Nvidia lanserar DLSS 2.3 och släpper konkurrerande lösning till AMD FSR

Permalänk
Medlem

Jag testade BF4 med bildskalning och det såg för jäv... ut, gryniga berg tog bort det.
Finns ju bara 1 inställning för det, som automatiskt aktiverar bildskalning när jag aktiverar skärpning, går alltså inte att köra enbart skärpning nu då med den nya drivern?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ökad bildkvalité borde ju betyda att man kan sänka ursprungsupplösningen mera och få mer prestanda mot samma bild (givet att det är ett så bra hopp i kvalité )

Men i teorin ger 1080p native och 1080p uppskalat till 1440p/2160p med DLSS ungefär samma FPS, så det är ju spelet som skulle behöva bli bättre optimerat för att man ska kunna få ut mer prestanda. DLSS kan ju inte göra spelet lättare att rendera utan bara bättre kvalité vid uppskalning.

Förstår inte riktigt vad menar, poängen är ju att rendera i lägre upplösning vilket per automatik betyder högre prestanda än om du renderat i en högre upplösning. Exempel, du renderar i 1080p (hög fps), och kan genom dlss få 2160p kvalitet. Betyder ju att ett betydligt sämre och billigare kort kan upplevas vara bättre än ett mycket dyrare kort, som verkligen renderar i 4K. Med det sagt, jag har inte sett det live, men när DF har testat och visat tycker jag det i vissa fall sätt lika bra ut om inte bättre än native 4K, åtminstone i vissa fall. Plus det faktum att det bara blir bättre och bättre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Förstår inte riktigt vad menar, poängen är ju att rendera i lägre upplösning vilket per automatik betyder högre prestanda än om du renderat i en högre upplösning. Exempel, du renderar i 1080p (hög fps), och kan genom dlss få 2160p kvalitet. Betyder ju att ett betydligt sämre och billigare kort kan upplevas vara bättre än ett mycket dyrare kort, som verkligen renderar i 4K. Med det sagt, jag har inte sett det live, men när DF har testat och visat tycker jag det i vissa fall sätt lika bra ut om inte bättre än native 4K, åtminstone i vissa fall. Plus det faktum att det bara blir bättre och bättre.

Det jag syftade på är att om nyare version ger bättre kvalité vid samma upplösning så kanske man kan sänka till ännu lägre ursprungsupplösning och på så sätt få mer FPS (och samma kvalité som tidigare). Det finns ju flera inställningar för DLSS och 1080p uppskalat till 2160p med DLSS är ju grymt bättre än 1080p med normal uppskalning, men det är ganska långt ifrån native 2160p. Kollar man FPS så är det en liten skillnad mellan 1080p native och 1080p -> 2160p DLSS, så det finns inte jättemycket att vinna i prestanda med nyare DLSS version. Så det man skulle kunna vinna något är om säg 720p -> 2160p med DLSS 2.3 motsvarar kvalitén hos 1080p -> 2160p DLSS 2.0.

Sweclockers har en bra artikel med Control och DLSS 2.0 för övrigt också.

Har själv kört Quality-läget i några spel som jag tycker ger ett otroligt nära/bättre native, även om det var vissa brister ibland, som de fixar bättre och bättre med varje ny version av DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag testade BF4 med bildskalning och det såg för jäv... ut, gryniga berg tog bort det.
Finns ju bara 1 inställning för det, som automatiskt aktiverar bildskalning när jag aktiverar skärpning, går alltså inte att köra enbart skärpning nu då med den nya drivern?

BF4 har inte ens DLSS. Menar du BF5? För det har DLSS 1.0 och det är ganska värdelöst jämfört med 2.x, tyvärr sket DICE i att uppdatera till nyare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Varför inte? Har inte typ 90% på steam kort från 2016 eller nåt?

1-5% kör med RTX 3xxx-serien..

Så egentligen är väl de äldre korten mer omtyckta?

Med den logiken skulle det ju aldrig få släppas ny hårdvara.

Och innan man ska snacka siffror är det en fördel om man faktiskt kollar upp dem. Enligt senaste steam hardware survey så sitter 20.21% på ett RTX-kort och har således nytta av DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

BF4 har inte ens DLSS. Menar du BF5? För det har DLSS 1.0 och det är ganska värdelöst jämfört med 2.x, tyvärr sket DICE i att uppdatera till nyare version.

Nä, BF4 med bildskalning och inte DLSS.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till sånt här, å ena sidan så har jag som många andra här, erfarenhet att ladda spel i DOS med allt vad det innebar och förståelse mellan hårdvara och mjukvara i samspel (i bästa fall) samt det är skoj med teknik. Men å andra sidan, ska konsumenter av PC och spel ens behöva tänka och lära sig förstå den här typen av tekniska termer numer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till sånt här, å ena sidan så har jag som många andra här, erfarenhet att ladda spel i DOS med allt vad det innebar och förståelse mellan hårdvara och mjukvara i samspel (i bästa fall) samt det är skoj med teknik. Men å andra sidan, ska konsumenter av PC och spel ens behöva tänka och lära sig förstå den här typen av tekniska termer numer?

Ja. Det är bara att följa med tiden.
Det är en del av upplevelsen.
Men, jag vet inte ett enda spel som inte bara funkar utan att röra grafikinställningarna så det går att undvika om man verkligen inte vill.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vad är poängen med DLSS egentligen? Jag personligen stänger av det då grafiken blir rätt så fult.

Det är ju det som är så fint med PC gaming. Man kan själv hitta inställningar man gillar. T.ex har jag en laptop med ett 3070, ungefär lika snabbt som ett 2070 desktop. Till den har jag en 4k skärm. För att få ut 4k med 60fps i cyberpunk behöver jag använda DLSS förstås.

Jag kan också välja att köra spelet i 1080p på skärmen, med GPU skalning blir det pixel perfekt så att säga. Men jag kan inte hitta något läge där för mig 1080p bilden blir bättre än den uppskalade bilden till 4k.

Det är ju enkelt att säga att 4k bilden är bättre utan DLSS, men då sitter man där med 30FPS också. Och som PC gamer kan man göra det valet också om man vill, men många inklusive mig väljer 4k 60 även om det kräver uppskalning.

Det är poängen med DLSS eller någon annan typ av uppskalning. T.ex konsolerna kör uppskalning i typ samtliga spel för att slutresultatet (enligt de flesta iallafall) blir bättre än att köra hela spelet i låg upplösning för att träffa ett FPS mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

fast man ser märkbar skillnad i t.ex kantutjämning när man har DLSS på. Man ser tydligt att kanter är mjukare, och fulare än vanligt. Ingen skärpa i det alls. Jag kör på 1440p skärm och ser tydlig förändring när jag kör t.ex Cyberpunk. Hela världen blir "mjukare" sämre overall kvalite när det gäller skärpa.

Ladda ner nvidia profile inspector. Sätt negative LOD bias på clamp och dx lod bias på -3.0. Sen sist men inte minst en sharpening på 25 och du är för det mesta tillbaka på "native". Kolla nedan länk och detta är utan sharpening.

LOD Bias jämförelse, utan sharpening

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Permalänk
Medlem

Blir det då automagiskt att bf 2042 och kör med 2.3?

Permalänk
Medlem

Scaling verkar icke-funktionellt även efter hotfix. Enablar man det globalt så skalas desktop om till någon godtycklig upplösning med svarta kanter och låsta options för skalning, apsect ration position etc - men lämnar man det globalt off är det låst off på varje individuellt spel.

Permalänk
Medlem

#19346929

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Scaling verkar icke-funktionellt även efter hotfix. Enablar man det globalt så skalas desktop om till någon godtycklig upplösning med svarta kanter och låsta options för skalning, apsect ration position etc - men lämnar man det globalt off är det låst off på varje individuellt spel.

Ifall det är till någon nytta för någon annan, så verkar geforce experience vara ett krav för att detta skall fungera, även om det syns i vanliga kontrollpanelen.
1. GFE - Settings - general - Enable experimental features.
2. GFE patchas. Scaling dyker nu upp längre ned under settings - general.
3. Välj en skalad upplösning ingame. Lek med sharpness-slidern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är ju det som är så fint med PC gaming. Man kan själv hitta inställningar man gillar. T.ex har jag en laptop med ett 3070, ungefär lika snabbt som ett 2070 desktop. Till den har jag en 4k skärm. För att få ut 4k med 60fps i cyberpunk behöver jag använda DLSS förstås.

Jag kan också välja att köra spelet i 1080p på skärmen, med GPU skalning blir det pixel perfekt så att säga. Men jag kan inte hitta något läge där för mig 1080p bilden blir bättre än den uppskalade bilden till 4k.

Det är ju enkelt att säga att 4k bilden är bättre utan DLSS, men då sitter man där med 30FPS också. Och som PC gamer kan man göra det valet också om man vill, men många inklusive mig väljer 4k 60 även om det kräver uppskalning.

Det är poängen med DLSS eller någon annan typ av uppskalning. T.ex konsolerna kör uppskalning i typ samtliga spel för att slutresultatet (enligt de flesta iallafall) blir bättre än att köra hela spelet i låg upplösning för att träffa ett FPS mål.

Verkar som att jag inte har förstått helt vad DLSS är. Får kanske bli min nya grafik vän.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX