Permalänk

Asus ac86u med sämre täckning

Har haft en Asus ac86u nu i ett par år som funkat bra men jag tycker på senaste halvåret att wifi täckningen blivit sämre.
Trodde först det hade med nån uppdatering o göra men sen jag märkte att det blivit sämre så har jag säkert uppdaterat routern 2-3 gånger.
Med min gamla router ac66 hade jag täckning ända ut till lekparken 50m bort med den var ostabil med många anslutningar. Ac86 har varit stabil men täckningen räckte precis runt i huset. Nu har jag börjat få dålig täckning i garage och ute på altan vilket jag inte hade i början. Jag har inte flyttat på nått eller gjort om nått så vet inte vad som kan ha hänt?
Har testat o köpt antenner med mer förstärkning men det gjorde minimal skillnad

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Rekordmedlem

Dina grannar har kanske börjat använda wifi mera eller kanske startat en värmepump. Wifi använder radio som är ett delat medium så det behöver inte ha hänt nått med dina prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har kollat o inga grannar kör på samma kanaler som jag.
Dock installerade jag en bergvärme pump för ett år sen o gjorde då om min gamla ac66 till AP för att kunna komma åt pumpen via appen, kan det störa ut mitt nätverk?

Hittade det här
Prylar som stör nätverket
Det finns en del, lite oväntade prylar som kan sänka hastigheten i nätverket. Därför är det bra att försöka placera dem så långt bort från det trådlösa nätverket som möjligt. Exempel på prylar som kan störa är värmepumpar, mikrovågsugnar, trådlösa barnvakter och högtalare.

Jag har ju 2st babyvakter men dom används bara på kvällarna o jag har dålig wifi redan på dagen.

Sen har grannen monterat värmepump men den går inte ofta då han också eldar en massa.

Lagt till lite mera info
Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blomman58:

Har kollat o inga grannar kör på samma kanaler som jag.
Dock installerade jag en bergvärme pump för ett år sen o gjorde då om min gamla ac66 till AP för att kunna komma åt pumpen via appen, kan det störa ut mitt nätverk?

Hittade det här
Prylar som stör nätverket
Det finns en del, lite oväntade prylar som kan sänka hastigheten i nätverket. Därför är det bra att försöka placera dem så långt bort från det trådlösa nätverket som möjligt. Exempel på prylar som kan störa är värmepumpar, mikrovågsugnar, trådlösa barnvakter och högtalare.

Jag har ju 2st babyvakter men dom används bara på kvällarna o jag har dålig wifi redan på dagen.

Sen har grannen monterat värmepump men den går inte ofta då han också eldar en massa.

Ja det finns mycket icke wifi som kan påverka och dina grannars wifi behöver inte använda samma kanal för att påverka, det är ofta värre om man använder delvis överlappande kanaler än helt överlappande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I en del fall är det komponenter som åldras i förtid.
Oftast är det elektrolytkondensatorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blomman58:

Har kollat o inga grannar kör på samma kanaler som jag.
Dock installerade jag en bergvärme pump för ett år sen o gjorde då om min gamla ac66 till AP för att kunna komma åt pumpen via appen, kan det störa ut mitt nätverk?

Hittade det här
Prylar som stör nätverket
Det finns en del, lite oväntade prylar som kan sänka hastigheten i nätverket. Därför är det bra att försöka placera dem så långt bort från det trådlösa nätverket som möjligt. Exempel på prylar som kan störa är värmepumpar, mikrovågsugnar, trådlösa barnvakter och högtalare.

Jag har ju 2st babyvakter men dom används bara på kvällarna o jag har dålig wifi redan på dagen.

Sen har grannen monterat värmepump men den går inte ofta då han också eldar en massa.

Vilka kanaler kör du respektive grannarna? Och vilken kanalbredd? Det handlar inte bara om att inte köra samma kanaler, det handlar också om att inte använda överlappande kanaler. På 2,4GHz bandet ska man tex bara använda 1, 6 och 11. På 5GHz kan det ställa till om man har ökat kanalbredden, annars överlappar inte kanalerna där. Men eftersom 5GHz har tämligen kort räckvidd så är det nog 2,4GHz du kör när du är längst bort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Kollade lite snabbt med wifi analyser.
Jag har kanal 8-13 och visade sig att en granne lite längre bort kör kanal 4-7 som dyker upp ibland på wifi analyser.
Närmsta granne kör kanal 1-3.
Dock märkte jag att jag verkar tappa 2.4ghz bandet ibland då det försvinner o kommer tillbaka?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blomman58:

Kollade lite snabbt med wifi analyser.
Jag har kanal 8-13 och visade sig att en granne lite längre bort kör kanal 4-7 som dyker upp ibland på wifi analyser.
Närmsta granne kör kanal 1-3.
Dock märkte jag att jag verkar tappa 2.4ghz bandet ibland då det försvinner o kommer tillbaka?

Då har ni i vart fall överlappande kanalval så du kan prova 1 elerl 6 och prova att sänka kanalbredden till 20 MHz.

Menar du att ditt ssid blir "osynligt" men du fortfarande kan se dina grannars ssid eller att wifikortet stängs av så diu inte kan se något ssid ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu kollade jag igen o nu hittade jag ett nät till som överlappar mitt nät o slutar på 8.
Hittade även att samma nät på 5g stannar på kanal 50 som mitt börjar på så lär ändra där med.

Det jag menar att helt plötsligt försvann min stapel för 2.4g i wifi analyser men alla andra var kvar sen kom mitt tillbaka efter 1-2min.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blomman58:

Nu kollade jag igen o nu hittade jag ett nät till som överlappar mitt nät o slutar på 8.
Hittade även att samma nät på 5g stannar på kanal 50 som mitt börjar på så lär ändra där med.

Det jag menar att helt plötsligt försvann min stapel för 2.4g i wifi analyser men alla andra var kvar sen kom mitt tillbaka efter 1-2min.

Då är det din router/AP som har problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blomman58:

Kollade lite snabbt med wifi analyser.
Jag har kanal 8-13 och visade sig att en granne lite längre bort kör kanal 4-7 som dyker upp ibland på wifi analyser.
Närmsta granne kör kanal 1-3.
Dock märkte jag att jag verkar tappa 2.4ghz bandet ibland då det försvinner o kommer tillbaka?

Jag förstår inte alls vad du avser när du säger att du kör kanal 8-13. Menar du att du har en kurva som börjar på 8 och slutar på 13 med en topp på 11? Det är där du har toppen som är den kanal som du kör. Och det som du beskriver är just anledningen till att man bara ska köra kanal 1, 6 och 11, eftersom banden då inte överlappar. Men det låter inte som att ni har överlapp och då är i alla fall den biten rätt.

Om det är någon användare som har konfigurerat fel och använt en annan kanal än 1, 6 eller 11 så är det bättre att välja samma band som din granne som verkar köra 1. Om två router/AP använder samma kanal så kan de samsas. Det är långt mycket bättre att göra så än att välja tex kanal 3. För en router på kanal 1 kommer att uppfatta en router på kanal 3 som en störning, vilket kommer att ge en lägre hastighet än att samsas.

Det kan vara något som stör ut 2,4GHz bandet som gör att det kommer och går.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ja jag har bara använt wifi analyser lite snabbt då jag inte fått tid till o logga in direkt på routern.
Kollade nu igen o nu är det kanal 8-12 med toppen på kanal 10 verkar det som så ska nog gå in o låsa routern på kanal 11 istället.
Läste att det verkar vara många som har haft problem med just 2.4GHz bandet på ac86u.
Hade tänkt skaffa en till billig router o köra mesh men nu lutar det åt att köpa ny huvudrouter istället. Lutar åt ax82.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blomman58:

Ja jag har bara använt wifi analyser lite snabbt då jag inte fått tid till o logga in direkt på routern.
Kollade nu igen o nu är det kanal 8-12 med toppen på kanal 10 verkar det som så ska nog gå in o låsa routern på kanal 11 istället.
Läste att det verkar vara många som har haft problem med just 2.4GHz bandet på ac86u.
Hade tänkt skaffa en till billig router o köra mesh men nu lutar det åt att köpa ny huvudrouter istället. Lutar åt ax82.

Jag hade skaffat en Ubiquity AP och stängt av WiFi på routern istället. Med PoE-matning är de lättplacerade där de ger bäst täckning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!