Grafikkort blev nära 10 procent dyrare under oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De siffror jag sett hittils är att bara 25% av korten går till mining, det betyder 75% till annat

Mining är inte hela sanningen, men såklart dricer det upp priserna

25% är det som säljs direkt till stora miningföretag. De korten syns aldrig i butikerna. Sen så säljer butikerna en stor del till miners också.

Men oberoende så ska man komma ihåg att en ökning i marginalen för efterfrågan leder till en större ökning i pris. 25% extra efterfrågan från krypto leder alltså till mer än 25% ökning i pris. Visst stämmer det säkert att efterfrågan från gamers har ökat, men det är nog redan reflekterat i det högre listpriset och möjligtvis de första 10% över. Sen är nog resten på grund av efterfrågan från krypto.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är verkligen inte bra om man ser till tillväxten av nya PC-spelare. Hur många ungdomar/unga vuxna väljer istället en prisvärd konsoll före en snordyr dator och sen vänjer sej vid konsoller istället för datorer för spelandets skull?

Jag vet att många som hänger här både har konsoll och pc, men en generell gamer (om man räknar in konsollspelarna) har nog inte både senaste konsoll OCH dator stående hemma utan väljer antingen det ena eller det andra.

Jag trodde de nya konsolerna hade precis samma problem som de nya grafikkorten, det finns inga att köpa i msrp pris.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Kan nog vara värt att vänta fram till årsskiftet om man nu inte har skitbråttom att köpa ett kort.

Säkert en hel del miners som kommer att sälja kort då, då det verkar vara en del som tror att Eth går till pos då...

Det där är old news... Grafikkortskrisen kommer inte lösa sig förrän next-gen kommer.
PoS är framskjutet till juni och även det är osäkert, det kommuniceras som "tidigast i juni".
Edit: För att inte tala om alla alt-coins som miners kommer fortsätta bryta efter att de redan "betalat av" sina kort med ETH fram tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Är det någon som köper grafikkort till dessa gris-priser? Helt sinnessjuka priser just nu. Det var till och med i dyraste laget vid lansering. Jag tycker synd om alla som måste köpa ett kort nu pga att det gamla lagt av eller liknande. Oavsett hur inbiten gamer man är så skulle jag aldrig betala dessa priser för ett grafikkort. Hellre gå ner i 1080p och sänka inställningarna tills marknaden har rättat till sig. Inte långt kvar innan nya serierna från AMD och Nvidia (samt Intel) släpps heller, ca ett år bort. Så känns galet att slänga ut över 10 tusen idag..

Nej precis, för de flesta är enda anledningen att köpa nytt grafikkort att det gamla går sönder (ta i trä). Mitt 1070 fungerar fortfarande OK för 1080p. Inte optimalt, men helt acceptabel upplevelse. Det är klart det vore kul med en ny högupplöst skärm och bättre grafikkort, men inte till dessa priser. Speciellt om man har i åtanke att man troligen kommer kunna få minst samma prestanda till under hälften av priset om kanske ett år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

25% är det som säljs direkt till stora miningföretag. De korten syns aldrig i butikerna. Sen så säljer butikerna en stor del till miners också.

Men oberoende så ska man komma ihåg att en ökning i marginalen för efterfrågan leder till en större ökning i pris. 25% extra efterfrågan från krypto leder alltså till mer än 25% ökning i pris. Visst stämmer det säkert att efterfrågan från gamers har ökat, men det är nog redan reflekterat i det högre listpriset och möjligtvis de första 10% över. Sen är nog resten på grund av efterfrågan från krypto.

Absolut driver mining upp priserna, men om ens 50% av korten köps av gamers är de fortfarande villiga att betala dagens priser. Jag vet också många som väntar, men då är det ju bara att fundera på alla vars kort pajat och därför tvingats uppgradera i onödan, eller hur det kommer se ut när nästa serie kommer med alla som sitter kvar på non-rtx...

