Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Necrophor:

Känner till E85 då jag hade en Pontiac Firebird som var E85 konverterad för en massa herrans år sedan.

Årsmodell? LT1 eller LS1, sursexan eller annat? Har själv en LT1 och en 3.6'a. Båda röda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nedvärderande epitet, floskler och insinuationer?

Floskel.
Nedsättande epitet.
Insinuera.

Det blir bingo snabbt i svamlet om "klimat-talibaner", "ta andras pengar", "Sverige blir ett U-land" eller "sekten MP är skadlig för landet".

Så, lite saklighet?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Floskel.
Nedsättande epitet.
Insinuera.

Det blir bingo snabbt i svamlet om "klimat-talibaner", "ta andras pengar", "Sverige blir ett U-land" eller "sekten MP är skadlig för landet".

Så, lite saklighet?

Nåt du borde läsa...

"Klimatextremismernas framfart måste bemötas kraftfullt och resolut och deras samhällsstörande och direkt skadliga inflytande måste granskas och fördömas precis som all annan form av extremism, skriver Fredrik Thool."

https://bulletin.nu/debatt-ta-klimatextremismen-pa-allvar

Jag-såg-det-inte-komma verkar ha blivit en ny folksjukdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jo moderna bilar är rätt bra att ställa in bra tändningstiming och luft bränsle mix mager/fet insprutning m.m.

Kör man för mycket Etanol så har ju bränslet en helt annan (lägre) energiförmåga. 70% mot bensin.

Så 40L E10 ger 36L Bensin (oktan?), 4L Etanol. Med 10L E85 så är Det ytterligare 1.5L Bensin (oktan?) och 8.5L Etanol
37.5L bensin 12.5L Etanol vilket är 25% etanol. Förbrukning 0.75x1 + 0.25x0.7 = 92% Energi jämfört mot 100% bensin. 8% teoretisk högre förbrukning.

Man vill ju öka Etanolen mer och mer över de kommande åren till E30 30%. BMW säger redan nu att deras bilar klarar 25%

Jag tror Etanol är ganska ofarligt mot packningar i låga koncentrationer. Jämför med att droppa öl på en magasin tidning jämfört med vodka som börjar lösa upp färgerna rätt direkt.

Men har inte alls tänkt på katalysatorn m.m. Kanske inte borde experimentera med min bil

Med E10 mot E5 bör det bli ca 1.5% högre förbrukning.
0.95x1 + 0.05x0.7 = 0.985
0.90x1 + 0.1x0.7 =0.97

Tankade E10 nyss och tycker bilen går mycket sämre (känns trött) än min egen blandning (som jag citerat ovan) med mer extra E85.
Vad kan det bero på?
Förutom miljöaspekten skulle jag hellre vilja tanka 98 oktan nu när priserna är så höga.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nåt du borde läsa...

"Klimatextremismernas framfart måste bemötas kraftfullt och resolut och deras samhällsstörande och direkt skadliga inflytande måste granskas och fördömas precis som all annan form av extremism, skriver Fredrik Thool."

Fredrik Thool är inom kort färdigutbildad jurist i Uppsala samt Universitetet i Oslo med ett genuint intresse av frihetlig, förnuftig och verklighetsförankrad politik.

Jaha, men har Fredrik sagt det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Fredrik Thool är inom kort färdigutbildad jurist i Uppsala samt Universitetet i Oslo med ett genuint intresse av frihetlig, förnuftig och verklighetsförankrad politik.

Jaha, men har Fredrik sagt det så.

Dessutom från dagens Expressen:
"En chefredaktör med fantasilön styr tidningen via Google Translate från sitt hem i en lyxig New York-förort.

Ägarna krigar med varandra. Pengarna är slut.

Läget för konservativa Bulletin uppges nu som krisartat.

En färsk vd utan tidigare chefserfarenhet ska rädda skutan, men kallas ”målvakten” av flera källor till Expressen."

Kanske inte den bästa källan för närvarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Med E10 mot E5 bör det bli ca 1.5% högre förbrukning.
0.95x1 + 0.05x0.7 = 0.985
0.90x1 + 0.1x0.7 =0.97

Tankade E10 nyss och tycker bilen gå mycket sämre (känns trött) än min egen blandning (som jag citerat ovan) med mer extra E85.
Vad kan det bero på?
Förutom miljöaspekten skulle jag hellre vilja tanka 98 oktan nu när priserna är så höga.

Om det inte är placebo så borde det vara att du får högre oktantal med din blandning. 95/E10 är ju 95, medan E85 väl ligger över 100. Tippar du ihop 95 och E85 borde oktantalet då hamna på lite mer än 95.

Sedan vet jag inte vad du menar med att hellre tanka 98 när priserna är höga? Det är ju ännu dyrare och skillnaden i förbrukning brukar inte vara så stor, om man får en sådan, att det går att räkna hem skillnaden mellan 95 och 98. Det brukar skilja ungefär en krona mellan 95 och 98. Just nu är det lite mer än en krona när jag tittar på OKQ8:s priset, men jag har för mig att det var strax under en krona innan priserna började skena ordentligt.

Permalänk

Finns några längre bak i tråden som snackade som problem med att köra ethanol med motorns livslängd osv.

Det är inga problem att köra en bil med 100% ethanol i år och dagar. tankar man 50/50 E85 och 95 oktan så gör det absolut ingenting för motorn så länge den bara servas regelbundet och man håller koll på grejerna.

en motor spikar inte lika lätt med mer ethanol i tanken, 95 oktan/ E10 är faktiskt bättre ur den aspekten. 10% ethanol utblandning får egentligen högre tröskelvärde än ren 95 oktanig bensin.

Hade man verkligen mappat en bil efter E85 och tänkt på klimatet så hade man kunnat både sänka bränslekostnaden(då E85 är 104 oktanig) genom att köra motorn magrare, samtidigt som man sänker utsläpp då man inte bränner lika mycket soppa(ethanol förbränns också mycket renare)

Priset man betalar är 30% mindre effekt i motorn. Många när dom ethanol konverterar gör tvärt om, dom slänger i mer soppa för mer effekt.

Men ethanolen är mer resistent för att självantända så det är möjligt att göra motorn soppa snålare och mer klimat smart.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Dessutom från dagens Expressen:
"En chefredaktör med fantasilön styr tidningen via Google Translate från sitt hem i en lyxig New York-förort.

Ägarna krigar med varandra. Pengarna är slut.

Läget för konservativa Bulletin uppges nu som krisartat.

En färsk vd utan tidigare chefserfarenhet ska rädda skutan, men kallas ”målvakten” av flera källor till Expressen."

Kanske inte den bästa källan för närvarande

Har den någonsin varit det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Nåt du borde läsa...

Så, när jag ber dig försöka argumentera mer sakligt så länkar du istället till ett tyckande blogginlägg från någon okänd snubbe på en misslyckad tankesmedja?

https://arbetet.se/2020/12/23/bulletin-de-blabrunas-olidliga-...

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige

Är det någon som har haft en tydligt ökad bränsleförbrukning med E10 i tanken? Upplever att min bil drar ca 0,2liter mer per mil, jämfört med 98.

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så, när jag ber dig försöka argumentera mer sakligt så länkar du istället till ett tyckande blogginlägg från någon okänd snubbe på en misslyckad tankesmedja?

Hela diskussionen är urspårad, men att skriva det inlägg du gör och sedan "underbygga" det med en länk till LO-pravdan Arbetet, där artikeln/recensionen sedan är skriven av tidigare V-ledaren Jonas Sjöstedt blir bara löjeväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Hela diskussionen är urspårad, men att skriva det inlägg du gör och sedan "underbygga" det med en länk till LO-pravdan Arbetet, där artikeln/recensionen sedan är skriven av tidigare V-ledaren Jonas Sjöstedt blir bara löjeväckande.

Det var liksom poängen med länken.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Finns några längre bak i tråden som snackade som problem med att köra ethanol med motorns livslängd osv.

Det är inga problem att köra en bil med 100% ethanol i år och dagar. tankar man 50/50 E85 och 95 oktan så gör det absolut ingenting för motorn så länge den bara servas regelbundet och man håller koll på grejerna.

en motor spikar inte lika lätt med mer ethanol i tanken, 95 oktan/ E10 är faktiskt bättre ur den aspekten. 10% ethanol utblandning får egentligen högre tröskelvärde än ren 95 oktanig bensin.

