Helgsnack: Vad planerar du köpa under Black Friday?

Permalänk
Medlem

PlayStation Plus brukar vara rabatterat så det blir nog en förlängning på det.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Mitt "nöje" på BF försvinner mer och mer för varje år.

Köpa film och tv-serier. Bluray. Discshop borta/uppköpt av Cdon till att börja med. Sen ett par år tillbaks så är det mindre och mindre utbud av tv-serier då bolagen inte släpper det i reg 2 längre.

Det jag skulle vilja ha i år om jag hittar någon vettig roddmaskin som inte kostar multum så är jag intresserad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Julklappar. Bra att kolla prisjakts prishistorik bara, så det inte är en bluff-sänkning.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Just elektronik är ju en klimatbov och har man kvitto/garanti och dessutom sparar in några kronor på inköpet så ser jag inte problemet? Är väl bara att man måste ha is i magen då en del säljare "slarvar bort" kvittot..

Köpte själv en LG 65" Oled via blocket för inte så längesedan, den var ny i kartong med kvitto från Elgiganten. Den fungerar klanderfritt och jag har ju kvitto så det är bara vända sig dit om något strular.

Jag själv är sugen på att testa en 34" ultrawide men kommer helt enkelt invänta rätt "deal" på begmarknaden, att köpa nytt är inte värt belastningen på klimatet då det egentligen är en villhöver-grej.

Vad är skillanden på att köpa nytt och köpa ny i kartong av privatperson - förutom priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Vad är skillanden på att köpa nytt och köpa ny i kartong av privatperson - förutom priset?

Konsumentskyddet och det faktum att ny i kartong kan ha många frågetecken.

  • Är det stöldgods?

  • Är det helt klanderfritt?

  • Om priset är mycket lägre än nytt i butik, varför sälja till sån förlust?

  • Kommer jag ens få varan eller är detta bedrägeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Vad är skillanden på att köpa nytt och köpa ny i kartong av privatperson - förutom priset?

Bra fråga!

Som jag ser det så blir inte jag ytterligare en kund som kräver att en ny produkt tillverkas, i detta fall så skulle istället säljaren ha pengarna till att laga sin bil.

Nog för att nya produkter behöver produceras för att utvecklingen skall gå framåt men att vi köper på oss nya grejer bara för att ha nytt är hål i huvudet vilket framhävs i dagens klimatrapporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som köpare av en vara från butik/företag har jag massa rättigheter genom konsumentköplagen. Som köpare av en vara från privatperson har jag nästan inga rättigheter alls, och bevisbördan är alltid oklar. Det skulle aldrig falla mig in att köpa elektronik eller liknande saker begagnade. Tradera är en ren skitsajt som jag aldrig befattat mig med eller kommer att befatta mig med. Idiotiska regler och upplägg.

Vilket oerhört naivt synsätt även om du har delvis rätt i rättigheterna, det faller dock om man köper en vara och får med kvitto, då kan du fortfarande i de flesta fall åberopa garanti mot inköpsställe och fungerar inte det så har du iaf som du själv nämner, lagstadgad reklamationsrätt.

Har gjort så här större delen av mitt vuxna liv så det är inte bullshit.

Tradera är en legit auktionssite, synd att du inte vill se med nya ögon på potentialen i klimatnyttan med den typen av site.

Kan för övrigt tillägga att det borde vara vår plikt som konsumenter att alltid checka begmarknaden först innan inköp i butik sker. För framtida generationers välmående.

Permalänk
Medlem

Mat om jag har tur

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Wh-1000 XM3 eller 4

Fick mina xm3 gratis när jag köpte min nya Sony Xperia 5 mk III. Behövde en ny telefon och hade sneglat på den sen nyheten om mobilen kom ut. Är helt klart supernöjd med telefonen. Tror det inte finns särskilt många mobiler med ställbar slutar hastighet. Mellan 1/8000 s ner till 30 s lång öppning.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare ligger högt upp på listan om det blir någon fin rabatt. Sedan så letar jag givetvis julklappar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ska främst se om några nice komponenter kommer ner i pris, planerar en ny serverburk för blandad bruk.

Skrivet av talonmas:

Men den saknar aptX protokollet och jag använder den uteslutande till min android

Brist på AptX är nog inte ett problem om du har en nyare Android, tror de ska ha stöd för LDAC.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Men konsumtionshets syftade jag mer på försäljarna, de är de som hetsar människor till att göra impulsköp på saker som egentligen inte är billigare (alla prishöjer månaderna inför BF, reor är mestadels en myt). Våga att inte gå på den fulingen.

Nej, datorn en överlevandsgrej för mig eftersom jag jobbar inom IT, är mest intresserad att att veta att jag får mervärde för pengarna när jag väl behöver köpa datorkomponenter. Började mest häcka här för marknadsplatsen. Sitter fortfarande på en begagnad 1600(köpt på forumet) och väntar på rätt tillfälle att uppgradera

Jag tänker verkligen precis som dig, jag läste en gång ett inlägg från trollifant82 om att jorden var platt där han refererade till en obekräftad studie i saken. Det var då jag visste att Tellus faktiskt var platt.