Jag tror vi kommer leva med ett blodbad även nästa generation, och då har det gått över 5 år och är därmed nya standarden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Det där är old news... Grafikkortskrisen kommer inte lösa sig förrän next-gen kommer.
PoS är framskjutet till juni och även det är osäkert, det kommuniceras som "tidigast i juni".
Edit: För att inte tala om alla alt-coins som miners kommer fortsätta bryta efter att de redan "betalat av" sina kort med ETH fram tills dess.

Japp, men är fortfarande en del som envisas med att det är slutminat efter Jul, själv hoppas jag såklart att dessa säljer sina kort billigt då så man får köpa fler till rätt kurs.

Tvivlar på pos kommer under 2022, blir nog snarare 2023-2024.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Intressanta är att nu har ju tillverkare sett vad folk är villiga att betala...

Yeah, my thought exactly. Det höga priset är snart det nya normala, då konsumenterna snart vant sig med de nya priserna. Ett low-mid grafikkort som 3060 kostar ca 7000 kr på kompeltt.se, vi kan nog räkna med att att de sjunker lite grann i pris, kanske får vi vänja oss vid ett x060 för ca 6000 kr framöver.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig att series s inte sålt slut också med tanke på den hårdvara som man får för det priset. Menar, en konsol som klarar 1080p 60 fps i många spel som är optimerade för series s/x.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Jag trodde de nya konsolerna hade precis samma problem som de nya grafikkorten, det finns inga att köpa i msrp pris.

Möjligt att det kan vara svårt att få tag i en konsoll också, men det är nog lättare än att få tag i ett vettigt grafikkort till ett skäligt pris.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Möjligt att det kan vara svårt att få tag i en konsoll också, men det är nog lättare än att få tag i ett vettigt grafikkort till ett skäligt pris.

Finns några som säljer GTX1060 6GB eller kort i samma liga för 1500SEK och uppåt, överprisat ja.. dock fullt dugliga kort än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Jag trodde de nya konsolerna hade precis samma problem som de nya grafikkorten, det finns inga att köpa i msrp pris.

Nja, du kan nog få tag på dem till msrp. De flesta butiker har någon typ av kösystem, och du kan nog få tag på dem rätt snabbt.

Eftersom du bor i Helsingfors så kan jag tipsa om att en vän beställde en Xbox Series X från Gigantti i Forum, och fick den efter ca 2 veckors väntetid.

Skrivet av medbor:

Absolut driver mining upp priserna, men om ens 50% av korten köps av gamers är de fortfarande villiga att betala dagens priser. Jag vet också många som väntar, men då är det ju bara att fundera på alla vars kort pajat och därför tvingats uppgradera i onödan, eller hur det kommer se ut när nästa serie kommer med alla som sitter kvar på non-rtx...

Jag tror vi kommer leva med ett blodbad även nästa generation, och då har det gått över 5 år och är därmed nya standarden

Jag är nog inte heller vidare förhoppningsfull inför nästa generation, tyvärr.

Om t.ex. 50% av sålda kort går till gamers så finns det ett par saker som ska tas i beaktande:

1) En del av dessa köper korten till lägre priser vid lansering eller på de få erbjudanden som finns.

2) Vissa marknader har på grund av distributionsavtal inte sett samma ökning i priser (bland annat USA), och där är det istället tillgången som är problemet. Bland annat har Newegg sålt en hel del kort til MSRP i USA, men man måste vinna ett lotteri för att få köpa.

3) En hel del av de gamers som nu köper kort för dubbla listpriset tar igen en stor del av kostnaden via mining.

4) Efterfrågan är inte absolut vid en viss prisnivå. En konsument som nu är villig att betala typ 13 000kr för ett RTX 3080 (listpris 700 dollar) är i en vanlig marknad kanske bara villig att betala 8500kr max.

Så jag tror faktiskt inte att det här blir det nya normala. Vi hade ju rätt samma situation under en kortare tid runt årsskiften 2017/2018 i samband med förra kryptoboomen. Då gick Vega 56 från MSRP på 400 dollar till runt 750 dollar. När krypto sen kraschade så gick priserna ner ordentligt på ett par månader, och ungefär ett år senare i mitten av 2019 så kunde du hitta dem riktigt billigt. Själv köpte jag en referensmodell för 219 euro.

Motsvarande hände för RX 580, som sjönk i pris till runt 1300 kronor som lägst. Troligtvis lär samma sak hände igen när ethereum antingen kraschar eller byter till PoS (vilket antagligen aldrig händer).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nja, du kan nog få tag på dem till msrp. De flesta butiker har någon typ av kösystem, och du kan nog få tag på dem rätt snabbt.

Eftersom du bor i Helsingfors så kan jag tipsa om att en vän beställde en Xbox Series X från Gigantti i Forum, och fick den efter ca 2 veckors väntetid.

Jag är nog inte heller vidare förhoppningsfull inför nästa generation, tyvärr.

Om t.ex. 50% av sålda kort går till gamers så finns det ett par saker som ska tas i beaktande:

1) En del av dessa köper korten till lägre priser vid lansering eller på de få erbjudanden som finns.

2) Vissa marknader har på grund av distributionsavtal inte sett samma ökning i priser (bland annat USA), och där är det istället tillgången som är problemet. Bland annat har Newegg sålt en hel del kort til MSRP i USA, men man måste vinna ett lotteri för att få köpa.

3) En hel del av de gamers som nu köper kort för dubbla listpriset tar igen en stor del av kostnaden via mining.

4) Efterfrågan är inte absolut vid en viss prisnivå. En konsument som nu är villig att betala typ 13 000kr för ett RTX 3080 (listpris 700 dollar) är i en vanlig marknad kanske bara villig att betala 8500kr max.

Så jag tror faktiskt inte att det här blir det nya normala. Vi hade ju rätt samma situation under en kortare tid runt årsskiften 2017/2018 i samband med förra kryptoboomen. Då gick Vega 56 från MSRP på 400 dollar till runt 750 dollar. När krypto sen kraschade så gick priserna ner ordentligt på ett par månader, och ungefär ett år senare i mitten av 2019 så kunde du hitta dem riktigt billigt. Själv köpte jag en referensmodell för 219 euro.

Motsvarande hände för RX 580, som sjönk i pris till runt 1300 kronor som lägst. Troligtvis lär samma sak hände igen när ethereum antingen kraschar eller byter till PoS (vilket antagligen aldrig händer).

Skillnaden är ju nu att prestanda per krona legat helt stilla sedan 1000-serien, alltså i 4 år.

Dagens situation med senaste msrp ljuget är ju ca ett år bara iofs, men jag tror tyvärr vi får leva med det

Om det finns en möjlighet att överproducera grafikkort i framtiden så kan såklart priskrig börja igen, men det är först 2023 som det är tal om. Håller sig denna prisnivå fram till dess har jag lättare att se en kartell än halverade priser

En stor skillnad som krashade marknaden efter förra mining-boomen var ju att det minades med vanliga grafikkort, det är inte sant i samma utsträckning denna gången. Alla miningspecifika kort kommer inte ut på begagnatmarknaden flr att spelas på

Om mining helt slutar (tror snarare att de byter coin) så kommer såklart deras efterfrågan gå ner och priserna lite också, men jag tror inte vi kommer ner till msrp, framförallt inte med kort på hyllorna hos ÅF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Finns några som säljer GTX1060 6GB eller kort i samma liga för 1500SEK och uppåt, överprisat ja.. dock fullt dugliga kort än idag.

