Svenska Kraftnät - Rimlig prissättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nja, stora områden i Lappland är fortfarande helt utan mobilnät efter nedsläckningen av NMT. Telia som är "bäst i klassen" enligt egen utsago hävdar bestämt att deras nät är ofelbart. Trots detta gick det inte ens ringa från huset i byn (i Arjeplogs kommun) i somras, då det var löv på träden. Telia gör hellre mätningar på vintern då täckningen är som bäst.

Prisnivåerna är väl däremot helt ok idag, om man bortser ifrån att många abonnemang har en begränsad surfpott (där många länder utanför Sverige kör helt utan surfpott).

Finns abonnemang utan surfpott

Chili med Tre nät är billigast med 350 kr per månad
Tele2/Telenor för 569 kr per månad
Telia är lite dyrare med 609 kr per månad dock så man Cmore alternativ 659 kr per månad med Netflix Strandad + Cmore.

Dock inte de bästa priserna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Nja, stora områden i Lappland är fortfarande helt utan mobilnät efter nedsläckningen av NMT. Telia som är "bäst i klassen" enligt egen utsago hävdar bestämt att deras nät är ofelbart. Trots detta gick det inte ens ringa från huset i byn (i Arjeplogs kommun) i somras, då det var löv på träden. Telia gör hellre mätningar på vintern då täckningen är som bäst.

Prisnivåerna är väl däremot helt ok idag, om man bortser ifrån att många abonnemang har en begränsad surfpott (där många länder utanför Sverige kör helt utan surfpott).

Nedläggningen av NMT kan man förstås diskutera, men att man inte får "GSM"-täckning långt ut i "vildmarken" kommer ju av tekniken. Det är ett väldigt slöseri att täcka skogar och berg med basstationer som knappt kommer att användas med allt som det innebär av elförsörjning och fiberdragning liksom. Hade vi haft kvar Televerket så kanske de hade byggt detta, men det hade ju inte blivit billigt eller effektivt på något sätt.

I min förra lägenhet, i centrala Göteborg, hade jag också riktigt dålig täckning, jag fick stå vid ett specifikt fönster och luta mig mot det för att kunna prata i telefon. Huset var gammalt med tjocka stenväggar och låg i någon svacka eller något. Har man sådana problem på ställen där man bor finns det olika sätt att minska problemet, med repeaters, antenner eller liknande, och idag räcker det ju att ha en stabil internetuppkoppling och köra Wi-Fi-samtal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo så är det, men det är inte omöjligt utan det handlar ju om ganska enkel matematik på ett högre plan (inte lokalt alltså). Vad kan man räkna med att få från vindkraften? Över ett år kanske man kan räkna med att få minst 25% exempelvis men det är ju inte problemet utan tillfälliga dippar. Då får man fundera på hur ser lägsta-effekten ut, hur långe håller den i sig som längst, hur mycket kan vi säkert räkna med att få ut från vattenkraften och så.

Om vi exempelvis skulle behöva klara två veckor där vindkraften över hela landet, och i våra grannländer, bara levererar säg en procent samtidigt som vattenmagasinen är tomma och inte fylls på så får man dimensionera systemet efter det. Nu säger jag inte att det är något scenario de räknar på eller så, i allmänhet är det inte vindstilla så länge i så stora områden, men vad än siffrorna säger så måste ju systemet kunna hantera det. Det är därför vi kan dra igång Karlshamn exempelvis. Men i allmänhet är det väldigt sällan vi behöver göra det, och då handlar det inte om veckor utan oftast om timmar. Så länge vindkraften levererar en användbar effekt så skulle man ju i teorin kunna klara sig på den, det hade krävts en väldig överkapacitet men det är inte omöjligt. En alkis kan ju nå den alkoholnivå som krävs för att fungera med bara lättöl om den måste liksom.
Alla har varit med och valt våra politiker så alla är lika ansvariga. Det är så demokrati fungerar.
Jo i balans absolut, men vi (och alla något stabila länder) löser ju det idag och varje dag och således kan vi nog lösa det i framtiden också. Jag säger inte att det är trivialt på något sätt, men vi har haft elnät ganska länge och detta problem är ju en del av det.
Tja, vi exporterar och importerar ju konstant, så kablarna nyttjas nog. Angående priset så borde det sluta i en lägre snittkostnad, för vindkraft är så billigt, men absolut mycket högre maxpriser vid speciella situationer. Men det är ju en feature i systemet liksom, är elen tillräckligt dyr så kommer stora elförbrukare att pausa sin verksamhet då den inte är lönsam längre.
Problemet i Texas var ju att de gjorde som många här säger att vi borde göra, nämligen klippte banden (kablarna) till omvärlden för att hålla nere elpriset så när saker gick åt helvete så hade de inget sätt att lösa det på.
Nej, och det är ingen som påstår att det gör det. Men det kan mildra topparna och dalarna.
Det är ju en "fri marknad" så elen går till de som betalar mest när mer lokala åtaganden är lösta. Men det är ju inte gratis att överföra el så ju längre man exporterar desto större måste prisdeltat vara för att det ska löna sig.
Nej, den gick till deras ägare. Det är så det fungerar med företag. Vill du ta del av vinsten så köp aktier i norrländska bolag, eller i fallet LKAB obligationer eller liknande.
Det är våra gemensamma resurser som vi använder gemensamt. Naturresurserna har inget att göra med dig eller någon person i Norrland liksom, de kommer inte från era ansträngningar utan fanns där långt innan människorna var på plats.
Jo, det finns för- och nackdelar med att bo på landet och i stan, det är ju inget konstigt. Men de kostnader som har skenat på senare decennier är ju priserna på bostäder i städerna och än mer så i storstäderna. Bensinen kanske är dubbelt så dyr som den var typ 1990 men ett hus här i närheten kostar ju tjugo gånger mer än då liksom.
Frågan är då om ni ska köpa tillbaka exempelvis LKAB från den (syd-) svenska staten eller hur tänkte du att man ska lösa sånt?
Det är väl sant? Det är svårt att avgöra exakt hur mycket avregleringen av mobilmarknaden påverkade priserna då tekniken går framåt väldigt snabbt med lägre priser som följd, men vi har ändå rätt billiga telefonikostnader här jämfört med många andra länder.

Du är skön @snajk. Håller inte med dig alls, men problematiken är de villaägare som förbrukar mycket el. De kanske är vana vid 2000kr/månad i elräkning när det är kallt. Blir svårt att skala upp till 6K / månad.

Skulle vi Kapa kablarna söder ut så blir det ”instans relief” på Elpriset. Så funkar elmarknaden. Tyskarna tycker att 3kr / kWh är helt Ok. Det här sliter sönder Sverige.

Att vi ens har elområden är danskarnas fel. Hade Riksdagen cohones så borde de bygga ett nytt Barsebäck och kapa kablarna till Danskarna.

Problemet idag är ju att du kan ha ett negativt elpris mitt i natten och sen får du en topp på 3,5kr mellan 8-9. Vindkraften sätter käppar i hjulet för kärnkraft och vattenkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har man sådana problem på ställen där man bor finns det olika sätt att minska problemet, med repeaters, antenner eller liknande, och idag räcker det ju att ha en stabil internetuppkoppling och köra Wi-Fi-samtal.

Jo, vi kör med en bättre 4G-router i huset, men i fallet ovan hade Telia lyckats döda nära nog samtliga av våra abonnemang samt slarvat bort 50GB av vår surfpott.

Bara huvudabonnemanget som fungerade och då blev det mer kännbart hur dålig täckningen var även utomhus.

Själv kör jag numera även wifi-samtal från lägenheten i Stockholm.

Ang. elfrågan, så har jag aktier i Nibe och välkomnar högre elpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du är skön @snajk. Håller inte med dig alls, men problematiken är de villaägare som förbrukar mycket el. De kanske är vana vid 2000kr/månad i elräkning när det är kallt. Blir svårt att skala upp till 6K / månad.

Skulle vi Kapa kablarna söder ut så blir det ”instans relief” på Elpriset. Så funkar elmarknaden. Tyskarna tycker att 3kr / kWh är helt Ok. Det här sliter sönder Sverige.

Att vi ens har elområden är danskarnas fel. Hade Riksdagen cohones så borde de bygga ett nytt Barsebäck och kapa kablarna till Danskarna.

Problemet idag är ju att du kan ha ett negativt elpris mitt i natten och sen får du en topp på 3,5kr mellan 8-9. Vindkraften sätter käppar i hjulet för kärnkraft och vattenkraft.

Det börjat väl bli dags att du släpper din fantasi om att kapa kablar, det kommer inte hända.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Det börjat väl bli dags att du släpper din fantasi om att kapa kablar, det kommer inte hända.

Tillräckligt höga priser får folk göra vad som helst. Eller föreslår du att staten ska dela ut el-checkar ala Storbritannien? Problemet är reellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och militärens korkade veto sätter stopp för lika många till. De har blivit en stat i staten.

Tro det eller ej, men elproduktion är inte ett område som Försvarsmakten har ansvar för. Men det vet du ju förmodligen redan, så sluta gärna upp med meningslöst gnäll utan substans eller fakta.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Tro det eller ej, men elproduktion är inte ett område som Försvarsmakten har ansvar för. Men det vet du ju förmodligen redan, så sluta gärna upp med meningslöst gnäll utan substans eller fakta.

Militären sätter stopp för vindkraftsnybyggnad. De har tyvärr försetts med vetorätt i många frågor, och de utnyttjar den rätten maximalt för att jävlas med samhället i övrigt och för att leka maktspel.

De borde förlora all makt att tycka till om saker. De får leka krig på sina tilldelade övningsytor och sen i övrigt hålla käft.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Militären sätter stopp för vindkraftsnybyggnad. De har tyvärr försetts med vetorätt i många frågor, och de utnyttjar den rätten maximalt för att jävlas med samhället i övrigt och för att leka maktspel.

De borde förlora all makt att tycka till om saker. De får leka krig på sina tilldelade övningsytor och sen i övrigt hålla käft.

Och politikerna bestämmer över militären så länge har det inte skett nån militärkupp... Försvarsmakten kan framföra sina åsikter likt vindkraftsbolagen och om man överklagar tillräckligt långt hamnar man hos regering/riksdag i frågor av den typen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kan verka chockerande men det är faktiskt så att en potentiell motståndare KANSKE kan tänka sig att genomföra ett angrepp även utanför FM övningsområden. FM möjlighet till inlaga i ärendet har således inte enbart med övningsverksamhet att göra utan potentiellt skarpa insatser samt fredstida övervakning inverkar.

Permalänk

Vindkraft är en föråldrad teknik som kräver lagringsmedium. Kanske vi kan komma på en lösning som kan lagra och skicka energi på ett kostnadseffektivt sätt. Tråkigt bara att alla förordar trycka ner vindkraftverk i halsen på andra men på sin bakgård vill man inte ha dem själv.
Stockholms skärgård är blåsigt och jag tycker man ska smälla upp ett gäng 200 meters i varje storstad där alla som bor önskar att andra människor på landet ska ha dem för stadsbornas skull och använder "vi är flera" som argument för att plåga natur och människor. Miljövärden som förstörs i storstäderna är lägre än i skogen.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Kanske ett incitament att byta ut sin energislösande eluppvärmning?

Citat:

jag tror inte det är så enkelt. Snarare behöver vi koppla ihop mer och öka överföringskapaciteten över längre sträckor. Som någon annan i tråden är inne på så är det ju väldigt intressant att exempelvis låta fattiga länder runt ekvatorn sälja solkraft till oss. Sen har jag förstås ingen aning om det är särskilt realistiskt, speciellt inte med lagringen som hade krävts. Men... löser man bara den lilla biten så är vi hemma.

Citat:

Det är väl jättebra? Då kanske folk laddar sina elbilar och kör sin uppvärmning när det påverkar elnätet som minst.

Skrivet av SirMauser:

Vindkraft är en föråldrad teknik som kräver lagringsmedium. Kanske vi kan komma på en lösning som kan lagra och skicka energi på ett kostnadseffektivt sätt. Tråkigt bara att alla förordar trycka ner vindkraftverk i halsen på andra men på sin bakgård vill man inte ha dem själv.
Stockholms skärgård är blåsigt och jag tycker man ska smälla upp ett gäng 200 meters i varje storstad där alla som bor önskar att andra människor på landet ska ha dem för stadsbornas skull och använder "vi är flera" som argument för att plåga natur och människor. Miljövärden som förstörs i storstäderna är lägre än i skogen.

Denna åsikt återkommer hela tiden i dessa trådar, men den har ju inget med verkligheten att göra. De hade gärna fått bygga vindkraftverk utanför mitt fönster, det har jag inga som helst problem med (det kanske till och med hade minskat det ständiga cirkulerandet av polishelikoptrar), men kommunen kan ju få rätt många miljoner för den plats som ett vindkraftverk hade tagit upp här så det funkar ju inte. För att ett vindkraftverk ska vara lönsamt krävs det ju vind förstås men också billig mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tillräckligt höga priser får folk göra vad som helst. Eller föreslår du att staten ska dela ut el-checkar ala Storbritannien? Problemet är reellt.

Till och med Norge överväger det nu. 😂
https://www.sydsvenskan.se/2021-10-22/riktat-stod-till-elpris...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Om man inte har råd att lägga några tusenlappar mer på el har man knappast råd att byta värmesystem.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

De hade gärna fått bygga vindkraftverk utanför mitt fönster, det har jag inga som helst problem med

Föreslår att du tar semester i närheten av en vindsnurra så att du själv får uppleva det konstanta infrabuller den orsakar utöver det lågfrekventa wosh-wosh-woshandet. Någon vacker utsikt är det inte heller, konstant rörelse, visuell nedsmutsning.

Permalänk
Samsung Sverige

Viktigt att påpeka att vi har en utmärkt reglerkraft i sverige, Vattenkraften

Dammarna kan utgöra stora batterier, där du antingen pumpar tillbaka vatten alternativt håller igen vattenflödet de dagar som vindkraft producerar mer. Så att säga att vi behöver batteriet för vindkraft stämmer, men dessa batterier har vi redan.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Om man inte har råd att lägga några tusenlappar mer på el har man knappast råd att byta värmesystem.

Har man inte råd att bo där man bor med de kostnader det innebär så får man väl flytta då. Allt kan inte vara precis som det har varit till samma kostnad för all framtid FFS.

Skrivet av hasenfrasen:

Föreslår att du tar semester i närheten av en vindsnurra så att du själv får uppleva det konstanta infrabuller den orsakar utöver det lågfrekventa wosh-wosh-woshandet. Någon vacker utsikt är det inte heller, konstant rörelse, visuell nedsmutsning.

Jag har haft semester i närheten av vindkraftverk, jag upplevde inga problem med något ljud. Visuellt har väl alla olika preferenser men för mig känns det väldigt öde att typ titta ut över skogsbruksmark som där vi semestrade i somras, mycket trevligare att ha lite rörelse.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hasenfrasen:

Vänligen presentera en energikälla som innebär noll kompromisser, miljöpåverkan eller handhavandeproblem samt är nära nog oändligt skalbar.

Jag kan ge mig fan på att även om du hade hittat ett sätt att utvinna energi ur politikers tomma löften så hade folk gnällt på att det politiska landskapet förfulades. Det finns ingen perfekt lösning. Bara mer eller mindre bra avvägningar. Och att folk får en ståpropeller i synfältet framför villan är ett reellt mindre problem än vad många andra energityper medför.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har man inte råd att bo där man bor med de kostnader det innebär så får man väl flytta då. Allt kan inte vara precis som det har varit till samma kostnad för all framtid FFS.
Jag har haft semester i närheten av vindkraftverk, jag upplevde inga problem med något ljud. Visuellt har väl alla olika preferenser men för mig känns det väldigt öde att typ titta ut över skogsbruksmark som där vi semestrade i somras, mycket trevligare att ha lite rörelse.

Nej men vi är i en situation där lönerna inte hänger med, särskilt för låginkomstagare. Det slår extra hårt när nödvändiga utgifter så som el och bränsle chockhöjs och nej det är inte bara att flytta, alla har inte samma utbildning, livsituation, driv, galen fastighetsmarknad etc.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirMauser:

Skrivet av snajk:

jag tror inte det är så enkelt. Snarare behöver vi koppla ihop mer och öka överföringskapaciteten över längre sträckor. Som någon annan i tråden är inne på så är det ju väldigt intressant att exempelvis låta fattiga länder runt ekvatorn sälja solkraft till oss. Sen har jag förstås ingen aning om det är särskilt realistiskt, speciellt inte med lagringen som hade krävts. Men... löser man bara den lilla biten så är vi hemma.
Det är väl jättebra? Då kanske folk laddar sina elbilar och kör sin uppvärmning när det påverkar elnätet som minst.
Denna åsikt återkommer hela tiden i dessa trådar, men den har ju inget med verkligheten att göra. De hade gärna fått bygga vindkraftverk utanför mitt fönster, det har jag inga som helst problem med (det kanske till och med hade minskat det ständiga cirkulerandet av polishelikoptrar), men kommunen kan ju få rätt många miljoner för den plats som ett vindkraftverk hade tagit upp här så det funkar ju inte. För att ett vindkraftverk ska vara lönsamt krävs det ju vind förstås men också billig mark.

Bygger vi tillräckligt mycket bra överföringskapacitet så behöver vi inte lagra el. Solen skiner alltid nånstans och det blåser också tillräckligt mycket för att tillgodose jorden effektbehov om vi bara kan förflytta energin mellan där den produceras och där den förbrukas. Sol och vind är mycket viktigt för framtidens energiförsörjning och vi börjar teknisk få ordning på överföringsmetoderna så det är nog mest ekonomi/vilja som styr men solenergi från ökenområden norr om ekvatorn är ju utmärkt för oss i norden som behöver mest energi på vintern.

Det händer ju också ganska mycket inom byggteknik tex passivhus och att man kan integrera system för solenergi direkt i ytskikten på husen i stället för att ha det som ett separat extralager, integreras det blir det mycket billigare, jag kan tex välja solceller som takbeklädnad i stället för att behöva ha ett vanligt tak och lägga solceller ovanpå det.

Jag fotade försten min utsikt så ni ser vad jag har på andra sidan åkern som inte vetter mot Vänern, och jag har 3 till bakom ryggen och en bit till bakom dem ligger F7 som är centrum för militära transportflyget. Hur som helst är jag inte det minsta störd av vindkraften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Shudnawz:

Och att folk får en ståpropeller i synfältet framför villan är ett reellt mindre problem än vad många andra energityper medför.

Kan bara konstatera att vi har olika syn på livskvalitet. Att tvingas höra ett par 90 meters vingar wosh-wosha om natten är det inte.

Fundera lite över nedanstående bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kan bara konstatera att vi har olika syn på livskvalitet. Att tvingas höra ett par 90 meters vingar wosh-wosha om natten är det inte.

Fundera lite över nedanstående bild.
https://privat.bahnhof.se/wb191982/vkp2020.jpg

Den va rätt vidrig den kartan. Jag hoppas att det är kopplat till mängden vind, men hata slumpen…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av addek83:

Den va rätt vidrig den kartan. Jag hoppas att det är kopplat till mängden vind, men hata slumpen…

Det finns mycket öar i Stockholms skärgård man kan bygga vindkraft på. Men här runt Vänern/västkusten blåser det i vart fall ofta och jag har 7 snurror en åker bort och de stör mig inget alls men F7 vill inte ha flera här i närheten av kontrollzonerna.

Jag tror det mest är griniga sommarstugeägare som vill stoppa utbyggnaden längs kusterna, de tycker vindkraftverken är fula.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av addek83:

Man har precis beviljat byggen utmed Jungfrukusten (Gävle-Hudiksvall) dvs där det blåser minst utmed Sveriges kust. Stockholms skärgård har det betydligt blåsare än Gävletrakten.

Vindkarta 2007 från Energimyndigheten:

Permalänk
Medlem

Synd att SvK inte satsade vidare på ett utbyggt gasnät. Det behövs definitivt när det är elbrist. När det blåser mycket kunde nätet även inblandas med vätgas. Då kunde snurrorna även få inkomster när det blåser mycket. Om vi dessutom anslöt rysk naturgas så skulle det vara svårt att hålla uppe de för höga elpriserna!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Synd att SvK inte satsade vidare på ett utbyggt gasnät. Det behövs definitivt när det är elbrist. När det blåser mycket kunde nätet även inblandas med vätgas. Då kunde snurrorna även få inkomster när det blåser mycket. Om vi dessutom anslöt rysk naturgas så skulle det vara svårt att hålla uppe de för höga elpriserna!

Rysk gas är nog det allra värsta alternativ som finns, dels är det fossilt och dessutom blir du beroende av Putin. Hade du sagt Norsk gas hade det varit lite bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett gasnät med vätgas? Fullkomligt livsfarligt! Blandar du vätgas med lite syre får du knallgas! 😄

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Nej men vi är i en situation där lönerna inte hänger med, särskilt för låginkomstagare. Det slår extra hårt när nödvändiga utgifter så som el och bränsle chockhöjs och nej det är inte bara att flytta, alla har inte samma utbildning, livsituation, driv, galen fastighetsmarknad etc.

Ja, och det är skit, och man pratar om att få ner lönerna ytterligare för de som tjänar sämst. Men det är liksom ett annat problem än elpriset. Om ens bostad kostar flera tusen i uppvärmning per månad delar av året och man ändå kör på ett rörligt elavtal utan tak så har man ju spelat högt liksom. Det var ett gamble som betalade sig under rätt lång tid men nu får man ta konsekvenserna.

Men är det så så bor man ju antingen onödigt stort eller så är ens hus och/eller uppvärmning väldigt ineffektiv. Det går att mildra problemet (och ens miljöpåverkan) genom att tilläggsisolera, installera en luftvärmeväxlare eller liknande.

Skrivet av mrqaffe:

Bygger vi tillräckligt mycket bra överföringskapacitet så behöver vi inte lagra el. Solen skiner alltid nånstans och det blåser också tillräckligt mycket för att tillgodose jorden effektbehov om vi bara kan förflytta energin mellan där den produceras och där den förbrukas. Sol och vind är mycket viktigt för framtidens energiförsörjning och vi börjar teknisk få ordning på överföringsmetoderna så det är nog mest ekonomi/vilja som styr men solenergi från ökenområden norr om ekvatorn är ju utmärkt för oss i norden som behöver mest energi på vintern.

Jo jag tror absolut att det är där vi hamnar, men jag misstänker att det ligger ganska långt bort ändå. Sen innebär ju det en del andra problem. Länderna runt ekvatorn är i allmänhet inte särskilt stabila exempelvis, och mer pengar från att sälja el till andra delar av världen riskerar att förvärra situationen med mer konflikter och så.

Citat:

Det händer ju också ganska mycket inom byggteknik tex passivhus och att man kan integrera system för solenergi direkt i ytskikten på husen i stället för att ha det som ett separat extralager, integreras det blir det mycket billigare, jag kan tex välja solceller som takbeklädnad i stället för att behöva ha ett vanligt tak och lägga solceller ovanpå det.

Jo precis. Ett par länkar: https://www.passivhuscentrum.se/passivhus/ https://etcbygg.se

Citat:

Jag fotade försten min utsikt så ni ser vad jag har på andra sidan åkern som inte vetter mot Vänern, och jag har 3 till bakom ryggen och en bit till bakom dem ligger F7 som är centrum för militära transportflyget. Hur som helst är jag inte det minsta störd av vindkraften.
https://i.imgur.com/9ouCX1q.jpg

Jo jag förstår inte hur det kan vara ett så stort problem.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns mycket öar i Stockholms skärgård man kan bygga vindkraft på. Men här runt Vänern/västkusten blåser det i vart fall ofta och jag har 7 snurror en åker bort och de stör mig inget alls men F7 vill inte ha flera här i närheten av kontrollzonerna.
https://i.imgur.com/KQ1ikSE.png
Jag tror det mest är griniga sommarstugeägare som vill stoppa utbyggnaden längs kusterna, de tycker vindkraftverken är fula.

Jo som sagt är ju problemet med Stockholms skärgård och liknande ställen att markpriserna gör det svårt med lönsamhet. Sen ska man förstås inte underskatta NIMBY-påverkan, längs kusterna är det absolut gnälliga sommarstugeägare och inåt landet mer gnälliga villaägare. Men i städer eller runt populära sommarorter så tror jag priserna sätter stopp långt innan NIMBY-gänget. För havsbaserad vindkraft så är det uteslutande NIMBYS dock för jag antar att de inte betalar så mycket (eller alls?) för "marken" (alltså havsbotten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ett gasnät med vätgas? Fullkomligt livsfarligt! Blandar du vätgas med lite syre får du knallgas! 😄

Blanda in vätgas, inte syre! Blandar du in luft i ett gasnät så går det dåligt. Detta kommer att komma för att kunna utnyttja vindenergi vid överskott! Dessutom minskar utsläppen av CO2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rysk gas är nog det allra värsta alternativ som finns, dels är det fossilt och dessutom blir du beroende av Putin. Hade du sagt Norsk gas hade det varit lite bättre

Näten i EU är ihopkopplade! Problemet är att det bara är Ryssland som har överskott. Alternativet blir ännu högre energipriser. Ryssland levererar enligt avtal och är beredda att leverera mer om EU godkänner att koppla in Nordstream 2! Ryssland vill givetvis använda de ledningar som de investerat i. Mycket dumt att tacka nej anser jag.