Vilka inriktningar har IT-branchen?

Permalänk
Avstängd

Vilka inriktningar har IT-branchen?

Läser för tillfället till sjuksköterska men har insett att jag inte vill jobba ihjäl mig.
Ska läsa färdigt undersköterska och passa på att ta busskortet till våren så jag har lite mer jobbsäkerhet, men sitter ganska säkert på jobb som personlig assistent (med mycket tid att plugga på jobbet) tills vidare.

Hursomhelst har jag bestämt mig för att istället läsa Datateknik på Mittuniversitetet till Hösten 2022.
Jag är väldigt tekniskt intresserad, men det har än så länge bara handlat om att pula med hembyggen, googla fram lösningar när windows med tillhörande register krånglar, och syssla med hemelektronik i allmänhet.
Men teknik är jättekul, tror jag långt hellre sitter med näsan i programmeringsböcker och tekniska manualer än att läsa om vårdteorier hela dagarna.

Jag är inte jättesugen på att jobba 80 timmar om veckan och bygga en dunderkarriär. Skulle föredra att jobba hemifrån i sinom tid, men inget måste från början.
Jag har i princip noll koll på IT-branschen, men vad finns det man kan göra?
Kommunen hade systemtekniker vet jag, gissar på att de sysslade med driften av nätverk och databaser. Det låter lite soft, men kanske inte så utvecklande.
Skulle vara intresserad av något jobb där både möjligheten finns att knega på med sin heltid varje vecka och vara nöjd, men även har möjlighet att klättra i relation till ökad kompetens.
Sätter dock familjen först, så gärna något där man kan få bättre lön just för att man kan mer, och inte för att man vill jobba ihjäl sig.

Vad finns det för allmäna inriktningar inom IT-branschen, och vad pysslar man med då?

Permalänk
Medlem

Lär dig aws / azure (skriv gärna lite cert, kostar inte mer än nån tusenlapp per cert) sen lite terraform på det så är du hemma sen 👍

Permalänk
Medlem

@Ricerunner:
Digitalisering är väldigt stort nuförtiden så man kan axla många roller inom IT. Mest rättfram är väl att jobba med utveckling av programvaror, alltså programmering. Inom programmering finns det i sin tur enormt många olika inriktningar. Man kan ägna ett helt liv åt programmering och ändå inte hinna prova på alla inriktningar.

Å andra sidan finns det mer otekniska administrativa roller så som projektledare och produktägare. Eller en teknisk projektledare för att blanda Lite mer tekniskt administrativa roller är att jobba inom IT-drift/support eller informationssäkerhet. För mer hands-on kan du ju vara en som med händerna installerar nätverk och servrar.

Det finns enormt många olika inriktningar. Så det enklaste är väl att du frågar dig själv i vilken del av en organisation du önskar arbeta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

@Ricerunner:
Digitalisering är väldigt stort nuförtiden så man kan axla många roller inom IT. Mest rättfram är väl att jobba med utveckling av programvaror, alltså programmering. Inom programmering finns det i sin tur enormt många olika inriktningar. Man kan ägna ett helt liv åt programmering och ändå inte hinna prova på alla inriktningar.

Å andra sidan finns det mer otekniska administrativa roller så som projektledare och produktägare. Eller en teknisk projektledare för att blanda Lite mer tekniskt administrativa roller är att jobba inom IT-drift/support eller informationssäkerhet. För mer hands-on kan du ju vara en som med händerna installerar nätverk och servrar.

Det finns enormt många olika inriktningar. Så det enklaste är väl att du frågar dig själv i vilken del av en organisation du önskar arbeta?

Ja server- och nätverksinstallation låter meckigt och trevligt. Skulle vara kul att bygga på riktigt stora datorer och sköta underlaget för vilka delar det ska vara för verksamheten.
Har kommit i funderingarna på att fullstackutvecklare låter trevligt annars. Bra med utrymme för utveckling, även om det låter som världens stressigaste jobb nu när jag inte har en aning om hur man skulle lösa eventuella problem som dyker upp, annat än att googla om någon på Stack Overflow har varit med om samma sak.

