostar idag dock, var länge sen.
Och kanske är tveksamt till jul med, med tanke på mängden paket.