Tim Cooks uppmaning att sluta läcka läcker

Permalänk
Medlem

Som konsument är jag glad för läckorna - det hjälper mig att planera mina inköp. Ibland tidigarelägger jag köp om jag bedömer att det som är bakom hörnet är marginellt annorlunda än vad som redan finns. Om släppen ser intressanta ut avvaktar jag. Jag förstår att Apple inte alltid trivs med det.

En viktigare fråga är hur viktigare läckor kan ha kurspåverkan och att Apple inte lyckas få ordning på det. Kurspåverkande information ska komma genom officiella kanaler. Jag jobbar på ett företag med drygt 100 000 anställda där det är helt oacceptabelt med kurspåverkande läckor. Apple får se till att få sitt shit together annars riskerar de att tappa i trovärdighet hos investerare.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Den kapacitiva skärmen var för mig en fröjd med tanke på vilken otrolig skillnad det var från resistiva skärmar. Framför allt var det dock öppnandet av hela app-världen som var en "wow"-känsla, då detta i sin helhet var nytt på marknaden. I mina ögon var det deras App Store tillsammans med den kapacitiva skärmen + en otroligt enkel UI som var banbrytande.

Använder dock själv inte någon Apple-produkt övh, då jag avskyr att vara inlåst i deras ekosystem och håller med dig på i princip alla punkter. Kommer aldrig ta ifrån dem hur de totalt ändrade marknaden med både iPod och iPhone hursomhaver.

För min del var jag väl en "power user" vad gällde appar redan - hade fixat så att min 6600 kunde köra ROMs för Nokia ngage och kört igenom tomb raider på den (funkade sådär då ngage hade bättre kontrollupplägg) och körde allehanda spel och mediaspelare från olika märken och OS- det mesta var java som funkade rätt brett. Jag och en polare lirade något bilspel som tillät Bluetooth mellan Symbian-lurar där han alltid vann för att hela spelmotorn gick ca 1.5x så snabbt på hans snabbare processor

När jag började köra Windows mobile fick jag tillgång till ett antal år av apps för pocket pc osv- iPhone kändes som en leksak mest jämfört med vad jag var van med. Tror en stor del av mitt issue med touchscreenen var just premissen att den bmagislt var bättre för att man inte behövde en stylus - men jag visste mycket vän att det mer tätt packade UI som fanns i windows mobile generellt var snabbare OM man använde en stylus. Men apple hade ju bestämt att stylus inte var coolt och därmed körde de sitt UI som var bäst touch-UI i världen (sol itke använde stylus) medan det för mig kändes som att man offrade mycket smidighet vara för att göra sig av med pennan som jag inte alls hade något emot att använda.

iPod dock kan jag hålla med om helhjärtat- iPod classic specifikt var verkligen något helt eget, hade aldrig en själv men var väldigt imponerade med vad de gjorde där.

Även iPad kände jag var väldigt lyckad, när den kom arbetade jag då ändå heltid med att installera, reparera och bygga OS för touchdatorer och där var Ipad verkligen imponerande- skaffade en Galaxy Tab 7, första generationen, men den var ju aldrig riktigt att jämföra med iPad.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPhone visades upp?

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPod visades upp?

Nej.

iPhone var bara smink på redan existerande tekniker som råkade bli kombinerade. Palm Pilot med mobilfunktion existerade redan.

iPod var inte ens på kartan över imponerande eller överraskande teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPhone visades upp?

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPod visades upp?

jo - men då var det NYTT o C00LT, men det är 10 år sen. Nu är det dammigt o same same

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nej.

iPhone var bara smink på redan existerande tekniker som råkade bli kombinerade. Palm Pilot med mobilfunktion existerade redan.

iPod var inte ens på kartan över imponerande eller överraskande teknik.

Nog en av de mest verklighetsfrånvända inläggen som skrivit på detta forum. Och då skriver jag det som någon som inte använder en enda Apple-produkt och mer eller mindre asvkyr hela deras befintliga produktkatalog.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jo - men då var det NYTT o C00LT, men det är 10 år sen. Nu är det dammigt o same same

// LZ

Ja, håller helt med. Apple har inte lyckats med något imponerande sedan iPhone 3GS skulle jag säga, möjligen M1 borträknat.

Att hävda att det var "intresseklubben antecknar" när första iPhone och första iPod släpptes är dock väldigt skevt i mina ögon. Vilket var originalpoängen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nog en av de mest verklighetsfrånvända inläggen som skrivit på detta forum. Och då skriver jag det som någon som inte använder en enda Apple-produkt och mer eller mindre asvkyr hela deras befintliga produktkatalog.

Jag var mer imponerad när AMD kom med 64-bitarsarkitekturen för x86. Det är nog en av de mer betydande uppdateringarna i datorvärlden, även om prestanda i sig inte var något att skryta med.

På senare år så har AMD imponerat igen med threadripper. Kanske inte så svårt i och för sig när Intel latat till sig.

Men jag ser det mera att de som har Apple-prylar idag är ungefär likvärdiga med de som kör med tjocka guldkedjor och dyra klockor fast i en annan social grupp. Det UI Apple har är långt ifrån något imponerande, det är mera åt hållet att det bara känns fördummande.

Permalänk
Medlem

Behöver en produkt mörka till lansering så har den problem.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nej.

iPhone var bara smink på redan existerande tekniker som råkade bli kombinerade. Palm Pilot med mobilfunktion existerade redan.

iPod var inte ens på kartan över imponerande eller överraskande teknik.

Den globala marknaden säger dock emot dig.

Att de kombinerade existerande tekniker betyder inte att det de släppte inte tog alla andra på sängen.

De raderade ju praktiskt taget ur Nokia som var den tidens Apple när det gällde mobiltelefoner.

Finns det något företag idag som kan släppa något lika banbrytande att det skulle hända något liknande igen? Svårt o se det..

Skrivet av Tempel:

Behöver en produkt mörka till lansering så har den problem.

Irrelevant. Är man under sekretess ska det följas.

Jobbar själv i ett litet företag med under 100 anställda men många saker måste givetvis vara hemliga, även om det "bara" är en plastfabrik.
Tänk om någon spred information som äventyrade en kunds patentsökningar?

Information inom företaget måste givetvis stanna hos rätt personer. Sekretess måste givetvis även gälla inom företaget, inget säger att någon är berättigad att ha information om allt. Behöver man inte veta ska man inte veta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPhone visades upp?

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPod visades upp?

Så mainstream var inte ifönen när den kom.
En ny telefon... som inte har stöd för 3g nätet eller MMS? Gäsp.
Men visst fanns det säkert några inbitna otroligt högljudda entusiaster redan då.

Ipod lanseringen måste jag ha missat helt.
Men i början av 2000-talet var väl ändå apple ett uddamärke som mest media folk och andra "kreativa" personer använde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPhone visades upp?

Fick du verkligen ingen wow-känsla när första iPod visades upp?

Ja, och när macbook air dras upp ur kuvertet är ju en klassisk wow.