Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon som vet var lyftpunkterna är på Kia e-niro 2021? Har en pelar lyft men vet inte riktigt var jag ska placera armarna. Står ingenting i manualen! Hittade detta för en äldre modell men vet inte om det gäller på denna också? http://www.kniro.net/general_information-702.html

https://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?t=5630

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon som vet var lyftpunkterna är på Kia e-niro 2021? Har en pelar lyft men vet inte riktigt var jag ska placera armarna. Står ingenting i manualen! Hittade detta för en äldre modell men vet inte om det gäller på denna också? http://www.kniro.net/general_information-702.html

Ring Kia dealer eller verkstaden?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

För att sprida lite hopp och glädje för de av oss som väntar på en bil. Beställde en Enyaq 5/10 och fick planerad leverans i februari/mars. Pratade med min säljare och nu ligger produktion sent december eller tidigt i januari. Vet inte hur lång tid det tar efter produktion tills man har den hos handlaren, men kan väl inte ta många veckor efter produktion?

Beställde en ID.4 28/9. Den skulle byggas v47 och levereras vid årskiftet enligt handlaren. Räknar med 5 veckor +/- en till för helger och fabrikens placering. Såg i appen min ligger för produktionsplanering sedan ett v43. Känns jobbigt om det ska planeras bygge i 4 veckor, sedan byggas på en vecka...
Kan de inte ha en mätare istället: 22336 muttrar av 32111 i lager.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ring Kia dealer eller verkstaden?

Utifrån den länken så ser det ut att stämma. Får tillverka någon slags hållare mellan liften och bilen. Men finns knappt någon plats på baksidan..

https://imgur.com/a/bz41e2I

Där framme är ganska gott om plats:

Men på baksidan är det knepigare, sitter någon skena för batteriet där man ska lyfta...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om Genesis GV60 kommer till Sverige. Hyundais lyxmärke. Baseras på samma som EV6 och Ioniq 5.

Riktigt snygg coupe crossover.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

https://www.dagensps.se/motor/test-cupra-born-elbilen-som-tuf...

Har alltid gillat VAG's budgetmärke Seat som är lite roligare att titta på än VW.
Detta är i princip en ID3 i spansk förpackning.

Cupra är ju ett "eget" märke numera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Utifrån den länken så ser det ut att stämma. Får tillverka någon slags hållare mellan liften och bilen. Men finns knappt någon plats på baksidan..

https://i.imgur.com/qmf45KH.jpg

Men på baksidan är det knepigare, sitter någon skena för batteriet där man ska lyfta...
https://i.imgur.com/M5FzyJO.jpg

Var försiktig bara. Läste precis (i Vi bilägare tror jag, gubbtidningen nummer ett! ) om att underredet i allmänhet är ganska mycket mer känsligt på elbilar än på andra just för att batteriet ligger så nära botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Var försiktig bara. Läste precis (i Vi bilägare tror jag, gubbtidningen nummer ett! ) om att underredet i allmänhet är ganska mycket mer känsligt på elbilar än på andra just för att batteriet ligger så nära botten.

Därför jag frågar. 🤣 Får kanske köra till däckverkstad nu värsta fall, lite segt bara när man har tillgång till lyft. Förstår inte riktigt hur det är tänkt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

https://www.dagensps.se/motor/test-cupra-born-elbilen-som-tuf...

Har alltid gillat VAG's budgetmärke Seat som är lite roligare att titta på än VW.
Detta är i princip en ID3 i spansk förpackning.

Cupra är ju ett "eget" märke numera.

Är de samma även när det kommer till rostskydd och ljuddämpning? Nu har jag inte åkt i en Seat av modernt snitt men ljuddämpning var det väldigt dåligt med senaste jag åkte i en (Typ deras motsvarighet till golf modell runt 2010)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://i.imgur.com/qmf45KH.jpg

https://i.imgur.com/M5FzyJO.jpg

Ja, det där såg ju knepigt ut. Som den andra du citerade sa, kolla med KIA eller verkstaden. Alternativt så har de nog bättre svar på forumet jag länkade till, än vad vi kan ge...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad mer behöver du än basversionen?

Plus versionen verkar vara värd 30k, lite extra safety features och uppgraderad interiör. Om man hade kunnat få den rwd och bara litet påslag på leasingen (istället för 1300kr/månad)

Om jag köpt bilen hade jag nog spenderat på en awd maxad version, men känns inte värt det som leasing.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Plus versionen verkar vara värd 30k, lite extra safety features och uppgraderad interiör. Om man hade kunnat få den rwd och bara litet påslag på leasingen (istället för 1300kr/månad)

Om jag köpt bilen hade jag nog spenderat på en awd maxad version, men känns inte värt det som leasing.

Kan man inte beställa den utan awd?
5900 kostar ju plus med awd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Kan man inte beställa den utan awd?
5900 kostar ju plus med awd..

Verkar inte så när det gäller just leasing erbjudandena är bas version i RWD, sen är nästa AWD i plus version. (1300kr extra per månad).

