Laptop överhettad när locket är stängt
Hej!
Häromdagen köpte jag en enklare Lenovo laptop som jag skall ha främst till studier och lite enklare streamingtjänster.
Ikväll när batteriet var på väg att ta slut så stängde jag helt enkelt igen locket och satte i laddaren. Några timmar senare när jag ska hämta den så är hela undersidan kokhet (extra i det hörne där laddningskabeln gick in), det var knappt så jag kunde hålla handen mot den.
Jag kände på adaptern och den var varm, men inte värre än andra adaptrar och inte ens i närheten av temperaturen på laptopen.
Fläkten gick ju igång så fort jag öppnade locket på laptopen.
Datorn är som sagt en enklare "2-in-1" (vikbar) Intel-modell med 2 processorer och 8gb RAM.
När jag öppnade upp datorn och kikade på aktiva processer mm så användes ca 10% av processorkraften men hela 80% av RAM-minnet. (såg att såväl Skype, Discord, Teams och Zoom låg i bakgrunden tillsammans med typ 700 mb Google chrome).
Men, min kunskap räcker inte till för att avgöra vad som är normalt här, kunde inte hitta något genom att googla mig fram heller.
Är det normalt att en laptop som har försatts i strömsparläge med laddningskabeln i blir såpass het? Vill veta om den är defekt och därmed borde lämnas tillbaka till Elgiganten.
Om det å andra sidan är normalt, bör jag då ändra till "viloläge" när datorns lock stängs? Då har jag förstått att den laddar över allt primärminne till sekundärminnet och mer eller mindre stänger av sig själv?
Vet inte om jag utelämnat någon eller några viktiga detaljer, men kompletterar ju såklart gärna om så behövs.
Tacksam för hjälp!