Dagens processorkylare kan få problem att kyla Intel "Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har slutat irritera mig på detta med byte av sockel osv. Väljer att se det som att köper folk nytt så säljer dom det gamla.
Det är bra för mig

Att byta socket när det är motiverat för att kunna tillhandahålla ytterligare funktionalitet ser jag generellt inga problem med. Detta socket-byte finns det med andra ord väldigt bra anledningar till, precis som bytet till AM5 på AMD-sidan längre fram. Det finns dock andra tillfällen då det bästa argumentet väl i princip har varit att undvika förvirring hos mindre insatta kundgrupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannebanco:

Jag vet. Men hela poängen handlade om att det var ett skruvat argument. Det faktum att intel faktiskt minnsan säljer nån obskyr kylare är som att påpeka ett stavfel.

Ställ inte frågor om du inte vill få svar. Och nej det är inte som att påpeka när du skrivit fel.
Rätt säker på att SweClockers testade den för några år sedan och den presterade inget bra sett till kostnad.

Och nej jag tror inte Intel ändrar sin sockel för att sälja kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som Intel, de vill naturligtvis att man inte bara ska behöva byta moderkort utan även kylare till varje ny cpufamilj.

Låter som AMD-fanboyism

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ställ inte frågor om du inte vill få svar. Och nej det är inte som att påpeka när du skrivit fel.
Rätt säker på att SweClockers testade den för några år sedan och den presterade inget bra sett till kostnad.

Och nej jag tror inte Intel ändrar sin sockel för att sälja kylare.

Jag borde ha skrivit min retoriska fråga på ett tydligare sätt, så att man förstod att den var retorisk. Du har helt rätt.

Jag håller personligen inte med. Alla frågor behöver inte besvaras alltid.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att både Intel och AMD, varit bra på att bibehålla kompatibilitet på sina kylare, mellan generationerna, så låt oss slippa den diskussionen.

Permalänk
Medlem

Snälla Sweclockers börja standardisera performacne per watt tester över både CPU och GPU-generationer.
(förslag)
Hur många watt/kr kostade det dig att:
1. Spela spel x, y, z på 50, 150, 250 fps i 20 minuter.
2. Exportera 4k filmen eller 180 kanaler ljud (med effekter).
3. Kompilera 10 versioner av x, y z. (

Hur många watt förbrukades, hur många watt gick till spillo
och hur många watt fick DU? Testa också med och utan turbo klock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mörksuggan:

Annars blir det den vanliga frågan om kylpastan.
"Hur mycket ska jag ha...?" Smeta på hela tuben för fan. Sen om det kommer funka bättre, det får tester påvisa.

Man ska alltså mura upp en kylstruktur av kylpasta om kylaren inte passar, också ett sätt att lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska alltså mura upp en kylstruktur av kylpasta om kylaren inte passar, också ett sätt att lösa det.

Lika bra att rita egna kylflänsar med kylpasta direkt på värmespridaren. Köp en jumbotub och bygg några rejäla väggar och låt sen systemfläkten blåsa längs med dem, kommer säkert att funka jättebra. Värmeledningsförmågan i pastan är säkert minst lika bra som i koppar, eller hur?

/s om nu någon missade det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

Lika bra att rita egna kylflänsar med kylpasta direkt på värmespridaren. Köp en jumbotub och bygg några rejäla väggar och låt sen systemfläkten blåsa längs med dem, kommer säkert att funka jättebra. Värmeledningsförmågan i pastan är säkert minst lika bra som i koppar, eller hur?

/s om nu någon missade det.

Man kan spritsa en kylare med kopparpasta och smycka den med aluminiumpasta, duger det till bromsarna så duger det till cpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan spritsa en kylare med kopparpasta och smycka den med aluminiumpasta, duger det till bromsarna så duger det till cpun

Hoppas att du menar silverpasta och inte kopparpasta till bromsarna;)

Permalänk
Medlem

Jo men visst säljer Intel kylare, har minst en stock-kylare liggande. Nu kanske dom blir obligatoriska! 😄

Permalänk
Medlem

Katastrof!

Jag köper bil efter vilka vinterdäck min förra hade!

Men ah Intel skulle väl gjort IHS tjockare så att den passade nuvarande kylare....

Lägg ner!

Enkelt för tillverkade att lösa ala Noctua.

Permalänk
Medlem

Så länge det bara är problem med AIO vattenkylare så är det ju lugnt..... för min del i varje fall.

Men allvarligt talat så känns det som mycket spekulationsartiklar kring Alder lake nu.
Denna artikeln säger ju inget om att den lägre sockeln/cpun fysiskt hindrar tillverkare från att ta fram monteringskit som sitter ordentligt för socket 1700 bara att Cooler master och Corsair inte "verkar" klara av det vilket låter konstigt.

Sen så måste jag ändå säga att bilderna i mina ögon kan lika bra vara resultatet att kylarens bas eller CPUns heat spreader inte är plana (typ lite konkav) då man ser att ytterkanterna haft bra kontakt. Och MSI kylarens bas kan ju råka va lite konvex och därför passa mot cpun bättre. Som sagt bara spekulationer som inte ger något.

Hur som helst så jag håller mig lugn till det kommit ut riktiga tester.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Ortovox:

Så länge det bara är problem med AIO vattenkylare så är det ju lugnt..... för min del i varje fall.

Men allvarligt talat så känns det som mycket spekulationsartiklar kring Alder lake nu.
Denna artikeln säger ju inget om att den lägre sockeln/cpun fysiskt hindrar tillverkare från att ta fram monteringskit som sitter ordentligt för socket 1700 bara att Cooler master och Corsair inte "verkar" klara av det vilket låter konstigt.

Sen så måste jag ändå säga att bilderna i mina ögon kan lika bra vara resultatet att kylarens bas eller CPUns heat spreader inte är plana (typ lite konkav) då man ser att ytterkanterna haft bra kontakt. Och MSI kylarens bas kan ju råka va lite konvex och därför passa mot cpun bättre. Som sagt bara spekulationer som inte ger något.

Hur som helst så jag håller mig lugn till det kommit ut riktiga tester.

Vad är det som säger dig att detta skulle vara ett problem exklusivt för AIO-kylare?