Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mozilla Firefox blir första stora webbläsaren i Windows-butiken

Permalänk
Medlem

Firefox är nästan alltid det första jag installerar vid nyinstallation av Windows/vilket OS som helst egentligen, så detta ser jag som positivt. Lite märkligt att det tagit såhär lång tid att bli av faktiskt. Men bättre sent än aldrig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Han fick en stor varning på skärmen som varnade honom att han gjorde något som kunde potentiellt förstöra hans system. Tråkigt att Steam just där och då var trasigt, men hade han Läst på skärmen innan han själv tryckte Y och enter så...

Tänk om du är på macken och tankar, så står en stor varning på en pump: "Varning, trasig och brandfarlig pump" så kan man inte vara förvånad om pumpen då orsakar problem.

Fast när alla sidor säger till han "Gör så här" och "sudo apt-get install steam" känns inte som ett kommando som ska få hela jävla datorn att krasha. Yeah. Linux, nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det var väl det det inte gjorde?
Utan är det vanliga win32 program så är det programmen själva som är tvugna att sköta uppdateringen. Eller ändrade Microsoft sig på denna punkt?

Jag är inte säker på om det kanske finns undantag men de X86/x64 applikationer jag har från butiken uppdaterar sig automatiskt via butiken. Spotify och Cinebench är exempel.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast när alla sidor säger till han "Gör så här" och "sudo apt-get install steam" känns inte som ett kommando som ska få hela jävla datorn att krasha. Yeah. Linux, nej tack.

Jaså, vilka sidor sa åt honom att ignorera varningar om att det han gjorde var skadligt och skriva in hela frasen "Yes, do as I say!"?

Hade några instruktioner online sagt åt dig att ta bort några filer från system32 hade du nog också reagerat, men kanske inte en nybörjare på Windows. Sedan håller jag med om att det är djävligt illa att Ubuntu släppt igenom ett paket som är så trasigt. Men att säga att det han gjorde var helt vanligt stämmer inte.

Är inte ute efter att övertala dig till något annat än Windows. Men du flera gånger missrepresenterar både videon och vad andra har sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jaså, vilka sidor sa åt honom att ignorera varningar om att det han gjorde var skadligt och skriva in hela frasen "Yes, do as I say!"?

Hade några instruktioner online sagt åt dig att ta bort några filer från system32 hade du nog också reagerat, men kanske inte en nybörjare på Windows. Sedan håller jag med om att det är djävligt illa att Ubuntu släppt igenom ett paket som är så trasigt.

Är inte ute efter att övertala dig till något annat än Windows. Men du flera gånger missrepresenterar både videon och vad andra har sagt.

Jag vet inte, du får la ringa och fråga han? Det är ju inte som att LTT är dum i huvudet och noob utan han gjorde ju sannolikt som man gör, googlar på problemet, får lösningsförslag på kända sidor/forum som säger "kör det här kommandot, ja skriv yes do as i say, så fungerar det sedan". Men visst, yla du på om att han är noob och han får skylla sig själv det är inte linux fel att det krashade för han försökte installera steam; Något sådant avancerat är inget som vanliga användare gör eller bör göra!!...

Skrivet av DevilsDad:

Men att säga att det han gjorde var helt vanligt stämmer inte.

sudo apt-get install X är väl ändå ett vanligt kommando/något man gör någorlunda ofta? I varje fall är det något jag gör ofta på linux, de få gånger jag kör det. Men vad vet jag, jag har väl kanske haft tur som inte fått hela mitt OS att krasha när jag försöker installera något program via apt-get.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag vet inte, du får la ringa och fråga han? Det är ju inte som att LTT är dum i huvudet och noob utan han gjorde ju sannolikt som man gör, googlar på problemet, får lösningsförslag på kända sidor/forum som säger "kör det här kommandot, ja skriv yes do as i say, så fungerar det sedan". Men visst, yla du på om att han är noob och han får skylla sig själv det är inte linux fel att det krashade för han försökte installera steam; Något sådant avancerat är inget som vanliga användare gör eller bör göra!!...

sudo apt-get install X är väl ändå ett vanligt kommando/något man gör någorlunda ofta? I varje fall är det något jag gör ofta på linux, de få gånger jag kör det. Men vad vet jag, jag har väl kanske haft tur som inte fått hela mitt OS att krasha när jag försöker installera något program via apt-get.

Argumentationen verkar ha blivit lätt absurd i detta exempel; kommandot är inte i sig konstigt, att installera Steam är inte konstigt, vinklingen att det är dessa saker som skulle varit konstiga känns inte särskilt förankrad i vad som hänt.

Det konstiga var ju att när paketsystemet avrådde från att fortsätta pga de tydligt olämpliga konsekvenserna och krävde att han skriver den där harangen om han trots det vill fortsätta (just för att säkerställa att användaren inte bara tryckt "y" av bara farten) så har det gått rejält långt om man då fortsätter av misstag.

