Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

2,50kr för 22kW och 3,95kr för 50kW

Inte så farligt med 2.5 kr / kWh

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Inte så farligt med 2.5 kr / kWh

Nej det är definitivt okey!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Sett 200 vids och följer teslabjörn noga! Slår fel på endast ett FÅtal % varje gång när teslabjörn kör sina 1000 km challange eller artic circle test.

Dock inte sett videon du länkar som är 1 dag gammal.

i Övrigt:

"You configured ABRP to take fewer stopps, maybe you should have went with quickest arrival instead. Anyway ABRP it is! The one and only for me, good piece of software thats worth to spend some money on."

"ABRP is living up to it's name.
Chargemap feels like how most EV's bad built-in infotainment handles the trip planning."

"Check in Italy chargemap strategy, no way, in 15 tests it fail, abetter is right now the best"

Har själv ingen elbil än, kommer i början av 2022 gissningsvis. Men efter 200 videor med ABRP vet jag att den är bra!

Men eftersom du inte "litar på" abrp så anser du att Chargemap är mycket mer pålitlig eftersom att du länkar en video där den är med?
Vad är det du inte kan lira på med abrp?

Nej han jämför båda två o jag tycker ingen är bra.

Bättre o kolla upp själv med chargefinder o lägga sin egen rutt. Precis som Björn själv säger han gör i videon.

https://chargefinder.com/se/

Finns som app med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo antisladdsystem hjälper mycket, jag skulle nog säga mer än fyrhjulsdrift när det gäller att stoppa eller motverka sladdar. Men det handlar förstås om känsla och så också.

Min bil har betoning på bakhjulen men trycker man på lite i exempelvis en svag kurva och det är lite fuktigt så känner man ju bakhjulen mista lite grepp varpå framhjulen kickar in och drar bilen ur svängen liksom. Antisladdsystemet hade bara bromsat ner allt och på så sätt hävt sladden. I den situationen kanske det är att föredra, i alla fall ur en säkerhetssynvinkel (om än inte när det gäller rolighet), men ska man ta sig fram när det är halt på riktigt så kan ju antisladdsystemen vara mer i vägen än vad de hjälper. Jag minns någon lite äldre bil med ett tidigt system som jag försökte köra upp för en glashal liten backe och det gick ju inte, den bara växlade mellan att spinna ena hjulet och sen det andra liksom. Med avaktiverad antisladd så spann hjulen men jag kom ju upp i alla fall, om än långsamt (och inte så säkert, det fanns ju en rätt stor risk att framvagnen skulle glida iväg åt ena eller andra hållet). Fyrhjulsdrift hade ju gjort det enklare och snabbare och sannolikt säkrare.

Är det glashalt hjälper INGA system eller vilken drift du har eftersom du då inte har något grepp. många gör det felet med moderna bilar. de tror att dessa system står över naturlagarna och kör därefter. Det är en hjälp i farliga situationer och inget som för jämnan ska hjälpa dig kunna köra fortare.
Testade ett modernt antisladd system på en polares bil och i låga hastigheter på snö klarade den sig bra, runt 50km/h men vid höga hastigheter 100km/h och is så var det tvärkört. kul att testa på frusna sjöar på vintern, vissa plogas just för att man ska kunna köra runt lite

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Alltså, jag sitter och sneglar på om det finns någon smidig app som visar ALLA publika laddare i Sverige nu när det blir ett elbilsleacing till våren.
Har laddat ned chargefinder och den verkar nice. Är det den bästa?
Jag tycker det verkar väldigt rörigt med alla laddapparna, T.ex e-on, ionity osv som man skall regga sig hos och betala igenom.
Synd att det ofta är dubbelt så dyrt att bara betala med bankkortet
Vilka appar rekommenderar ni att ladda ned för en nybörjare?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Alltså, jag sitter och sneglar på om det finns någon smidig app som visar ALLA publika laddare i Sverige nu när det blir ett elbilsleacing till våren.
Har laddat ned chargefinder och den verkar nice. Är det den bästa?
Jag tycker det verkar väldigt rörigt med alla laddapparna, T.ex e-on, ionity osv som man skall regga sig hos och betala igenom.
Synd att det ofta är dubbelt så dyrt att bara betala med bankkortet
Vilka appar rekommenderar ni att ladda ned för en nybörjare?

Finns A better route planner och plugshare med.

Båda är bra men tycker själv chargefinder är bäst designad och upplagd.

Sen behöver du alla olika laddbolagenas appar med.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gruarn:

Nu är jag inte insatt i marknaden för elbilar med kort räckvidd, men är det verkligen när man inte har några långresor som elbilen skiner som mest? Ok, kör man mycket i innerstaden med köer etc blir förstås en sådan bil ekonomisk, men annars fann jag i min kalkyl att det var när man passerade 2000mil/år med flera långresor som elbilen började bli ekonomiskt gångbar.

Det är egentligen inte så att den måste ha "kort" räckvidd men det finns inget absolut krav på att kunna sträckköra 50 mil i snöstorm med hästsläp utan så mycket som en kisspaus.

Realistiskt sett så räcker cirka 40-50 mil väldigt väldigt långt för oss. De få gånger som vi gör längre resor kan jag stå ut med att få ladda kanske två gånger per resa, stopp som ändå kommer att behövas för att äta och rasta barn (och mig).

Ett byte ligger kanske 3-5 år framåt i tiden beroende på hur utbudet av bilar utvecklar sig och livet i övrigt. Bilen vi har nu är bara 4 år gammal och har gått knappt 4000 mil så det är inget som brådskar annat än att det kanske kunde vara kul. Men det är inte tillräckligt kul för att kasta ut en halv miljon rakt av

Däremot så är utvecklingen väldigt intressant att följa, både tekniskt och ekonomiskt. Att kunna köra ny bil till väldigt låg leasingkostnad och driftkostnad jämfört med att köpa en bil i prisklassen 30-40k kr med x antal mil och ägare bakom sig är ett kul räkneexmpel, speciellt för den som inte kan eller vill skruva själv.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Vi har en MX-30 sedan ett år tillbaka, förbeställde den till väldigt förmånligt pris. Är super nöjd med bilen, som du säger en pendlings bil till jobbet för frugan. Den har rullat 2500 mil på ett år nu och kunde inte önskar något annat från bilen, kanske förutom att Mazdas app inte är integrerad med Tibber så smartladdningen funkar inte

Kollat lite på den bilen, vad var förbeställningspriset? 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är synd att de valt ett litet batteri i kombination med långsam laddning Hade de valt snabbare laddning hade denna bilen varit intressant även för mig då jag endast har tillgång till billig/gratis laddning på jobbet.
Bor i en bostadsrätt utan möjlighet att ladda.
Bilen för övrigt är riktigt snygg och man får mycket för pengarna + 10 års garanti.
Som sagt, riktigt synd det där med laddningen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Testade du att göra exakt samma manöver med 2 hjulsdrift?

Har själv en 4 hjulsdriven bil och den kör jag oftast på 2 hjulsdrift då den känns mer ostabil och trög med 4 driften inkopplad. oandra sidan är det en riktigt terrängbil med stora spakar man slår i driften och ur den. men när man sitter fast är 4 hjulsdriften bra.

Kört både 2 hjulsdrivna och 4 hjulsdrivna och det är väldigt liten skillnad i högre hastigheter eller ingen i högre hastigheter. många tror även att 4 hjulsdrivna bromsar bättre vilket är HELT fel.

Moderna bilar har väldigt bra antisladd och spinn system vilket gör att skillnaden idag kan anses som minimal.

Personliga anekdoter räknas dessvärre inte

med det sagt så är det mesta nog en "känsla" man har.

Då hade jag troligtvis inte levt idag... så inget jag vill eller har testat. Nej... Men du får göra det om du vill och tror att det skulle fungera.

Det är skillnad på olika typer av bilar och även bilar av samma typ från olika märken, hur fyrhjulsdriften fungerar. Så att den fungerar på ett sätt med din bil, innebär inte att den fungerar på samma sätt som min bil.
Min som jag använde då hade konstant 4WD, men varierade kraften lite fram och bak efter behov. Kändes väldigt stabil i alla hastigheter och var väldigt svårt att få sladd hur hårt jag än körde. Man måste ju testa gränserna (på säkra ställen), för att veta var de går. Då blir man inte så överraskad när något händer sedan. Samt att man lär sig hur man ska parera eller ta sig igenom en plötslig sladd.

Att de bromsar snabbare är helt fel och är varför det är farligt att bli invaggad i en falsk trygghet att man har bra grepp i hög hastighet. Däremot kan de komma iväg snabbare...

Personlig anekdot eller inte, så är det ett bra exempel på hur en fyrhjulsdriven bil kan vara bättre i vissa situationer. Hade troligtvis inte kunnat skriva detta, om jag inte haft en..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Detta var rätt coolt!

https://alltomelbil.se/video-startar-en-elbil-vid-minusgrader...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då hade jag troligtvis inte levt idag... så inget jag vill eller har testat. Nej... Men du får göra det om du vill och tror att det skulle fungera.

Det är skillnad på olika typer av bilar och även bilar av samma typ från olika märken, hur fyrhjulsdriften fungerar. Så att den fungerar på ett sätt med din bil, innebär inte att den fungerar på samma sätt som min bil.
Min som jag använde då hade konstant 4WD, men varierade kraften lite fram och bak efter behov. Kändes väldigt stabil i alla hastigheter och var väldigt svårt att få sladd hur hårt jag än körde. Man måste ju testa gränserna (på säkra ställen), för att veta var de går. Då blir man inte så överraskad när något händer sedan. Samt att man lär sig hur man ska parera eller ta sig igenom en plötslig sladd.

Att de bromsar snabbare är helt fel och är varför det är farligt att bli invaggad i en falsk trygghet att man har bra grepp i hög hastighet. Däremot kan de komma iväg snabbare...

Personlig anekdot eller inte, så är det ett bra exempel på hur en fyrhjulsdriven bil kan vara bättre i vissa situationer. Hade troligtvis inte kunnat skriva detta, om jag inte haft en..

Klart den kan vara bättre men det finns så mycker mer variabler att ta i bejakande. Skickligheten på föraren och hur en reagerar i en snabbt uppkommen kris situation ger mycket mer än små tekniska skillnader.
Hade jag varit en vqn rally förare hade jsg nog klarat den kurvan utmärkt med eller utan 4 hjulsdrift.

Vi går rätt mycket off topic nu märker jag.

Kan inte en elbil vara ännu bättre på att parera farliga situationer om varje axel har en egen motor?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu blir det ju lite annorlunda för mig som har Tesla. Men MER tycker jag har fungerat väldigt bra när det kommer till destinationsladdare. De har funnits i nästan varje stad jag besökt, ofta på eller i närheten av hotel. Perfekt när t.ex. stod en MER laddare på parkeringen "i stan" i Kalmar när vi var där i somras. Bilen blev fulladdad när man ändå var där och gick runt i butiker. När det kommer till snabbladdning så har jag av förklarliga skäl inga externa leverantörer, där använder jag ju Teslas egna rakt av.

Skrivet av Dizzö:

Ladda ner varje app för de olika nätverkena som finns.

Incharge, EON, recharge/fortum, mer, circle k, ionity, okq8.

Sen denna sidan:

https://chargefinder.com/se/

Är den bästa som finns i samband med att se laddställen. Visar vad det kostar och t.o.m om de används just nu eller inte.

Finns som app också.

Skrivet av atego:

ABRP, A better route planner ska du ha, bästa appen

Skrivet av Don_Tool:

Nu bor jag i bostadsrätt så jag har ingen egen laddstation på den parkering som jag hyr men jag har däremot en laddstation 200m från min parkering och det är VIRTA så jag kommer använda den främst men sen vet jag att jag kommer lägga till fler och fler appar och favoritstationer i min repertoar, måste börja någonstans och VIRTA är min laddstation just nu iallfall

Toppen, tack för inspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vi betalade 356300kr för bilen med full utrustning, det som idag kostar runt 420000kr. Sen fick vi ju tillbaka 70000kr på det för bidraget av staten

Laddar bara hemma, tar ca 6-7 timmar att ladda bilen fullt från runt 10% batterikapacitet. Ibland har vi kommit hem med 2% kvar och då tar det ca 9 timmar att ladda fullt, men man hinner utan problem ladda under natten så ser inga problem med att den laddar "långsamt" då det är en pendlar bil och ingen långdistansbil.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är synd att de valt ett litet batteri i kombination med långsam laddning Hade de valt snabbare laddning hade denna bilen varit intressant även för mig då jag endast har tillgång till billig/gratis laddning på jobbet.
Bor i en bostadsrätt utan möjlighet att ladda.
Bilen för övrigt är riktigt snygg och man får mycket för pengarna + 10 års garanti.
Som sagt, riktigt synd det där med laddningen.