Ja det är precis som du säger; överprisat. Hade aldrig köpt en kort i den ligan som idag knappt kan köra dom tyngre spelen på medium på 1440p. Många har lämnat 1080p segmentet och då räcker inte längre dessa mediokra grafikkorten tyvärr. Idag måste man hosta upp upp emot +20 000 för en starkare dator där grafikkortet står för hälften av kostnaden. Sen kollar man på en xbox eller playstation där du "enbart " betalar mindre än hälften för samma kvalité på din tv. Nä, jag e rädd att detta kan få stora konsekvenser för oss som håller på med datorer till förmån för konsoller om det blir samma sak vid nästa generation.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Help vansinnigt dyrt nu. Är 40+ spelar smått få och då, Dota, Warcraft, Diablo och sådant som man följt i 20 år. Sista köpet jag gjorde var en skön Racer Sentinel stol till gaminghörnan. Är Sugen att byta ut min 22 tumsskärm som hängt med i 10 år och byta grafikkort.

Har väl aldrig haft värsting värsting grejer utan lagt mig steget under. Grafikkort för mig är väl mellan 2000-4000 kr. Tysta kort är prioriterade. Har ett GTX760 tror jag som borde ha bytts för flera år sedan.

Är sugen på att tömma rummet slänga in en schysst tv och ett till PS5. Sonen på 9 har så på sitt rum och jag smyger in där då och då och kör God of War etc.
Är nästan billigare att konvertera till konsol än försöka få en vettig dator.

Det som håller mig kvar är att jag har ett kontor med en skrivare, kan behandla familjebilder och surfa och ”sköta projekt” man får iochmed en familj. Där börjar jag snegla mer och mer på att köpa min första IPad.

Kört dator sen 82 isch med en Commodore 64 och börjar tröttna mer och mer.

Vänder ej priserna ger man ju upp snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag vill minnas att jag köpte mitt 1080 för 6500, vilket var ett helt normal pris då.

Är såna prisnivåer bara att glömma för x080 -kort?

7700 kronor kostade mitt gamla 1080, men då var det nog ett av de bättre med enormt bra och tyst kylning och rejäl OC-potential. Tror inte heller att 1080 Ti hade kommit då än (kan ha fel, men har för mig det var strax efter och att jag var lite sur över det), så det var 1080 "the top dog" av sin tid. Fungerade bra även i 1440p liksom hehe.

Med kretsbrist som spås vara aktuell fram till slutet av 2022 så tror jag knappast att 4000-serien (om det ens släpps innan Q4 2022) lär bli en billig historia. Speciellt inte då många säkert sitter och väntar på den just nu då de inte får tag på 3080-kort till rimliga priser. Så då kommer förmodligen efterfrågan att vara tokhög vid ett sådant eventuellt släpp. Och för att kontrollera efterfrågan kommer priserna anpassas därefter, och Nvidia är i branschen att tjäna pengar så de lär inte hoppa över möjligheten att tjäna så mycket de kan. Förhoppningsvis har de lärt sig av sin läxa att se till att det finns ordentligt med kort vid släpp iaf.

Det är iaf vad jag tippar på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnaden är ju nu att prestanda per krona legat helt stilla sedan 1000-serien, alltså i 4 år.

Dagens situation med senaste msrp ljuget är ju ca ett år bara iofs, men jag tror tyvärr vi får leva med det

Om det finns en möjlighet att överproducera grafikkort i framtiden så kan såklart priskrig börja igen, men det är först 2023 som det är tal om. Håller sig denna prisnivå fram till dess har jag lättare att se en kartell än halverade priser

En stor skillnad som krashade marknaden efter förra mining-boomen var ju att det minades med vanliga grafikkort, det är inte sant i samma utsträckning denna gången. Alla miningspecifika kort kommer inte ut på begagnatmarknaden flr att spelas på

Om mining helt slutar (tror snarare att de byter coin) så kommer såklart deras efterfrågan gå ner och priserna lite också, men jag tror inte vi kommer ner till msrp, framförallt inte med kort på hyllorna hos ÅF

Edit: Glömde bort att skriva nåt här också

Det viktiga att komma ihåg är att prisutvecklingen inte är linjär. År 2019 var ju t.ex. ett riktigt bra år för grafikkort. RX 5600 XT gav ju bättre prestanda än GTX 1080 för under halva priset. Samma år fick du RX 580 för ingenting. Problemet är bara att vi först fick RTX 2000-serien som var en besvikelse, och sen stack priserna iväg i slutet av 2020. Men dippen som hände mellan miningboomerna är väldigt verklig, och speciellt i billigare segmenten så hade det stor påverkan.