Ja, någonting var väl fel med Steampaketet vid tidpunkten så att det inte passade ihop med resten av systemet. Nej, det är inte bra när något är fel. Så långt råder det inga tvivel.

Men att den potentiella katastrofen infriades var ju inte något som bara hände slumpmässigt, det var något som valdes av användaren i direkt trots av varningarna som systemet visade.

Med det inte sagt att allting skulle vara perfekt (som konstaterades ovan), men lite får man försöka nyansera argumentationen tycker jag ändå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Jag är inte säker på om det kanske finns undantag men de X86/x64 applikationer jag har från butiken uppdaterar sig automatiskt via butiken. Spotify och Cinebench är exempel.

Ah, då kanske de ändrade sig. Men hur vet man att det är ett win32 program? Står det i Store?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Argumentationen verkar ha blivit lätt absurd i detta exempel; kommandot är inte i sig konstigt, att installera Steam är inte konstigt, vinklingen att det är dessa saker som skulle varit konstiga känns inte särskilt förankrad i vad som hänt.

Det konstiga var ju att när paketsystemet avrådde från att fortsätta pga de tydligt olämpliga konsekvenserna och krävde att han skriver den där harangen om han trots det vill fortsätta (just för att säkerställa att användaren inte bara tryckt "y" av bara farten) så har det gått rejält långt om man då fortsätter av misstag.

Ja, någonting var väl fel med Steampaketet vid tidpunkten så att det inte passade ihop med resten av systemet. Nej, det är inte bra när något är fel. Så långt råder det inga tvivel.

Men att den potentiella katastrofen infriades var ju inte något som bara hände slumpmässigt, det var något som valdes av användaren i direkt trots av varningarna som systemet visade.

Med det inte sagt att allting skulle vara perfekt (som konstaterades ovan), men lite får man försöka nyansera argumentationen tycker jag ändå.

Fast när världens mest kända datorbyggare, utan att fejka det hela for the lulz, failar med att installera steam så markant att hela OSet krashar, då kan man för fasiken inte rekommendera det för vanliga användare eller knappt ens pro-users.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ah, då kanske de ändrade sig. Men hur vet man att det är ett win32 program? Står det i Store?

Japp, klicka runt lite på sidan för appen så hittar du det.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast när världens mest kända datorbyggare, utan att fejka det hela for the lulz, failar med att installera steam så markant att hela OSet krashar, då kan man för fasiken inte rekommendera det för vanliga användare eller knappt ens pro-users.

Jag skulle förenkla det till att det åtminstone vissa aspekter innebär väl mycket eget ansvar för vanliga användare.
Men man får väl också konstatera att Linus inte är mer än en vanlig användare än så länge i denna miljö, någonstans i nybörjaränden av "vanlig användare" dessutom.

Sedan, eftersom du tar upp det, är det på gränsen att man faktiskt undrar om han tänkte att "detta blir bra innehåll" när man ser vad han säger och gör.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Exemplen är mest på Firefox för Android. Försäkringskassan krånglar en del. Dotterns skolsida.

Sedan funkar en tjänst för videosamtal som vi använder på jobbet sådär även på Firefox på PC.

Lyckades inte byta betalning på Disney+ med FF på mobil, utan fick starta Chrome.

På det stora hela inget större besvär, men Försäkringskassans sida är rätt störigt att den krånglat på FF på Android.

Har du justerat privacy-settings och trackers? Firefox har striktare default än många andra browsers som ibland kan breaka sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast när världens mest kända datorbyggare, utan att fejka det hela for the lulz, failar med att installera steam så markant att hela OSet krashar, då kan man för fasiken inte rekommendera det för vanliga användare eller knappt ens pro-users.

Det är iofs hela grejen med den serien; gemene man som bara som vill försöka sig på Linux i stället för deras nuvarande Windows setup. Då kommer många ge upp för bra mindre. Föräldrarna skulle säkert ge upp för att de inte hittar "taskbar" nere i skärmen. De skulle inte ens försöka kolla upp om det gick att ändra.

Tittar man på Linus övriga videos så säger de att de faktiskt gillar Linux och för arbetsdator definitivt en stark rekommendation där det fungerar bättre. Medan för spel och mer "casuals" är det enklare att stanna hos Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Grattis Microsoft. Nu har ni nästan implementerat en paket hanterare och börjar nu få basic program I er butik. Om 5 -10 år till kanske Windows börjar komma ikapp Linux på den fronten!

Skillnaden kommer ju dock fortfarande vara att pakethanterare hanterar program som om de vore, paket.

Allt Windows och Apple kommer kränga ut kommer de se som "produkter". Säger en hel del om hur krångligt det kommer vara, inte minst för att störa konsumenten med stela menyer samt ett och annat inslag av reklam eller "rekommendationer".

Bara det funkar bättre än Origin så är det ju inte fullständig ankskit.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag vet inte, du får la ringa och fråga han? Det är ju inte som att LTT är dum i huvudet och noob utan han gjorde ju sannolikt som man gör, googlar på problemet, får lösningsförslag på kända sidor/forum som säger "kör det här kommandot, ja skriv yes do as i say, så fungerar det sedan". Men visst, yla du på om att han är noob och han får skylla sig själv det är inte linux fel att det krashade för han försökte installera steam; Något sådant avancerat är inget som vanliga användare gör eller bör göra!!...

Kom igen.. Lägg av med halmgubbarna och kom tillbaka till verkligheten. Du argumenterar ju emot något helt annat än det jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Har du justerat privacy-settings och trackers? Firefox har striktare default än många andra browsers som ibland kan breaka sidor.

Hmm. Mycket möjligt. Brukar ställa in relativt hårda privacy settings. Värt att kolla på. Har precis vabbar, så är ju bra läge att testa!

Edit: Ändrade att tillåta kakor från tredje part tillfälligt och då funkade FKs sida. Eller om det är någon annan uppdatering hos FK eller i webbläsaren som gjorde det. Hur som helst funkade det. Tack för det, gav mig en liten push att testa på nytt!

Den enda sida jag fått officiellt bekräftat inte funkar särskilt bra är tjänsten för videosamtal vi har på jobbet, för där pratade jag med deras support och de supportar ej FF (längre) för det är för få användare.

Permalänk

Jag har konsekvent i Windows 10 avinstallerat eller deaktiverat alla funktioner som jag inte vill ha igång, allt från telemetri till Windows Store.

Så nej jag använder inte Windows Store.
Men det är klart jag ska inte vara helt rabiat, det kanske finns en poäng för mig att göra det i Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kom igen.. Lägg av med halmgubbarna och kom tillbaka till verkligheten. Du argumenterar ju emot något helt annat än det jag säger.

Och du argumenterar inte mot kärnan i mitt inlägg. Linux är fortfarande inte, trots fanbois påståenden, lämpligt för vanliga användare och framförallt inte om du vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Och du argumenterar inte mot kärnan i mitt inlägg. Linux är fortfarande inte, trots fanbois påståenden, lämpligt för vanliga användare och framförallt inte om du vill spela.

Nej, varför skulle jag göra det? Jag har explicit hävdat att det inte är det bästa valet för att spela. Jag har hela tiden bara försökt peka ut när du börjar hitta på överdrivna, påhittade och/eller oärliga argument, och adressera dessa. Tycker det är himla onödigt att avskräcka de som skulle tänkas vara intresserade. Speciellt med tanke på att där faktiskt finns många områden och jobbplattser där linux är ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nej, varför skulle jag göra det? Jag har explicit hävdat att det inte är det bästa valet för att spela. Jag har hela tiden bara försökt peka ut när du börjar hitta på överdrivna, påhittade och/eller oärliga argument, och adressera dessa. Tycker det är himla onödigt att avskräcka de som skulle tänkas vara intresserade. Speciellt med tanke på att där faktiskt finns många områden och jobbplattser där linux är ett bättre val.

Överdrivna? Påhittade? Oärliga? För helsike, en helt up to date video från världens mest kända pc byggare som påvisar precis och exakt de problemen jag påpekar. Sedan får det väl stå för dig om du anser att LTT ljuger och bara hittade på allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Överdrivna? Påhittade? Oärliga? För helsike, en helt up to date video från världens mest kända pc byggare som påvisar precis och exakt de problemen jag påpekar. Sedan får det väl stå för dig om du anser att LTT ljuger och bara hittade på allting.

Problemet med argumenten du lägger fram kring just Linus problem är att de åtminstone för mig låter som: "om t.o.m. en kändis som är novis inom området kan göra helt fel, hur ska då någon klara det?".
Det är någonstans i trakterna av detta som argumentationen känns underlig, skulle jag säga. Det är väl även precis vad DevilsDad är inne på vad jag förstår; det är denna typ av argumentation runt omkring det du menar är själva kärnan som är det som skaver.

Notera, detta är inte att förväxla med ett påstående att det inte finns några problem, man kan förkasta specifika argument utan att vara fullständig meningsmotståndare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Överdrivna? Påhittade? Oärliga? För helsike, en helt up to date video från världens mest kända pc byggare som påvisar precis och exakt de problemen jag påpekar. Sedan får det väl stå för dig om du anser att LTT ljuger och bara hittade på allting.

Åter igen hittar du på saker. Jag har inte hävdat att LTT ljuger. Ta ett djupt andetag och förstå inlägget innan du svarar nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Åter igen hittar du på saker. Jag har inte hävdat att LTT ljuger. Ta ett djupt andetag och förstå inlägget innan du svarar nästa gång.

Kan inte ni ta er sandlåda till privata meddelanden så slipper vi er. Tråden handlar om Ffx i Windows Store, inte basha Windows vs basha Linux.

OnT: Tycker också om Ffx i store, första installationen man gör på en ren Windows-maskin.