Som du säger kändes det som man fick en väldigt premium känsla för priset, mycket schysstare inredning och komfort än t.ex. ID3, Mini elbilen eller BMW i3.

Laddar bara hemma, tar ca 6-7 timmar att ladda bilen fullt från runt 10% batterikapacitet. Ibland har vi kommit hem med 2% kvar och då tar det ca 9 timmar att ladda fullt, men man hinner utan problem ladda under natten så ser inga problem med att den laddar "långsamt" då det är en pendlar bil och ingen långdistansbil.

Och 10 års garanti är ju riktigt fint, dock måste den in på service 1 gång om året för att det skall gälla. Men den kostnaden på 2000kr är det värt för att behålla tryggheten, försäkringen var billig också på bilen samt att vi drar av väldigt mycket för resor till och från jobbet med denna bil så den betalar sig själv.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Jag slängde mig in i elbilsträsket igår då jag beställde en Kia E-Niro, får hämta den på Torsdag nästa vecka. Hade tur att hitta en lagerbil och slapp vänta till slutet av januari som tidigast. Nu ska man bara lära sig vilka appar/taggar osv man behöver om man ska ut på längre turer. Dock sambon som ska ha den som "andra"bil medans jag får snurra i vår Passat GTE.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Vad tror folk om MG ZS EV 2022 varianten? Jag funderar på att slänga iväg en beställning hos Hedin då det verkar finnas kvar bilar för leverans juni-juli nästa år. Är inte sugen på att bränna hål i plånboken men vill försöka göra mig av min passat 2012 nu när bensin-priset närmar sakta men säkert 20 kr / l.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag slängde mig in i elbilsträsket igår då jag beställde en Kia E-Niro, får hämta den på Torsdag nästa vecka. Hade tur att hitta en lagerbil och slapp vänta till slutet av januari som tidigast. Nu ska man bara lära sig vilka appar/taggar osv man behöver om man ska ut på längre turer. Dock sambon som ska ha den som "andra"bil medans jag får snurra i vår Passat GTE.

Fan! Nu blev jag avundsjuk hahaha, en annan beställde för ett par veckor sen och måste vänta tills December
Det är lite nya "KI:or" på väg hit nu på listan verkar det som

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Fan! Nu blev jag avundsjuk hahaha, en annan beställde för ett par veckor sen och måste vänta tills December
Det är lite nya "KI:or" på väg hit nu på listan verkar det som

Jag ringde runt till ett gäng ställen igår (Öbab, Björkmans, Aros bilar, Upplands bilforum, Aftén) som såg ut att ha lagerbilar men det var redan sålda. Sen av ren tur ringde jag på en annons som kom upp på blocket i lördags men den bilen var också borta men då hade säljaren en bil över från en som fått kalla fötter och makulerat sin order. Så den bilen knep jag och det känns som det är en av de sista lagerbilarna i Sverige? Det blev en Advance plus, gravity blue inkl v-däck, får tyvärr betala lite mer än erbjudandet jag fick hos lokala Björkmans men jag ids inte vänta på bil. Betalar 4207 kr för bilen-metallic-v.däck-gummimattor. Kom på i efterhand att mattorna hade jag kunnat skippa men det är lätt att vara efterklok Dock får jag teckna försäkring separat för det var dryga 100 spänn billigare i månaden om jag tog egen försäkring hos if (märkesförsäkring) än att teckna via firman.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Någon som har någon insikt i hur illa det är med förseningarna just nu? Vad ligger de förväntade leveranstiderna på för er som precis köpt bil? Jag fick tillverkning i januari/februari på min Enyaq när jag beställde för en månad sedan men har hört att förväntade leveranstiden ligger på uppåt 10 månader just nu så låter ju rätt osannolikt att jag fortfarande skall få min bil till våren.

Att vänta på något en längre tid är verkligen inte min starka sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag ringde runt till ett gäng ställen igår (Öbab, Björkmans, Aros bilar, Upplands bilforum, Aftén) som såg ut att ha lagerbilar men det var redan sålda. Sen av ren tur ringde jag på en annons som kom upp på blocket i lördags men den bilen var också borta men då hade säljaren en bil över från en som fått kalla fötter och makulerat sin order. Så den bilen knep jag och det känns som det är en av de sista lagerbilarna i Sverige? Det blev en Advance plus, gravity blue inkl v-däck, får tyvärr betala lite mer än erbjudandet jag fick hos lokala Björkmans men jag ids inte vänta på bil. Betalar 4207 kr för bilen-metallic-v.däck-gummimattor. Kom på i efterhand att mattorna hade jag kunnat skippa men det är lätt att vara efterklok Dock får jag teckna försäkring separat för det var dryga 100 spänn billigare i månaden om jag tog egen försäkring hos if (märkesförsäkring) än att teckna via firman.

Samma för mig egentligen, jag kunde ta över en annans kunds beställning då hen också fått kalla fötter annars hade jag också fått vänta tills nästa år antar jag

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Vad tror folk om MG ZS EV 2022 varianten? Jag funderar på att slänga iväg en beställning hos Hedin då det verkar finnas kvar bilar för leverans juni-juli nästa år. Är inte sugen på att bränna hål i plånboken men vill försöka göra mig av min passat 2012 nu när bensin-priset närmar sakta men säkert 20 kr / l.

De har uppdaterat den gamla ZS EV varianten rejält så jag tycker definitivt att 2022 är värd de extra pengarna.

Största skillnaderna enligt mig är att Comfort paketet inte har regnsensor, elektrisk justering på sidospeglarna (måste trycka manuellt på dem?), döda vinkeln, inga OTA uppdateringar.

Förmodligen skulle jag ta Luxury paketet så man får de där plus fulla infotainment och app funktionerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MG. Mycket bil för pengarna. Kina verkar storsatsa på att etablera sig i Europa. Dåligt utbyggt servicenät nu. Men mycket talar för att de lyckas. Kineserna köper helst från Europa pga hög status på våra bilar och vi köper kanske från dem för att de är prisvärda.

Permalänk
Medlem

440 km på MG 2022 är rätt nice! Infotainment systemet som är i 2021 är hemskt efter provkört i förgår, dumma grejor som att du vet inte innetempen utan du ser en blå-röd skala. Hoppas det kommer en facelift på infosystemet till 2022. Lite plastig osv, men galet mycket range för pengarna om man vill ha en extremt billig elbil.

Kommer själv inom kort beställa en E-Niro

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, åt Expressens journalist idag.

Larmet från Volvo: Elbilen kan vara sämre för klimatet

"Volvo Cars publicerar i dag en rapport som visar hur mycket en elbil påverkar klimatet under hela sin livstid. Det är skrämmande läsning för alla som tror att elbilen är svaret på transportsektorns klimatpåverkan."

Men i nästa stycken komma fram till att elbilen är renare, än samma bil med förbränningsmotor, även om elbilen körs på ful-el.

Enda sättet att få en elbil att vara sämre rent klimatmässigt är att låta den stå.... då den har ett högre avtryck i tillverkningsprocessen. Annars vinner den lätt, speciellt här i Sverige.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, åt Expressens journalist idag.

Larmet från Volvo: Elbilen kan vara sämre för klimatet

"Volvo Cars publicerar i dag en rapport som visar hur mycket en elbil påverkar klimatet under hela sin livstid. Det är skrämmande läsning för alla som tror att elbilen är svaret på transportsektorns klimatpåverkan."

Men i nästa stycken komma fram till att elbilen är renare, än samma bil med förbränningsmotor, även om elbilen körs på ful-el.

Enda sättet att få en elbil att vara sämre rent klimatmässigt är att låta den stå.... då den har ett högre avtryck i tillverkningsprocessen. Annars vinner den lätt, speciellt här i Sverige.