Hade man verkligen mappat en bil efter E85 och tänkt på klimatet så hade man kunnat både sänka bränslekostnaden(då E85 är 104 oktanig) genom att köra motorn magrare, samtidigt som man sänker utsläpp då man inte bränner lika mycket soppa(ethanol förbränns också mycket renare)

Priset man betalar är 30% mindre effekt i motorn. Många när dom ethanol konverterar gör tvärt om, dom slänger i mer soppa för mer effekt.

Men ethanolen är mer resistent för att självantända så det är möjligt att göra motorn soppa snålare och mer klimat smart.

Du har fel. Avgaserna blir giftigare av snålare blandning. Och om effekten i motorn sjunker med 30 % så kommer folk att öppna gasspjället 30 % mer. Tro mig, en motor som går skit pga att den går magert går inte billigt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Samsung-Daniel:

Är det någon som har haft en tydligt ökad bränsleförbrukning med E10 i tanken? Upplever att min bil drar ca 0,2liter mer per mil, jämfört med 98.

Med lambda 1 ska den dra 1.5% mer enligt uträkning tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

//Daniel

Det låter som alldeles för stor skillnad för att vara rimligt.

Har du tänkt på trafiken nu vs pandemi? Maj -> Augusti körde jag kontinuerligt 85 mil på en tank men nu kör jag typ 65 mil på en tank tack vare att varenda resa till och från jobb tar längre tid och körs ryckigare med många start stopp tack vare mycket trafik. Kör jag dock konstiga tider till/från jobb så visar bilens "förbrukning" återigen 0,52-0,58 L/mil medan den nu vissa morgonar ligger på över 0,85 L/mil.

"Covid-lugnet" lade sig ungefär några veckor efter E10 infördes. Det var hiskeligt mycket mer trafik efter semestern än innan.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

För det första är Bulletin en dagstidning och för det andra så spelar det ingen roll vem som skriver utan vad personen skriver som är det relevanta så försök vara lite mer vuxen i ditt tankesätt. Exakt vad är det du önskar mer sakligt, MP´s skadliga politik?

Tjaaaa här har du massor med exempel https://www.mp.se/sites/default/files/klimatfardplan_2021_web... -Välj ut några vettja 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Årsmodell? LT1 eller LS1, sursexan eller annat? Har själv en LT1 och en 3.6'a. Båda röda.

Det var en LT1, dock lite osäker på årsmodell, var alldeles för länge sedan. Men mörk/blodröd var den med targa-tak och inte mycket slår mullret. Skrek som en skenande elefanthjord när man tryckte plattan i mattan

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

//Daniel

Ja, jag skrev ovan att jag märkt av det. Kommer ca 3-5 mil kortare per tank utan att ha förändrat körsätt, sträckor eller vana. Är rätt noga med att kolla och nolla trippmätaren vid varje tankning, dels för att hålla koll på mitt eget körsätt etc. Till och med med aggressivt körsätt kom jag aldrig under 40 mil/tank (ca 27 liter) medan jag nu inte når 40 mil/tank med ett extremt lugnt körsätt.

Normen förut var 42-43 mil och nu ligger det närmare 38-39 mil.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Lite OT men lite komiskt att i åratal ha läst om hur folks bilar magiskt går bättre och drar mindre när de tankar i Tyskland och nu är det ramaskri över E10 från samma människor, bilarna kommer dra mer, motorer kommer gå sönder och allt är hemskt... Och saken är att Tyskland redan kört med 10% etanol i bensinen många år
Till och med i USA har E10 funnits sedan... håll i er... 1990. Så många, många amerikanska bensintörstande bilar går finfint på E10.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Ja, jag skrev ovan att jag märkt av det. Kommer ca 3-5 mil kortare per tank utan att ha förändrat körsätt, sträckor eller vana. Är rätt noga med att kolla och nolla trippmätaren vid varje tankning, dels för att hålla koll på mitt eget körsätt etc. Till och med med aggressivt körsätt kom jag aldrig under 40 mil/tank (ca 27 liter) medan jag nu inte når 40 mil/tank med ett extremt lugnt körsätt.

Finns ju massor med faktorer som kan göra detta, tex liten motor med taskigt vrid och "gammalmodig" automatlåda. Etanol har 37% sämre energiinnehåll än bensin och är rådande omständigheter precis på gränsen för en lägre växel så. Taskiga tändstift med fel värmetal kan kanske ställa till det då etanolen innehåller mer syre, kyler bättre än bensin och taskig gnista på tändstiften gynnar knappast förbränningen.

Skulle ju llika gärma kunna vara dags för service alternativt nån broms som börjat ligga emot lite eller taskigt lufttryck i nåt däck. Nu när det är kallare ute så sjunker lufttrycket i däcket något (kan tex skilja 2-3 hg lufttryck mellan kallt och normalvarmt däck när man startar körningen tills däcket värmts upp).

Prova tanka 98 oktan E5 nästa gång och se hur långt du kommer.

Kör själv 98 oktan E5 så jag har sluppit köra med skräpbränslet E10 men har läst om flertalet som fått högre bensinförbrukning sen de införde E10.

Permalänk
Skrivet av inquam:

Lite OT men lite komiskt att i åratal ha läst om hur folks bilar magiskt går bättre och drar mindre när de tankar i Tyskland och nu är det ramaskri över E10 från samma människor, bilarna kommer dra mer, motorer kommer gå sönder och allt är hemskt... Och saken är att Tyskland redan kört med 10% etanol i bensinen många år

Fast allt är ju knappast oktanen. kvalitet på soppan samt vilka additiv som finns i och i vilken mängd är nog betydligt viktigare för en normal bil. Har svårt att tro att alla dessa personer som bevittnat bättre bränsle utomlands skulle lida av nån slags placebo.

Permalänk
Medlem

//Daniel

Energiinnehållet efter inblandning är, om jag minns korrekt, ca 3% lägre och således borde förbrukning bli 3% högre. 0.2L extra per mil låter som att du skall kolla upp din bil.

Sedan skall man alltid ha i bakhuvudet att otroligt små skillnader i hur mycket du trycker ner gasen gör stor skillnad på dagens effektiva bilar. Har varit med om att jag körde familjens bil på 0.47 i snitt och frugan 0.6+. Hon körde inte fortare och accelererade inte fortare, hon gav bara generellt lite, lite mer gas än mig. Sedan så är det ju också så att ju effektivera bilar blir desto mer påverkar yttre faktorer. Man kan säga "jag har inte ändrat något alls och min förbrukning har ökat med X%!!!". Men har man då verkligen kört exakt samma väg, haft samma luftfuktighet, utetemperatur, motortemperatur, last, luftmotstånd (blåste kanske mer?), däcktryck osv? Sällan är så fallet och utan den typen av kontrollerade variabler så är det omöjligt att säga att en bil som en resa drar 0.4L/mil och en annan resa drar 0.6L/mil gör det pga bränslet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fast allt är ju knappast oktanen. kvalitet på soppan samt vilka additiv som finns i och i vilken mängd är nog betydligt viktigare för en normal bil. Har svårt att tro att alla dessa personer som bevittnat bättre bränsle utomlands skulle lida av nån slags placebo.

De har iaf absolut inte kommit med någon form av vetenskapligt hållbara belägg
Det faktum att de alla kör i ett klimat som kanske inte är identiskt med det svenska de är vana vid kan ju också det vara något som påverkar deras förbrukning... eller vägarnas beläggning... eller... ja... alla möjliga saker.

Skall dock tilläggas att samma människor tror att det är skillnad på ett bränsle från två olika källor när bränslets kemiska formeln är identisk.

Men, med det sagt så är det självklart så att vi i norden blandar i en del saker i vårt bränsle. För att diesel inte skall "frysa" när vi har det kallt så blandar vi i saker som förebygger detta tex. Detta slipper man ju att göra i länder där vintern är som en mild svensk sommar

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av inquam:

De har iaf absolut inte kommit med någon form av vetenskapligt hållbara belägg
Det faktum att de alla kör i ett klimat som kanske inte är identiskt med det svenska de är vana vid kan ju också det vara något som påverkar deras förbrukning... eller vägarnas beläggning... eller... ja... alla möjliga saker.

Skall dock tilläggas att samma människor tror att det är skillnad på ett bränsle från två olika källor när bränslets kemiska formeln är identisk.

Men, med det sagt så är det självklart så att vi i norden blandar i en del saker i vårt bränsle. För att diesel inte skall "frysa" när vi har det kallt så blandar vi i saker som förebygger detta tex. Detta slipper man ju att göra i länder där vintern är som en mild svensk sommar

Vilka tillsatser man har i diesel är inget jag vet nåt om då jag tankar bensin.

Kör man tex med Cirkle K Mile så är det samma tillsatser som den utan Mile men i större mängder.

Har en bil utan laddtryck och kör jag på 98 oktan så kan jag krypa i lägre hastighet på högsta växeln utan att motorn kroknar än med 95 oktan.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hasenfrasen:

Med lambda 1 ska den dra 1.5% mer enligt uträkning tidigare i tråden.

Ja, jag såg det. Tänkte mest om det fler än jag som märkt denna skillnad.

Skrivet av Massy:

Det låter som alldeles för stor skillnad för att vara rimligt.

Har du tänkt på trafiken nu vs pandemi? Maj -> Augusti körde jag kontinuerligt 85 mil på en tank men nu kör jag typ 65 mil på en tank tack vare att varenda resa till och från jobb tar längre tid och körs ryckigare med många start stopp tack vare mycket trafik. Kör jag dock konstiga tider till/från jobb så visar bilens "förbrukning" återigen 0,52-0,58 L/mil medan den nu vissa morgonar ligger på över 0,85 L/mil.

"Covid-lugnet" lade sig ungefär några veckor efter E10 infördes. Det var hiskeligt mycket mer trafik efter semestern än innan.

Japp, det har jag haft. Har testat tanka E10 fler gånger men upplever precis samma sak varje gång. Bilen blir dessutom riktigt slö.

Skrivet av Necrophor:

Ja, det är ungefär vad jag upplever också. Är själv väldigt noga med trippmätare osv, men är inte i närheten av den bränsleekonomi som var innan. :/

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av inquam:

Energiinnehållet efter inblandning är, om jag minns korrekt, ca 3% lägre och således borde förbrukning bli 3% högre. 0.2L extra per mil låter som att du skall kolla upp din bil.

Sedan skall man alltid ha i bakhuvudet att otroligt små skillnader i hur mycket du trycker ner gasen gör stor skillnad på dagens effektiva bilar. Har varit med om att jag körde familjens bil på 0.47 i snitt och frugan 0.6+. Hon körde inte fortare och accelererade inte fortare, hon gav bara generellt lite, lite mer gas än mig. Sedan så är det ju också så att ju effektivera bilar blir desto mer påverkar yttre faktorer. Man kan säga "jag har inte ändrat något alls och min förbrukning har ökat med X%!!!". Men har man då verkligen kört exakt samma väg, haft samma luftfuktighet, utetemperatur, motortemperatur, last, luftmotstånd (blåste kanske mer?), däcktryck osv? Sällan är så fallet och utan den typen av kontrollerade variabler så är det omöjligt att säga att en bil som en resa drar 0.4L/mil och en annan resa drar 0.6L/mil gör det pga bränslet.

Kan hålla med om att många yttrefaktorer kan påverka bränsleförbrukningen avsevärt. I detta fall är 0,2 ett snitt som jag räknat ut på den totala bränsleförbrukning i 2 olika omgångar. Därav tror jag inte att det har så mycket med de yttrefaktorerna att göra

//Daniel

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Du har fel. Avgaserna blir giftigare av snålare blandning. Och om effekten i motorn sjunker med 30 % så kommer folk att öppna gasspjället 30 % mer. Tro mig, en motor som går skit pga att den går magert går inte billigt.

Har du underlag för det? Har försökt leta runt men hittar nada

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

E10 kommer inte skatta bort er från bilismen och ni hittar inte särskilt mycket miljöpartister i Södermalm, tycker ni 98 fungerar bättre kör då det.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

E10 kommer inte skatta bort er från bilismen och ni hittar inte särskilt mycket miljöpartister i Södermalm, tycker ni 98 fungerar bättre kör då det.

98 oktan finns som både E5 och E10. Värt att ha i åtanke.