Testpilot: Be Quiet Shadow Rock Slim 2 – imponerande tyst och kompakt luftkylare

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Be Quiet Shadow Rock Slim 2 – imponerande tyst och kompakt luftkylare

Testpiloten Björn Endre testar Be Quiet Shadow Rock Slim 2, en tyst kylare med bra prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fin recension

Permalänk
Medlem

Installerade en 212 black edition förra helgen och tyckte det är rätt värdelöst att cooler master inte uppdaterat sin montering nämnvärt sen jag byggde med en 2012.
Behövde ta bort bakplåten, sätta på små distanser och plasthållare och sätta ny bakplåt, bråkigt att få in skruvarna och rätt jobbig manual att läsa.
Läste Be quiets manual när allt väl var på och den såg mycket bättre ut och monteringen kändes bra och modern.
Kör scythe fuma 2 som hade rätt bra montering liknande be quiet, så skulle jag nog rekommendera be quiets (pure rock 3 verkar vara samma pris) alla dagar i veckan jämfört med cooler mastern 212 black som är i samma segment

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Under dom senaste 10-15 åren har jag byggt ett helt gäng datorer och alltid valt Coooler Master 212 som CPU kylare för att den var billig och helt okay ljudmässigt. I våras skulle ännu en dator byggas och 212 var slut i lager så jag köpte en be quiet! Pure Rock 2 i stället och upplevde den som ett rejält lyft både vad det gäller ljud, kvalite och montering. Efter detta blev jag en be quiet! fanboy och alla byggen innehåller deras kylare istället. Senaste datorn som byggdes fick be quiet! Dark Rock Pro 4 CPU kylare, fyra be quiet! fläktar och även deras M.2 kylare.

Permalänk
Avstängd

Jag som har samma chassi med 7 fläktar med Scythe Fuma 2 CPU kylare med 2x 120mm fläktar med en Ryzen 3700x CPU. Maxtemp: Cinebench 72, CPU-Z 72, RyzenMaster 72 m.m. Fläktarna på 100%. Frontpanel eller icke spelar ingen roll. CPU kylaren har återinstallerats x-antal gånger med olika åtdragningsmoment och ny kylpasta.

Verkar som att BeQuiet kylaren är oerhört bra eller att något inte stämmer.
https://ibb.co/g7zXd5y

Bild
Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemm:

Jag som har samma chassi med 7 fläktar med Scythe Fuma 2 CPU kylare med 2x 120mm fläktar med en Ryzen 3700x CPU. Maxtemp: Cinebench 72, CPU-Z 72, RyzenMaster 72 m.m. Fläktarna på 100%. Frontpanel eller icke spelar ingen roll. CPU kylaren har återinstallerats x-antal gånger med olika åtdragningsmoment och ny kylpasta.

Verkar som att BeQuiet kylaren är oerhört bra eller att något inte stämmer.
https://ibb.co/g7zXd5y

Glömde du ta bort plasten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Glömde du ta bort plasten?

Faktiskt inte. Blir i princip samma temp med min gamla Noctua NH-9US med 2 fläktar på 100% -
enda skillnaden är att Scythe kylaren ej blir "fingervarm" medans Noctua dito känns varm vid belastning.
Något är väldigt fel är vad jag försöker säga.

Denna Rock Slim 2 är kanske sponsrat på något sätt.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Under dom senaste 10-15 åren har jag byggt ett helt gäng datorer och alltid valt Coooler Master 212 som CPU kylare för att den var billig och helt okay ljudmässigt. I våras skulle ännu en dator byggas och 212 var slut i lager så jag köpte en be quiet! Pure Rock 2 i stället och upplevde den som ett rejält lyft både vad det gäller ljud, kvalite och montering. Efter detta blev jag en be quiet! fanboy och alla byggen innehåller deras kylare istället. Senaste datorn som byggdes fick be quiet! Dark Rock Pro 4 CPU kylare, fyra be quiet! fläktar och även deras M.2 kylare.

Framför allt montering tycker jag BQ har nailat. Har monterat ett gäng 212:or men bestämde mig för en Dark Rock 4 Pro för eget bruk tidigare i år och tycker att den är riktigt smidig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har Dark Rock Pro 4 i en dator och en Pure Rock Slim i min HTPC, eftersom den har ett HiFi-rack chassi och inte klarar mycket på höjden. Båda fungerar utmärkt för respektive och är tysta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Bra prestanda

Jämfört med vadå? Hur kan en produkt få toppbetyg när man inte jämför med något?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jämfört med vadå? Hur kan en produkt få toppbetyg när man inte jämför med något?

Produkten uppfyller väl helt enkelt kraven som är uppsatta för att de ska ge toppbetyg. Den blir ju inte sämre bara för att de inte testar den mot någon annan kylare. Vi får lita på att Björn har erfarenhet av annat än AMD och Intels original kylare och jämför den mot annat i ungefär samma storlek/prisklass när han skriver att den har bra prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den blir ju inte sämre bara för att de inte testar den mot någon annan kylare.

Hur ska jag då kunna veta att den relativt andra kylare inte presterar skit? En Noctua/Coolermaster i samma prisklass kanske ligger 30 grader svalare?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vi får lita på att Björn...

Varför då? Inget ont menat mot honom. Han är säkert ärlig och kan sitt ämne men hur ska jag kunna veta det? Behöver data att gämföra med för att jag ska kunna bilda mig själv en seriös uppfattning.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hur ska jag då kunna veta att den relativt andra kylare inte presterar skit? En Noctua/Coolermaster i samma prisklass kanske ligger 30 grader svalare?

Så är det. Men som sagt man får välja att lita på testarens erfarenhet i detta fallet självklart vore det ju bra med flera olika kylare i testet.

Citat:

Varför då?

För att om du inte litar på Björn så spelar det ju ingen roll hur många kylare han testar, du vet ju inte om diagrammen är korrekta eller eller vridna till be quiets fördel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hur ska jag då kunna veta att den relativt andra kylare inte presterar skit?

I recensionen så har han jämfört den mot Shadow Rock 3, som visserligen är en kylare av samma märke. Men någon form av referens har han åtminstone angivit.

Sen står det så här om testpiloter

Citat:

SweClockers testpiloter är recensioner av och för medlemmarna. Erfarna datorentusiaster från forumet får tillfälle att på egen hand provköra de senaste produkterna i datorvärlden.

Det är väl inte helt orimligt att kraven på en användarrecension kan vara lägre än på en officiell SweClockers redaktion recension.
Alternativet är väl att helt skippa testpiloter och att vi då får mindre innehåll istället.
Om testpilotsrecensionerna håller usel kvalitet så hade det varit bättre att istället få mindre innehåll.
Men om de överlag ändå håller en bra nivå och kan vara intressanta för någon som funderar på en sån typ av produkt så tycker jag ändå att det är bättre att vi har testpilotsrecensioner än att det helt enkelt blir mindre innehåll.
Det är väl också tänkbart att det kan vara en väg att gå för att få komma in i redaktionen om man är intresserad av det, om man gör bra ifrån sig och om de behöver mer folk.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt bra resultat får man säga, nu är väl inte en 5950x den mest lättkylda heller. Har en Pure rock 2 i min gamla intel-rigg och den var inte fy skam heller, varken i prestanda eller ljudnivå (väldigt tyst).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

BeQuiet är nice faktiskt 😀 funderar på en sådan i framtiden:)

Visa signatur

Ryzen 3600 | Asus X570-F | 16GB Kingston Fury | RX 6800 XT | Corsair H100X | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO Plus 2TB×2 |