Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Händer det mer än ett spel?

För mig har jag sett det meddelandet med Diablo III och Ring Fit, men inga andra spel (såvida jag inte faktiskt tar ut kassetten.

Ja, det är med alla spel jag har testat. Testade lite igår och om man tar ner den i sleep mode och väcker den inom ett par minuter så händer det inget. När den har stått en längre stund så är det varje gång. Någonting händer ju där under tiden.

Tänkte faktiskt testa att rensa cache vilket jag insåg att jag inte gjort. Full fabriksåterställning känns läskigt, litar inte på Nintendos mjukvara.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, det är med alla spel jag har testat. Testade lite igår och om man tar ner den i sleep mode och väcker den inom ett par minuter så händer det inget. När den har stått en längre stund så är det varje gång. Någonting händer ju där under tiden.

Tänkte faktiskt testa att rensa cache vilket jag insåg att jag inte gjort. Full fabriksåterställning känns läskigt, litar inte på Nintendos mjukvara.

Hade inga problem innan näst sista uppdatering (har inte fått in den uppdatering som fixar blåtand), men nu har det problem du beskriver med Skyword sword.

Permalänk
Medlem

Jag har ju faktiskt inte spelat några kassettbaserade spel på sistone, kan testa lite ikväll på senaste uppdateringen om felet har återvänt. När du testat, hur länge har du ungefär behövt ha den i sleep för att provocera fram felet?

Permalänk
Medlem

Elgiganten skriver att de ha Metroid Dread Limited Edition i lager: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/kommande-spel/3...

Stod 25+ när jag bokade och nu 5+. Dustin avbokade min order för att de får in färre än förväntat

Permalänk
Medlem

Nintendo Direct imorgon 00:00:

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

00 svensk tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

00 svensk tid

Tack, du verkar ha rätt. Jag adderade bara 29 timmar som Youtube sa att det var kvar utan att tänka på att det var trunkerat, men jag skulle ha kollat tiden i UK istället. Som programmerare borde jag veta bättre än att försöka räkna tid manuellt

Här är en relevant video om tidszoner ifall någon behöver döda lite tid innan Direct startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Hade inga problem innan näst sista uppdatering (har inte fått in den uppdatering som fixar blåtand), men nu har det problem du beskriver med Skyword sword.

Är det bara det spelet? Det är ju annars även det en ledtråd om det uppstår för enstaka spel. Också väldigt intressant att det verkar ha uppstått vid olika uppdateringar för olika personer. Känns som sagt var inte som läsare eller kort som är problem eftersom den läser helt perfekt när man startar om eller stoppar i kortet igen.

Skrivet av Zeroastic:

Jag har ju faktiskt inte spelat några kassettbaserade spel på sistone, kan testa lite ikväll på senaste uppdateringen om felet har återvänt. När du testat, hur länge har du ungefär behövt ha den i sleep för att provocera fram felet?

Oj, svårt att minnas exakt. När den varit av sen dagen efter är det 100% av gångerna. Är också rätt säker på att det brukar uppstå om man spelat något tidigare på dagen och sen plockar upp den efter middag eller så. Så ett par timmar kanske för att det ska vara säkert?

Ska försöka experimentera lite under dagen och se hur snabbt det uppstår. Om du haft en kassett i men inte spelat borde du också ha lagt märke till det, det uppstår som sagt även om spelen inte är igång. Då slipper man visserligen felmeddelande, men den känner inte av att spelet är i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nintendo Direct nu ikväll gubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Är det bara det spelet? Det är ju annars även det en ledtråd om det uppstår för enstaka spel. Också väldigt intressant att det verkar ha uppstått vid olika uppdateringar för olika personer. Känns som sagt var inte som läsare eller kort som är problem eftersom den läser helt perfekt när man startar om eller stoppar i kortet igen.

Oj, svårt att minnas exakt. När den varit av sen dagen efter är det 100% av gångerna. Är också rätt säker på att det brukar uppstå om man spelat något tidigare på dagen och sen plockar upp den efter middag eller så. Så ett par timmar kanske för att det ska vara säkert?

Ska försöka experimentera lite under dagen och se hur snabbt det uppstår. Om du haft en kassett i men inte spelat borde du också ha lagt märke till det, det uppstår som sagt även om spelen inte är igång. Då slipper man visserligen felmeddelande, men den känner inte av att spelet är i.

Aha, då har jag inte felet. Har haft ett spel i flera månader och det har alltid visat att det varit i utan problem. Testade att starta det igår efter 2 månaders sleep mode med kassetten i men utan att ha spelat det en enda gång under tiden - det startade fint. Hade även konsollen i sleep med spelet igång i 3 timmar, gick fint att fortsätta spela rakt av.

En systemåterställning kanske skulle vara ett första steg att prova, har du nintendo online medlemskap så sparas ju många av spelen i molnet. Du ser själv i datamanagment vilka som undantas. Har du animal crossning tror jag det kan bli stökigt, har inte riktigt följt det där men vill minnas att det finns någon exception man kan få till via nintendos support för att bevara sin sparfil/ö-fil på.
Man ska också kunna göra backuper av sparfilerna till SD-kortet men jag tror det är samma begränsning som till onlinetjänsten sett till vilka spel som stödjer detta. Minst sagt drygt om man spelar ett spel som inte stödjer det, jag hade inte kunnat göra detta kan jag säga... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Det ska bli roligt med en Direct. Vilken tid är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka:

Det ska bli roligt med en Direct. Vilken tid är det?

Typ 5 inlägg upp Har du länk och att det är vid midnatt

Permalänk
Medlem

Ok, vad är det som förväntas på kvällen Direct? Någon som gjort en bingo-bricka?
Jag hoppas på mer Monolith-spel (Xenoblade), men blir nog i vanlig ordning besviken. SMTV får vi nog se mer av, samma med Metroid Dread. Men Zelda? Metroid Prime 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Aha, då har jag inte felet. Har haft ett spel i flera månader och det har alltid visat att det varit i utan problem. Testade att starta det igår efter 2 månaders sleep mode med kassetten i men utan att ha spelat det en enda gång under tiden - det startade fint. Hade även konsollen i sleep med spelet igång i 3 timmar, gick fint att fortsätta spela rakt av.

En systemåterställning kanske skulle vara ett första steg att prova, har du nintendo online medlemskap så sparas ju många av spelen i molnet. Du ser själv i datamanagment vilka som undantas. Har du animal crossning tror jag det kan bli stökigt, har inte riktigt följt det där men vill minnas att det finns någon exception man kan få till via nintendos support för att bevara sin sparfil/ö-fil på.
Man ska också kunna göra backuper av sparfilerna till SD-kortet men jag tror det är samma begränsning som till onlinetjänsten sett till vilka spel som stödjer detta. Minst sagt drygt om man spelar ett spel som inte stödjer det, jag hade inte kunnat göra detta kan jag säga... :/

Fick svar från Bergsala nu, han som svarade hade iallafall ingen koll.

Ja jag kommer nog få ge mig på en fabriksåterställning ändå. Har inte gjort det eftersom hela cloud-save-funktionen känns lite småskakig, men det är bara att ge det ett försök. Animal Crossing fastnade jag lyckligtvis aldrig i. Det absolut viktigaste är att få med sonens Minecraft-sparfiler. För egen del är det egentligen ingen jättefara skedd om jag blir av med sparfiler, tråkigt men inte undergången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Fick svar från Bergsala nu, han som svarade hade iallafall ingen koll.

Ja jag kommer nog få ge mig på en fabriksåterställning ändå. Har inte gjort det eftersom hela cloud-save-funktionen känns lite småskakig, men det är bara att ge det ett försök. Animal Crossing fastnade jag lyckligtvis aldrig i. Det absolut viktigaste är att få med sonens Minecraft-sparfiler. För egen del är det egentligen ingen jättefara skedd om jag blir av med sparfiler, tråkigt men inte undergången.

Tänk på att sparfilerna är krypterade och kopplade till användarkontot, om din son har ett eget konto på switchen är det nog fördelaktigt att säkerställa att detta är ett fullskaligt nintendo konto. Jag skulle tro filerna inte kommer kunna användas om det är ett lokalt konto som försvinner vid en fabriksåterställning. Vilket ju inte är ett problem om han har ett Nintendo Konto, eftersom samma konto sedan loggar in i switchen igen.
Är lite osäker om ett lokalt konto kan konverteras till ett Nintendo konto men jag tror det blir någon form av prompt då man försöker spela online på ett sådant konto.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hasson39:

Spännande att se vad som dyker upp. Hoppas på att Nintendo själva presenterar nya spel. När det är en Indie Direct är det oftast bara portar av befintliga/kända spel och Pokémon intresserar mig inte så mycket.