Så jag hoppas verkligen ingen här inne går på fulingen om en rund jord å av misstag då seglar över kanten å trillar ned i universums avgrund 🥸

Permalänk
DingDongerMcDongface

Inte särskilt teknik-relaterat, men varje black friday brukar MyCatDNA/Optimal Selection rabattera sina DNA-test rejält, så jag väntar på att hugga ett sånt erbjudande. Man får hem ett kit med svabbar som man borstar katten i munnen med, skickar in och så testar de alla möjliga saker. Dels anlag för diverse sjukdomar, dels anlag som pälsfärg, genetisk blodgrupp etc. Sjukt värdefullt som uppfödare Så det står överst på min lista!

Permalänk
Medlem

Mer SSD, eventuellt nya lurar.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Som köpare av en vara från butik/företag har jag massa rättigheter genom konsumentköplagen. Som köpare av en vara från privatperson har jag nästan inga rättigheter alls, och bevisbördan är alltid oklar. Det skulle aldrig falla mig in att köpa elektronik eller liknande saker begagnade. Tradera är en ren skitsajt som jag aldrig befattat mig med eller kommer att befatta mig med. Idiotiska regler och upplägg.

Av ca 300 affärer på tradera så har jag bara fått en vara som är sönder, Dynavoice högtalare där baslementen var sönderspelade.
Jag tog dock inte striden eftersom i detta fall så var säljaren rätt märklig, så sålde dem som trasiga till någon som ville t.ex. byta element i dem. Förlust på kanske lite över 600kr, men den har jag sparat in många, många ggr över.

Edit:
Ny hårtrimmer och rakapparat. Hygienprodukter måste vara nya.
(tidigare nämnt ny kabel till VR men beställde den nu redan)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

En påse chips lär det bli. Annars inget speciellt planerat

Permalänk
Medlem

Lite udda. Men redan köpt en beg spelmaskin till sambon för bra pris. Ryzem 1700, mobo som stödjer ryzen 3000, 16gb ram. Gtx 1070, osv. För 4500kr.
Jag kommer köpa mig ett lasersvärd.
Mest troligt något från Sabertrio (Senza) men får se vad som bjuds och dyker upp. Datordelarna får vänta i år pga priserna så får vi se vad allt hamnar på 2022.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan hoppas på BF på bensinstationen, så man har råd att ta sig till jobbet en vecka till 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gnun:

Nu vet jag inte om du redan tittat på https://klymit.com/ men jag köpte ett grymt kompakt liggunderlag där på black friday för några år sedan.

Tack för tipset, ska kollas upp👍👍
Inget är bestämt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag brukar sällan ha listor inför BF, bortsett från det årliga inköpet av en random SSD-enhet.

I år har jag dock siktet inställt på två prylar:

1. Sony HT-A7000 soundbar. Tänkte göra mig av med golvarna och skapa en mer diskret lösning utan att tumma alldeles för mycket på ljudet.

2. Dyson-dammsugare. Oklart vilken just nu, men någon av de 25 miljarder varianterna av V11 lutar det åt.

Permalänk

Ska köpa en ny säng, sen shoppa lite tränings saker typ protein och sånt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Frugan har vart ute och fotat inredningar i hus som företaget producerat/installerat och fick då upp ögonen för samsungs tv The Frame.

Så nu sk1a tydligen sonyn ersättas med en Frame. Känner att jag inte lägger nån soeciell energi på att researcha det här, tvn ser väldigt snygg ut och med deras one connection box slipper man ju sladdhärva. Tror tom att jag kan dölja den enda sladden bak väggen så det kan ju se rätt smutt ut...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

77/83" OLED står högt på önskelistan. Tror jag väntar på nästa års OLEDs för att se om de fixat VRR-GAMMA-PROBLEMET dock. Verkar vara en trevlig funktion så jag vill gärna att det fungerar korrekt på en så pass dyr pryl.

Sovsäck, stekpanna, tarp, bestick, kaffepanna, tändstål står också på listan. Vill testa på vintercamping, även om det inte sägs vara den trevligaste upplevelsen så vill jag uppleva det själv.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag brukar "stacka" upp månader/år av mina tjänster jag prenumererar på. VPN, PS Plus, antivirus, webhotell och en drös SaaS-tjänster osv. Brukar bli några tusenlappar per Black Friday, men sparar mycket pengar i slutändan.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk

En ultra widescreen

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Anwest:

Jag brukar "stacka" upp månader/år av mina tjänster jag prenumererar på. VPN, PS Plus, antivirus, webhotell och en drös SaaS-tjänster osv. Brukar bli några tusenlappar per Black Friday, men sparar mycket pengar i slutändan.

Ja Vpn får man inte glömma, minns att jag köpte 2 år på azire för ingenting.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

En Ps5a, jag hörde de skulle rea ut dem för halva priset.

Skämt åsido. Så kan jag inte komma på något större som jag tänker köpa som det troligen kommer vara rea på. Jag skulle behöva en ny tv för ps5 eller xbox series x, men jag avvaktar tills jag har köpt konsolerna.

Permalänk
Medlem

Super monkeyball banana mania och några andra switch spel till min systers barn
Kolla på något bra deal på bredband.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Har redan gjort min "black friday" Skaffade en ny vatten/tekokare (har inbyggda program för att få rätt temperatur / tid) från SAGE Fick den prissänkt 25% och hade lite rabattcheckar så sänkte den från 2799:- till 699:-.

Har provat den under gårdagen och under morgonen och är helnöjd.

Sage Vatten / tekokare (länk till cervera:s hemsida)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Tror ni det blir något på en Amd 5900X?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4