Sen så görs nog en stor, stor del av miningen med vanliga grafikkort. De flesta miners vill inte använda miningkort, för de är dyrare och har inte samma återförsäljningsvärde. De som köper såna kort är stora företag som vill ha garantier och som vill köpa massiva mängder på en och samma gång. Om mining kraschar så finns det oberoende massor med kort ute på andrahandsmarknaden.

Vi såg ju redan en liten försmak av det i somras, när miningförbudet i Kina gjorde så att priserna gick ner ett par tiotals procent, och det var inte ens på grund av att man slutade minea. Det räckte med att man sålde bort kort som användes och flyttade verksamheten.

Skrivet av Nikodemous:

Ja det är precis som du säger; överprisat. Hade aldrig köpt en kort i den ligan som idag knappt kan köra dom tyngre spelen på medium på 1440p. Många har lämnat 1080p segmentet och då räcker inte längre dessa mediokra grafikkorten tyvärr. Idag måste man hosta upp upp emot +20 000 för en starkare dator där grafikkortet står för hälften av kostnaden. Sen kollar man på en xbox eller playstation där du "enbart " betalar mindre än hälften för samma kvalité på din tv. Nä, jag e rädd att detta kan få stora konsekvenser för oss som håller på med datorer till förmån för konsoller om det blir samma sak vid nästa generation.

PS5 och XSX ligger prestandamässigt lite under RX 6600, så vilken dator du än köper idag så kommer du att få bättre prestanda än med en konsoll. Sen så anpassas ju spelen för prestandan på konsollerna, men på motsvarande sätt kan du sänka inställningarna på PC. Många spel på konsoller körs ju på inställningar som är lägre än vad som är möjligt på PC. Ska du hålla 60 fps så får man oftast också acceptera nåt runt 1080p.

Så redan ett grafikkort runt samma pris klår nog en konsoll, men då ska man ju ha resten av datorn också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Man får vara med i marknaden. Tyvärr är det inte bra för PCgaming. 3090 för 19K i Augusti får anses vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag vill minnas att jag köpte mitt 1080 för 6500, vilket var ett helt normal pris då.

Är såna prisnivåer bara att glömma för x080 -kort?

1. XX80 betyder ingenting, beror helt på vad Nvidia väljer att kalla saker. Lite beroende på hur ’tur’ de har med prestandan den generationen. Ibland säljer de ett mellanklass-chip för att det räcker, ibland får man en nedskuren variant av deras bästa chip. Beror på helt enkelt.

2. 3080, om man ser till introduktionspriset, ’ska’ ju ligga på 7825(?)kr, det är ju i princip ökningen med inflation inräknad sedan 1080, så ingen fara där. 1080ti och 2080 låg på liknande nivåer. Problemet är att de ofta säljs för 11, 12, 13 tusen, och ’ti’-varianten som brukar droppa in på liknande pris har senaste tiden ökat markant

3. Först var det 2080ti, det kortet kostade avsevärt mer än 2080, men om vi bortser från det (kanske kalla det 2090 istället?).

4. 3080ti, alltså en refresh av förra årets high-end som brukar ta över prispunkten av sin föregångare, den fick MSRP på 1200$, 50% över 3080. Det är skillnaden bot tidigare år. Den lanserades i en helt annan prisklass än tidigare

Det för mig är varför jag tror dagens priser kommer hålla i sig en bra stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Sen så anpassas ju spelen för prestandan på konsollerna

Här är definitivt något som gör en konsoll mer lönsam. Spelen är helt enkelt anpassade för just den hårdvara som sitter i konsollen och därmed får dom troligen bättre prestanda med konsollen än om du haft liknande grejer i en PC. det är ju därför vi som spelar med PC måste ha så feta grejer som möjligt. Bara en patch kan ju göra 10 fps på vissa spel då det är omöjligt att skräddarsy spelen efter alla olika datorkonstellationer som finns där ute. Värsta exemplet måste väl ändå varit senaste doom som fick riktigt dålig fps med 3080 innan patchen kom.