Kommer inte följa live så ser fram emot och kolla RSS läsaren imorrn.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hoppas på info om Bayonetta 3 har sett en del läckor men vi får se.

Permalänk
Medlem

Mario filmen var nog det sjukaste jag har sett. Chris Pratt som Mario? Jack Black som Bowser, Seth Rogen som Donkey kong? Måste nästan se för den låter fruktansvärd och fantastisk på samma gång

Permalänk
Medlem

Blev så glad av nytt Kirby!!!

Kanske "billig" MK-klon, men verkar charmigt och eget ändå!

Blev pepp på Bayonetta 3 också!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Permalänk
Medlem

Såg den nu i morse. UK-videon glitchar ur vid 33:10, så se den japanska (otextad) eller amerikanska (dubbad) så länge till de laddar upp en ny.
Metroid Dread börjar kännas intressant, kanske blir ett köp när jag får lite mer tid att spela. Annars kul direct.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som tycker att switchen är sjukt oergonomisk i handheldmode? Det som funkar för mig är prokontroller + kickstand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Är det bara jag som tycker att switchen är sjukt oergonomisk i handheldmode? Det som funkar för mig är prokontroller + kickstand.

Det var en av anledningarna till att jag även skaffade Nintendo Switch Lite. Mitt gamla Switch används nästan enbart tillsammans med TV:n.

Permalänk
Medlem

Jag köpte dessa i somras och har nog spelat ett 50 tal timmar med dem på i handhållet-läge. Vet inte varför de fått så dåliga betyg på sidan, jag hade gett dem 4/5.
De sitter inte stenhårt men sen tycker jag inte native Joy-cons gör det heller, eftersom det blir förlängt tänker jag att redan det befintliga vinglet från Joy-conen är vad man egentligen upplever.
Hur som helst, jag är inte rädd att de ska ramlar av och det är skönt att de kan sitta kvar då man sätter konsollen i dockan. Tidigare fick jag kramp i händerna, det slipper jag med dessa på.

https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/nintendo/n...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Det var en av anledningarna till att jag även skaffade Nintendo Switch Lite. Mitt gamla Switch används nästan enbart tillsammans med TV:n.

Hur funkar det med spel på eshop? Måste du köpa spelen till båda konsolerna eller funkar det som steam på PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hur funkar det med spel på eshop? Måste du köpa spelen till båda konsolerna eller funkar det som steam på PC?

Man måste välja en konsol som "huvudenhet" och sedan kollar de övriga "sekundära" via nätet om man får köra spelet eller inte. Går även när som helst att ändra "huvudenhet" via eShop:en.

Kör min Lite som huvudenhet, då jag ofta spelar offline på den.

De flesta spel kan lagra sparningar i molnet (kräver Online-tjänsten), medan ett fåtal spel kräver att man flyttar sin sparfil till den andra enheten.

Permalänk
Inaktiv

Personligen tyckte jag det var en bra direct. Såg den först dagen efter men hade fått mycket spoilat redan innan sändningen gick igång. Mindre bekymmer.

Men så här långt är det nog bara Breath of the Wild 2 som jag planerar att köpa. Förhoppningsvis får jag min Steam Deck i december eller iallafall Q1 2022, är ju Valve trots allt, och många av spelen som intresserar mig kommer även till PC.

Bra lista!

The Good Life närmar sig äntligen lansering. Blir troligen dag ett köp för mig, men till PC då. Vill dock läsa lite recensioner först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tänk på att sparfilerna är krypterade och kopplade till användarkontot, om din son har ett eget konto på switchen är det nog fördelaktigt att säkerställa att detta är ett fullskaligt nintendo konto. Jag skulle tro filerna inte kommer kunna användas om det är ett lokalt konto som försvinner vid en fabriksåterställning. Vilket ju inte är ett problem om han har ett Nintendo Konto, eftersom samma konto sedan loggar in i switchen igen.
Är lite osäker om ett lokalt konto kan konverteras till ett Nintendo konto men jag tror det blir någon form av prompt då man försöker spela online på ett sådant konto.

Yes, han har ett Nintendo-konto han med, prisskillnaden var 150:- på ett år för familjekonto.

Har fortfarande inte vågat mig på att trycka på knappen än. Bergsala-supporten påstod att man ska få upp en prompt när man fabriksåterställer om man vill spara save-data. Har ju aldrig gjort det förr, så ska bli spännande att se om det är så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem