Uppgradering på grund av Windows 11, råd sökes. Budget 6K-10K

Permalänk
Medlem

Uppgradering på grund av Windows 11, råd sökes. Budget 6K-10K

Jag har i dagsläget en ganska hyfsad dator även om den börjar bli lite till åren. Vill minnas att jag köpte det i slutet av 2015.

Huvudkomponenterna är en Intel Core i7-6700K och ett Asus Z170 Pro Gaming tillsammans med 4 x 8 GB Corsair Vengeance LPX RAM. Grafikkortet är ett Asus Radeon RX580 med 8 GB minne.

Jag har egentligen inget behov av någon uppgradering då den fortfarande hänger med rätt på det jag använder den till. Lite fotoredigering, lite programmering, spelar en del (Asassins Creed Odyssey, Cities Skylines, Ghost Recon Breakpoint, The Division 1 och 2 är väl de tyngsta för tillfället). Kommer att ge mig på AC: Valhalla vad det lider och eventuellt BF2042.

Jag spelar i 1080-upplösning och har inget direkt behov av högre upplösning.
Eftersom min CPU inte stöds av Windows 11 så får jag väl motvilligt uppgradera. Men till vad?

Jag läste att Intel kommer med nya CPU:er snart, någon hybridvariant. Är det värt att vänta på de eller är nuvarande ok, kanske t o m sjunker lite i pris i o m de nya?
Eller skall man gå till AMD? Har kört en del AMD förr och just nu verkar de väl för stunden ge mest bang for the buck.

Vad gäller budget så behöver jag inte det värsta som går att uppbringa men samtidigt är det lika bra att inte snåla så att man kan köra ett tag. Men säg någonstans mellan 6000 och 10000 med möjlighet att rucka lite på övre gränsen. Då behöver jag CPU, moderkort och 32 GB RAM (om nu inte mina befintliga går att använda, har lite dålig koll, då minskar väl budgeten med 1500-2000) . Behöver inget top-of-the-line-MB, men behöver ha minst 6 SATA-portar.

Vad har ni för förslag på lämplig uppgradering?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Eftersom min CPU inte stöds av Windows 11 så får jag väl motvilligt uppgradera. Men till vad?

Varför? Windows 10 kommer fortsätta uppdateras till 2024.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Windows 11 är inget du kommer behöva än på ett par år som ovan säger.

Det är i dagsläget mer eller mindre win 10 med ett skin inga fördelar att stressa in en uppgradering ännu du kan gott och väl vänta tills stödet för direct storage är en dealbreaker i nya spel vilket roligen kommer vara minst ett år in i framtiden om det inte floppar totalt och bara blir en fluga somhåller sig ett par år för det är för krångligt att koda in i spelen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Windows 11 är inget du kommer behöva än på ett par år som ovan säger.

Det är i dagsläget mer eller mindre win 10 med ett skin inga fördelar att stressa in en uppgradering ännu du kan gott och väl vänta tills stödet för direct storage är en dealbreaker i nya spel vilket roligen kommer vara minst ett år in i framtiden om det inte floppar totalt och bara blir en fluga somhåller sig ett par år för det är för krångligt att koda in i spelen.

Och har vi tur så lägger MS in stöd för direct storage i win10, så kan vi alla vänta på win12 istället

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Inte värt att köra win11 än imho men om du promt vill ha nått nu och inte vänta på Intels nya(priserna kommer nog falla för nuvarande generationer intel och AMD då) så får du ett hyfsat AMD B550 moderkort för runt 1500:- och säg en Ryzen 5800X för 4000-4500:-. Minnena som du har är DDR4 och ska funka fast kanske 2 st snabbare 16GB stickor är väl att föredra, typ 3200 Mhz CL16. Så nått sånt här: Inet

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Jag har i dagsläget en ganska hyfsad dator även om den börjar bli lite till åren. Vill minnas att jag köpte det i slutet av 2015.

Huvudkomponenterna är en Intel Core i7-6700K och ett Asus Z170 Pro Gaming tillsammans med 4 x 8 GB Corsair Vengeance LPX RAM. Grafikkortet är ett Asus Radeon RX580 med 8 GB minne.

Jag har egentligen inget behov av någon uppgradering då den fortfarande hänger med rätt på det jag använder den till. Lite fotoredigering, lite programmering, spelar en del (Asassins Creed Odyssey, Cities Skylines, Ghost Recon Breakpoint, The Division 1 och 2 är väl de tyngsta för tillfället). Kommer att ge mig på AC: Valhalla vad det lider och eventuellt BF2042.

Jag spelar i 1080-upplösning och har inget direkt behov av högre upplösning.
Eftersom min CPU inte stöds av Windows 11 så får jag väl motvilligt uppgradera. Men till vad?