Jag är cerkligen orolig för pc:s framtid om en till sån här generation kommer ut. Om många unga hellre börjar spela konsoller så kommer det troligen i sin tur påverka vad som är mest lönsamt att göra spel till. Jag kommer ihåg tiden då man portade pc-spel till konsoller. Nu verkar det vara ombytta roller 😥

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1. XX80 betyder ingenting, beror helt på vad Nvidia väljer att kalla saker. Lite beroende på hur ’tur’ de har med prestandan den generationen. Ibland säljer de ett mellanklass-chip för att det räcker, ibland får man en nedskuren variant av deras bästa chip. Beror på helt enkelt.

2. 3080, om man ser till introduktionspriset, ’ska’ ju ligga på 7825(?)kr, det är ju i princip ökningen med inflation inräknad sedan 1080, så ingen fara där. 1080ti och 2080 låg på liknande nivåer. Problemet är att de ofta säljs för 11, 12, 13 tusen, och ’ti’-varianten som brukar droppa in på liknande pris har senaste tiden ökat markant

3. Först var det 2080ti, det kortet kostade avsevärt mer än 2080, men om vi bortser från det (kanske kalla det 2090 istället?).

4. 3080ti, alltså en refresh av förra årets high-end som brukar ta över prispunkten av sin föregångare, den fick MSRP på 1200$, 50% över 3080. Det är skillnaden bot tidigare år. Den lanserades i en helt annan prisklass än tidigare

Det för mig är varför jag tror dagens priser kommer hålla i sig en bra stund

Dock var priset på strax under 8 000 kronor för 3080s ett intro-pris för utvalda modeller. Det riktiga standard MSRP priset är egentligen runt 9 000 kronor, vilket sett till det prestandahopp det gav jag ändå kan anse som rimlig. 10-11K+ tycker jag är bananas dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har en 30+ saker sparade i prisjakt lista och många har ökat i pris under oktober.
Inget nytt direkt, alltid en höjning inför black friday för att ha en "bättre" rea.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är verkligen inte bra om man ser till tillväxten av nya PC-spelare. Hur många ungdomar/unga vuxna väljer istället en prisvärd konsoll före en snordyr dator och sen vänjer sej vid konsoller istället för datorer för spelandets skull?

Lugn nu, det går inte att få tag i konsoler heller 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Här är definitivt något som gör en konsoll mer lönsam. Spelen är helt enkelt anpassade för just den hårdvara som sitter i konsollen och därmed får dom troligen bättre prestanda med konsollen än om du haft liknande grejer i en PC. det är ju därför vi som spelar med PC måste ha så feta grejer som möjligt. Bara en patch kan ju göra 10 fps på vissa spel då det är omöjligt att skräddarsy spelen efter alla olika datorkonstellationer som finns där ute. Värsta exemplet måste väl ändå varit senaste doom som fick riktigt dålig fps med 3080 innan patchen kom.

Jag är cerkligen orolig för pc:s framtid om en till sån här generation kommer ut. Om många unga hellre börjar spela konsoller så kommer det troligen i sin tur påverka vad som är mest lönsamt att göra spel till. Jag kommer ihåg tiden då man portade pc-spel till konsoller. Nu verkar det vara ombytta roller 😥

Nu spelar jag inte senaste spelen, men det finns sjukt mycket kass hårdvara som går att spela på på pc, framförallt kan man spela spel som inte är från senaste året om man vill, men också sänka inställningar och klocka så det fortfarande flyter dugligt.

En konsol är prisvärd sett till hårdvara och om du hittar spelen billigt, inte i längden och om man köper många spel. Sen är man såklart begränsad till konsolens utbud, det är inte samma problem om man spelar senaste såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Dock var priset på strax under 8 000 kronor för 3080s ett intro-pris för utvalda modeller. Det riktiga standard MSRP priset är egentligen runt 9 000 kronor, vilket sett till det prestandahopp det gav jag ändå kan anse som rimlig. 10-11K+ tycker jag är bananas dock.

Så kan man såklart se det, men 3080ti borde tagit över prispunkten. De har helt enkelt bestämt att korten ska kosta så här mycket nu är min känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Här är definitivt något som gör en konsoll mer lönsam. Spelen är helt enkelt anpassade för just den hårdvara som sitter i konsollen och därmed får dom troligen bättre prestanda med konsollen än om du haft liknande grejer i en PC. det är ju därför vi som spelar med PC måste ha så feta grejer som möjligt. Bara en patch kan ju göra 10 fps på vissa spel då det är omöjligt att skräddarsy spelen efter alla olika datorkonstellationer som finns där ute. Värsta exemplet måste väl ändå varit senaste doom som fick riktigt dålig fps med 3080 innan patchen kom.

Jag är cerkligen orolig för pc:s framtid om en till sån här generation kommer ut. Om många unga hellre börjar spela konsoller så kommer det troligen i sin tur påverka vad som är mest lönsamt att göra spel till. Jag kommer ihåg tiden då man portade pc-spel till konsoller. Nu verkar det vara ombytta roller 😥

Tja, gällande konsoll vs pc så var läget betydligt sämre för 10 år sen. Under PS3 och Xbox 360-tiden hände ju knappt nåt på PC. Nu är ju konsollerna nästan rena PC:n sådär hårdvarumässigt. Eftersom de dessutom skalar ner i upplösning så sitter vi nog rätt bra till på PC. Det som händer är nog mer att low end och konsoller renderas nånstans runt 1080p, medan high end kör 4K.

Sen så tycker jag att folk lätt fokuserar för mycket på att ha det allra värsta. Personligen så sålde jag min gamla dator vid ett rätt dåligt tillfälle ur marknadssynvinkel (bra ur personlig synvinkel pga baby) och sitter nu fast med ett gammalt GTX 970. Men, samtidigt har jag märkt hur långt ett så pass gammalt och svagt kort räcker i 1080p 60 fps. Senaste tiden har jag spelat bland annat Far Cry 6, Battlefield V och Cyberpunk 2077, och alla har funkat. FC och BF lyckades jag få till 60 fps nästan låst med rätt trevliga inställningar. I Cyberpunk blev det rätt låga inställningar och lätt resolution scaling, men medel-fps rörde sig nära 60 fps.

Så PC lär nog må bra även framöver, så länge det här inte håller i sig i mer än 1-2 år till.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så kan man såklart se det, men 3080ti borde tagit över prispunkten. De har helt enkelt bestämt att korten ska kosta så här mycket nu är min känsla

Är väl vi konsumenter som bestämt det. Förstår att varken tillverkare eller butiker vill sälja kort för under 10k som hamnar på begagnatmarknaden samma dag och säljer för 14k och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tja, gällande konsoll vs pc så var läget betydligt sämre för 10 år sen. Under PS3 och Xbox 360-tiden hände ju knappt nåt på PC. Nu är ju konsollerna nästan rena PC:n sådär hårdvarumässigt. Eftersom de dessutom skalar ner i upplösning så sitter vi nog rätt bra till på PC. Det som händer är nog mer att low end och konsoller renderas nånstans runt 1080p, medan high end kör 4K.

Sen så tycker jag att folk lätt fokuserar för mycket på att ha det allra värsta. Personligen så sålde jag min gamla dator vid ett rätt dåligt tillfälle ur marknadssynvinkel (bra ur personlig synvinkel pga baby) och sitter nu fast med ett gammalt GTX 970. Men, samtidigt har jag märkt hur långt ett så pass gammalt och svagt kort räcker i 1080p 60 fps. Senaste tiden har jag spelat bland annat Far Cry 6, Battlefield V och Cyberpunk 2077, och alla har funkat. FC och BF lyckades jag få till 60 fps nästan låst med rätt trevliga inställningar. I Cyberpunk blev det rätt låga inställningar och lätt resolution scaling, men medel-fps rörde sig nära 60 fps.

Så PC lär nog må bra även framöver, så länge det här inte håller i sig i mer än 1-2 år till.

Jo, men så är det väl. En annan gick över till 1440p i slutet av 2019, dvs precis innan pandemin. Det blir änna svårt å backa bandet nu när man vant sej vid den nya standard på 1440p. Allt annat ser helt enkelt ut som skit 😄

Men det kanske är det som är framtiden. Vi antog kanske att 4k var framtiden för oss som köpte meduimkort förut då vi historiskt sett har sett hur vi flyttat upp lägstasegmentet hela tiden. 640, 720, 1080, 1440. Är detta det nya att vi tillslut ser ett stopp i utvecklingen pga folk inte har råd med mediumkorten längre? Skall budget-korten inte komma över 1080p på de närmsta 5 åren? Då är det en riktigt tråkig utveckling vi har framför oss 😑

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

@Sando Tack för informationen dock har jag själv inte nu ett slags behov av att köpa antingen eller av de nya konsolerna.

Bara har sett att efterfrågan har varit enorm och ja man har ju hört berättlserna om "scalpers" som säljer för nästan dubbla priset.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Massa kommentarer om att priserna inte kommer att minska nu för företaget har sett vad folk är beredda att betala. <- Det vet vi inte, vi vet vad 3 pers är beredda att betala för de 3st kort som finns att köpa.
Ska bli intressant att se vad den breda massan beredd att betala för grafikkort när de faktiskt finns tillgängliga för köp bortom de entusiasterna som betalar vad so helst för att få ett.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Ja det är precis som du säger; överprisat. Hade aldrig köpt en kort i den ligan som idag knappt kan köra dom tyngre spelen på medium på 1440p. Många har lämnat 1080p segmentet och då räcker inte längre dessa mediokra grafikkorten tyvärr. Idag måste man hosta upp upp emot +20 000 för en starkare dator där grafikkortet står för hälften av kostnaden. Sen kollar man på en xbox eller playstation där du "enbart " betalar mindre än hälften för samma kvalité på din tv. Nä, jag e rädd att detta kan få stora konsekvenser för oss som håller på med datorer till förmån för konsoller om det blir samma sak vid nästa generation.

Faktiskt, många (Majoriteten?) sitter än på Ps4'or som oftast är i 720-1080P 20-30FPS och medium grafikinställningar.

Den där Steam-undersökningen verkar de flesta även inom PC sitta på 1080P skärmar.

Villhöver står tyngre än behöver när det kommer till PC... tyvärr.

Konsoler= Låg/medium 720P@20-30FPS Helt okej! Trots det laggar något otroligt, jag mår illa när jag kollar på när de lirar på konsolerna tack vare den låga FPS'en.

PC= Allt skall maxas, 360FPS eller inget, 50000SEK hårdvara ska det vara eller lägg ner skitet.

Varför har det blivit så genom åren?

Finns APU-system idag som kan pressa spel lika bra om inte bättre än förra generationens konsoler för en human summa pengar.

Var det inte rykte som sade att GPU'erna i PS5an hade samma FPS och bildkvalitet på spelen jämtemot ett 1060 6GB? Eller var det ett 1070 8gb? Eller något mittemellan.

Men huvudsaken är att.. man behöver inte alltid fläska på med ultra och 1440P eller 4k.. man kommer långt om man håller samma ''standard'' som konsolerna gör.

Även, igen.. dagens priser på gpuer även på beg-marknaden är helt åt skogen.