Jag känner att jag har relativt lätt för att prata och presentera också, gissar att det kan vara uppskattat inom vissa områden. Dokumentation har jag lätt för då jag har läst sedan jag var 3 och alltid haft lätt för att uttrycka mig i text.

Skrivet av Linus:

Lär dig aws / azure (skriv gärna lite cert, kostar inte mer än nån tusenlapp per cert) sen lite terraform på det så är du hemma sen 👍

Läste lite snabbt om Azure, ser att några platser på arbetsförmedlingen söker kompetensen också, så det kan nog vara aktuellt.
Är det någon sorts interface för att ansluta kodlösningar till varandra via molntjänst, eller vad är det?

Permalänk
Medlem

En annan väg är att arbeta i en verksamhet som inte primärt sysslar med IT, men som någon slags ansvarig för det området.

Jag arbetar som IT-samordnare på en grundskola och har en väldigt varierad roll - som jag dessutom får styra mycket själv i. Vilket innebär att jag kan utmana mig själv och kontinuerligt välja nya vägar att utvecklas inom. Men här är ett urval av vad jag arbetar med.

-Handleder och coachar lärare och annan personal i att använda digitala verktyg
-Internutbildar och leder införande av nya system och verktyg
-Undervisar i programmering och källkritik
-Administrerar digitala enheter. Hela livscykelhanteringen plus lite lokal support
-Tar fram tekniska lösningar och digitaliserar gamla analoga processer
-Hanterar mycket av vår externa kommunikation i digitala kanaler. Arbetar också aktivt med den interna kommunikationen på enheten

Jag har en gymnasial IT-utbildning och en kandidat i pedagogik, så jobbet passar mig som handen i handsken. Ett otroligt varierat, utmanande och fritt jobb.

Ofta har skolor liknande tjänster. Men vissa fokuserar mer på att ha mer av en renodlad tekniker. Vissa på att ha en person som verkar i just det här fältet - där användarna möter tekniken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ischy:

En annan väg är att arbeta i en verksamhet som inte primärt sysslar med IT, men som någon slags ansvarig för det området.

Jag arbetar som IT-samordnare på en grundskola och har en väldigt varierad roll - som jag dessutom får styra mycket själv i. Vilket innebär att jag kan utmana mig själv och kontinuerligt välja nya vägar att utvecklas inom. Men här är ett urval av vad jag arbetar med.

-Handleder och coachar lärare och annan personal i att använda digitala verktyg
-Internutbildar och leder införande av nya system och verktyg
-Undervisar i programmering och källkritik
-Administrerar digitala enheter. Hela livscykelhanteringen plus lite lokal support
-Tar fram tekniska lösningar och digitaliserar gamla analoga processer
-Hanterar mycket av vår externa kommunikation i digitala kanaler. Arbetar också aktivt med den interna kommunikationen på enheten

Jag har en gymnasial IT-utbildning och en kandidat i pedagogik, så jobbet passar mig som handen i handsken. Ett otroligt varierat, utmanande och fritt jobb.

Ofta har skolor liknande tjänster. Men vissa fokuserar mer på att ha mer av en renodlad tekniker. Vissa på att ha en person som verkar i just det här fältet - där användarna möter tekniken.

Ja jobba på skola med roller inom drift och undervisning kan jag definitivt tänka mig.
Gick i tankarna på att utbilda mig till lärare, men studiemedlet jag har kvar skulle inte räcka till. Dessutom skulle jag nog inte ha tålamodet till att lära på heltid, även om jag fått höra gång på gång att jag är bra på att undervisa pedagogiskt, men delvis undervisning skulle kunna gå an.
Har varit lärarassistent både på högstadium och mätningsteknisk yrkeshögskola, och det är så oändligt mycket trevligare att undervisa vuxna som har en bredare konceptgrund och inte säger "näää det här går ju inte!".

Men en gymnasial IT-utbildning och därefter IT-samordnare på grundskola, kan man tänka sig att ett år på kandidatprogrammet i datateknik räcker för en liknande instegsmöjlighet tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ja server- och nätverksinstallation låter meckigt och trevligt. Skulle vara kul att bygga på riktigt stora datorer och sköta underlaget för vilka delar det ska vara för verksamheten.
Har kommit i funderingarna på att fullstackutvecklare låter trevligt annars. Bra med utrymme för utveckling, även om det låter som världens stressigaste jobb nu när jag inte har en aning om hur man skulle lösa eventuella problem som dyker upp, annat än att googla om någon på Stack Overflow har varit med om samma sak.

Jag känner att jag har relativt lätt för att prata och presentera också, gissar att det kan vara uppskattat inom vissa områden. Dokumentation har jag lätt för då jag har läst sedan jag var 3 och alltid haft lätt för att uttrycka mig i text.

Systemutveckling (som du ägnar dig åt som fullstackare) är inte särskilt stressigt. Om du inte börjar på en dålig arbetsplats förstås. Att programmera handlar ju om att tycka om problemlösning och pussel. Det roliga är att ett givet problem går att lösa på flera sätt. Så problemlösning är ju kärnan i det hela och det som är roligt - inte stressande. Men om du inte finner problemlösning och pussel roligt så kanske det känns stressigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Systemutveckling (som du ägnar dig åt som fullstackare) är inte särskilt stressigt. Om du inte börjar på en dålig arbetsplats förstås. Att programmera handlar ju om att tycka om problemlösning och pussel. Det roliga är att ett givet problem går att lösa på flera sätt. Så problemlösning är ju kärnan i det hela och det som är roligt - inte stressande. Men om du inte finner problemlösning och pussel roligt så kanske det känns stressigt

Jodå, problemlösning är roligt och givande.
Men av helt naturliga skäl skulle jag självklart vara jättestressad om jag hoppade in som fullstackutvecklare idag då jag inte besitter några verktyg för att lösa problemen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ja jobba på skola med roller inom drift och undervisning kan jag definitivt tänka mig.
Gick i tankarna på att utbilda mig till lärare, men studiemedlet jag har kvar skulle inte räcka till. Dessutom skulle jag nog inte ha tålamodet till att lära på heltid, även om jag fått höra gång på gång att jag är bra på att undervisa pedagogiskt, men delvis undervisning skulle kunna gå an.
Har varit lärarassistent både på högstadium och mätningsteknisk yrkeshögskola, och det är så oändligt mycket trevligare att undervisa vuxna som har en bredare konceptgrund och inte säger "näää det här går ju inte!".

Men en gymnasial IT-utbildning och därefter IT-samordnare på grundskola, kan man tänka sig att ett år på kandidatprogrammet i datateknik räcker för en liknande instegsmöjlighet tro?

Det tror jag absolut. Jag tror säkert att din kompetens och tidigare erfarenheter räcker till också om du hittar rätt tjänst. Jag skulle säga att kravet på den tekniska bakgrunden är mindre än förmågan att samordna och kommunicera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det kan definitivt vara stressigt med deadlines, gamla legacy system som går ner och som ingen vet egentligen hur de fungerar osv. Beror såklart mycket på arbetsplats och roll.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts, Azure och AWS certifikat!
Om du har t.ex AZ-104, AZ-204 eller AZ-400 kan dessa utnytjas i bolagets partnerprogram om de har något såndat, vilekt gör dig extra värdefull.
Men alla certifikat inom Azure mm. är högst aktuella, det finns även utbildningar mm. från t.ex lexicon och andra företag som man kan gå och få certificat för, då inom t.ex serverdrift och nätverk mm. dessa kostar dock en hel del.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det kan definitivt vara stressigt med deadlines, gamla legacy system som går ner och som ingen vet egentligen hur de fungerar osv. Beror såklart mycket på arbetsplats och roll.

Självklart finns det undantag. Men utvecklaryrket i sig är ju inte något stressigt. Det kan vara stressigt att kratta löv eller plocka blommor också beroende på omständigheter.