Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Avstängd

Kul tråd, återkommer då det säkerligen finns massor av saker som alla utom jag visste om.
Det tråden började med om Intel och AMD:s CPU:er och antal pins hade jag ingen aning om men jag är ju inte heller datatekniker

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Efter 15 år som bilägare lärde min dejt att innersbackspegeln har ett mörkerläge. Man kan flippa den neråt för att avblända bakomvarande bil (blev mind-blown, men sa det inte till min dejt).

Lagom till att även rätt enkla nya bilar har automatiskt avbländande innerbackspeglar. Fast jag föredrar nog egentligen den manuella varianten som att man kan välja själv.

Permalänk
Medlem

Det var alldeles för I närtid jag jag hade ett sånt mind blowing moment gällande radiokanalen NRJ.
Trodde bara det var en förkortning för något. Men nej. När man säger det högt för sig själv så förstår jag att det är Energy som avses. Hur Fan kan det ha tagit mig nästan 30 år att förstå det?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

Det var alldeles för I närtid jag jag hade ett sånt mind blowing moment gällande radiokanalen NRJ.
Trodde bara det var en förkortning för något. Men nej. När man säger det högt för sig själv så förstår jag att det är Energy som avses. Hur Fan kan det ha tagit mig nästan 30 år att förstå det?

Det konstiga är att det är en fransk kanal från början, så uttalet är inte så likt "energy" utan mer något som "ennershei".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Det var alldeles för I närtid jag jag hade ett sånt mind blowing moment gällande radiokanalen NRJ.
Trodde bara det var en förkortning för något. Men nej. När man säger det högt för sig själv så förstår jag att det är Energy som avses. Hur Fan kan det ha tagit mig nästan 30 år att förstå det?

Radiostationen startades av Jean-Paul Baudecroux, och inledde sina sändningar i Paris år 1981. Stationen döptes till Nouvelle Radio Jeunesse vilket ungefär betyder Nya ungdomsradion.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/NRJ

Men visst, på svenska så har den ingen riktig förkortning utan anspelar bara på "Energy"

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde i 25 år att ostbågar var gjorda på ost

Tydligen var det majs och då började jag ifrågasätta allt jag visste om livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Det var alldeles för I närtid jag jag hade ett sånt mind blowing moment gällande radiokanalen NRJ.
Trodde bara det var en förkortning för något. Men nej. När man säger det högt för sig själv så förstår jag att det är Energy som avses. Hur Fan kan det ha tagit mig nästan 30 år att förstå det?

Din franska är kanske lite skakig? (Sett till att förkortningen ska utläsas "rätt")

Skrivet av snajk:

Det konstiga är att det är en fransk kanal från början, så uttalet är inte så likt "energy" utan mer något som "ennershei".

Förstår inte det där med "ennershei", men ja det är på franska som förkortningen fungerar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur vi kom in på det, men jag och sambon diskuterade igår hur killar gör när de står upp och kissar.

I hennes huvud var det självklart att man drog ner byxorna till vaderna innan man kissade, annars fick man ju kiss på byxorna?
Jag fick förklara för henne att det inte riktigt fungerar så, samtidigt som jag höll tillbaka skrattet när jag under tiden föreställde mig 3 grabbar på nattklubben, ståendes sida vid sida i pissoaren med byxorna nere vid vaderna. Bakifrån ser man bara 3 bleka stjärtar

Permalänk
Medlem

När jag var lite, kanske 8-9 år, så spelade jag ishockey precis som många andra klasskamrater. Vi spelade då tvärs över rinken för att vi inte orkade åka skridskor så mycket och planen var avdelad med små sarger som kanske var 15 cm höga eller så.

Vid ett tillfälle som av en händelse stod en stooor hockey-trunk (kasse) vid sida av denna sarg. Det var matchspel och tränaren förklarade att det var superviktigt att undvika att pucken hamnade i motståndarens händer "framför kassen". Jag fattade då inte varför det skulle vara så farlig, men kämpade väldigt ihärdigt med att flytta pucken från den delen av isen.

Jag minns inte hur långt efteråt det var som jag insåg att kassen också var en benämning för målburen.

Permalänk

Min förra sambo blev paff när jag förklarade att
"Kan inte du göra kaffe, du gör så gott kaffe" från föräldrar när man var ung egentligen betydde
"Vi orkar inte resa oss, du unga slav vi avlat gör oss kaffe".

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av m97marro:

Att "Club-sandwich" också är receptet på den. Chicken Lettuce Under Bacon - CLUB. 🤫

Jag var idag-gammal när jag lärde mig detta. Tack

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Min sambo (som aldrig pluggat tyska, vilket jag har i många år) lärde mig vad fingerspitzengefühl betydde...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Min sambo (som aldrig pluggat tyska, vilket jag har i många år) lärde mig vad fingerspitzengefühl betydde...

Exakt samma sak som en rak översättning, inklusive den bildliga betydelsen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Exakt samma sak som en rak översättning, inklusive den bildliga betydelsen?

Ja, men det spelar ingen roll om man aldrig hört ordet, visste inte om att det användes i svenskan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Min sambo (som aldrig pluggat tyska, vilket jag har i många år) lärde mig vad fingerspitzengefühl betydde...

Skrivet av evil penguin:

Exakt samma sak som en rak översättning, inklusive den bildliga betydelsen?

"Säker instinkt" säger google translate så nu förstår jag ert resonemang ännu mindre, jag har aldrig pluggat tyska

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

"Säker instinkt" säger google translate så nu förstår jag ert resonemang ännu mindre, jag har aldrig pluggat tyska

Fingertoppskänsla

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Fingertoppskänsla

Tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@snajk
@brutalswede
@evil penguin

Jahapp, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Din franska är kanske lite skakig? (Sett till att förkortningen ska utläsas "rätt")

Förstår inte det där med "ennershei", men ja det är på franska som förkortningen fungerar.

Jag har bara läst ett år franska så jag har inte så bra uttal (och är kass på fonetisk skrift), men jag minns att de ofta hade artister som typ sa "Lyssna på NRJ" eller liknande mellan låtarna och reklamen eller så. När Madonna (som ju gärna ska vara lite pretto) gjorde en sådan reklam uttalade hon det med "fransk" accent, det var nog då jag fattade att kanalen var fransk. Måste ha varit på nittiotalet någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det konstiga är att det är en fransk kanal från början, så uttalet är inte så likt "energy" utan mer något som "ennershei".

Konstigt och konstigt, det heter énergie på franska, vilket ungefär matchar hur det blir med bokstäverna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man börjar i ett nytt projekt och alla andra projektmedlemmar kan så otroligt mycket som man borde kunna. Resten av jordens befolkning minus 10 personer är dock lika ovetande som en själv.

Som projektledare kan jag säga att igenkänningsfaktorn är total. Händer fan dagligen - arbetsgruppen snackar om nåt begrepp man aldrig hört förut som om dess innebörd vore självklarhet. I nästan samtliga fall visar det sig dock snart att det är 99% fasad. Sen en tid tillbaka håller jag på med en liten egen ministudie där jag letar stöd för hypotesen att det finns en positiv korrelation mellan ignorans och nyttjandegrad av facktermer.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Vet inte riktigt hur vi kom in på det, men jag och sambon diskuterade igår hur killar gör när de står upp och kissar.

I hennes huvud var det självklart att man drog ner byxorna till vaderna innan man kissade, annars fick man ju kiss på byxorna?
Jag fick förklara för henne att det inte riktigt fungerar så, samtidigt som jag höll tillbaka skrattet när jag under tiden föreställde mig 3 grabbar på nattklubben, ståendes sida vid sida i pissoaren med byxorna nere vid vaderna. Bakifrån ser man bara 3 bleka stjärtar

Fortsatte diskussionen med situationen som uppstår om man (!) vaknar tidigt aspissnödig och svällkropparna har tagit (omvänd) rast? Otroligt drygt...

Permalänk
Medlem

Jag hade en uppenbarelse i sommar, det handlar inte om teknik men jag tycker det passar här ändå. När vi var och badade en dag i somras ville jag lära mig att ha huvudet under vattnet utan att få in vatten i näsan (tidigare höll jag alltid för näsan).
Så jag testade utan att hålla för, och insåg att allt man behöver göra för att inte få vatten i näsan är att hålla andan... Jag är 23 år och har inte fattat det förens nu... så simpelt, men ingen har sagt det till mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Som projektledare kan jag säga att igenkänningsfaktorn är total. Händer fan dagligen - arbetsgruppen snackar om nåt begrepp man aldrig hört förut som om dess innebörd vore självklarhet. I nästan samtliga fall visar det sig dock snart att det är 99% fasad. Sen en tid tillbaka håller jag på med en liten egen ministudie där jag letar stöd för hypotesen att det finns en positiv korrelation mellan ignorans och nyttjandegrad av facktermer.

Det här känner jag verkligen igen. Jag har anammat en strategi där jag ber exempelvis arkitekterna på mitt jobb förklara vad de menar med ett begrepp, varför ska vi lägga tid på att använda X istället för Y (när de i mina ögon är likvärdiga), vad innebär Z för fördelar gentemot att behålla det som det är, eller liknande. Kan de inte förklara det på ett sätt som jag förstår så vet de inte vad de pratar om. Väldigt ofta vet de inte vad de pratar om.

Permalänk

När jag var liten trodde jag att "pilsk" betydde arg.
Den egentliga betydelsen uppenbarades i senare tonåren, då jag fick mycket konstiga blickar när jag högt och tydligt (i kyrkan) utbrast att: "Man får passa sig för morsan idag för hon är riktigt pilsk".

Grammatik
Permalänk
Medlem

När jag var liten trodde jag att restaurang "Brända Tomten" fått sitt namn därför att det var på den platsen som Sveriges första tomte martyriserades genom att han brändes på bål av vikingar. Först när jag var 14 år fick jag reda på att det ursprungliga huset brunnit ner. Detta trots att jag sedan flera år slutat tro på tomten (alltså personen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fräckepelle:

När jag var liten trodde jag att "pilsk" betydde arg.
Den egentliga betydelsen uppenbarades i senare tonåren, när jag fick mycket konstiga blickar då jag högt och tydligt (i kyrkan) utbrast att: "Man får passa sig för morsan idag för hon är riktigt pilsk".

Jag frågade en lärare en gång varför hon var så pilsk. Japp, trodde också det betydde arg.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Fram till 2an på gymnasiet (typ) stavade jag ordet 'fortfarande' som 'fortförande'... i alla uppsatser osv. Ingen reagerade. Jag uttalade ordet på det viset också. När det sedan uppdagades och jag fick lära om så visade det sig, sjukt nog, att den enda förutom jag som stavade ordet på det viset var min bror. Till synes oberoende av varann har vi stavat ordet på det viset utan att nån reagerat.

Blir fortfarande idag vid 36 års ålder påmind om detta med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det här känner jag verkligen igen. Jag har anammat en strategi där jag ber exempelvis arkitekterna på mitt jobb förklara vad de menar med ett begrepp, varför ska vi lägga tid på att använda X istället för Y (när de i mina ögon är likvärdiga), vad innebär Z för fördelar gentemot att behålla det som det är, eller liknande. Kan de inte förklara det på ett sätt som jag förstår så vet de inte vad de pratar om. Väldigt ofta vet de inte vad de pratar om.

Jepp, jag anammar samma grepp. Övar dagligen på att vara okej med att framstå som "den okunniga med dumma frågor". Hittills har det knappt lett till några negativa konsekvenser alls - varken för mig eller för arbetsgruppen. Allt för ofta synliggör man ignoransen som gömmer sig bakom de flådiga termerna, precis som du skriver.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jepp, jag anammar samma grepp. Övar dagligen på att vara okej med att framstå som "den okunniga med dumma frågor". Hittills har det knappt lett till några negativa konsekvenser alls - varken för mig eller för arbetsgruppen. Allt för ofta synliggör man ignoransen som gömmer sig bakom de flådiga termerna, precis som du skriver.

Gör likadant. Alltför många svänger sig med en massa flådiga uttryck som de själva inte begriper.