Skärm blinkade när jag rörde min datorstol och fick en statisk stöt, varför, och är det potentiellt skadligt för datorn?

Permalänk
Medlem

Skärm blinkade när jag rörde min datorstol och fick en statisk stöt, varför, och är det potentiellt skadligt för datorn?

Tjena!

Skulle sätta mig i datorstolen efter att ha suttit i soffan (med fluffig filt) och när jag rörde stolen fick jag en statisk/elektrisk stöt. Samtidigt som jag fick stöten så blinkade även min mainskärm till. Det här har även hänt tidigare, men då rörde jag mitt headset. Tycker det är helt oförståeligt att skärmen kan påverkas av statisk elektricitet när jag inte ens rörde vid mitt skrivbord utan stolen bredvid. Min dator står på mitt plastgolv tillsammans med stolen. Hur lyckades elektriciteten färdas dit, och är det skadligt för min dator? Har bl.a ett 3090 i burken så blir såklart orolig.

Stort tack!

Visa signatur

GTX 680, Intel core i7 930@2.8GHZ, 6GB Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimant:

Tjena!

Skulle sätta mig i datorstolen efter att ha suttit i soffan (med fluffig filt) och när jag rörde stolen fick jag en statisk/elektrisk stöt. Samtidigt som jag fick stöten så blinkade även min mainskärm till. Det här har även hänt tidigare, men då rörde jag mitt headset. Tycker det är helt oförståeligt att skärmen kan påverkas av statisk elektricitet när jag inte ens rörde vid mitt skrivbord utan stolen bredvid. Min dator står på mitt plastgolv tillsammans med stolen. Hur lyckades elektriciteten färdas dit, och är det skadligt för min dator? Har bl.a ett 3090 i burken så blir såklart orolig.

Stort tack!

är ditt uttag jordat?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimant:

Tjena!

Stort tack!

Tja! Bäst är att du ser till att du har jordat uttag, men eftersom du har dyra komponenter precis som jag så kan det även vara bra att göra en liten extra investering för bättre säkerhet. Då brukar jag införskaffa ett överspänningsskydd för de dyra apparaterna, helt klart värt det!

https://www.inet.se/produkt/6301384/apc-essential-surgearrest...

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Stötar skapar enorma elektrostatiska fällt från den ljusbåge som bildas. Signalen i HDMI eller DP eller vad du nu kör påverkas tillräckligt för att tillräckligt mycket data ska bli skit och skärmen tappar bilden och behöver synca om eller initiera om eller vad den nu gör. Inget skadligt i sig men störande.

Hade mycket ESD problem på kontoret länge där man fick ordentliga stötar efter att ha rest sig från stolen och tog i något annat, detta tills att det köptes in ESD tofflor som tog löste det. Hade mycket skärmblink innan och det var min skärm med längst kabel som påverkades mest. Kan tycka det var idiotiskt att ha mattor på ett kontor med exponerad utvecklingselektronik....men men...de är inte så känsliga produkter jag sitter med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Stötar skapar enorma elektrostatiska fällt från den ljusbåge som bildas. Signalen i HDMI eller DP eller vad du nu kör påverkas tillräckligt för att tillräckligt mycket data ska bli skit och skärmen tappar bilden och behöver synca om eller initiera om eller vad den nu gör. Inget skadligt i sig men störande.

Hade mycket ESD problem på kontoret länge där man fick ordentliga stötar efter att ha rest sig från stolen och tog i något annat, detta tills att det köptes in ESD tofflor som tog löste det. Hade mycket skärmblink innan och det var min skärm med längst kabel som påverkades mest. Kan tycka det var idiotiskt att ha mattor på ett kontor med exponerad utvecklingselektronik....men men...de är inte så känsliga produkter jag sitter med.

Tack för ditt svar! Du tror inte att elektriciteten kan skada resterande datorkomponenter via DP-sladden eller? I och med att skärmen blinkar måste datorn också på något sätt påverkas, vet dock inte hur pass skadligt det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Var köpte du dessa?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Skrivet av Decimant:

Tack för ditt svar! Du tror inte att elektriciteten kan skada resterande datorkomponenter via DP-sladden eller? I och med att skärmen blinkar måste datorn också på något sätt påverkas, vet dock inte hur pass skadligt det är.

det är inte den statiska elektriciteten i sig du ser effekterna av utan troligen magnetfältet urladdningen skapar som orsakar störning i bildsignalen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimant:

Eftersom du inte tar i sakerna direkt utan det bara är potentialutjämning mellan dig och stolen så rör det sig mest troligen bara om stora elektromagnetiska störningar som bråkar med timingen på bildkabeln så är det bara en störning som gör att skärmen inte vet vad som för data som kom och syncar om, med en svart bild kort sekund innan den är i sync igen. LTT hade en video om HDMI kablar nyss släng på lite random noise på kabeln och signalen är svår att läsa för skärmen. Störningarna har inte så mycket energi i sig så skadar inte men påverkar saker som bara kollar nivåförändringar.

Skrivet av klotim:

Var köpte du dessa?

Jobbet tror jag köpte direkt från birkenstock men det är ju inte billiga:
https://www.birkenstock.com/se/aemnen/esd-shoes/
Produktionspersonal och ingenjörer som var där och sprang hade redan så det blev ju bara att beställa in till oss kontorsutvecklare också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag faktiskt hade ett par ESD tofflor https://www.birkenstock.com/se/arizona-birko-flor/arizona-cor... på mig när stöten inträffande! Ironiskt nog köpte jag dem för att motverka det här när det hände första gången....

Kan det här bero på låg luftfuktighet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Eftersom du inte tar i sakerna direkt utan det bara är potentialutjämning mellan dig och stolen så rör det sig mest troligen bara om stora elektromagnetiska störningar som bråkar med timingen på bildkabeln så är det bara en störning som gör att skärmen inte vet vad som hände och syncar om, med en svart bild kort sekund innan den är i sync igen.

Jobbet tror jag köpte direkt från birkenstock men det är ju inte billiga:
https://www.birkenstock.com/se/aemnen/esd-shoes/
Produktionspersonal och ingenjörer som var där och sprang hade redan så det blev ju bara att beställa in till oss kontorsutvecklare också.

Grymt, tack för ditt svar! Som jag skrev härovan så hade jag ett par sådana på mig haha! Lagom ironiskt. Tror min gosfilt är en lite för vass motståndare tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tja! Bäst är att du ser till att du har jordat uttag, men eftersom du har dyra komponenter precis som jag så kan det även vara bra att göra en liten extra investering för bättre säkerhet. Då brukar jag införskaffa ett överspänningsskydd för de dyra apparaterna, helt klart värt det!

https://www.inet.se/produkt/6301384/apc-essential-surgearrest...

Tack för tipset! Köpte precis en sådan. Är jag helt safe and sound när det kommer till statisk elektricitet som tar sönder datorkomponenter med en sådan? (utan beröring på komponenterna då såklart utan endast elektricitet som vandrar genom annan utrustning)

Ang. jordat uttag så tror jag att jag har det. Bor i en relativt nybyggt lgh och uttaget har både hål och metallpiggar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

är ditt uttag jordat?

Började själv undra men det tror jag att det är! En sekund så skickar jag en bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bild på mitt uttag: https://imgur.com/R7IezeR

Bild på min setup: https://imgur.com/MB7RbQx

(skratta inte åt musmattan på powerknappen haha, har fått stötar där också!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimant:

Grymt, tack för ditt svar! Som jag skrev härovan så hade jag ett par sådana på mig haha! Lagom ironiskt. Tror min gosfilt är en lite för vass motståndare tyvärr.

Kan beror på golvmaterial och annat också. Men en fluffig filt är fin bomb av ESD. Vi hade stötar nog innan när jag hade mina vanliga skor med 3-4mm gummisula som kändes i underarmen när man läddade ur sig mot en annan stol med fingertoppen.
Men skorna är inte magi heller, tror de laddar ur långsamt hela tiden, men golv kan påverka om man har typ gummimatta kanske. Stolstyg gjoorde också stor skillnad på kontoret, de med nätrygg hade mycket mer problem än de med fast rygg på stolen

Edit: såg gummimattan nu Vet inte om en sån skulle påverka. Gummi är en fin isolator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimant:

Glömde nämna att jag faktiskt hade ett par ESD tofflor https://www.birkenstock.com/se/arizona-birko-flor/arizona-cor... på mig när stöten inträffande! Ironiskt nog köpte jag dem för att motverka det här när det hände första gången....

ESD-tofflor är till för att användas på särskilda golv gjorda för ändamålet, på ett vanligt golv har de ingen större effekt eftersom vanliga golv vanligtvis är gjorda av isolerande material. Så det är tyvärr bortkastade pengar i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

ESD-tofflor är till för att användas på särskilda golv gjorda för ändamålet, på ett vanligt golv har de ingen större effekt eftersom vanliga golv vanligtvis är gjorda av isolerande material. Så det är tyvärr bortkastade pengar i ditt fall.

Förstår, tack för heads up. Inte helt bortkastat då jag var i desperat nöd av innetofflor, och älskar birkenstock så jag är helnöjd ändå. Samma pris som dem andra skorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade ni rekommenderat att köpa en luftfuktare förresten? Tror luften här hemma är snustorr. Har funderat på att köpa en både för att sänka den statiska elektriciteten i läggan men också för mina gitarrer. Kom gärna med tips på vilken isf, hade vart gött att sätta eget RH-värde

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimant:

Tack för tipset! Köpte precis en sådan. Är jag helt safe and sound när det kommer till statisk elektricitet som tar sönder datorkomponenter med en sådan? (utan beröring på komponenterna då såklart utan endast elektricitet som vandrar genom annan utrustning)

Ang. jordat uttag så tror jag att jag har det. Bor i en relativt nybyggt lgh och uttaget har både hål och metallpiggar.

Detta skyddar ju mot överspänningar från uttagen, vad som skickas från tex HDMI till grafikkort kan ju inte den skydda tyvärr, isåfall hade man behövt en sådan som tar emot en hdmi kontakt och skickat ut signalen till grafikkortet men känns lite överambitiöst. Kanske finns, men inget jag hört om.
Märket jag nämnde har även en bättre variant som skyddar ethernet kabeln då det kan skickas skadliga spänningar därigenom också:
https://www.inet.se/produkt/6301385/apc-performance-surgearre...

Men eftersom jag har höj-sänkbart bord så blir den lite för stor att ha i korgen under tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan sak som är värd nämna är att endast skärmen med DP kabeln som blinkade. Den högra skärmen (HDMI) blinkar ej vid ESD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decimant:

En annan sak som är värd nämna är att endast skärmen med DP kabeln som blinkade. Den högra skärmen (HDMI) blinkar ej vid ESD.

a ok, dp kabel är sjukt känslig, jag som behöver 5m hade ett helsike att hitta en vettig kabel som inte orsakade blink på skärmen.
jag kan rekommendera att du köper ett par ferrit kärnor och klämmer på kablarna det hjälper väldigt mycket.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Detta fel kan bero på tre olika saker!
1, ESD som det nästan enbart har handlat om i tråden och det låter ju som det absolut är ESD som är boven här..
2, Kabel som ej klarar av bandbredden som händer lättare ju längre kabeln är.
3, Dålig passform/skadat kontakt/uttag i kabel/skärm/gpu.
4 Kan ju även vara nåt med windows/drivrutiner/etc men är nog inte direkt troligt.

1, EEVblog har gjort en video om detta.

3, Om skärm blinkar när man står upp/sätter sig/går runt så kan det vara dålig passform/skadade kontakter/uttag/kablar.
Hade det på tv för kabeln mellan receiver o tv ungefär 50% av gångerna jag gick ut i köket så resynkade tv´n och det blev sakta värre över ca två år tills det började hända ibland när man även rörde sig i soffan.
HELLER det kan vara att nån tänder/släcker skithus lampan!

Samtidigt så resynkade tv´n varje gång jag kom ut ifrån skithuset men fattade inte varför jag kunde hoppa på golvet men inget hände, och ungefär halvvägs så började det hända om jag hoppade.
För att riktigt nära sluta, blev för kraftig vibration så det inte hände då.
Sen efter låååååång tid så var en kompis här och gick på toa och det hända både när han tände och sen igen när han släckte.
Fel sökte lite då och japp exakt varje tändning/släckning så synkade tv´n om, HA nu vet jag i alla fall vad det är som gör det.

Sen efter en stor städning så hade jag flyttat tv o annat skit för o komma åt och fick för mig att vända på hdmi kabeln (då jag nyligen läst att nån fixxat ett problem genom det), dvs sätta den ände som var i tv´n i receivern o tvärtom.
Vips så var både vibrations problemet och skithuslampan lösta och det har funkat felfritt i över 10 år nu med samma hdmi kabel.
För x antal år sedan så provade jag att vända den igen och japp resynk när skithus lyset slogs på/av, så vände tillbaks kabeln och allt var bra igen.

Dvs passformen mellan kabelkontakten och uttaget i ena heller båda ändar passade bara till typ 99,9999% och skapade vibrationsproblem när man gick ut i köket, men även när man tände skithuslampan men BARA den lampan igen annan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!