Om någon leasat en EV6 som lyckats få till en sån deal så är jag väldigt intresserad

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Vad tycker vi om XBUS? Eldriven tolkning av Kei-trucken ser det ut att vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Beställde en ID.4 28/9. Den skulle byggas v47 och levereras vid årskiftet enligt handlaren. Räknar med 5 veckor +/- en till för helger och fabrikens placering. Såg i appen min ligger för produktionsplanering sedan ett v43. Känns jobbigt om det ska planeras bygge i 4 veckor, sedan byggas på en vecka...
Kan de inte ha en mätare istället: 22336 muttrar av 32111 i lager.

Vilken app är det?

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Vilken app är det?

Min Volkswagen heter appen på IOS App store. Loggar in med bank-id så ser man sin bil med utrustning och allt, beställda bilar ser man status på utöver utrustning.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Min Volkswagen heter appen på IOS App store. Loggar in med bank-id så ser man sin bil med utrustning och allt, beställda bilar ser man status på utöver utrustning.

Använde denna app för min förra bil. Får känslan av att de inte uppdaterar allt som tänkt. Min förra bil hoppade flera steg och plötsligt så ringde säljaren. Visserligen kul och bra men det känns som att deras statusar inte är helt tillförlitliga.
Återstår att se med bil nummer 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Ok. Finns en MySkoda app men man behöver lägga till bilen själv och jag har inte VIN på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är de samma även när det kommer till rostskydd och ljuddämpning? Nu har jag inte åkt i en Seat av modernt snitt men ljuddämpning var det väldigt dåligt med senaste jag åkte i en (Typ deras motsvarighet till golf modell runt 2010)

Skulle säga att dom är väldigt lika idag när det gäller både rostskydd och ljuddämpning. Det finns skillnader på några av modellerna som märks när man hoppar in.
En tydlig sådan är t.ex. var/är t.ex. att man inte kunde få dragkrok på de sportigare modellerna och ibland kan materialval skilja.
Det var också få modeller som hade bensin eller dieselvärmare, där var det Skoda som stod för det praktiska (med bland annat en rejäl behållare för spolarvätska).
Nu har man lyft ut Cupra ur Seat och gjort det till ett "eget" märke, misstänker att man då kan ta lite mer betalt samt att man då inte snålar på materialval osv.

Men det är ingen Audi när det kommer till klonk i dörrar och känsla i kvalitet, man får fortfarande lite vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för byte av förmånsbil, lutar lite mot ID.4. Någon här som har en och har tid/lust att ge en kort +/- efter egen erfarenhet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Börjar bli dags för byte av förmånsbil, lutar lite mot ID.4. Någon här som har en och har tid/lust att ge en kort +/- efter egen erfarenhet?

Tack på förhand!

Har kört ca 900 mil med min ID4 och är överlag väldigt nöjd.

+ Rymlig
+ Bekväm
+ Tyst
+ Tillräcklig snabb för mig
+ Snabb laddning (Gjort fyra-fem långresor och laddtiden är inget problem, men kan vara för att vi har två ungar och de behöver rastas)
+ D/B kör-läge är grymt. D mer automatisk, den saktar in osv och B är en-pedalskörning

- Lite plastig och knarrig på sina ställen
- Bromsarna kan vara lite sega
- Parkeringssensorerna går från lugnt lugnt till panik. Hade varit kul med något mellanläge Sen kan tilläggas att jag fortfarande inte lärt mig avstånd mellan bilen och andra objekt.

Infotaiment är helt ok, lite vanilj, men det blir bättre hela tiden.
Appen har inte så mycket funktioner än, men funkar helt ok och det är riktigt gött att kunna förvärma bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har kört ca 900 mil med min ID4 och är överlag väldigt nöjd.

+ Rymlig
+ Bekväm
+ Tyst
+ Tillräcklig snabb för mig
+ Snabb laddning (Gjort fyra-fem långresor och laddtiden är inget problem, men kan vara för att vi har två ungar och de behöver rastas)
+ D/B kör-läge är grymt. D mer automatisk, den saktar in osv och B är en-pedalskörning

- Lite plastig och knarrig på sina ställen
- Bromsarna kan vara lite sega
- Parkeringssensorerna går från lugnt lugnt till panik. Hade varit kul med något mellanläge Sen kan tilläggas att jag fortfarande inte lärt mig avstånd mellan bilen och andra objekt.

Infotaiment är helt ok, lite vanilj, men det blir bättre hela tiden.
Appen har inte så mycket funktioner än, men funkar helt ok och det är riktigt gött att kunna förvärma bilen.

Ett stort tack, hörs lovande! Den minuslistan överlever jag enkelt Läste någonstans att det är en större uppdatering på gång för infotainment som skall göra den mera lättanvänd och snabbare. Skall och provköra en id.4 någon dag den här veckan, bara tiden ger sej vid!

Provkörde en Ioniq 5, den kändes bra men irriterar mej något otroligt på att torkare för bakrutan saknas. Regnade en del då jag körde den och sikten var i praktiken nästan noll. Synd att det är en deal breaker för mej, i övrigt riktigt trevlig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Ett stort tack, hörs lovande! Den minuslistan överlever jag enkelt Läste någonstans att det är en större uppdatering på gång för infotainment som skall göra den mera lättanvänd och snabbare. Skall och provköra en id.4 någon dag den här veckan, bara tiden ger sej vid!

Provkörde en Ioniq 5, den kändes bra men irriterar mej något otroligt på att torkare för bakrutan saknas. Regnade en del då jag körde den och sikten var i praktiken nästan noll. Synd att det är en deal breaker för mej, i övrigt riktigt trevlig bil.

Det är ingen större uppdatering på gång, den är redan i alla(?) bilarna. Nästa stora uppdatering kräver i äldre ID4:or batteribyte bland annat.
Det som jag tycker är bäst med ID4an är det är bra med plats (som vår V90), har bra komfort/låg ljudnivå samt lättkörd, D-läget är för det mesta en bra grej med automatisk hastighetsanpassning.

Sämst är nog att kartan lite då och då har fel hastighet och bilen antingen bromsar eller gasar på för detta. Om man jämför med en Volvo V90 så är inte heller bilen lika påkostad i material och utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är ingen större uppdatering på gång, den är redan i alla(?) bilarna. Nästa stora uppdatering kräver i äldre ID4:or batteribyte bland annat.
Det som jag tycker är bäst med ID4an är det är bra med plats (som vår V90), har bra komfort/låg ljudnivå samt lättkörd, D-läget är för det mesta en bra grej med automatisk hastighetsanpassning.

Sämst är nog att kartan lite då och då har fel hastighet och bilen antingen bromsar eller gasar på för detta. Om man jämför med en Volvo V90 så är inte heller bilen lika påkostad i material och utförande.

Tackar för +/-, tycker att man får bäst info från de som använder bilarna dagligen istället för tester. Kan man stänga av hastighetsanpassningen på ett enkelt sätt?

Rörande infotainment, hittade var jag läste det nu, i sista numret av Auto motor&sport (alltså ganska färsk info) så står det så här i Model Y vs ID 4 GTX testen:

Infotainmentsystemet i Folkan är segt ibland och det tar ett tag att lära sig hitta bland menyerna. Men det blir bättre hela tiden. Vi har noterat nya funktioner sedan vi testade det första gången. Det kommer en större uppdatering inom kort som vi tyvärr inte lyckas tajma. Systemet får då ett nytt utseende med nya menyer som ska göra det lättare att använda. Kanske kan det ge ett högre betyg nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tackar för +/-, tycker att man får bäst info från de som använder bilarna dagligen istället för tester. Kan man stänga av hastighetsanpassningen på ett enkelt sätt?

Rörande infotainment, hittade var jag läste det nu, i sista numret av Auto motor&sport (alltså ganska färsk info) så står det så här i Model Y vs ID 4 GTX testen:

Infotainmentsystemet i Folkan är segt ibland och det tar ett tag att lära sig hitta bland menyerna. Men det blir bättre hela tiden. Vi har noterat nya funktioner sedan vi testade det första gången. Det kommer en större uppdatering inom kort som vi tyvärr inte lyckas tajma. Systemet får då ett nytt utseende med nya menyer som ska göra det lättare att använda. Kanske kan det ge ett högre betyg nästa gång.

Jag tycker mjukvaran är OK. Testa själv i en bilhall då får du se om det är en dealbreaker.
Hastighetsanpassning går att stänga av, men den är såpass bra så det är en av de bästa grejerna med bilen.
I det stora hela är jag väldigt nöjd och skulle göra samma köp igen. Jag har en 1st edition med den påvrare utrustningen och har väl kört cirka 1000 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Enkelt att stänga av hastighetsanpassningen.

Sen kommer det kommer en större uppdatering nästa år när de släpper id5 och då kommer lite roliga parkeringsfunktioner och kanske även möjlighet att ladda ännu snabbare, ca 170kW (kommer aldrig ihåg enheten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Enkelt att stänga av hastighetsanpassningen.

Sen kommer det kommer en större uppdatering nästa år när de släpper id5 och då kommer lite roliga parkeringsfunktioner och kanske även möjlighet att ladda ännu snabbare, ca 170kW (kommer aldrig ihåg enheten)

Jag menar laddningen blir 135kW med en plattare laddningskurva som ger snabbare laddning upp till 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag menar laddningen blir 135kW med en plattare laddningskurva som ger snabbare laddning upp till 80%.

Har inte den kommit redan? Angående 170 så är det ett rykte och inte säkert, men vi kan ju drömma

Permalänk
Medlem

Provkörde en id4 och en ev6 idag. Fruktansvärt mycket bekvämare att köra ev6, dock är nog id4 matginellt tystare och har bättre bagage. Blir att testa en enyaq med så man får jämfört den för bagaget är en klass för sig där.

Permalänk
Medlem

Hur kan VAG höja laddningen via en SW-update? Är det inte hårdvarubegränsat i bilarna eller vad är det jag missat?