Jag läste att Intel kommer med nya CPU:er snart, någon hybridvariant. Är det värt att vänta på de eller är nuvarande ok, kanske t o m sjunker lite i pris i o m de nya?
Eller skall man gå till AMD? Har kört en del AMD förr och just nu verkar de väl för stunden ge mest bang for the buck.

Vad gäller budget så behöver jag inte det värsta som går att uppbringa men samtidigt är det lika bra att inte snåla så att man kan köra ett tag. Men säg någonstans mellan 6000 och 10000 med möjlighet att rucka lite på övre gränsen. Då behöver jag CPU, moderkort och 32 GB RAM (om nu inte mina befintliga går att använda, har lite dålig koll, då minskar väl budgeten med 1500-2000) . Behöver inget top-of-the-line-MB, men behöver ha minst 6 SATA-portar.

Vad har ni för förslag på lämplig uppgradering?

Du kan installera Windows 11 även på CPU:er som inte stöds. Jag har gjort det på både i5-6300u och i5-3320m och det fungerar utan problem än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roosterx:

Och har vi tur så lägger MS in stöd för direct storage i win10, så kan vi alla vänta på win12 istället

Kommer
https://www.makeuseof.com/directstorage-windows-10-get-your-p...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Jag har i dagsläget en ganska hyfsad dator även om den börjar bli lite till åren. Vill minnas att jag köpte det i slutet av 2015.

Huvudkomponenterna är en Intel Core i7-6700K och ett Asus Z170 Pro Gaming tillsammans med 4 x 8 GB Corsair Vengeance LPX RAM. Grafikkortet är ett Asus Radeon RX580 med 8 GB minne.

Jag har egentligen inget behov av någon uppgradering då den fortfarande hänger med rätt på det jag använder den till. Lite fotoredigering, lite programmering, spelar en del (Asassins Creed Odyssey, Cities Skylines, Ghost Recon Breakpoint, The Division 1 och 2 är väl de tyngsta för tillfället). Kommer att ge mig på AC: Valhalla vad det lider och eventuellt BF2042.

Jag spelar i 1080-upplösning och har inget direkt behov av högre upplösning.
Eftersom min CPU inte stöds av Windows 11 så får jag väl motvilligt uppgradera. Men till vad?

Jag läste att Intel kommer med nya CPU:er snart, någon hybridvariant. Är det värt att vänta på de eller är nuvarande ok, kanske t o m sjunker lite i pris i o m de nya?
Eller skall man gå till AMD? Har kört en del AMD förr och just nu verkar de väl för stunden ge mest bang for the buck.

Vad gäller budget så behöver jag inte det värsta som går att uppbringa men samtidigt är det lika bra att inte snåla så att man kan köra ett tag. Men säg någonstans mellan 6000 och 10000 med möjlighet att rucka lite på övre gränsen. Då behöver jag CPU, moderkort och 32 GB RAM (om nu inte mina befintliga går att använda, har lite dålig koll, då minskar väl budgeten med 1500-2000) . Behöver inget top-of-the-line-MB, men behöver ha minst 6 SATA-portar.

Vad har ni för förslag på lämplig uppgradering?

Vad måste du ha Windows 11 till?
Jag känner inte till något som kräver det.
Måste du ha nytt vänta 2 veckor på Alder lake, Windows 11 verkar skräddarsytt för dem processorerna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ok, hade visst läst på dåligt och förutsatte väl mer eller mindre att det var Windows 11 som gällde framöver. Men då behåller jag mina grejer ett tag till, det funkar som sagt rätt bra till det jag kör. Tack för svar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fysman:

Inte värt att köra win11 än imho men om du promt vill ha nått nu och inte vänta på Intels nya(priserna kommer nog falla för nuvarande generationer intel och AMD då) så får du ett hyfsat AMD B550 moderkort för runt 1500:- och säg en Ryzen 5800X för 4000-4500:-. Minnena som du har är DDR4 och ska funka fast kanske 2 st snabbare 16GB stickor är väl att föredra, typ 3200 Mhz CL16. Så nått sånt här: Inet

Själv väntar jag på att uppgradera till Windows 11 just för att den har så dålig prestanda. Så det känns tveksamt att uppgradera till en AMD-rigg just för att köra Windows 11. Bättre då att vänta tills prestandan är fixad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Själv väntar jag på att uppgradera till Windows 11 just för att den har så dålig prestanda. Så det känns tveksamt att uppgradera till en AMD-rigg just för att köra Windows 11. Bättre då att vänta tills prestandan är fixad.

Samma här, väntar. Men fixen för AMD är väl på ingång. Visst en intel 11700k som är billigare men då får man istället lägga lite mer stålar på moderkortet samt är ju strömhungrigare och är en äldre plattform. Summasumarum vänta tills Alder lake släpps om några veckor

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S