Om C40 bara "leder" med 9 ton mot en XC40 med förbränningsmotor under en beräknad livstid med 60 % fossil energi som globalt idag för elen, hur tror du det då blir om den tillkommande elen för att ladda elbilar blir fossil? Och det är inte bara att ladda bilar som man tänker sig att använda mer el till. Det är ju inga problem att hitta fossila kraftverk som har en verkningsgrad under 40 %. En stor modern fartygsdiesel är bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om C40 bara "leder" med 9 ton mot en XC40 med förbränningsmotor under en beräknad livstid med 60 % fossil energi som globalt idag för elen, hur tror du det då blir om den tillkommande elen för att ladda elbilar blir fossil? Och det är inte bara att ladda bilar som man tänker sig att använda mer el till. Det är ju inga problem att hitta fossila kraftverk som har en verkningsgrad under 40 %. En stor modern fartygsdiesel är bättre...

Absolut ingen skillnad eftersom den elen kommer produceras vare sig någon skall ladda elbil eller inte, ingen producerar extra el för att folk behöver ladda sin bil utan för att industrin behöver mer el.

Sverige producerar idag ca 140 TWh och om vi så skulle ställa om samtliga 5 miljoner bilar till el så skulle dom förbruka mindre än 10% av detta.

Så vad Volvos rapport visar är egentligen bara hur mycket den fossila elproduktionen påverkar och dom har använt sin egen bil som exempel, men elbilar har minimal till ingen påverkan om hur mycket el som produceras i sin helhet, iaf i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Absolut ingen skillnad eftersom den elen kommer produceras vare sig någon skall ladda elbil eller inte, ingen producerar extra el för att folk behöver ladda sin bil utan för att industrin behöver mer el.

Sverige producerar idag ca 140 TWh och om vi så skulle ställa om samtliga 5 miljoner bilar till el så skulle dom förbruka mindre än 10% av detta.

Så vad Volvos rapport visar är egentligen bara hur mycket den fossila elproduktionen påverkar och dom har använt sin egen bil som exempel, men elbilar har minimal till ingen påverkan om hur mycket el som produceras i sin helhet, iaf i Sverige.

Suck, Sverige är inte världen. Hur svensk energimix ser ut är i stort sett ointressant för världsmarknaden och de globala utsläppen. Hela Volvos poäng är att man måste få fram fossilfri energi om elbilarna verkligen ska lösa något på allvar. Idag är 60 % fossilt globalt, mot väldigt lite i just Sverige för närvarande. Och elförbrukningen kommer inte att minska globalt, utan öka och det är inte bara elbilar det handlar om.

Och det produceras så mycket el som efterfrågas, alternativt måste någon annan minska sin förbrukning. Det går inte att prodcuera mindre el än vad som förbrukas, för då packar elnätet ihop.

Permalänk
Medlem

Följer denna kanalen och de producerar väldigt bra bildprogram om nya Elbilar. Finns nått för alla.

https://youtube.com/c/fullychargedshow

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Suck, Sverige är inte världen. Hur svensk energimix ser ut är i stort sett ointressant för världsmarknaden och de globala utsläppen. Hela Volvos poäng är att man måste få fram fossilfri energi om elbilarna verkligen ska lösa något på allvar. Idag är 60 % fossilt globalt, mot väldigt lite i just Sverige för närvarande. Och elförbrukningen kommer inte att minska globalt, utan öka och det är inte bara elbilar det handlar om.

Och det produceras så mycket el som efterfrågas, alternativt måste någon annan minska sin förbrukning. Det går inte att prodcuera mindre el än vad som förbrukas, för då packar elnätet ihop.

Håller med Volvo att det är väldigt viktigt att fortsätta bygga ut förnybar energi, sluta elda fossila bränslen (om det nu är i pumpen eller vid elverket).

Men redan nu med global mix, så kan vi se att en volvo suv (inte direkt den mest effektiva bilen när det gäller energi konsumption) redan är "bättre" om än inte med så mycket.

Största fördelen egentligen är väl att oavsett bil du köper idag, om man forsätter investera i förnybar energi så kommer också dagens och gårdagens elbilar bli mer miljöeffektiva "automagiskt".

Gillar Fully Charged's Robert Llewellyn's utläggning av EV vs Gas, undrar om t.ex. volvos modell tagit med beräkningen av bensinframställningen, eller om utsläppen för deras förbränningsmotorn i artikeln (59 ton) endast var avgaser från bilen (plus biltillverkning), nån som vet?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett